» اطلاعات دارویی » برای رفع بلغم چه باید کرد؟
مشخصات بلغمی

برای رفع بلغم چه باید کرد؟

اسفند ۱۶, ۱۴۰۲ 0۱145

برای رفع بلغم چه باید کرد؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که برای رفع بلغم چه باید بکنیم، چه غذایی بخوریم، چه داروی گیاهی بخوریم و چه غذاها و خوراکی هایی را نخوریم؟ در این مطلب تلاش داریم این موضوع را به صورت خلاصه بررسی کنیم و با پرداختن به جنبه های اصلی بلغم، به پاسخ این سوال برسیم که برای رفع بلغم چه باید کرد. پس تا انتخاب این مقاله را با ما باشید.

بلغم چیست و برای رفع بلغم چه باید کرد؟

در طب سنتی ایران، مکانیسم های عملکردی بدن انسان بر پایه چهار خلط اصلی تشکیل شده است. این چهار خلط عبارتند از: صفرا، دم، سودا و بلغم. هر کدام از این اخلاط یک ویژگی از نظر خشکی و تری و یک ویژگی از نظر سردی و گرمی را دارد. با این تفاسیر، مزاج سودا سرد و خشک، مزاج صفرا گرم و خشک، مزاج دم گرم و تر و مزاج بلغم سرد و تر می باشد.

پس با اینکه بدانیم بلغم خلط سرد و تر است، احتمالا بخش عمده ای از پاسخ به این سوال که برای رفع بلغم چه باید کرد را هم دریافته ایم. مصرف غذاها و داروهای گرم و خشک و کاهش مصرف غذاها و خوراکی های سرد و تر! اما مسأله به همین سادگی نیست و نمی توان به آسانی هر نوع تجویزی را برای هر فردی داشت. به عنوان مثال ممکن است بعضی افراد درجه تری آنها بالا بوده و درجه سردی آنها پایین باشد یا بالعکس یا بیماری زمینه ای و مشکلاتی داشته باشند که نتوان یک تجویز عام را برای رفع بلغم آنها به کار بست.

به همین دلیل بهتر است که قبل از فکر کردن به اینکه برای رفع بلغم چه باید بکنیم، یک تست مزاج شناسی آنلاین انجام بدهیم تا میزان سردی و تری مزاج خود را بشناسیم. در حالت ایده آل، مراجعه به یک پزشک متخصص طب سنتی می تواند بهترین راه باشد تا پزشک ضمن معاینه دقیق شما، بهترین برنامه درمانی را برای شما طراحی کند. لطفا دقت داشته باشید که منظور ما از متخصص طب سنتی، پزشکی است که دوره تخصص طب سنتی را گذرانده باشد و ما به هیچ هنوان مراجعه به افراد غیرپزشک که بصورت تجربی در امور طب سنتی فعالیت می کنند را توصیه نمی کنیم.

ما در این مطلب تلاش می کنیم تا شما را با مبانی بررسی و درمان بلغم آشنا کنیم تا اطلاعات کلی در این زمینه به دست بیاورید و همچنین داروهایی را به شما معرفی می کنیم که بر اساس اصول طب سنتی ایرانی تولید شده اند و می توانند شما را در زمینه درمان بلغم کمک کنند.

بلغمی
افراد بلغمی معمولا چاق، دارای پوست روشن، کم تحرک، پرخواب، پرخور، آرام و مهربان هستند.

علائم بلغم چیست؟

همانطور که قبلا گفتیم، بلغم خلطی سردو تر است و نماد آن در بین فصل ها هم زمستان و برف است. وجود سردی در مزاج باعث نداشتن انرژی کافی و احساس سرمای مداوم می شود. از نظر فیزیولوژیک، اگر سلول های بدن را نیروگاه های تولید انرژی بدانیم که با سوزاندان مواد غذایی، گرما و انرژی تولید می کنند، وقتی این نیروگاه ها فعالیت کمتری داشته باشند، هم انرژی کمتری برای بدن تولید می شود و فرد مدام بیحال و بی انرژی است و هم گرمای ناشی از سوختن انرژی هم کمتر تولید می شود و بدن همیشه سرد است و دمای آن پایین.

از سوی دیگر، تری مزاج در افراد بلغمی، باعث تجمع بیشتر آب و مایعات درون سلول ها و در فضای بین سلولی شده و بدین ترتیب بدن به عنوان یک منبع آب، هر روز با ذخیره مقدار بیشتر آب و مایعات، وزن بیشتری گرفته و حجم بدن نیز افزایش می یابد و بدین صورت، چاقی به خصوص در نواحی دور شکم و پهلوها و باسن ایجاد می شود.

با توجه به این توضیحات، علائم بلغم هم به صورت زیر خود را نشان می دهند:

  • سردی بدن (به دلیل پایین بودن سوخت و ساز)
  • چاقی به خصوص دور شکم (به دلیل تجمع آب و مایعات در بدن و همچنین بدلیل سردی بدن که منجر به انجماد و رسوب چربی می شود)
  • زیاد بودن دفعات و حجم دفع ادرار (به دلیل تری مزاج و تلاش مداوم بدن برای دفع آب اضافه)
  • بیحالی و پرخوابی (به دلیل سرد بون بدن و پایین بودن سوخت و ساز و کمبود انرژی)
  • کمبود انرژی (به دلیل سوخت ساز پایین مواد غذایی و تولید انرژی کمتر)
  • مشکلات معده و گوارش مثل نفخ مزمن و ورم معده (به دلیل سردی معده و نداشتن فعالیت کافی معده برای تجزیه و هضم غذاها)
  • مشکلات مفاصل و غضروف ها مثل آرتروز و روماتیسم و درد زانو (به دلیل تجمع مایعات در مفاصل و رسوب املاح موجود در آنها در منطقه مفصل و غضروف)
  • پوست سفید و شفاف (به دلیل رطوبت بالای بدن که آبرسانی خوب به پوست انجام شده و آب زیر پوست جمع می شود)

ما این علائم را به صورت بسیار خلاصه برای این نوشتیم که بدانید بلغم چه علائمی دارد و مبنای اینکه برای رفع بلغم چه باید کرد را تا حدودی متوجه شوید. اما باید بدانید که فقط اینها بخشی از علائم بلغم است و ممکن است در بدن هر فردی علائمی را با توجه به وضعیت فیزیولوژیک وی نشان دهد.

راه های دفع بلغم از بدن

در زمینه راه های دفع بلغم از بدن، معمولا چند روش اساسی به کار گرفته می شود. بعضی از این روش ها بر مبنای اصلاح تغذیه است، بعضی بر اساس استفاده از داروهای گیاهی و بعضی هم بر مبنای تغییر سبک زندگی همچون ورزش و تحرک و … بهترین حالت برای دفع بلغم از بدن این است که به خوبی به این فکر کنیم که برای رفع بلغم چه باید کرد و از همه روشهای تغذیه ای، دارویی و سبک زندگی به صورت متعادل استفاده کنیم.

در زیر چند نمونه از داروهای بلغم که با استفاده از انواعی از بهترین و قویترین گیاه ضد بلغم تولید شده اند را به شما معرفی می کنیم. اما برای کسب اطلاعات کافی درباره اصلاح سبک زندگی و بهبود تغذیه و مواردی از این دست که باید برای دفع بلغم از بدن انجام دهید، در مجله درمانگیاه مطلب کامل جداگانه ای نوشته ایم که در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی لینک زیر به صفحه این مطلب رفته و آن را مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر 👈 راه های دفع بلغم از بدن

بهترین داروهای رفع بلغم

اگر می خواهید بدانید در زمینه استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی برای رفع بلغم چه باید کرد، ما در اینجا لیستی از بهترین داروهای رفع بلغم را برای شما آماده کرده ایم تا بتوانید با مصرف این داروها به کاهش و رفع بلغم بدن اقدام کنید. در معرفی این داروها تلاش شده است تا با کیفیت ترین محصولاتی که توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد تایید بوده و مجوزهای بهداشتی لازم را دارند را به شما معرفی کنیم تا از بی خطر بودن و سالم بودن آنها اطمینان کافی داشته باشید.

پکیج دفع بلغم درمانگیاه

پک بلغم درمانگیاه یک پکیج کامل از چند داروی طب سنتی است که به منظور اصلاح مزاج بلغمی تولید شده اند و توسط متخصصان درمانگیاه برای شما انتخاب شده اند. با استفاده از این پکیج می توانید بدون ایجاد عوارض جانبی، به دفع بلغم بپردازید. این پکیج در پاسخ به درخواست های متعددی که از درمانگیاه می شود مبنی بر اینکه برای رفع بلغم چه باید کرد و کدام دارو را استفاده کرد، آماده شده است تا اگر اطلاعات طب سنتی کافی ندارید، شما را به صورت میانبر به داروهای مد نظرتان برساند.

اگر می خواهید از محصولات موجود در این پکیج اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و یا اقدام به خرید آن نمایید بر روی عبارت پک بلغم کلیک کنید

برای رفع بلغم چه باید کرد
پکیج دفع بلغم

قرص بلغم نیاک

قرص بلغم نیاک محصولی است که توسط شرکت داروسازی نیاک تولید شده است. در این محصول از ترکیب چند گیاه دارویی منجمله آویشن، سیاهدانه، مصطکی و زنیان استفاده شده است. این فرمول در کتاب های قدیمی طب سنتی ایران ارائه شده و هنوز هم بهترین فرمولاسیون برای تولید داروی دفع بلغم است و برای افرادی که می پرسند برای رفع بلغم چه باید بکنیم، می تواند بهترین پاسخ باشد.

بسیاری از مشتریان درمانگیاه، معتقدند که قرص بلغم نیاک قویترین داروی ضد بلغم است و به همین دلیل هم از این محصول در پک بلغم درمانگیاه استفاده شده است تا بیشترین اثرگذاری را برای شما به ارمغان بیاورد.

برای رفع بلغم چه بکنیم
قرص بلغم نیاک

قرص بلغم دیموند

شرکت داروسازی دیموند نیز یکی دیگر از شرکتهای تولید کننده داروهای گیاهی و فرآورده های طب سنتی است که اقدام به تولید یک قرص بلغم نموده است. در ترکیب این محصول نیز همان فرمولاسیون موجود در قرص دوای بلغم نیاک به کار رفته است. یعنی گیاهان آویشن، مصطکی، سیاه دانه و زنیان در ساخت این دارو به کار رفته اند. همان فرمولی که قبلا گفتیم در کتاب های طب سنتی ایرانی به نام «دوای بلغم» شناخته می شود و توسط دانشمندان بزرگ ایرانی همچون جرجانی و ابن سینا برای بیماران بلغمی مزاج تجویز می شده است.

اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستید که برای رفع بلغم چه باید کرد، با ورود به صفحه دوای بلغم دیموند می توانید با این محصول بیشتر آشنا شوید و یا آن را به صورت اینترنتی خریداری کنید.

قرص دوای بلغم دیموند

سایر داروهای بلغم

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، ما انواع مختلفی از داروهای رفع بلغم را در داروخانه آنلاین درمانگیاه در دسترس شما قرار دارد. برای اینکه مطلب بیش از حد طولانی نشود و باعث خستگی شما نشود، ما از اطاله کلام خودداری می کنیم ولی پیشنهاد می کنیم برای اینکه بدانید برای رفع بلغم چه باید کرد، به بخش آرشیو لیست داروهای بلغم مراجعه کنید.

شما نظرتان درباره اینکه برای رفع بلغم چه باید کرد چیست؟ اگر تجربه یا اطلاعات یا سوالی دارید، آن را با ما و دیگر خوانندگان مجله درمانگیاه در میان بگذارید.

جلال عباسیان

جلال عباسیان

من جلال عباسیان در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی از مقطح کاردانی پله پله تا دکترا تحصیل کردم. اینجا سعی میکنم مطالبی درباره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی رو با شما به اشتراک بگذارم.

تعداد دیدگاهها: ۱

  1. Avatar
    یسنا

    سلام تمام چیزهایی که تب سرد دارن حذف شود و دمنوشهای گرم میل شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×