» سلامت » دلایل خشکی واژن در زنان چیست؟
درمان خشکی واژن

دلایل خشکی واژن در زنان چیست؟

دی ۱۳, ۱۴۰۲ 1۰347

دلایل خشکی واژن در زنان چیست؟

لایه نازکی از رطوبت دیواره های واژن را می پوشاند. این رطوبت یک محیط قلیایی ایجاد می کند که اسپرم می تواند در آن زنده بماند و برای تولید مثل جنسی به درون رحم سفر کند. این ترشحات همچنین دیواره واژن را روان می کند و اصطکاک را در هنگام مقاربت کاهش می دهد.

با افزایش سن یک زن، تغییرات در تولید هورمون می تواند باعث نازک شدن دیواره های واژن شود. دیواره های نازک تر به معنای سلول های کمتری است که رطوبت ترشح می کنند. این شرایط به سادگی منجر به خشکی واژن می شود.

تغییرات هورمونی، مانند تغییراتی که با افزایش سن رخ می دهد، شایع ترین علت خشکی واژن است. با این حال، خشکی واژن می تواند ناشی از شرایط دیگری نیز باشد.

خشکی واژن برای بسیاری از بانوان، دلیلی برای احساس شرم باشد، این حالت ممکن است زنان را از بحث در مورد علائم با پزشک یا شریک زندگی خود باز دارد. با این حال، این وضعیت یک اتفاق رایج است که بسیاری از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

با مطالعه این مقاله پاسخ چه سوال هایی را دریافت خواهید کرد:

  • رایج ترین علل خشکی واژن
  • عوارض خشکی واژن
  • بهترین راهکارهای درمانی و مراقبتی
درمان خشکی واژن
درمان خشکی واژن

اصلی ترین دلایل خشکی واژن

کاهش سطح استروژن عامل اصلی خشکی واژن است. استروژن هورمونی است که با حفظ روانکاری طبیعی واژن، خاصیت ارتجاعی بافت و اسیدیته، به حفظ سلامت بافت واژن کمک می کند. زنان با افزایش سن استروژن کمتری تولید می کنند. این منجر به پایان قاعدگی در دوره ای به نام پیش یائسگی می شود.

با این حال، یائسگی تنها شرایطی نیست که باعث کاهش تولید استروژن می شود. علل دیگر عبارتند از:

  • شیر دادن
  • سیگار کشیدن
  • افسردگی
  • استرس بیش از حد
  • اختلالات سیستم ایمنی مانند سندرم شوگرن
  • زایمان
  • ورزش سخت
  • برخی از درمان های سرطان، مانند پرتودرمانی به لگن، هورمون درمانی یا شیمی درمانی
  • برداشتن تخمدان ها با جراحی

عوارض خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی در ناحیه واژن و لگن شود. دیگر عوارض خشکی واژن عبارتند از:

  • سوزش
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی
  • درد هنگام برقراری رابطه جنسی
  • خونریزی خفیف بعد از مقاربت
  • عفونت های دستگاه ادراری که از بین نمی روند یا دوباره عود می کنند
  • خارش یا سوزش واژن

اگر نیاز به یافتن بهترین داروهای گیاهی جهت افزایش میل جنسی دارید، مقاله زیر را مطالعه کنید

اینجا کلیک کنید 👈 بهترین قرص های گیاهی افزایش میل جنسی در زنان

درمان خشکی واژن با طب سنتی
درمان خشکی واژن با طب سنتی

خشکی واژن چگونه درمان می شود؟

بدون درمان، خشکی واژن معمولا با گذشت زمان بدتر می شود. شما می توانید این درمان ها را برای خشکی واژن امتحان کنید که ممکن است به تسکین علائم و ناراحتی شما کمک کند:

استفاده از مرطوب کننده های گیاهی واژن

یکی از بهترین راه ها برای رفع خشکی واژن استفاده از مرطوب کننده های گیاهی واژن است. این ها مرطوب کننده های موثری هستند که به طور خاص برای این ناحیه حساس بدن طراحی شده اند.

استفاده از مرطوب کننده واژن هر چند روز یکبار می تواند به مرطوب نگه داشتن واژن و تسکین علائم خشکی واژن کمک کند. می توانید چند بار در هفته قبل از خواب از مرطوب کننده استفاده کنید.

آن را در اطراف دیواره های واژن استعمال کنید تا جذب شود. سعی نکنید از مرطوب کننده یا کرمی که مخصوص واژن نیست استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که شما باید از صابون های معطر، مرطوب کننده ها یا سایر لوازم آرایش نیز خودداری کنید.

یکی از بهترین روان کننده های بدون نسخه در بازار که در داروخانه اینترنتی درمانگیاه نیز موجود است، ژل واژیهیل نام دارد. عصاره گیاه رازک، ویتامین E و اسید هیالورونیک ترکیب اصلی این ژل را شامل می شوند.

اینجا کلیک کنید 👈 ژل واژیهیل

مصرف ژل های لوبریکانت، روان کننده های مبتنی بر آب

قبل از فعالیت جنسی، یک روان کننده بر پایه آب را در واژن خود استفاده کنید. استفاده از روان کننده می تواند به تسکین درد یا ناراحتی که معمولا در حین رابطه جنسی تجربه می کنید کمک کند، زیرا به این ناحیه رطوبت کافی می رساند.

مطمئن شوید که روان کننده ای را انتخاب کنید که حاوی ژل نفتی یا گلیسیرین نباشد. گلیسیرین می تواند باعث تحریک واژن شما شود و ژل نفتی می تواند باعث ضعیف شدن یا شکستن کاندوم در حین رابطه جنسی شود.ژل لوبریکانت گیاهی بهترین انتخاب جهت اجتناب از این موارد است.

خوشبختانه ژل لوبریکانت گیاهی به زودی در دسته داروهای جنسی داروخانه اینترنتی درمانگیاه افزوده می شود.

درمان خشکی واژن
درمان خشکی واژن

فعالیت جنسی منظم داشته باشید

داشتن تحریک جنسی به طور مداوم می تواند به بهبود سلامت کلی واژن شما کمک کند. شما می توانید این کار را با شریک جنسی خود یا حتی با استفاده از دستگاهی مانند ویبراتور انجام دهید. تحریک جنسی به افزایش جریان خون و ترشحات واژن کمک می کند و خشکی واژن را برطرف می کند.

با شریک جنسی خود راجع به شرایط پیش آمده صحبت کنید، سعی کنید به کمک او، قبل از مقاربت، ذهن و بدن خود را به لحاظ عاطفی و احساسی آماده کنید. معاشقه می تواند باعث شود که شما بیشتر برانگیخته شوید تا رابطه جنسی لذت بخش تر و راحت تر باشد. همچنین می تواند به افزایش جریان خون و ترشحات واژن کمک کند.

تمرینات کف لگن را انجام دهید

تمرینات کف لگن یک عامل موثر دیگر در تقویت عضلات ضعیف واژن و در نتیجه رفع خشکی واژن است. با سطوح کمتر استروژن، عضلات واژن با گذشت زمان ضعیف می شوند. ورزش‌هایی مانند کگل می ‌تواند به آرام کردن عضلات سفت و تقویت عضلات ضعیف ‌تر کمک کند. این تمرینات همچنین به افزایش جریان خون در واژن کمک می کند.

سخن پایانی

خشکی واژن می تواند باعث ناراحتی در ناحیه واژن و لگن شود. همان طور که ذکر شد، دلایل مختلفی برای این وضعیت وجود دارد.

خشکی واژن به ندرت جدی است و با به کارگیری روش های درمانی بالا می توانید به سادگی مشکل خود را برطرف کنید و نوید یک رابطه جنسی باکیفیت را به خود بدهید.

اگر این راه‌ حل‌ها را برای خشکی واژن امتحان کرده ‌اید و همچنان احساس ناراحتی می ‌کنید، باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما می تواند در مورد سایر گزینه های درمانی با شما صحبت کند.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×