» پوست » خواص جینسینگ برای مردان | بررسی فواید و مصارف آشپزی
خواص جینسینگ برای مردان

خواص جینسینگ برای مردان | بررسی فواید و مصارف آشپزی

اسفند ۱, ۱۴۰۲ 3۰202

خواص جینسینگ برای مردان

مقدمه | جینسینگ

در این مقاله تلاش داریم تا خواص جینسینگ برای مردان را به اختصار با هم مرور کنیم و چند مورد از کاربردهای این گیاه ارزشمند در آشپزی را نیز بررسی کنیم. همچنین سعی کرده ایم که تا حد ممکن مطالب را به صورت خلاصه و مفید و مختصر به شما ارائه دهیم تا با کلیات خواص جینسینگ برای مردان آشنا شوید و بتوانید یک دید کلی درباره این گیاه به دست بیاورید.

جینسینگ، گیاهی چند ساله با ریشه های گوشتی، قرن هاست که در طب سنتی به دلیل فواید بی شماری که برای سلامتی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های اخیر، به عنوان یک درمان طبیعی برای مسائل مختلف سلامتی، به ویژه برای سلامت مردان، محبوبیت پیدا کرده است. هدف این مقاله بررسی مزایای گیاه جینسینگ به طور خاص برای مردان و روشن کردن کاربرد های آن است. همچنین در ادامه به معرفی انواع محصولات جنسی مردان جاوی گیاه جینسینگ می پردازیم.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • گیاه جینسینگ چیست و چه ترکیباتی دارد؟
  • خواص جینسینگ برای مردان چیست؟
  • فواید جینسینگ در آشپزی شامل چه مواردی است؟
  • انواع جینسینگ کدامند؟

ترکیب غذایی گیاه جینسینگ

جینسینگ حاوی انواع ترکیبات فعال از جمله جین سنوزیدها، پلی ساکاریدها، پپتیدها و اسید های چرب است. تصور می شود که این ترکیبات به خواص دارویی این گیاه کمک می کنند.

از نظر درشت مغذی ها، جینسینگ کالری کمی دارد و مقادیر قابل توجهی کربوهیدرات، پروتئین یا چربی را تامین نمی کند. با این حال، سرشار از ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی است. جینسینگ حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین B1، B2 و B12 و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، آهن و پتاسیم است.

جینسینگ همچنین به دلیل خواص تطبیق زایی خود شناخته شده است، به این معنی که ممکن است به بدن کمک کند تا با استرس سازگار شود و بهزیستی کلی را بهبود بخشد. اگرچه جینسینگ منبع قابل توجهی از درشت مغذی ها نمی باشد، اما ترکیب منحصر به فرد آن از ترکیبات زیست فعال و ریز مغذی ها آن را به یک مکمل ارزشمند برای یک رژیم غذایی متعادل تبدیل می کند.

ترکیب غذایی خاص گیاه جینسینگ بسته به عواملی مانند گونه جینسینگ، قسمت گیاه مورد استفاده و روش های فرآوری مورد استفاده می تواند متفاوت باشد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص جینسینگ برای آقایان

خواص جینسینگ برای مردان
کپسول روجینسینگ تولید شده از جینسینگ اصل کره ای

خواص جینسینگ برای مردان

در اینجا به برخی از خواص کلیدی جینسینگ در رابطه با سلامت مردان می پردازیم:

سلامت جنسی

جینسینگ به طور سنتی برای حمایت از سلامت جنسی و شادابی مردان استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که جینسینگ دارای خواص تقویت کننده جنسی می باشد و به طور بالقوه می تواند به بهبود عملکرد نعوظ و عملکرد جنسی کمک کند. اعتقاد بر این است که جینسینگ با افزایش تولید اکسید نیتریک که می تواند به شل شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون به عنوان عاملی کلیدی در عملکرد نعوظ کمک کند، موجب این اثر می شود.

عصاره جینسینگ به حفظ پاسخ های نعوظ طبیعی در مدل های حیوانی کمک می کند و زمان بهبودی بین نعوظ را کاهش می دهد. مطالعات انسانی نشان می دهد که مکمل های جینسینگ بدون عوارض جانبی جدی، اختلال نعوظ و رضایت جنسی را بهبود می بخشد.

سطح تستوسترون

تستوسترون هورمون جنسی اصلی مردانه است و نقش مهمی در جنبه های مختلف سلامت مردان از جمله توده عضلانی، تراکم استخوان و میل جنسی دارد. مطالعات نشان داده اند که یکی از فواید جینسینگ، حمایت از سطح تستوسترون سالم است.

تحقیقات روی موش‌ها نشان داد که عصاره جینسینگ باعث افزایش سطح تستوسترون در بیضه‌ها به روشی وابسته به دوز می‌شود. یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی انسان نشان داد که مکمل جینسینگ به طور قابل توجهی سطح تستوسترون کل را در مردان سالم افزایش می دهد.

سابقه طولانی استفاده از جینسینگ به عنوان یک ماده مقوی جنسی نشان می دهد که این گیاه می تواند از تولید تستوسترون سالم و نشاط مردانه حمایت کند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات آن در این زمینه مورد نیاز است و این مورد نیز جز خواص جینسینگ برای مردان طبقه بندی می شود.

انرژی و استقامت

جینسینگ یک آداپتوژن است که با خستگی فیزیکی و ذهنی مقابله می کند تا سطح انرژی را افزایش دهد و به تاخیر در شروع خستگی در حین ورزش و افزایش ظرفیت استقامت کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که عصاره جینسینگ عملکرد ورزشی را در دوچرخه سواران و دوندگان بهبود می بخشد و به آنها اجازه می دهد طولانی تر یا با شدت بیشتری ورزش کنند.

عملکرد شناختی

از جمله دیگر خواص جینسینگ برای مردان، تقویت و بهبود عملکرد شناختی است. برخی تحقیقات فواید جینسینگ در حوزه شناختی از جمله اثرات آن بر وضوح ذهنی، تمرکز و حافظه را بررسی کرده اند. این ویژگی ها ممکن است برای مردانی که به دنبال حمایت از عملکرد شناختی خود با افزایش سن هستند، جالب باشد.

مدیریت استرس

مدیریت استرس یکی دیگر از خواص جینسینگ برای مردان است. اعتقاد بر این است که جینسینگ به عنوان یک آداپتوژن به بدن کمک می کند تا با استرس سازگار شود و بهزیستی کلی بدن را ارتقا دهد. مردانی که با سطوح بالایی از استرس مواجه هستند، چه ناشی از کار، زندگی شخصی یا عوامل دیگر، ممکن است خواص تطبیق ‌زایی جینسینگ را بسیار مفید بدانند.

پشتیبانی از سیستم ایمنی

جینسنگ عملکرد کلی ایمنی و دفاع را از طریق تعدیل سلول های ایمنی کلیدی، آنتی بادی ها، سیتوکین ها و سیستم مکمل تقویت می کند. این فرایند باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی سالم در برابر عوامل بیماری زا می شود. برخی شواهد نشان می دهد که جینسینگ به دلیل داشتن ترکیبات تعدیل کننده ایمنی قوی می تواند طول مدت و شدت بیماری هایی مانند سرماخوردگی را کاهش دهد.

اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

تصور می شود که ترکیبات فعال موجود در جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند به مزایای سلامت کلی آن کمک کند. با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، جینسینگ به محافظت از مردان در برابر بیماری های مزمن مختلف کمک می کند و موجب طول عمر بدن می شود.

در نهایت باید توجه داشته باشید که بسیاری از خواص جینسینگ برای مردان و زنان مشترک است. به طور مثال تقویت سیستم ایمنی و مدیریت استرس و تقویت عمومی و بهبود عملکرد شناختی و ذهنی، هم در آقایان و هم در خانمها است. اما بعضی از خواص جینسینگ برای مردان اختصاصی است. این دسته از خواص جینسینگ برای مردان، شامل مواردی هستند که به عملکرد جنسی و تقویت نعوظ و افزایش حجم منی و افزایش کانت اسپرم و قدرت باروری مردان و … بر می گردند.

خواص جینسینگ برای مردان
خواص جینسینگ برای مردان

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به جینسینگ می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 جینسینگ سفید بهتر است یا قرمز؟

مصارف آشپزی

علاوه بر خواص جینسینگ برای مردان، بیایید نگاهی هم به مصارف جینسینگ در آشپزی بیندازیم. گیاه جینسینگ معمولا در اشکال مختلف از جمله به عنوان چای، یا به عنوان یک عنصر در مکمل های غذایی مصرف می شود.

جینسینگ همچنین در غذا های سنتی آسیایی استفاده می شود. در طب سنتی، جینسینگ اغلب برای رفع خستگی، بهبود استقامت و حمایت از رفاه کلی بدن استفاده می شود. در اینجا برخی از کاربرد های رایج جینسینگ در آشپزی آورده شده است:

چای

ریشه خشک شده جینسینگ را می توان دم کرده و به عنوان چای نوشید. طعم ملایم و خاکی دارد. چای جینسینگ در فرهنگ های کره ای و چینی رایج است. استفاده منظم از چای جینسینگ برای مردان می تواند باعث تقویت نعوظ و افزایش حجم اسپرم شود.

سوپ

جینسینگ برش خورده یا خرد شده اغلب به سوپ های مرغ، گوشت گاو یا سبزیجات به دلیل خواص دارویی و طعم لطیف آن اضافه می شود. از جمله خواص جینسینگ برای مردان و زنان آن است که سوپ جینسینگ را شفابخش می دانند و برای تسریع در بهبود بیماری ها و کوتاه تر کردن دوران نقاهت بعد از بیماری ها کاربرد دارد.

فرنی برنج

در غذا های سنتی کره ای، جینسینگ اغلب به صورت فرنی برنج شیرین به نام insam-juk پخته می شود. برای انرژی و تندرستی خورده می شود.

آب نبات

ریشه جینسینگ برای مصرف آسان از فواید آن به شکل آب نبات های جویدنی یا سفت درست می شود. برند های محبوب در بسیاری از بازار های آسیایی یافت می شوند.

نوشیدنی ها

عصاره جینسینگ به نوشیدنی های انرژی زا، قهوه، آب میوه ها و نوشابه ها اضافه می شود تا خواص انرژی زا آنها را تقویت کند. برای استفادخ از خواص جینسینگ برای مردان می توان از این نوشیدنی ها هم به خوبی بهره برد.

سرخ کردنی

جینسینگ ورقه‌ای نازک را می‌توان به عنوان غذای جانبی همراه با سبزیجات و گوشت برای تغذیه بیشتر در تابه سرخ کرد.

طعم دهنده

جینسینگ خرد شده یا پودر شده برای مزه دار کردن گوشت ها قبل از پختن برای ایجاد طعم و لطافت استفاده می شود.

دسر ها

جینسینگ خشک یکی از مواد تشکیل دهنده برخی از شیرینی ها، کلوچه ها و کیک های آسیایی برای متعادل کردن طعم های شیرین است.

علاوه بر مصارف آشپزی گیاه جینسینگ، شما می توانید از طریق مکمل های غذایی از خواص آن بهرمند باشید. کپسول ژلاتینی جینسینگ حاوی معادل ۱۰۰ میلی گرم جینسینگ استاندارد شده است که به بهتر شدن فعالیت جنسی، بهبود سطح انرژی، استقامت فیزیکی بدن و از بین بردن خستگی در بدن ما کمک شایانی را می‌کند.

کپسول جینسینگ

خواص جینسینگ برای مردان

انواع جینسینگ

این گیاه متعلق به جنس Panax است که از کلمه یونانی “panax” به معنی “همه شفابخش” گرفته شده است. گونه های مختلفی از جینسنگ وجود دارد که رایج ترین آنها Panax ginseng (جینسنگ آسیایی) و Panax quinquefolius (جینسینگ آمریکایی) است.

جینسینگ انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص منحصر به فرد خود را دارند. جینسنگ آسیایی (Panax ginseng) و جینسنگ آمریکایی (Panax quinquefolius) به طور گسترده شناخته شده‌اند. جینسنگ سیبری (Eleutherococcus senticosus) گیاه دیگری است که گاهی اوقات به عنوان جینسنگ شناخته می شود، اگرچه از نظر گیاه شناسی با جینسنگ واقعی مرتبط نیست. هر نوع جینسینگ ممکن است ترکیبات شیمیایی و مزایای سلامتی کمی متفاوت داشته باشد.

جینسینگ آسیایی

جینسنگ آسیایی که به نام جینسنگ کره ای یا جینسنگ پاناکس نیز شناخته می شود، بومی مناطق کوهستانی آسیای شرقی از جمله چین و کره است. قرن هاست که در طب سنتی چینی و کره ای استفاده می شود. جینسنگ آسیایی بیشتر به دو دسته جینسنگ سفید و جینسنگ قرمز طبقه بندی می شود.

جینسینگ سفید در مجاورت هوا خشک می شود، در حالی که جینسینگ قرمز قبل از خشک شدن بخارپز می شود. هر دو نوع به دلیل ویژگی ‌های سازگاریشان ارزشمند هستند و برای حمایت از سرزندگی، عملکرد فیزیکی و ذهنی و رفاه کلی بدن استفاده می ‌شوند. خواص جینسینگ برای مردان هم در نوع سفید و هم در نوع قرمز وجود دارد و می توان هر کدام را که در دسترس بود استفاده کرد و از اثرات آن بهره برد.

جینسینگ آمریکایی

جینسنگ آمریکایی بومی آمریکای شمالی، به ویژه شرق ایالات متحده و بخش هایی از کانادا است. سابقه طولانی استفاده سنتی در میان قبایل بومی آمریکا دارد و به دلیل مزایای سلامتی آن به خصوص به علت خواص جینسینگ برای مردان بسیار ارزشمند است. جینسینگ آمریکایی اغلب برای تقویت نشاط، حمایت از عملکرد سیستم ایمنی و رفع نگرانی های مختلف سلامت استفاده می شود. همچنین در اشکال مختلف از جمله ریشه کامل، پودر و عصاره موجود است و معمولاً در دارو های گیاهی و مکمل های غذایی استفاده می شود.

جینسنگ سیبری

جینسنگ سیبری که با نام Eleuthero نیز شناخته می‌شود، گونه ‌ای گیاهی متفاوت از جینسنگ واقعی است، اما به دلیل خواص مشابه گاهی اوقات به عنوان جینسنگ سیبری نیز شناخته می‌شود. بومی جنگل های روسیه، چین، ژاپن و کره است. جینسینگ سیبری به طور سنتی در طب روسی و چینی برای افزایش استقامت، حمایت از انعطاف پذیری در برابر استرس و افزایش سرزندگی کلی استفاده می شود. اغلب به عنوان یک آداپتوژن در نظر گرفته می شود و برای رفع خستگی، بهبود عملکرد فیزیکی و حمایت از عملکرد سیستم ایمنی استفاده می شود.

جمع بندی | بررسی خواص جینسینگ برای مردان

در نهایت، خواص جینسینگ برای مردان طیف وسیعی موارد سلامت فردی را شامل می شود و به عنوان یک درمان طبیعی پذیرفته شده است. از حمایت از عملکرد فیزیکی و نشاط جنسی گرفته تا ارتقای سلامت ذهنی و عملکرد سیستم ایمنی، خواص متنوع جینسنگ آن را به یک گیاه ارزشمند برای مردانی تبدیل می کند که به دنبال بهینه سازی سلامت و تندرستی خود هستند. امیدواریم با خواندن این مقاله در زمینه خواص جینسینگ برای مردان، اطلاعات مفیدی را بدست آورده باشید.

بازنشر این مقاله در پایگاه الودکتر

جلال عباسیان

جلال عباسیان

من جلال عباسیان در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی از مقطح کاردانی پله پله تا دکترا تحصیل کردم. اینجا سعی میکنم مطالبی درباره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی رو با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×