» ویژه ها » قویترین داروی ضد صرع | بررسی درمان های مدرن و گیاهی
قویترین داروی ضد صرع

قویترین داروی ضد صرع | بررسی درمان های مدرن و گیاهی

فروردین ۱۴, ۱۴۰۳ 1۰89

قویترین داروی ضد صرع

مقدمه | صرع

قبل از اینکه به سراغ بررسی قویترین داروی ضد صرع برویم و انواع قرص تشنج گیاهی را به شما معرفی کنیم، بهتر است که اندکی با این بیماری آشنا شویم.

صرع یک اختلال عصبی مزمن است که با تشنج های مکرر ناشی از تخلیه الکتریکی بیش از حد در سلول های مغز مشخص می شود. تقریباً ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان از صرع رنج می برند که این آمار آن را به یکی از شایع ترین بیماری های عصبی در سراسر جهان تبدیل می کند (۲۰۱۹، WHO).

درمان صرع شامل دارو های مختلف ضد صرع یا همان قرص تشنج (AEDs)، مداخلات جراحی، درمان های غذایی و دستگاه های تحریک عصبی می باشد. در میان این گزینه های درمانی‌، شناسایی قویترین داروی ضد صرع می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا اثربخشی بین بیماران متفاوت است و به عوامل متعددی از جمله نوع تشنج، فراوانی، شدت، ویژگی‌های فردی بیمار و عوارض جانبی بالقوه بستگی دارد.

هدف این مقاله بررسی چندین AED قوی موجود است و همچنین روش های درمانی مدرن  و گیاهی ابن بیماری را مورد بحث قرار می‌دهیم. با این حال، باید توجه داشت که تعیین قویترین داروی ضد صرع به دلیل ماهیت بسیار فردی درمان صرع، امری مبهم باقی می ماند. در عوض، این بحث چندین داروی مؤثر مورد استفاده برای مدیریت اشکال مختلف صرع را برجسته می‌کند.

 

قرص تشنج
قویترین داروی ضد صرع

 

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • صرع چیست و چه علائمی دارد؟
  • درمان صرع به روش مدرن شامل چه مواردی است؟
  • قویترین داروی ضد صرع کدام است؟
  • چه گیاهانی در کنترل صرع کاربرد دارند؟
  • روش های تشخیصی صرع کدامند؟

علائم و علل تشنج

صرع یا تشنج که در پزشکی با نام Seizure شناخته می شود، یک اختلال عصبی است که با تشنج های مکرر و غیرقابل پیش بینی مشخص می شود و می تواند افراد را در هر سنی از نوزادان گرفته تا افراد مسن تحت تاثیر قرار دهد. تشنج می تواند به طرق مختلف بسته به قسمتی از مغز که تحت تاثیر قرار گرفته و ماهیت فعالیت الکتریکی غیر طبیعی است، ظاهر شود.

برخی از تشنج‌ ها ممکن است شامل تشنج، از دست دادن هوشیاری یا احساسات غیرعادی باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است باعث وقفه ‌های کوتاه در آگاهی یا تغییرات رفتاری ظریف شوند. فراوانی و شدت و انواع تشنج در افراد مبتلا به صرع می تواند بسیار متفاوت باشد.

انواع مختلفی از صرع وجود دارد و علل زمینه ای آن می تواند متنوع باشد. در برخی موارد، صرع ممکن است نتیجه عوامل ژنتیکی یا ناهنجاری های رشدی در مغز باشد. سایر علل بالقوه عبارتند از صدمات سر، تومور های مغزی، سکته مغزی، عفونت ها یا عدم تعادل متابولیک. در برخی موارد، علت صرع ممکن است به راحتی قابل شناسایی نباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به اختلالات عصبی می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد؟

درمان صرع | قویترین داروی ضد صرع

هدف درمان صرع کنترل تشنج و به حداقل رساندن تأثیر آنها بر زندگی روزمره است. رویکرد اولیه برای مدیریت صرع از طریق استفاده از دارو های ضد صرع (AEDs) است که داروهایی هستند که برای پیشگیری یا کاهش وقوع تشنج طراحی شده‌اند. در مواردی که دارو به تنهایی بی اثر است، گزینه های درمانی دیگری مانند درمان های غذایی، دستگاه های تحریک عصبی یا جراحی ممکن است در نظر گرفته شود.

همچنین بعضی اوقات یک قرص تشنج را در فردی به خوبی کنترل می کند ولی در فرد دیگر اثر چندانی ندارد. در این موارد، باید به آزمایشات دیگر فرد توجه شود و بهترین دارو برای صرع وی انتخاب شود.

  • ۱. فنوباربیتال
  • ۲. سدیم والپرات
  • ۳. کاربامازپین
  • ۴. لوتیراستام ( کهبا نام تجاری قرص لوبل Levebel در بازار موجود است)
  • ۵. تیاگابین
  • ۶. گاباپنتین
  • ۷. پرگابالین

انتخاب روش درمان به عوامل مختلفی از جمله نوع صرع، فراوانی و شدت تشنج، سلامت کلی فرد و ترجیحات شخصی بستگی دارد. در اینجا روش های اولیه درمان صرع آورده شده است:

دارو های ضد صرع (AEDs)

داروهای ضد صرع که به عنوان دارو های ضد تشنج نیز شناخته می شوند، سنگ بنای درمان صرع هستند. این دارو ها با تثبیت فعالیت الکتریکی در مغز و جلوگیری یا کاهش وقوع تشنج عمل می کنند. AED های مختلفی در دسترس هستند و انتخاب دارو به نوع صرع، سن فرد و سایر شرایط پزشکی بستگی دارد. در این حوزه درمان گیاهی نیز محبوبیت خاص خود را دارد به گونه ای که بسیار از افراد به دنبال قویترین داروی ضد صرع گیاهی می باشند.

قرص نوراگل فورت یک داروی گیاهی ضد استرس و اضطراب است که می توان به منظور کمک به رفع بی قراری، تیک ها و تنش های عصبی و فکری و همچنین بدخلقی استفاده نمود. این محصول همچنین به منظور کاهش بیش فعالی بزرگسالان و کودکان کاربرد دارد. نوراگل فورت ضمن اینکه اثرات فوق را داراست، عوارض دیازپام را ندارد و به همین دلیل به عنوان یک جایگزین گیاهی دیازپام با کارکرد بسیار خوب شناخته می شود.

اینجا کلیک کنید 👈  قرص نوراگل فورت گل دارو

قویترین داروی ضد صرع

تنش های صرع گاهی می تواند باعث انواعی از اسپام عضلانی و مشکلات ماهیچه شود. کپسول سیاه دانه بلک سید باریج به صورت کپسول نرم خوراکی تولید شده و حاوی روغن سیاه دانه بوده و برای درمان درد های روماتیسمی، آرتریت روماتوئید، مشکلات مفصلی و درد های عضلانی کاربرد دارد.

رژیم درمانی

در برخی موارد، درمان های غذایی ممکن است برای افراد مبتلا به صرع به ویژه آنهایی که دارای انواع خاصی از صرع مقاوم به درمان (مانند سندرم لنوکس-گاستوت یا سندرم دراوت) هستند، توصیه شود. به عنوان مثال، رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات است که نشان داده شده است به کاهش تشنج در برخی از افراد مبتلا به صرع کمک می کند. سایر رویکرد های غذایی، مانند رژیم اصلاح شده اتکینز و درمان با شاخص گلیسمی پایین نیز ممکن است به عنوان درمان کمکی برای صرع در نظر گرفته شوند.

جراحی صرع

برای افراد مبتلا به صرع که تشنج آنها با قرص تشنج به خوبی کنترل نمی شود، جراحی ممکن است یک گزینه روی میز باشد. روش ‌های جراحی برای صرع شامل جراحی رزکتیو، که در آن ناحیه‌ای از مغز که تشنج ایجاد می‌کند، برداشته می‌شود، و همچنین روش ‌های قطع ارتباط که شامل قطع کردن مسیرهای فعالیت الکتریکی غیرطبیعی است. درمان جراحی صرع معمولاً پس از ارزیابی جامع توسط یک تیم چند رشته ای از متخصصان، از جمله متخصصان مغز و اعصاب، جراحان مغز و اعصاب، و روانشناسان اعصاب در نظر گرفته می شود.

دستگاه های تحریک عصبی

دستگاه‌های تحریک عصبی، مانند تحریک عصب واگ (VNS) و سیستم‌های تحریک عصبی پاسخ‌دهنده (RNS)، دستگاه‌ های قابل کاشتی هستند که تحریک الکتریکی را به مغز یا اعصاب برای کمک به کاهش دفعات و شدت تشنج می‌رسانند. این دستگاه ها اغلب برای افراد مبتلا به صرع که به دارو پاسخ نداده اند یا کاندیدای مناسبی برای جراحی نیستند در نظر گرفته می شود.

اصلاح سبک زندگی

برخی از اصلاحات سبک زندگی ممکن است به افراد مبتلا به صرع کمک کند تا وضعیت خود را به طور مؤثرتری مدیریت کنند. این اطلاحات شامل خواب کافی، مدیریت استرس، پرهیز از الکل و داروهای تفریحی و حفظ برنامه منظم دارویی می باشد. برای زنان مبتلا به صرع که در سنین باروری هستند، مدیریت صرع در دوران بارداری یک نکته مهم است، زیرا برخی از AED ها ممکن است خطراتی برای جنین در حال رشد ایجاد کنند.

اینجا کلیک کنید 👈  اطریفل اسطوخودوسی

اطریفل اسطوخودوسی نیاک (قرص لاونتریپ)
تقویت مغز و اعصاب و درمان بیماری های عصبی

گیاهی دارویی کنترل کننده صرع

در حالی که گزینه های درمان صرع با طب مدرن را با هم بررسی کردیم، در اینجا برخی از گیاهان دارویی که در کنترل و درمان این بیماری موثر هستند. آورده شده است:

سیاه دانه

سیاه دانه حاوی تیموکینون است که ترکیبی دارای خواص ضد تشنج می باشد. مطالعات متعدد نشان می دهد که سیاه دانه ممکن است دفعات و شدت تشنج را کاهش دهد و آنها را به یک درمان کمکی بالقوه برای مدیریت صرع تبدیل کند.

انیسون

این گیاه معطر حاوی آنتول است، روغن فراری که تصور می شود اثرات ضد صرع دارد. تحقیقات نشان می دهد که عصاره انیسون ممکن است تشنج را در مدل های حیوانی صرع مهار کند، اگرچه آزمایشات بالینی بیشتری در انسان مورد نیاز است. تحقیقات برای تولید قرص تشنج از این گیاه امیدوار کننده بوده و توانسته است به نتایج مثبتی منجر شود.

بادام هندی

پوست درخت بادام هندی به طور سنتی برای مدیریت تشنج استفاده می شده است. یک مطالعه منتشر شده در مجله Ethnopharmacology نشان داد که عصاره اتانولی در مایع مغز بادام هندی، فعالیت ضد تشنج قابل توجهی را در موش نشان داد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها در افراد انسانی مورد نیاز است.

هلیه سیاه

در طب آیورودا، میوه‌های میروبالان اغلب با گیاهان دیگر ترکیب می‌شوند تا فرمولاسیونی برای مدیریت علائم صرع ایجاد کنند. شواهد پیش بالینی استفاده از آن را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که عصاره‌های میروبالان ممکن است اثرات محافظتی در برابر تشنج نشان دهند.

بادرنجبویه

بادرنجبویه سرشار از اسید رزمارینیک است که دارای خواص محافظت کننده عصبی است و ممکن است به کاهش اضطراب مرتبط با صرع کمک کند. برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترکیب بادرنجبویه با ریشه سنبل الطیب می تواند نتایج تشنج را بهبود بخشد. با این حال، قبل از نتیجه گیری قطعی، تحقیقات جامع تری لازم است.

آنغوزه

آنغوزه یا آسا فوتیدا بومی آسیای مرکزی بوده و از دیرباز در طب سنتی برای درمان صرع استفاده می شده است. آزمایش ‌های حیوانی نشان می‌دهد که آسافوتیدا به طور بالقوه از طریق مکانیسم‌های GABAergic، حساسیت و مدت تشنج را کاهش می‌دهد.

آزمایشات انسانی برای تأیید ارزش درمانی آن ضروری است. اگر به دنبال قویترین داروی ضد صرع گیاهی می گردید شاید بتوان آنغوزه را برای این منظور پیشنهاد کرد.

کپسول کووکسیر پارس یکی از داروهای گیاهی است که از آنغوزه تولید شده و برای بیماری های تنفسی مثل آسم کاربرد دارد. با توجه به اثرات ضد تشنجی آنغوزه، این ایده مطرح است که شاید بتوان از کووکسیر پارس به عنوان یک داروی گیاهی بالقوه برای صرع هم استفاده کرد.

قویترین داروی ضد صرع
قویترین داروی ضد صرع

اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس که به‌خاطر رایحه آرام‌بخش خود شناخته می‌شود، در کاهش سطح اضطراب در افراد مبتلا به صرع امیدوارکننده است. اگرچه اثرات مستقیم ضد تشنج نامشخص است، خواص کاهش استرس آن، اسطوخودوس را به ابزاری ارزشمند برای بهبود سلامت کلی در طول درمان صرع تبدیل می‌کند. بعضی افراد مبتلا به صرع معتقدند که اسطوخودوس به عنوان قویترین داروی ضد صرع برای آنها عمل می کند و می تواند تعداد حملات صرع را کاهش دهد.

سداب

سداب از نظر تاریخی در درمان ‌های عامیانه استفاده می‌شود، برگ‌ های این گیاه در محیط‌ های آزمایشگاهی فعالیت‌ های ضد تشنجی را نشان داده‌اند. پزشکان امیدوارند که در آینده نزدیک بتوانند از این گیاه یک نوع قرص تشنج گیاهی تولید کنند.

در حالی که این گیاهان نتایج امیدوارکننده‌ای را در تست های آزمایشگاهی و آزمایش ‌های محدود انسانی نشان می‌دهند، نباید جایگزین درمان‌ های پزشکی مرسوم برای صرع بدون مشورت با پزشک شوند. با این حال تلفیق این گیاهان با روش های پزشکی می تواند به شما در انتخاب قویترین داروی ضد صرع گیاهی کمک کند.

تشخیص صرع

تشخیص صرع معمولاً شامل یک تاریخچه پزشکی کامل، معاینه عصبی و آزمایش ‌های تشخیصی مختلف مانند الکتروانسفالوگرافی (EEG)، تصویربرداری از مغز (MRI یا سی‌تی اسکن) و آزمایش ‌های خون است. این ارزیابی ‌ها به پزشک در تعیین نوع صرع، شناسایی علل زمینه‌ای، انتخاب بهترین قرص تشنج و ایجاد برنامه درمانی مناسب کمک می‌کند.

زندگی با صرع

زندگی با صرع می تواند چالش های مختلفی را برای افراد و خانواده هایشان ایجاد کند. صرع علاوه بر تأثیر فیزیکی و عاطفی تشنج می تواند بر کیفیت زندگی، تعاملات اجتماعی، اشتغال و استقلال فرد تأثیر بگذارد. آموزش، شبکه های پشتیبانی و دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب برای افراد مبتلا به صرع ضروری است تا بتوانند وضعیت خود را به طور موثر مدیریت کنند.

توجه به این نکته ضروری است که صرع یک بیماری پیچیده و چندوجهی است و تجربه هر فرد با صرع منحصر به فرد است. به این ترتیب، یک رویکرد جامع و فردی برای تشخیص، درمان و حمایت برای مدیریت موثر صرع و بهبود کیفیت زندگی برای افرادی که تحت تأثیر این بیماری قرار دارند، حیاتی است.

جمع بندی | قویترین داروی ضد صرع

تعیین قویترین داروی ضد صرع به دلیل ماهیت ناهمگن صرع و پاسخ های متغیر در بین افراد دشوار است. با این حال، چندین AED قوی، ابزار های ضروری در درمان انواع متمایز تشنج هستند. امیدواریم با این خواندن این مطلب علاوه بر افزایش آگاهی شما در زمینه بیماری صرع، با کمک به انتخاب درمان صرع، سلامت و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشیم.

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×