» اطلاعات دارویی » حجر الیهود چیست؟
حجر الیهود

حجر الیهود چیست؟

دی ۱۶, ۱۴۰۲ 8۰347

حجر الیهود چیست

حجر الیهود یا سنگ یهودیان (Lapis Judaicus) نامی است که به ستون فقرات برخی از اکینوئیدهای سیداروئید (نوعی سخت پوستان دریایی)، به ویژه Balanocidaris داده شده است.

حجر الیهود به طور گسترده به عنوان یک پیشگیری و درمان برای اختلالات ادراری شایع و دردناک مختلف، به ویژه سنگ های مثانه، سنگ کلیه و دیس اوره (سوزش ادراری) استفاده می شود، و این کاربرد درمانی برای آن سابقه طولانی دارد که از دوران قدیم به ویژه در منطقه مدیترانه گسترش یافته است.

حجر الیهود یا به صورت مکیدنی یا پودر شده و مخلوط با طیف وسیعی از مواد گیاهی، معدنی و حیوانی، اغلب به صورت حل شده در الکل یا آب مصرف می‌شد.

خارهای بزرگ اکینوئیدهای معمولی، به ویژه سیداروئیدها مانند Balanocidaris، سابقه طولانی در استفاده در طب سنتی دارند و به نام سنگ‌های لاپیس یهوداییکوس یا سنگ‌های یهودی که در زبان عربی به نام حجر الیهود نامیده می‌شوند، اولین بار در کتاب یونانی گیاهی DeMateria Medica منسوب به دیوسکورید ذکر شده‌اند.

از آنجا که این فسیل سنگی بیشتر در منطقه جودا یا همان یهودیه در جنوب فلسطین اشغالی یافت می شود، به آن حجر الیهود یا سنگ یهود گفته شده است.

حل کردن این ماده در آب، مزه خاصی ایجاد نمی کند ولی نوشیدن آب حاوی حجرالیهود یا خوردن پودر آن، اثر فوق العاده ای در شکستن سنگ کلیه و مثانه دارد.

حجر الیهود
حجر الیهود

تاریخچه کابرد حجر الیهود برای سنگ کلیه

دیوسکورید در کتاب معروف خود یعنی متریا مدیکا، پس از آنکه علائم سنگ کلیه را شرح می دهد، توصیه می کند که برای درمان آن، حجر الیهود در آب حل شده و نوشیده شود.

کونارد گسنر پزشک و طبیعت شناس سوئیسی که در سال ۱۵۱۶ در زوریخ به در توصیف روش های درمانی سنگ کلیه به کاربرد حجرالیهود اشاره کرده است.

او پس از ارائه چندین نسخه برای درمان سنگ کلیه، نوشته است که اگر هیچکدام از این روش ها برای دفع سنگ کلیه موثر واقع نشد، به عنوان قویترین دارو، باید از ترکیبی حاوی حجر الیهود و چند گیاه دیگر استفاده کرد.

فرمول ارائه شده توسط او عبارتست از حجر الیهود پودر شده با مجموعه کاملی از مواد حیوانی و گیاهی ترکیب شده و سپس به آن زغال اخته، زنجبیل، گل خطمی و مارچوبه اضافه کرده و میل شود.

حجرالیهود هم اکنون در بعضی داروهای گیاهی برای درمان سنگ کلیه مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله این داروها می توان به قرص کیدستون اشاره کرد.

اگر شما هم به دنبال یافتن داروهای گیاهی برای درمان سنگ کلیه هستید، می توانید به صفحه قویترین گیاه سنگ شکن کلیه مراجعه کنید تا ضمن آشنایی با گیاهان موثر در این زمینه، با چند داروی گیاهی سنگ شکن کلیه هم آشنا شوید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حجر الیهود می توانید به این آدرس مراجعه نموده و یک نمونه تحقیق پزشکی درباره این ماده را مطالعه کنید.

همچنین اگر علاقه مند به دانستن تاریخچه کاربرد حجرالیهود برای سنگ کلیه هستید  بر روی این لینک کلیک کنید.

قرص حجر الیهود کیدستون
قرص کیدستون
جلال عباسیان

جلال عباسیان

من جلال عباسیان در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی از مقطح کاردانی پله پله تا دکترا تحصیل کردم. اینجا سعی میکنم مطالبی درباره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی رو با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×