» طب سنتی » قویترین گیاه خواب آور را می شناسید؟
خواب عمیق

قویترین گیاه خواب آور را می شناسید؟

دی ۱۸, ۱۴۰۲ 4۰303

قویترین گیاه خواب آور کدام گیاه است؟ احتمالا این سوالی است که شما هم در پی یافتن پاسخ آن به این صفحه آمده اید. باید به شما بگوییم که اگر به دنبال شناختن چند نمونه قویترین گیاه خواب آور هستید، به آدرس دقیقا درستی آمده اید.

چرا که ما قصد داریم در این مطلب، به این پرسش شما پاسخ بدهیم و با معرفی گیاهان خواب آور طبیعی، شما را در یافتن دارویی گیاهی که بتواند جایگزین قرص خواب شود کمک کنیم.

قویترین گیاه خواب آور کدام است؟

احتمالا شما هم تا به حال هر گاه درباره گیاهان خواب آور طبیعی صحبت شده است، سریعا ذهنتان به سمت طنبل الطیب یا اسطوخودوس رفته است. باید بگوییم که بله، این دو گیاه، دو نمونه از انواع قویترین گیاه خواب آور هستند که در بین خانواده های ایرانی به خوبی شناخته شده هستند.

اما بد نیست بدانید که این دو گیاه با وجود اثرگذاری بسیار عالی که دارند، تنها گیاهانی نیستند که اثر خواب آور و آرامبخش دارند. بلکه گیاهان بسیار زیاد دیگری هم هستند که ممکن است اثری به مراتب قویتر از اسطوخودوس و سنبل الطیب در خواب آوری داشته باشند.

اما قبل از اینکه بحث معرفی چند نمونه از قویترین گیاه خواب آور را شروع کنیم، بیایید درباره علل بی خوابی بررسی دقیق تری داشته باشیم و سپس به معرفی قویترین گیاه خواب آور بپردازیم.

دلایل بیخوابی

بیخوابی یا بدخوابی که در زبان پزشکی به نام اختلال خواب یا Sleep disorder نامیده می شود، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این دلایل هم از نظر طب مدرن و هم از نظر طب سنتی قابل بررسی است و هر کدام از روش های درمانی فوق، پاسخ هایی برای درمان بیخوابی دارند.

در طب مدرن معمولا برای دلایل بیخوابی به مواردی همچون استرس های فکری و شغلی، شرایط و دمای نامناسب محیط خواب، پر بودن بیش از حد شکم، نوشیدن نوشیدنی های محرک و کافئین دار مثل قهوه، وجود نورهای آزار دهنده در محیط خواب، ورزش و کوفتگی بدن قبل از خواب و نامنظم بودن برنامه خواب به عنوان رایج ترین دلایل بی خوابی مطرح می شوند.

اما در طب سنتی، علاوه بر همه موارد فوق، یکسری مباحث عمقی تر مثل زیاد شدن سودا به خصوص سودای مغز و یا خشکی بیش از حد مزاج (در افراد صفراوی و سوداوی مزاج) هم به عنوان دلایل بی خوابی مطرح هستند و متخصص طب سنتی تلاش می کند با بررسی این ریشه ها، به درمان بیماری اختلال خواب بپردازد.

اما چه در طب مدرن و چه در طب سنتی، استفاده از انواع گیاهان خواب آور برای درمان بیخوابی رایج است. داروهای گیاهی خواب آور زیادی در سراسر دنیا تولید شده و بعضی از آنها تاثیراتی مساوی یا حتی گاهی قویتر از داروهای خواب آور مثل آلپرازولام و … دارند.

در این بخش به چند نمونه قویترین گیاه خواب آور اشاره می کنیم تاشما بتوانید با استفاده از این گیاهان مشکل بیخوابی را برطرف کنید. از هر کدام از این گیاهان، داروهای زیادی در داروخانه آنلاین درمانگیاه در دسترس شما است که می توانید با جستجوی نام گیاه در سایت درمانگیاه، آنها را یافته و در صورت تمایل خریداری کنید.

اگر می خواهید داروهای فرآوری شده از این گیاهان را هم بشناسید می توانید به مطلب دیگری که با عنوان قویترین قرص خواب آور گیاهی برای شما آماده کرده ایم، مراجعه کنید و لیستی از قرص ها و شربت های خواب آور گیاهی را که برای خرید آنلاین در دسترس شما هستند، مشاهده کنید.

قویترین گیاه خواب آور
به اعتقاد اکثر پزشکان گل ساعتی قویترین گیاه خواب آور است.

لیست قویترین گیاهان خواب آور

۱- گل ساعتی Passiflora incarnata

گل ساعتی یک گیاه بوته ای علفی با ساقه های رونده و گل های بسیار زیبای ارغوانی رنگ است. از آنجا که گل های گل ساعتی دارای حالت دایره ای و خطوط شعاعی شبیه به ساعت دیواری عقربه ای دارد، به آن گل ساعتی گفته می شود.

گل ساعتی به احتمال زیاد قویترین گیاه خواب آور باشد که هم اکنون به طور گسترده در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

گل ساعتی دارای مقادیر بالایی فلاونوئید بوده و آلکالوئیدهای خانواده مارمالا Harmala Alkaloids و اسید سیانیدریک را به مقدار بالایی در گل و برگ و سرشاخه خود دارد.

میوه گل ساعتی که به نام پشن فروت در بعضی میوه فروشی ها به عنوان یک میوه خوراکی فروخته می شود، دارای اسید سیتریک (ویتامین C)، پرولین، مالتول و اتل مالتول است.

از گل ساعتی داروهای خواب آور گیاهی زیادی تولید شده است و تقریبا پای ثابت اکثر داروهای خواب آور گیاهی است که چه در ایران و چه در سایر کشورهای دنیا تولید و به بازار دارویی عرضه می شوند.

اگر بخواهیم یک داروی حاوی گل ساعتی که اثراگذاری عالی داشته باشد را به شما معرفی کنیم، قطعا کپسول ریلکس هرب انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

۲- رازک Humulus lupulus

رازک بوته ای است رونده که دارای گل آذین خوشه ای زردرنگ و زیبا است. این گیاه دارای اثر آرامبخشی و خواب آوری قوی است و به همین دلیل می تواند به عنوان یکی از اعصای لیست قویترین گیاه خواب آور شناخته شود.

از رازک به خصوص در داروهایی که برای تنظیم خواب کودکان و افراد سالمند به کار می روند، استفاده می شود.

به عنوان نمونه ای از این داروهای خواب آور گیاهی که از گیاه رازک در آن استفاده شده است می توان به شربت بی بی سد اشاره کرد که برای تنظیم خواب کودکان به کار می رود.

۳- سنبل الطیب Valeriana officinalis

سنبل الطیب شناخته شده ترین گیاه آرامبخش و ضد استرس و قویترین گیاه خواب آور است که در خانواده های ایرانی جای خود را به خوبی بازکرده است.

البته باید دقت داشته باشید که گونه اصلی سنبل الطیب که با نام والریان شناخته می شود، مد نظر ما است. گونه دیگری که دارای ریشه های سیاهرنگ رشته رشته است و در عطاری ها به نام سنبل الطیب به فروش می رسد، در واقع نوعی سنبل الطیب هندی است که اثرات خواب آوری ضعیف تری نسبت به والریان دارد.

اگر می خواهید از سنبل الطیب به عنوان قویترین گیاه خواب آور بهره ببرید پیشنهاد می کنیم که حتما از داروهای حاوی سنبل الطیب استفاده کنید و از مصرف گیاه خام سیاه رنگی که در عطاری ها به فروش می رسد خودداری کنید.

شربت سنبل الطیب زردبند، نمونه ای از بهترین داروهای گیاهی خواب آور است که می توانید برای تنظیم خواب و درمان بیخوابی از آن استفاده کنید.

اسطوخودوس
اسطوخودوس گیاهی زیبا با اثر خواب آور قوی است

۴- اسطوخودوس Lavandula officinalis یک خواب آور گیاهی قوی

اسطوخودوس یا لاواند از دیگر گیاهانی است که اثر خواب آوری آن به خوبی شناخته شده است. داروهای بسیار زیاد و متنوعی هم از این گیاه برای غلبه بر بیخوابی و داشتن خوابی عمیق و آرام تولید شده است.

محصولات تولید شده از اسطوخودوس طیف وسیعی از دمنوش گرفته تا شربت و قرص و کپسول و همچنین از رنج سنی نوزادان (به صورت بالش خواب آور نوزاد) تا بزرگسالان را شامل می شود.

اسطوخودوس هم مانند سنبل الطیب علاوه بر اثر خواب آوری، اثر آرامبخش و ضد استرس و اضطراب دارد و اگر آن را قویترین گیاه خواب آور بدانیم، حرف گزافی نگفته ایم.

همانطور که گفته شد، از اسطوخودوس هم محصولات زیادی تا به حال در ایران تولید شده است. اما اگر بخواهیم به عنوان نمونه یکی از بهترین این محصولات را انتخاب و به شما معرفی کنیم، نام بردن از شربت اسطوخودوس فراطب می تواند انتخابی درست و به جا باشد.

۵-گاوزبان  Echium amoenum

گاوزبان گیاهی است که به دلیل شباهت برگهایش به زبان گاو، به نام گیاه گاوزبان شناخته شده است و از آنجا که بخش اصلی مورد استفاده این گیاه گل های آن است، همیشه به «گل گاوزبان» اشاره می شود که منظور همان گل های گیاه گاوزبان است.

گاوزبان هم مانند سنبل الطیب دو گونه ایرانی و اروپایی دارد. اما برعکس سنبل الطیب که گونه موجود در ایران (سنبل الطیب هندی) اثرگذاری کمتری از گونه اصلی و دارویی آن (سنبل الطیب والریان) دارد، درباره گاوزبان باید گفت که گاوزبان هم دو گونه ایرانی و اروپایی دارد. اما گل گاوزبان ایرانی (Echium amoenum) که در استانهای گیلان و قزوین و خراسان و … تولید می شود، اثر خواب آور و ضد استرس قوی تری نسبت به گونه گل گاوزبان اروپایی (Borago officinalis) وارداتی که از بذر آن برای استخراج امگا ۳ استفاده می شود دارد.

استفاده از گل گاوزبان ایرانی به عنوان یک دمنوش آرامبخش و ضد استرس در ایران بسیار رایج است. البته شاید گاوزبان به اندازه گیاهانی همچون گل ساعتی یا اسطوخودوس اثر خواب آوری نداشته باشد، اما از آنجا که اثر ضد استرس آن بسیار قوی است، می تواند بیخوابی های ناشی از استرس و اضطراب را بسیار بهتردرمان کند و خوابی آرام و عمیق را به شما هدیه دهد.

در سال های اخیر هم انواع مختلفی از شربت گل گاوزبان در کشور تولید شده و در داروخانه ها در دسترس شما قرار دارد.

شربت گل گاوزبان فراطب یک نمونه از این محصولات است که از این گیاه تولید شده است.

داروی خواب آور گیاهی
خواب آرام و عمیق، مهمترین فاکتور در سلامتی روحی و جسمی و حتی مهمتر از تغذیه است.

۶- بادرنجبویه Melissa officinalis

بادرنجبویه از گیاهانی است که باعث تمدد اعصاب شده و ضربان و تپش قلب را به خوبی تسکین می دهد. این گیاه اثر خواب آوری خوبی دارد و به همین دلیل در لیست قویترین گیاه خواب آور درمانگیاه گنجانده شده است.

زمانی که بی خوابی به شما هجوم می آورد و افکار مغشوش و مشوش، اجازه نمی دهد که به خواب بروید، استفاده از دمنوش یا داروی تولید شده از گیاه بادرنجبویه می تواند کمک خوبی به شما باشد.

از بادرنجبویه در داروهای خواب آور مختلفی استفاده شده است و اگر بخواهیم معروف ترین و موثر ترین آنها را نام ببریم، احتمالا قرص نوراگل فورت گزینه خوبی باشد.

همچنین دمنوش بادرنجبویه در فروشگاه های مواد غذایی و ارگانیک به وفور وجود دارد و گیاه خام آن را نیز می توانید از عطاری تهیه نموده و به صورت دمنوش استفاده کنید.

اگر خواستید بادرنجبویه را از عطاری بخرید، فراموش نکنید که بادرنجبویه اصلی، باید بویی شبیه لیمو بدهد.

۷- به لیمو Lippia citriodora

به لیمو از جمله گیاهانی است که به صورت دمنوش بسیار معروف شده و مورد استفاده است. هر کجا که شما وارد یک فروشگاه محصولات طبیعی و ارگانیک شوید و به دنبال دمنوشی بگردید، حتما یکی از دمنوش های پیشنهادی دمنوش به لیمو خواهد بود.

این محبوبیت به لیمو به دلیل عطر خوش و اثرات آرامبخش و ضد استرسی است که دارد و از آنجا که تنظیم کننده خواب خوبی هم هست به عنوان یکی از گیاهان موجود در لیست قویترین گیاه خواب آور انتخاب شده است.

به لیمو نیز همانند بادرنجبویه دارای بویی شبیه به لیمو است و برای استفاده از آن، باید حدود پنج تا هفت برگ آن را در یک قوری دم کرده و بعد از حدود ۱۵ دقیقه دم کشیدن، میل کنید.

۸- گل راعی (علف چای) Hypericum perforatum برای درمان بیخوابی

گل راعی یا علف چای با گل های زرد طلایی زیبای خود شناخته می شود. از جمله ترکیبات موجود در این گیاه می توان به ماده ای به نام هایپریسین اشاره کرد که اثر ضد استرس و آرامبخش و ضد افسردگی  دارد.

از  گل راعی علاوه بر اینکه به عنوان یکی از قویترین گیاهان خواب آور استفاده می شود، در درمان بیماری میگرن و همچنین رفع افسردگی نیز استفاده می شود.

اگر اهل داروهای گیاهی باشید، احتمالا نام قطره هایپیران را تاکنون شنیده باشید. هایپیران یکی از قدیمی ترین داروهای گیاهی با سابقه ای نزدیک به سی سال است که در ایران تولید می شده و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین داروهای تولید شده از گل راعی در ایران شناخته می شود.

۹- بابونه Matricaria chamomilla

بابونه آلمانی یا کامومیل هم یکی از گیاهان آرامبخش و خواب آور است که بسیار پرطرفدار است. دمنوش بابونه یکی از محبوب ترین دمنوش ها در تمام دنیا است و اثرات دارویی آن نیز بسیار مختلف و زیاد است.

بابونه به این دلیل در لیست قویترین گیاه خواب آور درمانگیاه گنجانده شده است که اگر بیخوابی شما ناشی از مشکلات التهابی و یا درد پریودی باشد، بابونه بهترین تسکین برای آن است.

در صورتی که خانم هستید و در دوران قاعدگی به سر می برید و این موضوع باعث ایجاد کرامپ های شکمی شده و منجر به بیخوابی شما شده است، پیشنهاد می کنیم به دمنوش بابونه اعتماد کنید.

بابونه اثر ضد کرامپ دارد و می تواند گرفتگی عضلات شکم و کمر و کشاله ران را به سرعت آرام کند و منجر به ورود بشما به دیای خواب شود.

از سوی دیگر، خود بابونه هم به دلیل داشتن ماده ای به نام کامازولن، اثر خواب آوری و آرامبخشی دارد.

خواب عمیق
خواب عمیق و آرام هدیه گیاهان خواب آور به شماست.

سخن نهایی

تلاش کردیم که لیستی از چند قویترین گیاه خواب آور را به شما معرفی کنیم که در شرایط بروز بیخوابی و بدخوابی و یا نداشتن خواب عمیق، بتوانند به شما کمک شما بیایندو شما را در داشتن خوابی عمیق و آرام و لذتبخش یاری کنند.

اگر شما هم گیاهان دیگری در شهر یا روستای خود می شناسید که اثر خواب آور دارد، آن را در قسمت دیدگاه های همین مطلب معرفی کنید.

پس از آشنایی با لیست انواع قویترین گیاه خواب آور، اگر تمایل به دیدن لیست داروهای گیاهی خواب آور هم داشته باشید می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

جلال عباسیان

جلال عباسیان

من جلال عباسیان در رشته تولید و فرآوری گیاهان دارویی از مقطح کاردانی پله پله تا دکترا تحصیل کردم. اینجا سعی میکنم مطالبی درباره گیاهان دارویی و داروهای گیاهی رو با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×