» سلامت » ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟
ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟

ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟

بهمن ۲۳, ۱۴۰۲ 3۰224

ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟

متادون متعلق به دسته ای از داروها به نام اپیوئیدها یا مواد مخدر است. یک ماده افیونی که خطر سوء مصرف دارد و می تواند باعث وابستگی شود.

متادون به صورت قرص خوراکی، محلول کنسانتره خوراکی و محلول خوراکی عرضه می شود. همچنین به شکل داخل وریدی نیز تجویز می شود.

قرص خوراکی متادون برای کنترل درد متوسط ​​تا شدید استفاده می شود اما تنها زمانی تجویز می ‌شود که سایر داروهای مسکن کوتاه ‌مدت یا غیر افیونی برای شما مؤثر نباشند یا نتوانید آن ها را تحمل کنید.

اگر به هر دلیلی ملزم به مصرف متادون بوده اید با مطالعه این مقاله می توانید برای ترک متادون در خانه آماده شوید.

ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟
ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟

 

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را دریافت خواهید کرد:

  • موارد مصرف متادون
  • آیا متادون اعتیاد آور است؟
  • علائم مصرف متادون
  • عوارض جانبی متادون
  • مدت زمان ترک متادون در خانه
  • چند توصیه جانبی

متادون در چه مواردی استفاده می شود؟

متادون جهت کنترل اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود. اگر به مواد افیونی دیگری اعتیاد دارید، پزشک ممکن است به شما متادون بدهد تا از علائم شدید ترک جلوگیری کند.

هنگامی که متادون برای جایگزینی مواد افیونی دیگر استفاده می شود، به کاهش اثرات ترک و کاهش آسیب ناشی از مصرف مواد مخدر کمک می کند. به این ترتیب، متادون باعث می‌شود افراد بتوانند مصرف مواد مضر خود را متوقف کنند.

متادون همچنین برای کاهش احساس درد، از طریق قطع کردن سیگنال‌ های عصبی درد بین مغز و بدن، عمل می ‌کند.

البته این ماده افیونی به ندرت برای درمان دردهای شدید زمانی استفاده می شود که سایر درمان ها مؤثر یا قابل تحمل نباشند. درد هر کسی منحصر به فرد است، پزشک شما ممکن است داروهای مسکن متفاوتی را در شرایط مختلف توصیه کند. اگر برای شما متادون تجویز شده است و نگرانی هایی دارید یا عوارض جانبی خاصی را تجربه می کنید، با پزشک خود در مورد راه های دیگری که می توانید درد خود را کنترل کنید صحبت کنید.

آیا متادون اعتیاد آور است یا خیر؟

اگر متادون را به طور منظم مصرف کنید، قطعا به این دارو وابسته می شوید، حتی اگر آن را دقیقا طبق دستور و فقط برای مدت کوتاهی مصرف کنید. متادون نیز مانند دیگر مواد افیونی جهت اثرگذاری بیشتر، پس از مدتی نیازمند افزایش دوز است. این بدان معناست که شما باید مقادیر بیشتری از مواد افیونی مصرف کنید تا اثر مشابهی داشته باشد. با افزایش دوز، خطر عوارض جانبی نیز افزایش می یابد.

جهت آشنایی بیشتر با پکیج ترک اعتیاد می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید

اینجا کلیک کنید 👈 پکیج گیاهی ترک اعتیاد درمانگیاه

علائم مصرف متادون

متادون مانند سایر مواد افیونی فرد را دچار وابستگی های روانی و جسمانی بسیاری می کند. خشکی دهان و نوسانات ضربان قلب معمولا رایج ترین علائم وابستگی به متادون هستند.

تورم صورت، خواب آلودگی، مشکلات تنفسی، پوسیدگی دندان ها، تهوع، مشکلات گوارشی، کاهش تمرکز، اختلال در حافظه دیگر علائم وابستگی جسمانی به متادون را شامل می شود. از علائم روانی آن می توان به افسردگی، اختلالات شخصیتی و بروز اختلالات روانی اشاره کرد.

عوارض متادون را بشناسید

متادون می تواند عوارض جانبی خفیف تا جدی ایجاد کند. لیست زیر حاوی برخی از عوارض جانبی کلیدی است که ممکن است در هنگام مصرف متادون رخ دهد.

عوارض جانبی رایج‌ تر متادون عبارتند از:

  • یبوست
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • استفراغ
  • خستگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • دل درد

اگر عوارض متادون خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آن ها شدیدتر هستند یا از بین نمی روند، بهتر است هرچه سریع تر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

مدت زمان ترک متادون در خانه

قطع مصرف متادون پس از ایجاد وابستگی منجر به علائم شدید ترک می شود که می تواند منجر به عود علائم شود. به نوبه خود، این حالت می تواند منجر به مصرف بیش از حد بالقوه کشنده شود زیرا تحمل متادون در فرد می تواند به سرعت پس از قطع دارو کاهش یابد. بنابراین، کنترل علائم ترک برای جلوگیری از عود، مهم است.

مدت زمان ترک متادون از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما ممکن است بین دو تا سه هفته تا شش ماه طول بکشد.با قطع متادون احتمالا ۲۴ تا ۳۶ ساعت طول می کشد تا شاهد علائم ترک متادون در خانه باشید.

 

ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟
ترک متادون در خانه چند روز طول می کشد؟

 

روز اول تا سوم چه اتفاقی می افتد؟

از آن جا که متادون یک ماده افیونی طولانی اثر است، علائم ترک به سرعت بروز نمی کند. در عوض، علائم ترک ممکن است تا ۳۰ ساعت طول بکشد تا در ابتدا ظاهر شوند، زیرا مدت زیادی طول می کشد تا دارو از بین برود. به طور کلی، علائم ترک متادون در خانه تا سه روز به اوج خود نمی رسد.

علائم اولیه ترک معمولا خفیف است و شامل اضطراب، بی قراری، آبریزش بینی، تعریق، خستگی و اشک چشم می شود.

روز چهارم تا دهم چه انتظاری باید داشته باشید؟

پس از اینکه علائم ترک متادون بین روزهای سوم تا هشتم به اوج خود رسید، ممکن است حدود ۱۰ روز طول بکشد تا علائم ترک به مرور کاهش یابد. گرفتگی عضلات، هوس شدید به مواد مخدر، مور مور شدن، سطوح انرژی پایین، حالت تهوع یا استفراغ شدید، اسهال و افسردگی احتمالا در هفته اول خود را نشان می دهند.

چه چیزی به مدیریت علائم ترک متادون در خانه کمک می کند؟

برخی افراد ممکن است تحمل علائم ترک متادون را دشوار بدانند. اگر می خواهید متادون را ترک کنید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید، سعی نکنید خودتان به تنهایی و خودسرانه عمل کنید.

با رعایت موارد زیر می توانید فرایند ترک متادون در خانه را برای خود آسان تر کنید:

  • خود را به خوبی هیدراته نگه دارید
  • مشغول بودن با فیلم، کتاب یا سایر مواردی که حواس را پرت می ‌کند
  • فعالیت بدنی کافی داشته باشید
  • درمان هایی مانند کلونیدین، لوپرامید، مکلیزین یا اکسی بوتینین برای کاهش علائم ترک توصیه می شود
  • درمان های مکمل مانند طب سوزنی یا داروهای گیاهی چینی مثمرثمر است
  • کاهش آهسته دوز متادون را رعایت کنید
  • به یک گروه حمایتی بپیوندید
  • با مشورت پزشک خود می توانید از داروهای آرامبخش گیاهی استفاده کنید

سخن پایانی

اگرچه متادون برای درمان اعتیاد به مواد افیونی استفاده می شود، اما می تواند به خودی خود از نظر فیزیکی بسیار اعتیادآور باشد، به ویژه زمانی که در دوزهای بالا مصرف شود. چه برای دو ماه یا دو سال متادون مصرف کرده باشید از انجام اقدامات خودسرانه خودداری کنید. پیش از هر چیزی، بهترین کار جهت ترک متادون در خانه مشورت و توجه به توصیه های پزشک است.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×