» سلامت » درمان سینوزیت در طب سنتی
درمان سینوزیت در طب سنتی

درمان سینوزیت در طب سنتی

فروردین ۸, ۱۴۰۳ 0۰104

درمان سینوزیت در طب سنتی

متاسفانه زندگی در شهرهای بزرگ به واسطه دود، آلودگی هوا و آب و هوای نامطلوب احتمال بروز سینوزیت را بیشتر و بیشتر می کند. این بیماری با علائمی مانند گرفتگی بینی، عطسه، آبریزش بینی، خستگی، سردرد، تب بی دلیل و غیره بر سلامتی، کیفیت زندگی و فعالیت های بیمار تأثیر می گذارد.

در ابتدا علائم سینوزیت بسیار خفیف است که باعث بی توجهی بیماران می شود. با گذشت زمان، این بیماری باعث می‌شود که بیماران خسته شوند و نتوانند روی کار خود تمرکز کنند. سینوزیت طولانی مدت نیز می تواند عوارض جدی زیادی ایجاد کند. بنابراین جهت جلوگیری از بروز عوارض، درمان سینوزیت در طب سنتی اهمیت بسیاری دارد.

بسیاری از عفونت های سینوسی به طور مستقل بهبود می یابند، اما برخی موارد باکتریایی قطعا نیاز به مراقبت ها و تدابیر خاصی دارد. درمان سینوزیت در طب سنتی قطعا به مدیریت علائم عفونت سینوسی کمک می کند.

 

درمان سینوزیت در طب سنتی
درمان سینوزیت در طب سنتی

 

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را دریافت خواهید کرد:

  • مقایسه مدت زمان سرما خوردگی و عفونت سینوسی
  • علت بروز عفونت سینوسی
  • انواع راهکارهای موثر درمان سینوزیت در طب سنتی
  • چند راه موثر جهت جلوگیری از سینوزیت

چه مدت طول می کشد تا عفونت سینوسی از بین برود؟

هنگامی که شما عفونت سینوسی دارید، بافت ‌های سینوس ‌های فک بالا ملتهب و متورم می‌ شوند که ممکن است در سرما خوردگی یا آلرژی نیز اتفاق بیفتد. چگونه می توانید تفاوت سرما خوردگی و عفونت سینوسی را تشخیص دهید؟ سرما خوردگی با آبریزش بینی برای چند روز شروع می شود، سپس با گرفتگی بینی برای چند روز دیگر، ادامه می یابد. مخاط بینی شفاف باقی می ماند و ناراحتی در حدود ۷ روز برطرف می شود.درصد کمی از سرما خوردگی ها به عفونت سینوسی تبدیل می شوند.

عفونت سینوسی زمانی رخ می دهد که تجمع مخاط و باکتری باقی بماند. سینوزیت می تواند حاد، تحت حاد یا مزمن باشد. این طبقه بندی ها به مدت زمان علائم مربوط می شود. سینوزیت حاد معمولا کمتر از ۴ هفته و سینوزیت تحت حاد ۴ تا ۱۲ هفته طول می کشد و سینوزیت مزمن می تواند ۱۲ هفته یا بیشتر ادامه یابد.

از سرفه های خشک و سرفه های خلط دار خسته شدی؟

این مقاله رو مطالعه کن 👈 درمان گیاهی سرفه های خشک و خلط دار

علت عفونت سینوسی چیست؟

سینوس ها حفره های پر از هوا در استخوان های صورت هستند که قسمت بالایی دستگاه تنفسی را تشکیل می دهند. عفونت سینوسی زمانی رخ می دهد که بافت سینوس ها متورم شود. این حالت منجر به تجمع مخاط، درد و ناراحتی می شود.

سریع ترین راه برای درمان سینوزیت در طب سنتی چیست؟

بیشتر عفونت های سینوسی به دلیل عفونت ویروسی یا محرک های موجود در هوا رخ می دهد و معمولا خود به خود بهتر می شوند. اما این نوع سینوزیت نیز به توجه و مراقبت نیاز دارد. درمان سینوزیت در طب سنتی راهکارهای گوناگونی را پیشنهاد می کند که در ادامه مهمترین آن ها بیان شده است.

مقدار زیادی آب بنوشید

هیدراتاسیون کافی برای سلامت کلی ضروری است. نوشیدن مایعات زیاد به بدن اجازه می دهد تا به درستی با عفونت ها مبارزه و در نتیجه به بهبودی کمک کند. در مورد سینوزیت، هیدراتاسیون کافی به حفظ استحکام پوست و غشاهای مخاطی داخل سینوس ‌ها کمک می‌ کند، که می ‌تواند در کاهش تحریک، نازک شدن مخاط و جلوگیری از عفونت بیشتر موثر باشد.

استراحت کنید

اکثر عفونت های سینوسی به طور مستقل در عرض ۲ تا ۳ هفته برطرف می شوند. در این مدت، مهم است که به بدن فرصت کافی برای مبارزه با عفونت داده شود. اجتناب از فعالیت و استراحت در صورت امکان بهبودی را تسریع می بخشد.

شستشوی مداوم بینی

شستشوی بینی با آب نمک فرآیندی است که اغلب برای کاهش علائم سینوزیت توصیه می شود. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از محلول نمکی می تواند برخی از علائم سینوزیت مزمن را از بین ببرد. مراقب باشید؛ آب مستقیم از سینک ممکن است دارای آلاینده هایی مانند باکتری یا انگل باشد که می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

سینوس ها را مرطوب نگه دارید

هیدراته نگه داشتن سینوس ها می تواند به کاهش فشار کمک کند. در ادامه چند نکته برای سینوس های هیدراته آورده شده است:

  • شب ها با یک مرطوب کننده در اتاق خواب خود بخوابید تا به رفع گرفتگی بینی در شب کمک کند.
  • دوش آب گرم بگیرید یا از کاسه بخار برای کمک به کاهش احتقان و تورم استفاده کنید.
  • در طول روز و قبل از خواب از اسپری های بینی نمک طبیعی استفاده کنید.

اسپری سینول اس با وجود ترکیبات گیاهی خود نظیر اکالیپتوس، رزماری، آلوئه ورا و فلفل یک راهکار موثر درمان سینوزیت در طب سنتی محسوب می شود. این اسپری حاوی ویتامین C بوده و عفونت و ترشحات بینی را کاهش می دهد.

اینجا کلیک کنید 👈 اسپری سینول اس

بینی سینول

در کنار اسپری سینول اس می توانید از اسپری نازوفیت نیز استفاده کنید. این اسپری به راحتی التهاب مخاط بینی را کاهش می دهد و خشکی بینی را برطرف می کند. اسپری نازوفیت حاوی اسانس پوست پرتقال، پوست لیمو، روغن کاج سوزنی، روغن بادام زمینی، ویتامین A و ویتامین E است.

درد صورت را با کمپرس گرم کاهش دهید

استفاده از کمپرس گرم به درد عمومی ناشی از احتقان سینوس کمک می کند. کمپرس گرم، به تنهایی عفونت را درمان نمی کند، اما قرار دادن یک حوله گرم و مرطوب در اطراف بینی، گونه ها و چشم ها می تواند در تخلیه ترشحات بینی موثر باشد.

غذاهایی با خواص ضد باکتری طبیعی بخورید

افزودن غذاهای ضد باکتری طبیعی مانند سیر، عناب، انجیر سفید، بذرختمی، شیرین بیان، سپستان، زنجبیل و عسل به وعده های غذایی شما قطعا کمک می کند. مصرف مواد گیاهی موثر در تقویت فرآیندهای بدن برای مبارزه با عفونت امری ضروری در درمان سینوزیت در طب سنتی است.

این ترکیبات هریک دارای خواص ضد التهابی هستند و به کاهش تورم ناشی از عفونت سینوسی کمک می کنند. این گیاهان در حکم یک آنتی بیوتیک طبیعی به عنوان درمان سینوزیت در طب سنتی عمل می کنند. خوشبختانه شربت زوفا فراطب با برخورداری از گیاهان موثر به درمان تنگی نفس، سرفه های مزمن و رفع عفونت سینوس ها می پردازد.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت زوفا آسماهرب

زوفا

استفاده از روغن و عصاره های گیاهی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده موضعی و استنشاق اسانس ها می تواند به کاهش علائم احتقان سینوسی کمک کند. برای تسکین عفونت‌ های سینوسی یا تنفسی فوقانی، مردم اغلب از روغن به صورت موضعی روی شقیقه ‌ها استفاده می‌کنند یا با افزودن چند قطره روغن به آب جوش، از طریق دیفیوزر استنشاق می‌ کنند. استفاده از روغن‌ ها طبق دستورالعمل مهم است، برخی روغن ها ممکن است جهت استنشاق یا مصرف خوراکی مناسب نباشند.

روغن بنفشه از جمله روغن های موثر، از دیرباز در درمان سینوزیت در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن علاوه بر درمان سینوزیت، خشکی و خارش پوست سر را نیز برطرف می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 روغن بنفشه

روغن بنفشه نوشاد

چند راهکار جهت کاهش خطر ابتلا به عفونت سینوسی

  • دست های خود را اغلب بشویید، به خصوص بعد از اینکه در مکان های شلوغ و عمومی قرار گرفته اید.
  • در صورت امکان قرار گرفتن در معرض افراد مبتلا به سرما خوردگی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را محدود کنید.
  • از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • برای مرطوب نگه داشتن هوای خانه از یک مرطوب کننده تمیز استفاده کنید.
  • اگر سرما خوردگی دارید، استراحت کافی داشته باشید تا خطر عوارضی مانند سینوزیت را کاهش دهید.

سخن پایانی

عفونت سینوسی بسیار شایع است. علائم معمولا در عرض ده روز خود به خود از بین می روند اما عدم درمان نیز منجر به عوارض جدی در دراز مدت نیز می شود. داروهای طبیعی و استفاده از راهکارهای ذکر شده مهمترین اقدامات جهت درمان سینوزیت در طب سنتی هستند. می توانید با کمک گرفتن از تمامی راهکارها طول این بیماری را به سادگی کاهش دهید.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×