» سلامت » درمان تری گلیسیرید بالا چطور ممکن است؟
درمان تری گلیسیرید بالا و علائم و علت آن

درمان تری گلیسیرید بالا چطور ممکن است؟

بهمن ۱, ۱۴۰۲ 4۰285

علت، علائم و درمان تری گلیسیرید بالا یا Hypertriglyceridemia

تری گلیسیرید بالا یکی از شایع ترین بیماری هایی است که امروزه به دلیل سبک زندگی افراد و خوردن غذاهای فست فودی و چرب در دنیا رواج پیدا کرده است.

برای درمان این بیماری بهتر است که هر چه زودتر اقدام شود زیرا ممکن است خطر ابتلا به بیماری سکته را در شما افزایش دهد.

برخی گیاهان دارویی در این زمینه به شما کمک می کند که در ادامه به بررسی آنها می پدازیم.

مقدمه | تری گلیسیرید

تری گلیسیرید نوعی چربی است که در خون یافت می شود و بدن برای انرژی از آن استفاده می کند. وقتی غذا می خورید، بدن شما هر کالری را که نیازی به استفاده فوری ندارد به تری گلیسیرید تبدیل می کند. تری گلیسیرید در سلول های چربی شما ذخیره می شود. بعدها، هورمون ها تری گلیسیرید را برای انرژی بین وعده های غذایی آزاد می کنند.

اگر به طور مرتب کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزانید می خورید، به ویژه کالری های «آسان» مانند کربوهیدرات ها و چربی ها، ممکن است تری گلیسیرید بالایی داشته باشید (هیپرتری گلیسیریدمی).

در حالی که این چربی ها  برای سلامتی ضروری هستند، سطوح بالای تری گلیسیرید می تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های جدی را افزایش دهد. درک علل، علائم و درمان تری گلیسیرید بالا برای حفظ سلامت کلی بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • تری گلیسرید چیست؟
  • علل تری گلیسرید بالا چیست؟
  • علائم تری گلیسرید بالا شامل چه مواردی است؟
  • راه های تشخیص و درمان تری گلیسرید بالا کدامند؟
  • عوارض تری گلیسیرید بالا چیست؟
درمان تری گلیسیرید بالا و علائم و علت آن
درمان تری گلیسیرید بالا و علائم و علت آن

چربی خون بالا

چربی خون بالا به طور کلی به سطوح بالای کلسترول و تری گلیسیرید در خون اشاره دارد. کلسترول و تری گلیسیرید هر دو نوعی لیپید یا چربی هستند که در خون یافت می شوند. سطوح بالای این لیپید ها می تواند منجر به تجمع پلاک در شریان ها شود که می تواند خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد.

همچنین سطوح بالای تری گلیسیرید در خون می تواند نشانه ای از شرایطی باشد که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی عروقی را افزایش و علائم تری گلیسیرید بالا را بروز می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به چربی خون می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 برای کاهش چربی خون چه بخوریم

علل تری گلیسیرید بالا

عوامل متعددی می توانند در افزایش سطح تری گلیسیرید در خون نقش داشته باشند. این عوامل عبارتند از:

  • رژیم غذایی ناسالم

مصرف رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده، چربی های ترانس و قند های تصفیه شده می تواند منجر به افزایش سطح تری گلیسیرید شود.

  • چاقی

اضافه وزن یا چاقی اغلب با تری گلیسیرید بالا همراه است. به عبارتی دیگر مصرف مداوم کالری بیشتر از آنچه بدن می سوزاند باعث این شرایط می شود.

  • فقدان ورزش

عدم تحرک بدنی می تواند باعث افزایش سطح تری گلیسیرید شود. گنجاندن ورزش در روتین روزانه و هفتگی خود مانند قاتل تری گلیسیرید عمل کرده و به سلامت فرد کمک شایانی می کند.

  • ژنتیک

برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به تری گلیسیرید بالا هستند.

  • شرایط پزشکی

برخی شرایط پزشکی مانند دیابت کنترل نشده، بیماری کلیوی و کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) می تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید شود.

  • الکل و داروها

مصرف بیش از حد الکل و برخی داروها مانند استروئیدها، بتا بلوکرها، دیورتیک ها و استروژن به افزایش سطح تری گلیسیرید خون کمک می کند.

علائم تری گلیسیرید بالا

تری گلیسیرید بالا معمولاً به خودی خود علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. در عوض، این وضعیت اغلب از طریق یک آزمایش خون به نام پانل لیپیدی یا پروفایل لیپیدی تشخیص داده می شوند. با این حال، سطوح بسیار بالا می تواند باعث ایجاد رسوبات چربی در پوست شود که منجر به شرایطی مانند زانتوما (رسوبات چربی زیر پوست) و زانتومای فوران کننده (برجستگی های کوچک و قرمز متمایل به زرد روی پوست) می شود.

درمان تری گلیسیرید بالا و علائم و علت آن
درمان تری گلیسیرید بالا و علائم و علت آن

خطرات سلامتی مرتبط با تری گلیسیرید بالا

  • بیماری های قلبی عروقی

سطوح بالای تری گلیسیرید اغلب با سایر عوامل خطر بیماری قلبی، مانند سطوح پایین کلسترول HDL (خوب) و سطوح بالای کلسترول LDL (بد) مرتبط است.

  • پانکراتیت

سطوح بسیار بالای تری گلیسیرید می تواند خطر پانکراتیت که التهابی دردناک و بالقوه تهدید کننده زندگی پانکراس است را افزایش دهد.

  • سندرم متابولیک

سندرم متابولیک، مجموعه ای از شرایط است که خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. تری گلیسیرید بالا جزء این سندرم است.

عوارض تری گلیسیرید بالا

تری گلیسیرید بالا که به عنوان هیپرتری گلیسیریدمی شناخته می شود، می تواند منجر به چندین عارضه جانبی شود. افزایش سطح تری گلیسیرید در خون به ایجاد آترواسکلروز کمک می کند، وضعیتی که با تجمع رسوبات چربی در شریان ها مشخص می شود. بروز این شرایط می تواند خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

علاوه بر این، تری گلیسیرید بالا می تواند با سایر ناهنجاری های متابولیک مانند مقاومت به انسولین و چاقی همراه باشد. این شرایط اغلب بخشی از مجموعه ای از عوامل خطر شناخته شده به عنوان سندرم متابولیک هستند که شامل فشار خون بالا و سطوح پایین کلسترول HDL نیز می شود. سندرم متابولیک به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

تجربه پانکراتیت، التهاب پانکراس یکی دیگر از عوارض تری گلیسیرید بالا می باشد که می تواند باعث درد شدید شکم، حالت تهوع و استفراغ شود و در برخی موارد می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علاوه بر این خطرات برای سلامتی، سطوح بالای تری گلیسیرید می تواند نشانه سایر بیماری های زمینه ای مانند کم کاری تیروئید، بیماری کبد یا بیماری کلیوی باشد.

برای اطلاعات بیشتر در این باره می توانید به مطلبی با عنوان عوارض تری گلیسیرید بالا نوشته ایم را هم مطالعه کنید.

تشخیص و درمان تری گلیسیرید بالا

یک آزمایش خون ساده می تواند سطح تری گلیسیرید شما را اندازه گیری کند. معمولاً بخشی از یک پانل لیپیدی است که کلسترول تام، کلسترول HDL (خوب)، کلسترول LDL (بد) و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که از سن ۲۰ سالگی به بعد، بزرگسالان سطح کلسترول خود را هر چهار تا شش سال یکبار، بررسی و پایش کنند.

درمان تری گلیسیرید اغلب شامل تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم مصرف دارو می شود. اصلاح سبک زندگی ممکن است شامل کاهش وزن، درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم، اتخاذ یک رژیم غذایی کم چربی اشباع و ترانس، و کاهش مصرف غذا های شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده باشد.

این تغییرات می تواند به کاهش سطح تری گلیسیرید و بهبود سلامت کلی قلب و عروق کمک کند.

در مواردی که تغییرات سبک زندگی کافی نیست، پزشکان ممکن است دارو هایی را برای کمک به کاهش سطح تری گلیسیرید تجویز کنند. این دارو ها شامل استاتین ها، فیبرات ها، نیاسین و مکمل های اسید چرب امگا ۳ می باشند.

قرن هاست که دارو های گیاهی برای کمک به کنترل و حفظ بالانس بدن مورد استفاده قرار گرفته اند.

طیف وسیعی از دارو های طبیعی و گیاهی سایت درمانگیاه وجود دارد که برای حمایت از سطح قند خون سالم، کنترل چربی خون بهینه و حفظ فشار خون متعادل طراحی شده اند. برای کاوش خریداری بهترین دارو های گیاهی می توانید به صفحه داروهای گیاهی قند،چربی و فشار خون سر بزنید.

برای افرادی که دارای تری گلیسیرید بالا هستند، بسیار مهم است که با پزشک خود همکاری نزدیکی داشته باشند تا یک برنامه درمانی جامع متناسب با نیازهای خاص خود تهیه کنند.

جمع بندی |تری گلیسیرید بالا

تری گلیسیرید بالا می تواند خطرات قابل توجهی برای سلامتی به ویژه در رابطه با سلامت قلب و عروق ایجاد کند. با این حال، با یک رویکرد صحیح، می توان سطوح تری گلیسیرید را به طور موثر مدیریت و کاهش داد.

با ایجاد تغییرات در سبک زندگی، درمان های پزشکی مناسب، مصرف دارو های گیاهی موثر و نظارت بر سطوح تری گلیسیرید، افراد می توانند گام های مثبتی در جهت کاهش خطر بیماری قلبی و سایر شرایط مرتبط بردارند.

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×