» زنان » درمان گرگرفتگی یائسگی در خانم ها
گرگرفتگی یائسگی

درمان گرگرفتگی یائسگی در خانم ها

بهمن ۱۵, ۱۴۰۲ 3۰232

درمان گرگرفتگی یائسگی در خانم ها

یائسگی معمولا زمانی اتفاق می ‌افتد که یک زن حدودا ۵۰ سالگی خود را پشت سر گذرانده باشد. با این حال، ممکن است با عمل جراحی هیسترکتومی یا استفاده از دارو، پیش از موعد نیز ایجاد شود. به ویژه استفاده از داروهای شیمی درمانی و رادیوتراپی با یائسگی زودرس مرتبط هستند.

یائسگی به عدم خونریزی قاعدگی به مدت ۱۲ ماه اشاره دارد. این یک شرایط طبیعی است و به این دلیل رخ می دهد که تخمدان ها تولید استروژن را با بالا رفتن سن زن متوقف می کنند.

تغییرات هورمونی که در دوره قبل از یائسگی رخ می دهد و در طول پس از یائسگی ادامه می یابد، می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم از جمله گرگرفتگی شود که اغلب کیفیت زندگی و رفاه زنان را کاهش می دهد. گرگرفتگی شایع ترین علامت یائسگی است. تا ۷۰ درصد از زنانی که تحت یائسگی طبیعی قرار می‌گیرند آن را تجربه می‌ کنند. درمان گرگرفتگی یکی از مهمترین دغدغه بانوان یائسه است.

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را خواهید یافت:

  • تعریف گرگرفتگی
  • اصلاح سبک زندگی
  • درمان شیمیایی گرگرفتگی
  • بهترین داروهای گیاهی جهت کاهش گرگرفتگی
  • چند نکته پیرامون مدیریت گرگرفتگی
درمان گرگرفتگی یائسگی
درمان گرگرفتگی یائسگی

گرگرفتگی چیست؟

گرگرفتگی با افزایش دمای بدن و احساس گرمای ناراحت کننده، مشخص می شود. زنان، گرگرفتگی را با حس گرما و تعریق شدید توصیف می ‌کنند که از صورت آغاز و اغلب در گردن و سینه نیز احساس می ‌شود. گرگرفتگی گاهی اوقات با لرز همراه است.

گرگرفتگی شکایت شماره یک زنان در دوران پیش از یائسگی و پس از یائسگی است. مانند سایر علائم یائسگی، گرگرفتگی موقتی است و معمولا در عرض ۲ تا ۶ سال برطرف می شود. با این حال، در برخی از زنان، به دلایلی که هنوز شناخته نشده است، می تواند برای چندین دهه باقی بماند.

اگر به دنبال آشنایی با دیگر علائم یائسگی و تسکین آن ها هستید مقاله زیر را مطالعه کنید

اینجا کلیک کنید 👈 توصیه های علائم یائسگی

درمان گرگرفتگی یائسگی چطور ممکن است؟

اصلاح سبک زندگی معمولا اولین شکل درمانی است که برای درمان علائم خفیف یائسگی توصیه می شود. همچنین درمان های دارویی و گیاهی متعددی وجود دارد که می تواند برای درمان علائم یائسگی استفاده شود. توجه به این نکته ضروری است که این راهکارهای درمانی ممکن است برای زنان مبتلا به یائسگی ناشی از جراحی یا شیمیایی (برخلاف یائسگی طبیعی) مناسب نباشد.

اصلاح سبک زندگی

حفظ سلامت کلی عاطفی و جسمی یک جنبه مهم در مقابله با یائسگی و علائم آن از جمله گرگرفتگی است. بنابراین زنان یائسه باید حفظ سلامت کلی خود را هدف قرار دهند. به طور خاص، مهم است که رژیم غذایی سالم با کلسیم بالا و محتوای چربی کم را حفظ کنید. مصرف کافئین را کاهش بدهید و حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

علاوه بر این، تمدد اعصاب، چه با استفاده از تکنیک ‌های مدیتیشن یا یوگا ممکن است از نظر کاهش گرگرفتگی یائسگی مفید باشد، اگرچه در حال حاضر شواهد کافی برای اثبات قطعی این موضوع وجود ندارد.

درمان جایگزینی هورمونی

دلیل اصلی استفاده بیشتر زنان از درمان جایگزینی هورمونی (HRT) در دوران یائسگی، تسکین گرگرفتگی است. درمان جایگزینی هورمون، درمانی برای زنان یائسه است که در آن استروژن اگزوژن (خارجی) تجویز می شود. ترکیب استروژن با پروژسترون خطر ابتلا به سرطان آندومتر را در مقایسه با تجویز استروژن به تنهایی کاهش می دهد. به این ترتیب، برای تمام زنانی که رحم خود را با هیسترکتومی خارج نکرده‌اند (یعنی تمام زنانی که در معرض خطر سرطان آندومتر هستند) در صورت استفاده از HRT دارویی حاوی پروژسترون و استروژن تجویز می‌ شود.

با این حال، متاسفانه علائم اغلب با توقف HRT عود می کنند. HRT توسط پزشک تجویز کننده، با در نظر گرفتن خطرات و مزایای نسبی برای هر زن، انتخابی فردی است. از آن جا که درمان مستلزم خطر است، همه زنان باید رضایت آگاهانه خود را برای استفاده از HRT ارائه دهند.

به دلیل خطرات نسبی بسیاری از زنان از HRT اجتناب می کنند و تمایل به مصرف بیشتر مواد مغذی موثر در کاهش گرگرفتگی دارند. مواد معدنی و ویتامین ها اگر در دوز مناسب مصرف شوند اثربخشی خود را جهت کاهش گرگرفتگی نیز اثبات کرده اند. قرص منو اورت کلسیم پلاس یوروویتال با ترکیبات معدنی خود نظیر زینک، سلنیوم، منیزیم، آهن، کروم و سایر مواد مغذی، اثربخشی خود را در کاهش گرگرفتگی به اثبات رسانده است.

داروهای ضد افسردگی

برخی از داروهای ضد افسردگی نیز باعث کاهش گرگرفتگی می شوند. در حالی که این داروها به اندازه HRT موثر نیستند، داروهای ضد افسردگی ممکن است توسط زنانی که نمی توانند از HRT استفاده کنند ترجیح داده می شوند. شواهد موجود نشان می ‌دهد که داروهای ضد افسردگی برای تسکین گرگرفتگی در کوتاه ‌مدت مؤثر هستند، متاسفانه اطلاعاتی که اثربخشی آن‌ها را در بلندمدت نشان دهد وجود ندارد.

درمان های طبیعی و مکمل های گیاهی

خوشبختانه طیف وسیعی از درمان های طبیعی وجود دارد که برای درمان گرگرفتگی استفاده می شود و برخی از زنان به دلیل خطرات مرتبط با HRT ترجیح می دهند از درمان های طبیعی استفاده کنند. بسیاری از زنانی که داروهای گیاهی را برای درمان علائم یائسگی خود انتخاب می کنند، به دنبال محصولات طبیعی و اجتناب از عوارض داروهای شیمیایی هستند. البته به خاطر داشته باشید که طبیعی بودن به این معنا نیست که یک داروی گیاهی برای شما کاملا ایمن است؛ ممکن است شما به یک نوع ترکیب گیاهی خاص حساسیت داشته باشید و باید آن را در نظر بگیرید.

سویا، کوهوش سیاه، بلادونا، عصاره گیاه مریم گلی، گیاه پنج انگشت و تعدادی گیاه دیگر سال هاست که در طب باستانی و سنتی توسط زنان جهت کاهش گرگرفتگی مصرف شده اند. در واقع این گیاهان به عنوان یک فیتواستروژن عمل می کنند.

فیتواستروژن ها استروژن های طبیعی هستند که در غذاهای گیاهی مانند سویا و مریم گلی به وفور یافت می شوند. آن ها مانند استروژن انسانی عمل می کنند. شواهد حاصله تایید می کند که فیتواستروژن ها در کاهش گرگرفتگی یائسگی موثر هستند.

شما می توانید مقادیر موثری از مواد معدنی همراه با عصاره سویا را در قرص گیاهی منوروز روزاویت دریافت کنید و به تدریج شاهد کاهش گرگرفتگی خود باشید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص منوروز روزاویت

قرص سالویگل نیز از دیگر داروهای گیاهی کاهش گرگرفتگی پیشنهادی است. عصاره مریم گلی موجود در آن به منزله یک استروژن گیاهی عمل می کند.

گرگرفتگی یائسگی
گرگرفتگی یائسگی

چند نکته جهت مدیریت گرگرفتگی

بدن هر زن متفاوت است، بنابراین شدت علائم یائسگی آن ها و میزان کاهش این علائم در پاسخ به استراتژی های مدیریتی مختلف در زنان نیز گوناگون است. با این حال، تعدادی راهکار ساده وجود دارد که برخی از زنان بنا به تجربه گرگرفتگی خود را کاهش داده اند. زنانی که گرگرفتگی را تجربه می کنند ممکن است بخواهند استراتژی های زیر را امتحان کنند:

  • بدن خود را خنک نگه دارید
  • نوشیدنی خنک بنوشید
  • لایه لایه لباس بپوشید تا در هنگام گرگرفتگی، برداشتن برخی از لباس ها آسان باشد
  • هنگام تعریق شبانه، سعی کنید از رختخواب بیرون بیایید و یک نوشیدنی خنک بنوشید، این ممکن است به برطرف شدن سریع تر گرگرفتگی کمک کند
  •  هنگامی که گرگرفتگی را تجربه می کنید، نفس عمیق بکشید و آرام باشید
  • مچ دست خود را زیر آب سرد بگیرید
  • به یاد داشته باشید که رویدادهای زندگی، مانند ترک خانه توسط بچه ها یا استرس در محل کار می تواند بر علائم یائسگی تأثیر بگذارد و مقابله با آن ها را دشوارتر کند. اگر در مورد جنبه های وسیع تری از زندگی خود نگرانی دارید، بهتر است با یک متخصص صحبت کنید
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث گرگرفتگی می شوند مانند غذاهای تند خودداری کنید
  • از ملحفه های نخی استفاده کنید و در اتاق خنک بخوابید

سخن پایانی

گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی تهدید کننده زندگی نیستند، اما می توانند باعث ناراحتی شوند و بر کیفیت زندگی زنان تأثیر مخرب بگذارند.

آن ها می توانند بر سلامت روان تأثیر بگذارند و باعث افسردگی خفیف، تحریک پذیری و تغییرات خلقی شوند. همچنین ممکن است کیفیت خواب یک زن را کاهش دهند یا در کار یا زندگی اجتماعی او اختلال ایجاد کنند.

اکنون می توانید با دقت در راهکارهای ذکر شده، مناسب ترین مسیر درمانی را انتخاب کنید و شاهد کاهش گرگرفتگی خود باشید.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×