» سلامت » درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی
درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی

درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی

بهمن ۶, ۱۴۰۲ 0۱197

درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی چگونه است؟ اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستید، باید بگوییم که درست آمده اید. پس در این مطلب با ما همراه باشید تا  باهم درباره علت بیماری فیبرومیالژیا و درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی گفتگو کنیم:

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا نوعی بیماری مربوط به بافت همبند و سیستم عضلانی اسکلتی و سیستم عصبی بدن است که با علائمی همچون درد منتشر در همه نقاط بدن و به خصوص در بعضی نقاط خاص مثل پشت کتف ها، آرنج ها، قسمت بالای باسن نزدیک به کمر، بخش داخلی و خارج ران های پا، پشت ساق و کف و پشت دست ها خود را نشان می دهد.

این نقاط معمولا به صورت قرینه هستند. یعنی اگر یک نقطه روی کتف راست درد شدیدی حس می کند، قرینه همان نقطه روی کتف چپ نیز همین درد را خواهد داشت و به همین ترتیب نقاط قرینه در روی دست ها و پاها نیز وجود دارد که علائم مشابه را در زمینه فیبرومیالژیا از خود بروز می دهند.

در تصویر زیر می توانید مهم ترین نقاطی در بدن که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا درد شدیدی در این نقاط حس می کنند را مشاهده کنید:

درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی
درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا هیچ گونه علائمی از وجود بیماری دیگری ندارند. همچنین معمولا تمام آزمایشات تشخیص طبی درباره آنها نرمال است و مشکل خاصی در آزمایشات دیده نمی شود. اما با این وجود همیشه از درد عمومی بدن شاکی هستند.

علامت دیگری که افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا دارند، حساسیت بیش از حد به فشار یا حتی لمس است. به عنوان مثال اگر یک فرد عادی با مقدار مشخصی فشار دادن دست یا ساعد، احساس درد خاصی نداشته باشد، یک فرد مبتلا به فیبرومیالژیا با نصف این مقدار فشار، احساس درد شدید کرده و آزار زیادی را متحمل می شود.

از جمله دیگر علائم فیبرومیالژیا می توان به اختلال خواب، سندروم خستگی مزمن، سندروم روده تحریک پذیر (IBS)، سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، اضطراب و افسردگی است.

از آنجا که ممکن است درمان های مختلف برای این بیماری موثرواقع نشود، بسیاری افراد به دنبال درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی هستند.

علت بیماری فیبرومیالژیا چیست؟

قبل از اینکه به بحث درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی بپردازیم، بیایید علت بیماری فیبرومیالژیا را بررسی کنیم.

حقیقت آن است که پزشکان هنوز نتوانسته اند علت دقیقی برای این بیماری بیابند و معتقدند که فیبرومیالژیا به دلایل نامعلومی که منجر به حساسیت بیش از حد رشته های اعصاب می شود، به وجود می آید.

بعضی تحقیقات بالینی توانسته اند ارتباط فیبرومیالژیا با برخی علائم هورمونی را تا حدودی کشف کنند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افرادی که دچار اختلال فیبرومیالژی می شوند، زمینه های افسردگی دارند و بررسی های هورمونی این افراد نشان داده است که سطح پایین سروتونین و کمبود این هورمون در بدن، با ایجاد فیبرومیالژیا ارتباط دارد.

به همین دلیل در برخی افراد استفاده از داروهای ضد افسردگی که می توانند سطح سروتونین را بالاتر ببرند، می تواند تا حدی باعث تسکین درد و کاهش مشکلات ناشی از فیبرومیالژیا شود. به خصوص که بسیاری از بیماران در تشریح روند بیماری خود، یک ضربه روحی مثل مرگ عزیزان یا استرس های ناگهانی یا شکست عشقی و … را به عنوان نقطه شروع بیماری بیان می کنند.

پزشکان معتقدند که این حساسیت بیش از حد رشته های عصبی به دلیل التهاب بافت همبند بدن است. بدین صورت که بافت همبند دچار التهاب شده و دردی که در نقاط مختلف بدن بدون دلیل خاص حس می شود، مربوط به این التهاب است.

اما با این وجود، عدم وجود نشانه های التهاب در آزمایش های پزشکی مثل آزمایش سی آر پی CRP (C-reactive protein)، باعث می شود که پزشکان هنوز به تصمیم قاطع و واحدی درباره اینکه آیا واقعا فیبرومیالژیا را به عنوان بیماری التهابی بافت همبند معرفی کنند نرسیده اند.

درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی
درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی

درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی

یک متخصص طب سنتی برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی، معمولا به زمینه های طبعی و مزاجی بیماری نگاه می کند. بدین صورت که مزاج بیمار را از نظر گرمی و سردی و همچنین از نظر تری و خشکی بررسی می کند و در نهایت با توجه به مزاج و طبع بیمار، بهترین درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی را برای او انتخاب می کند.

از آنجا که فیبرومیالژیا یک بیماری مربوط به بافت همبند و سیستم عضلانی و اسکلتی است، باید به زمینه های بروز این دسته از بیماری ها در افراد مراجعه کرد. بد نیست بدانید که بر اساس آموزه های طب سنتی ایران، افرادی که دارای طبع سرد باشند یعنی افراد سوداوی مزاج (طبع سرد و خشک) و به خصوص افراد بلغمی مزاج (طبع سرد و تر) استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری های عضلانی و اسکلتی دارند.

فیبرومیالژیا از نظر طب سنتی، نوعی ناخوشی است که همانند سایر بیماریهای عضلانی و اسکلتی منجمله آرتروز وروماتیسم مفصلی و … بیشتر در افراد بلغمی مزاج بروز می کند. لذا برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی هم باید به این نکات توجه کرد.

افرادی که مزاج بلغمی دارند، معمولا افراد دارای پوست روشن، بدن نسبتا چاق، گوشت بدن شل و سرد، خواب زیاد، نفخ معده مداوم، دردهای عضلانی بیشتراز سایرین، تنبلی و کم تحرکی، خوش اخلاقی و بیخیالی و … هستند.

همان طور که گفته شد، مزاج بلغمی یا سرد و تر، استعداد افراد برای ابتلا به بیماری های عضلانی و اسکلتی را به شدت بالا می برد. بیشتر افرادی که به بیماری های روماتیسم مفصلی و … مبتلا می شوند، افراد بلغمی مزاج هستند. در این افراد، غضروف ها، بافت همبند، رباط ها و … استعداد بسیار بالایی برای التهاب و درد دارند.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر 👈 قویترین گیاه ضد بلغم

در افراد بلغمی مزاج، به خصوص اگر دچار تنش های ناگهانی روحی و روانی شوند، بافت همبند دچار التهاب شده و درد منتشره در تمام بدن حس می شود.

لذا یکی از راهکارها برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی، تعدیل مزاج افراد و کاهش بلغم در بدن آنهاست. این کار باعث گرم تر شدن بدن شده و دردهای فیبرومیالژیا را تا حد بسیار بالایی بهبود می دهد. چرا که از نظر طب سنتی، سردی و تری، عامل اصلی تشدید دردها و گرفتگی ها و گزگز و مورمور عضلات بدن در فیبرومیالژیا است.

همچنین گفتیم که التهاب بافت همبند در فیبرومیالژیا باعث ایجاد درد و حساسیت اندام ها می شود. برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی، تلاش می شود که این التهاب نیز درمان شود تا درد ناشی از آن فروکش کند.

در طب سنتی از برخی گیاهان همچون سورنجان و زردچوبه برای کاهش التهاب غضروف ها و بافت های روماتیسمی استفاده می شود. لذا داروهای تولید شده از این گیاهان نیز می تواند برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی بسیار موثر باشد.

در این زمینه، می توان از چند داروی گیاهی که برای درمان بلغم یا کاهش التهاب بافت همبند و درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی تولید شده و در داروخانه آنلاین درمانگیاه در دسترس شما هستند استفاده کرد. در زیر به چند نمونه از این داروها اشاره می کنیم:

قرص بلغم نیاک

قرص بلغم نیاک یک داروی گیاهی است که برای کاهش بلغم بدن تولید شده است. در تولید این محصول از چهار گیاه دارویی مهم ضد بلغم یعنی مصطکی، زنیان، آویشن شیرازی و سیاه دانه استفاده شده است.

تجربه کاربران درمانگیاه که از قرص بلغم برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی استفاده کرده اند نشان داده است که قرص بلغم توانسته است کاهش بسیار خوبی در میزان درد و مشکلات فیبرومیالژیا در این بیماران ایجاد کند.

پکیج درمان بلغم درمانگیاه

درمانگیاه علاوه بر انواع داروهای گیاهی برای کاهش بلغم که در صفحه داروی بلغم در دسترس شما قرار داده است، یک پکیج بلغم هم در دسترس شما قرار داده است که ترکیبی از چند نوع داروی گیاهی طب سنتی است و می تواند برای کاهش بلغم و درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی بسیار موثر باشد.

پکیج ضد بلغم درمانگیاه

قرص رازی

قرص رازی یکی از داروهای گیاهی تولید شده از گیاه سورنجان است. از قرص رازی برای تسکین دردهای روماتیسمی و مشکلات التهابی مفاصل مثل دردزانو و دیسک کمر و گردن و … استفاده می شود.

یکی از داروهای گیاهی که می تواند برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی به کار رود، انواع داروهای حاوی گیاه سورنجان است که قرص رازی معروف ترین وشناخته شده ترین آنها است.

سورنجان حاوی ماده ای به نام کلشی سین است که از طرفی اثر ضد التهاب قوی داشته و می تواند التهاب بافت همبند را به خوبی درمان کرده و منجر به درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی شود و از طرفی اثر ضد دردی دارد و برای تسکین درد تا زمان تکمیل درمان هم کارآمد و موثر باشد.

قرص کومینون

قرص کومینون نیز یکی دیگر از انواع قرص سورنجان است که در تسکین دردهای ناشی از التهاب مفاصل و همچنین التهاب بافت همبندی در بیماری فیبرومیالژیا موثر است.

در ترکیب قرص کومینون از گیاه سورنجان به همراه چند گیاه دیگر همچون گزنه، آویشن و زوفا استفاده شده است.

استقاده از قرص کومینون در یک دوره دو الی سه ماهه می تواند کمک بسیار بزرگی برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی باشد. چرا که با از بین بردن التهاب بافت همبندی که دلیل اصلی درد در بیماران فیبرومیالژیا تلقی می شود، به احتمال بسیار زیاد، درمان این بیماری را به همراه خواهد داشت.

قرص کومینون درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی
قرص کومینون درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی

قرص کورکوما

قرص کورکوما یکی از داروهای گیاهی است که حاوی عصاره گیاه زردچوبه است. در این قرص ماده موثره زردچوبه با نام کورکومین وجود دارد که اثر ضد التهابی بسیار قوی و قدرت آنتی اکسیدانی بالا دارد.

مصرف کورکومین زردچوبه می تواند التهابات را به سرعت تسکین داده و مشکلات مفصلی و عضلانی و اسکلتی را به خوبی درمان کند.

به همین دلیل یکی از کاندیداهای خوب برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی، استفاده از داروهای تولید شده از گیاه زردچوبه مثل قرص کورکوما است.

روغن فلفل قرمز

گذشته از داروهای خوراکی که می تواند با گرم کردن طبع بدن، باعث کاهش درد فیبرومیالژیا شود، شما می توانید از برخی روغن های گیاهی که به صورت مالشی بر روی بدن کاربرد دارند، برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی هم استفاده کنید.

شاید شناخته شده ترین این روغن ها که توسط پزشکان بسیاری برای بیماران توصیه و تجویز می شود را بتوان روغن فلفل قرمز دانست.

روغن فلفل قرمز دارای طبع بسیار گرم و خشک است و ماده موثره آن که کاپسیاسین نام دارد، از طریق پوست به راحتی جذب می شود و می تواند منجر به گرم کردن موضعی اندام ها شده و درد و التهاب ناشی از فیبرومیالژیا را کاهش دهد.

شربت اسطوخودوس

در ابتدای این مقاله گفتیم که دانشمندان معتقدند افسردگی، حساسیت بیش از حد رشته های عصبی و تنش پذیری آنها می تواند یکی از دلایل بروز بیماری فیبرومیالژیا باشد.

متخصصین طب سنتی با این دید، معتقدند برخی گیاهان دارویی آرامبخش که بتوانند با افسردگی مقابله کرده و تحریک پذیری رشته های عصبی را کاهش دهند می توانند برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی کارآمد باشد.

برخی تحقیقات بالینی نشان داده است که استفاده از شربت اسطوخودوس می تواند منجر به بهبود علائم فیبرومیالژیا شود.

 درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی
درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی

سوالات رایج و پرسش و پاسخ درباره فیبرومیالژیا و درمان آن

گیاهان دارویی موثر در درمان فیبرومیالژیا کدامند؟

بسیاری از  گیاهان دارویی می توانند در درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی موثر باشند. این گیاهان شامل چند دسته اصلی هستند. به عنوان مثال دسته گیاهان ضد التهاب (شامل سورنجان، زردچوبه، زنجبیل و…)، دسته گیاهان آرامبخش و ضد افسردگی (شامل اسطوخودوس، سنبل الطیب، گل گاوزبان، گل ساعتی و…) دسته گیاهان ضد درد و مسکن (شامل جدوار، شاهدانه، کوکنار و…).

همچنین در تحقیقات بالینی که بر روی بیماران انجام شده است، برخی گیاهان نظیر گَوَن، آب بشقابی و قاشقک نیز اثرات مفیدی در درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی از خود نشان داده اند. علاوه بر آن گیاهانی که حاوی کوئرستین باشند (مثل انگور، انواع توت ها، گیلاس، سیب، مرکبات، پیاز، کلم، گوجه فرنگی، چای) هم اثرات خوبی در این زمینه نشان داده اند.

مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کدام است؟

  • بادام، آجیل ماکادمیا و گردو
  • کرفس، کلم، هویج، گل کلم، سیب زمینی شیرین و پیاز
  • سبزیجات سبز تیره
  • غذاهای غلات کامل مانند گندم، برنج، جو، جو و کینوا
  • میوه تازه یا یخ زده
  • روغن بذر کتان و روغن زیتون
  • دانه کتان، توفو و دانه چیا

مواد معدنی و ویتامین های مهم برای درمان فیبرومیالژیا کدام هستند؟

در برخی موارد، پزشک ممکن است یک مولتی ویتامین حاوی ویتامین های A، C، D، E و ویتامین های B و همچنین کلسیم، منیزیم، سلنیوم و روی را برای کاهش علائم فیبرومیالژیا توصیه کند. کوآنزیم Q10 نیز یک آنتی اکسیدان است که برای تبدیل غذا به انرژی استفاده می شود و تحقیقات جدید نشان داده است که در درمان علائم فیبرومیالژیا نویدبخش است.

جدیدترین درمان فیبرومیالژیا چیست؟

با توسعه داروهای ضد درد نسل جدید، برخی پیشرفت های دارویی در درمان فیبرومیالژیا ایجاد شده است. این داروها، مانند دولوکستین و پره گابالین، انتقال دهنده های عصبی خاص درگیر در پردازش و تنظیم درد را هدف قرار می دهند.

دولوکستین در واقع یک داروی ضد افسردگی است که برای افرادی که افسردگی همراه با فیبرومیالژیا دارند تجویز می شود. پره گابالین هم یک داروی کاهنده فعالیت سیستم عصبی محیطی است که باعث کاهش احساس درد می شود و در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا کاربرد دارد.

در زمینه درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی هم در ابتدای این مقاله توضیح دادیم و داروهای موثر برای درمان فیبرومیالژیادر طب سنتی را معرفی کردیم.

کافئین و تاثیر قهوه بر فیبرومیالژیا

یک مطالعه قابل توجه در حوزه فیبرومیالژیا اثرات مصرف قهوه بر شدت درد را بررسی کرد. با کمال تعجب، نتایج نشان داد که بیمارانی که در گروه مصرف‌کنندگان کافئین بالا قرار می‌گرفتند، گزارش کردند که در مقایسه با افرادی که در گروه مصرف‌کننده کافئین پایین‌تر بودند، درد بیشتری را تجربه کردند.

این می تواند به این دلیل باشد که کافئین موجوددر قهوه یک ماده محرک است و باعث تشدید فعالیت رشته های عصبی می شود و به همین دلیل، در انتقال احساس درد به مغز نیز فعال تر می شوند و بیمار با مصرف کافئین درد بیشتری را حس خواهد کرد. لذا افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بهتر است که مصرف کافئین را محدود کنند.

آیا منیزیم در درمان فیبرومیالژیا موثر است؟

یکی از نکات قابل توجه در فیبرومیالژیا این است که بسیاری از زنان مبتلا به فیبرومیالژیا، کمبود منیزیم هم داشته اند. منیزیم نه تنها به تقویت قلب و عضلات کمک می کند بلکه سبب جلوگیری از اسپاسم عضلانی شده و باعث کاهش درد می شود. لذا در صورتی که فرد علائمی شبیه به فیبرومیالژیا داشته باشد، باید از نظر منیزیم نیز مورد آزمایش قرار گیرد و در صورت کمبود منیزیم، استفاده از مکمل های حاوی این عنصر مثل قرص مگنیفورت را آغاز کند.

آیا آفتاب گرفتن برای درمان فیبرومیالژیا خوب است؟

همانطور که بالاتر گفته شد، برای درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی، گرم شدن بدن به هر طریقی می تواند مفید باشد. آفتاب گرفتن هم علاوه بر آنکه باعث رسوخ گرمای طبعی به بدن می شود، منجر به تولید بیشتر ویتامین D شده و علائم فیبرومیالژیا را بهبود می بخشد.

اما با این وجود اثر آفتاب در درمان فیبرومیالژیا در برخی افراد، معکوس بوده و گزارش کرده اند که با آفتاب گرفتن، درد بیشتری را تجربه کرده اند. به همین دلیل در پاسخ به سوال درباره اثر آفتاب در درمان فیبرومیالژیا، باید گفت: هم بله و هم خیر!

آیا اسانس های گیاهی برای فیبرومیالژیا قابل استفاده هستند؟

برخی از اسانس های گیاهی که برای تسکین علائم فیبرومیالژیا مؤثر هستند عبارتند از: اسطوخودوس، ترنج، لیمو، نعناع، اکالیپتوس و بابونه. این روغن ها را می توان در دیفیوزر استفاده کرد، به آب وان حمام اضافه کرد یا به صورت موضعی در روغن حامل برای ماساژ روی موضع دردناک استفاده کرد.

اثر امگا ۳ در درمان فیبرومیالژیا در طب سنتی چگونه است؟

برخی از محققان فرض می کنند که اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند، که مطالعات نشان می دهد ممکن است در فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن نقش داشته باشد. بسیاری از افراد برای مقابله با التهاب از مکمل های امگا ۳ یا رژیم غذایی غنی از امگا ۳ استفاده می کنند.

تاثیر شکر و نمک بر فیبرومیالژیا چیست؟

بسیاری از غذاها باعث ایجاد پاسخ التهابی می شوند که می تواند علائم فیبرومیالژیا را بدتر کند. غذاهایی که باعث التهاب می شوند عبارتند از: شکر (شامل شربت ذرت با فروکتوز بالا که در بسیاری از غذاها و نوشابه ها یافت می شود) نمک/سدیم (به مقدار زیاد).

مبینا حیدرآبادی

مبینا حیدرآبادی

من مبینا حیدرآبادی دانشجوی رشته بهداشت محیط هستم و درباره مطالب بهداشت، سلامتی و دارویی برای شما تولید محتوا میکنم . خوشحال میشم اگر نظری داشتید در قسمت دیدگاهها بنویسید.

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. Avatar
    ناشناس

    واقعا مطالبتون جامع وعالی بود
    داروهایی که معرفی کردید در هیچ سایتی ندیدم
    من خیلی وقته درگیر این درد ها هستم والان با خواندن مطالب شما فکر میکنم علت اصلی رو پیدا کردم
    ممنون از زحمات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×