» داروهای گیاهی » قویترین گیاه سنگ شکن کلیه و داروهای گیاهی برای سنگ کلیه
سنگ کلیه

قویترین گیاه سنگ شکن کلیه و داروهای گیاهی برای سنگ کلیه

دی ۱۶, ۱۴۰۲ 0۰328

قویترین گیاه سنگ شکن کلیه کدام گیاه است؟ بهترین داروی گیاهی برای سنگ کلیه کدام است؟ روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی چگونه است؟ درمان سنگ کلیه با داروی گیاهی به چه طریقی انجام می شود؟

اینها سوالاتی هستند که ممکن است ذهن شما را هم پس از ابتلا به سنگ کلیه یا حتی بدون اینکه به سنگ کلیه مبتلا شده باشید، درگیر خود کرده باشند.

ما در این صفحه از مجله درمانگیاه، تلاش میکنیم به این پرسش ها پاسخ مناسب بدهیم و شما را با قویترین گیاه سنگ شکن کلیه آشنا کنیم.

قویترین گیاه سنگ شکن کلیه
سنگ کلیه با داروهای گیاهی قابل دفع است

روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی

قبل از اینکه بحث درباره قویترین گیاه سنگ شکن کلیه را شروع کنیم، بیایید درباره مکانیزم تشکیل و دفع سنگ کلیه، چند نکته کوتاه را مرور کنیم.

تشکیل سنگ کلیه معمولا در اثر دلایل مختلف ژنتیکی، گوارشی، سبک زندگی و وجود املاح در آب مصرفی و همچنین کم مصرف کردن مایعات و … به وجود می آید.

روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی هم معمولا شامل مراحل مختلفی است که از آماده سازی بیمار تا مصرف داروها و نهایتا پیشگیری از تشکیل مجدد سنگ را شامل می شود.

اگر می خواهید مراحل و روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی را بدانید می توانید با مراجعه به صفحه درمان سنگ کلیه با طب سنتی این مراحل را از زبان دکتر غلامرضا کردافشاری  متخصص طب سنتی بشنوید.

گیاهانی که در روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی استفاده می شوند، معمولا گیاهانی هستند که می توانند املاح تشکیل دهنده سنگ کلیه را حل کرده و همراه با ادرار املاح را دفع کنند که بعضی افراد به این عمل، ذوب کردن سنگ کلیه می گویند.

همچنین این گیاهان، اثر ادرار آور نیز دارند و باعث می شوند که با افزایش جریان ادرار، املاحی که از سنگ جدا شده اند، سریعتر از بدن دفع شده و ماندگاری آنها در فضای کلیه، باعث رسوب مجدد و چسبیدن به سنگ نشود.

روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی
سنگ کلیه

قویترین گیاه سنگ شکن کلیه

اگرچه عبارت «شکستن سنگ کلیه» برای روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی عبارت دقیقی نیست، اما با توجه به رواج این عبارت، ما هم همین عبارت را برای شما به کار می بریم.

قویترین گیاهان سنگ شکن کلیه عبارتند از:

  • خارخاسک Tribulus terrestris
  • تخم خربزه Cucumis melo
  • کاکل ذرت Zea mays
  • دم گیلاس Prunus avium
  • تخم کدو Cucurbita pepo
  • گلپر Heracleum persicum
  • جعفری Petroselinum crispum
  • رازیانه Foeniculum vulgare

داروهای گیاهی سنگ شکن کلیه

پیش از معرفی کامل گیاهان فوق، بد نیست که چند داروی گیاهی را که از این گیاهان تولید شده اند به شما معرفی کنیم.

در زیر اسامی این داروها و ترکیبات هر کدام را مشاهده می کنید:

کپسول کیدستون (کپسول حجر الیهود)

کیدستون از داروهای تولید شده توسط شرکت داروسازی فراطب است. در ترکیب این داروی گیاهی سنگ شکن کلیه، از تخم کدو، تخم خیار، تخم خربزه، حجر الیهود، ماش، گلپر و جعفری استفاده شده است.

قطره سنکل

قطره سنکل از اولین داروهای گیاهی است که برای دفع سنگ کلیه در ایران و توسط شرکت داروسازی گل دارو تولید شده است.

قطره سنکل حاوی عصاره رازیانه، برگ بو، خارخاسک، زیره سبز، تخم خربزه، کاکل ذرت و دم گیلاس است.

قرص تروپین حکیم

رازیانه، خارخاسک، کاکل ذرت، دم گیلاس گیاهان تشکیل دهنده قرص تروپین هستند. این محصول توسط شرکت داروسازی حکیم مومن تبریزی تولید شده است و در صفحه قرص تروپین در داروخانه آنلاین درمانگیاه در دسترس شما قرار گرفته است.

کپسول رودیورتیک

قطره و کپسول رودیورتیک محصولی از شرکت داروسازی قائم دارو است. در ساخت قطره و قرص رودیورتیک از چند نوع از انواع قویترین گیاه سنگ شکن کلیه مثل پودر سر شاخه های هوایی دم اسب، میوه کرفس، ریشه کاسنی وبذر ترب سیاه استفاده شده است.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 👈 لیست قویترین داروی گیاهی سنگ شکن

توضیحاتی پیرامون قویترین گیاهان سنگ شکن کلیه

خارخاسک

این گیاه یک داروی بسیار شناخته شده برای دفع سنگ کلیه در طب سنتی است. علاوه بر آن برای سایر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مثل مشکلات پروستات آقایان هم کاربرد دارد.

تخم خربزه

تخم خربزه از قدیم الایام به عنوان یکی از قویترین گیاه سنگ شکن کلیه شناخته شده و در خانواده های ایرانی مصرف می شده است.

جوشاندن تخم خربزه یا خوردن آن به صورت آجیل، هردو می تواند باعث دفع سنگ کلیه شود.

از عصاره تخم خربزه در داروهای گیاهی سنگ شکن کلیه هم زیاد استفاده می شود.

کاکل ذرت

کاکل ذرت یک داروی گیاهی بی رقیب برای دفع سنگ کلیه است. در انواع روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی، از کاکل ذرت استفاده می شود و مصرف آن در خانه به صورت جوشانده هم توسط متخصصان طب سنتی به بیماران مبتلا به سنگ توصیه می شود.

دم گیلاس

اگر در خانه درخت گیلاس دارید و مبتلا به سنگ کلیه هم هستید، دم میوه آن را دور نریزید. چرا که دم گیلاس می  تواند داروی شفابخش شما برای دفع سنگ کلیه باشد.

اگر به دنیال قویترین گیاه سنگ شکن کلیه می گردید و دم گیلاس را بدون استفاده دور می ریزید، بدانید که داروی شفابخشی را از دست می دهید.

تخم کدو

تخم کدو هم از جمله داروهای گیاهی سنگ شکن کلیه است که می تواند باعث ذوب کردن سنگ کلیه شود. روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی با تخم کدو به صورت خوردن این دانه به صورت آجیلی یا خوردن روغن تخم کدو است.

گلپر

گلپر ادرار آور خوبی است و می تواند با افزایش جریان ادرار، باعث کوچک شدن و دفع سنگ کلیه شود. برای استفاده از گلپر برای دفع سنگ کلیه، بهتر است که آن را بجوشانید و به عنوان یک دمنوش گیاهی دفع سنگ کلیه استفاده کنید.

جعفری

تخم گیاه جعفری هم در لیست قویترین گیاه سنگ شکن کلیه قرار می گیرد. این گیاه می تواند باعث جلوگیری از تجمع اگزالات کلسیم و تشکیل سنگ در کلیه ها شود. احتمالا می دانید که اگزالات کلسیم، اصلی ترین ماده تشکیل دهنده اکثر سنگهای کلیه است.

رازیانه

رازیانه از جمله گیاهانی است که طبع گرم و ادرار آور دارد. استفاده از دمنوش رازیانه می تواند باعث افزایش جریان ادرار و دفع سریع سنگریزه کلیه و همچنین کمک به کوچکتر شدن سنگ و دفع آن شود.

سنگ حجر الیهود برای سنگ کلیه

علاوه بر انواع قویترین گیاه سنگ شکن کلیه که در بالا آنها را معرفی کردیم جالب است بدانید که بعضی اوقات یک نوع فسیل هم در روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نام این فسل سنگ مانند، «حجر الیهود» است و عبارت است از نوعی سنگ سفید بلوطی شکل که به اندازه میوه بلوط هم هست و برای دفع سنگ کلیه کاربرد دارد.

این سنگ به انگلیسی به نام Lapis judaicus شناخته می شود و از جمله داروهایی است که در کتب طبیبان قدیم ایرانی هندی و پاکستانی به صورت خوراکی و مخلوط در روغن بادام، به عنوان یک روش دفع سنگ کلیه در طب سنتی شناخته می شود.

حجر الیهود
حجر الیهود
جلال عباسیان

جلال عباسیان

من جلال عباسیان در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی از مقطح کاردانی پله پله تا دکترا تحصیل کردم. اینجا سعی میکنم مطالبی درباره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی رو با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×