برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم، بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون، قاتل چربی خون، بهترین دمنوش برای چربی خون، درمان خانگی چربی خون، قرص چربی خون گیاهی، درمان قطعی چربی خون، داروی تری گلیسیرید بالای 200 | بهترین قرص برای کاهش چربی خون | 


کاهش چربی خون، چرا چگونه؟

برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟ این یکی از سوالات پرتکرار در بین افرادی است که دچار افزایش چربی خون هستند و به دنبال یک درمان خانگی چربی خون می گردند.

بعضی اوقات از بعضی غذاها یا داروها به عنوان قاتل چربی خون یا بهترین نوشیدنی برای چربی خون یا بهترین دمنوش برای چربی خون نام برده می شود.

اما در این مطلب می خواهیم ببینیم درمان قطعی چربی خون و کاهش سریع آن چگونه است و این ادعاها را بررسی کنیم.

پس ابتدا بیایید قدری بیشتر درباره چربی خون بدانیم.

چربی خون بالا چیست؟

معمولا دو نوع چربی به نام های تری گلیسیرید و کلسترول در خون وجود دارد.

این چربی ها یا از طریق مواد غذایی وارد بدن شده و یا توسط کبد ساخته می شوند.

کلسترول ها یا همان لیپوپروتئین ها (چربی هایی که یک زنجیره پروتئینی به آنها چسبیده است) دو نوع اصلی دارند.

کلسترول با جرم پایین یا LDL که مخفف عبارت Low Density Lipoprotein است و کلسترول با جرم بالا یا HDL که مخفف عبارت High Density Lipoprotein است.

تفاوت کلسترول خوب و کلسترول بد

برای درک دقیق این نکته، باید مقداری وارد مبحث شیمی بشویم. اگر در دبیرستان شیمی خوانده باشید، این موضوعات را بهتر درک خواهید کرد و به فرق کلسترول خوب و کلسترول بد راحت تر پی خواهید برد.

از لحاظ شیمیایی، کلسترول های با جرم بالا یا همان HDL معمولا به دلیل دارا بودن جایگاه های واکنشی خالی که می تواند با مولکول های رادیکال آزاد موجود در خون واکنش داده و آنها را خنثی کنند، به نام کلسترول خوب شناخته می شوند.

برای اینکه بدانید رادیکال آزاد چیست و چه خطراتی را برای بدن دارد می توانید این مقاله را مطالعه کنید: رادیکال آزاد چیست و چه اثراتی دارد

به چربی HDL به دلیل اینکه تعداد زیادی ظرفیت واکنشی یا ظرفیت پیوند کوالانسی خالی دارد، چربی های غیر اشباع هم گفته می شود.

ولی کلسترول با جرم پایین یا LDL چونکه تمام جایگاه های واکنش آنها با هیدروژن یا اکسیژن اشباع شده است، دیگر هیچ توان واکنشی با مولکول های رادیکال آزاد نداشته و سودی برای بدن ندارند.

حد مجاز چربی خون برای افراد سالم چند است؟

  • کلسترول تام: کمتر از 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • کلسترول LDL (بد): کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • کلسترول HDL (خوب): کمتر 60 و بالاتر از 60 میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • تری‌گلیسیرید: کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی‌لیتر

این مقادیر حدودی هستند و درصورتی‌که به بیماری قلبی یا عوامل خطر قلبی دچار باشید، مقادیر می‌توانند متفاوت باشند.

مولکول های چربی های LDL که به آنها چربی های اشباع شده هم گفته می شود، به دلیل رسوب در رگها می توانند برای بدن مضر هم باشند لذا به آنها کلسترول بد هم گفته می شود.

کلسترول بد یا همان چربی های اشباع شده که به نام LDL شناخته می شوند، در صورتی که در خون زیاد باشند در دیواره رگها و به خصوص سرخرگ های قلب و مغز رسوب کرده و باعث تنگ شدن مسیر عبور خون می شوند.

این تنگ شدن رگ ها باعث ایجاد اشکال در خون رسانی به بافت قلب یا مغز شده و در اثر این کم رسیدن خون، سکته های قلبی یا مغزی روی می دهد.

تا اینجا تلاش کردیم که به طور به این سوال که چربی خون چیست پاسخ بدهیم.

اما حال برای سوالاتی نظیر برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم، بهترین داروی چربی خون و بهترین قرص گیاهی چربی خون چیست و قاتل چربی خون چیست و … بحث را ادامه می دهیم.

 

چربی

رسوب چربی خون در دیواره رگها و تنگ شدن رگ

برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

ما در این صفحه به غذاها و داروهایی اشاره می کنیم که می توانند به کاهش سریع چربی خون کمک کنند و شما را از خطر سکته که در اثر بالا رفتن چربی خون دنبالتان می کند، نجات دهند.

اما باید یک نکته را در نظر داشته باشید و آن هم اینکه اگر الآن در وضعیت خطرناکی از لحاظ چربی خون هستید که دکتر برای شما داروهای کاهش چربی را تجویز کرده است، نباید آنها را قطع نمایید.

بلکه استفاده از رژیم غذایی و داروهای گیاهی را به عنوان مکمل درمان در نظر بگیرید.

چرا که داروهای گیاهی اگرچه عوارض کمتر و اثرگذاری بهتری از داروهای شیمیایی دارند اما معمولا در طول زمان اثر می گذارند و برای موارد اضطراری نزدیک به سکته، باید عمل به دستورات پزشک خود را به هیچ عنوان قطع نکنید.

غذاهای قاتل چربی خون

به عنوان یک اصل کلی، می توانید این را در نظر داشته باشید که هر ماده غذایی که مزه ترش داشته باشد، می تواند به عنوان یک غذای ضد چربی خون شناخته شود.

به طور کلی از آنجا که مزه ترش مربوط به مواد غذایی اسیدی شناخته می شود و مواد اسیدی هم حل کننده چربی ها هستند، پس خوراکی ها و غذاهای ترش دارای اثر مقابله با چربی خون هستند.

به عنوان مثال، زرشک یکی از خوراکی های مفید برای کاهش سریع چربی خون است.

استفاده از زرشک در غذا یا مصرف آب زرشک و شربت زرشک برای کاهش چربی خون می تواند اثر مفیدی داشته باشد.

همچنین خوردن ماهی به خصوص ماهی هایی که چربی بالایی دارند، می تواند بسیار به کاهش چربی خون کمک کند.

چرا که چربی های ماهی معمولا از نوع HDL یا کلسترول خوب است و باعث هضم و کاهش کلسترول بد یا LDL می شود.

یکی از مواد بسیار مهم موجود در روغن ماهی، اسید چرب مهمی به نام امگا 3 است که یک چربی HDL بسیار مفید برای کاهش سریع چربی خون است.

امگا 3 فواید بسیار دیگری هم دارد که در مقاله فواید امگا 3 برای زنان، به مزایایی که این اسید چرب برای زنان دارد پرداخته ایم

برای افرادی که به دنبال کاهش سریع چربی خون هستند، خوردن هر نوع خوراکی که از دانه کتان یا کنجد تولید شده باشد هم می تواند یک راهکار مناسب باشد.

به عنوان مثال می توان دانه کتان یا کنجد را به عنوان طعم دهنده به نان، شیرینی، کیک، آبمیوه و معجون اضافه کرد.

یک ماده غذایی دیگر که بسیار برای کاهش چربی خون مفید است، آجیل ها و به خصوص مغزهای آجیلی که چربی بیشتری داشته باشند هستند.

سردمدار این گروه، گردو است. گردو با دارا بودن روغن فراوان و امگا 3 و امگا 6 بسیار بالا، می تواند بسیار به کاهش کلسترول بد LDL کمک کند و چربی کلسترول خوب یا HDL را بالا ببرد.

فندق، بادام، سویا بادام زمینی، آفتابگردان، پسته و … هم در رتبه های بعدی به عنوان آجیل های قاتل چربی خون قرار می گیرند.

به خصوص اگر خانم هستید، می توانید سویا را در غذاهای خود بیشتر استفاده کنید تا هم از مزایای هورمونی و فیتواستروژنی آن بهره مند شوید و هم به کاهش چربی خون شما کمک کند.

استفاده از سیر در غذا یا به صورت سیرترشی هم می تواند یک ایده جالب برای کاهش سریع چربی خون باشد.

جو دوسر یا سبوس برنج هم از جمله مواد غذایی هستند که به دلیل دارا بودن فیبر بالا و حل کردن و دفع چربی های موجود در مواد غذایی، می توانند باعث کاهش چربی خون شوند.

بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون

اگر به دنبال شناختن بهترین نوشیدنی برای کاهش چربی خون هستید، باز هم باید به شما بگوییم که نوشیدنی های ترش مزه، بهترین نوشیدنی ها برای کاهش چربی خون هستند.

از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. آب زرشک

  2. آب انار

  3. آب آلبالو

بهترین دمنوش برای چربی خون

علاوه بر نوشیدنی های بالا که به صورت سرد و به عنوان آبمیوه استفاده می شود، چند نوع دمنوش برای کاهش چربی خون هم معروف هستند.

از جمله این دمنوش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دمنوش چای ترش

دمنوش چای ترش معروف ترین دمنوش برای کاهش چربی خون است. این دمنوش طعم بسیار لذیذ داشته و می تواند به عنوان همراه همیشگی شما مورد استفاده قرار گیرد.

اما دقت کنید که چای ترش باعث کاهش فشار خون هم می شود.

 

چای ترش بهترین دمنوش برای چربی خون

چای ترش قاتل چربی خون

دمنوش عناب و زرشک

دمنوش زرشک و عناب نیز از جمله دمنوش هایی است که می تواند منجر به کاهش سریع چربی خون شود.

چای آلبالو و کاهش سریع فشار خون

چای آلبالو که از قدیم در ایران طرفداران بسیاری داشته است، یکی از نوشیدنی های گرم است که می تواند باعث کنترل چربی و فشار خون شود.

برای اینکه چای آلبالو را در طی سال همیشه در دسترس داشته باشید، می توانید در فصل بهار و هنگام وجود آلبالو در بازار، مقدار کافی از آن را پس از جدا کردن هسته ها در فریزر گذاشته و در طول سال از آن استفاده کنید.

 

بهترین داروهای گیاهی برای کاهش چربی خون

در این بخش به معرفی چند داروی گیاهی می پردازیم که ضمن کاهش سریع چربی خون می توانند اثر محافظتی بر قلب و عروق داشته باشند و خطر سکته قلبی را از شما دور کنند.

با توجه به اینکه معرفی همه داروهای گیاهی چربی خون در این صفحه مقدور نیست پیشنهاد می کنیم از صفحه لیست داروی گیاهی چربی خون هم بازدید کنید تا لیست کامل این محصولات را همراه با قیمت و امکان خرید اینترنتی ببینید.

حال اگر می خواهید داروی گیاهی بخورید و نیاز دارید بدانید که برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم، به عنوان نمونه این داروها را بررسی نمایید:

 

1- کپسول آرتیشو

کپسول آرتیشو یکی از داروهای تولیدی شرکت داروسازی سینا فرآور است که در تولید آن از گیاه کنگر فرنگی یا همان آرتیشو استفاده شده است.

این محصول با دارا بودن اثر ضد چربی خون، می تواند سطح کلسترول بد خون را به طور مناسبی پایین بیاورد.

با کلیک بر روی عبارت قرص آرتیشو به صفحه این محصول بروید و درباره آن بیشتر مطالعه کنید.

قرص آرتیشو سینافراور

قرص آرتیشو سینافرآور

2- هربال امگا 3 باریج

هربال امگا 3 باریج یک داروی گیاهی چربی خون است که توسط شرکت داروسازی باریج اسانس تولید و به بازار عرضه شده است.

در تولید هربال امگا 3 باریج از تخم کتان استفاده شده و به  عنوان یک منبع عالی امگا 3 می تواند به عنوان قاتل چربی خون شناخته شود.

این محصول به صورت سافت ژل (کپسول نرم ژلاتینی) تولید شده است.

با کلیک بر روی لینک هربال امگا 3 می توانید به صفحه این محصول بروید.

هربال امگا 3 باریج 30 عددی

هربال امگا 3 باریج 30 عددی

3- قرص سینارول نیاک

سینارول نیز یک قرص چربی خون گیاهی و از جمله از داروهای گیاهی چربی خون است که با استفاده از گیاه دارویی کنگر فرنگی تولید شده است.

این محصول که توسط شرکت داروسازی نیاک به بازار عرضه شده، در هر قرص حاوی حداقل 200 میلی گرم عصاره آرتیشو است که اثر کنترلی بر بیماری هایپرلپیدمی یا چربی خون دارد.

فرق سینارول با کپسول آرتیشو در این است که سینارول به صورت قرص و کپسول آرتیشو به صورت کپسول تولید شده است.

پس اگر معده شما به پوسته کپسول حساسیت دارد و نمی توانید از کپسول آرتیشو استفاده کنید، قرص سینارول یک انتخاب خوب برای شما است.

برای رفتن به صفحه این محصول می توانید بر روی عبارت قرص چربی خون گیاهی کلیک کنید.

 بیماری های کبدی سینارول

قرص سینارول

4- قرص سیر بهترین قرص برای کاهش چربی خون

قرص سیر یکی دیگر از انواع داروهای گیاهی برای چربی خون است که در دهه های اخیر بسیار مورد توجه پزشکان قرار گرفته است.

در بین داروهای گیاهی موجود در ایران چندین نوع قرص سیر از شرکت های مختلف تولید شده است که همگی دارای کیفیت های خوب و اثرگذاری بالا هستند.

نکته مهم و خوب درباره این محصولات این است که بوی سیر در این قرص ها گرفته شده و شما می توانید بدون نگرانی از بوی بد سیر، قرص سیر را برای کاهش سریع چربی خون استفاده کنید.

از جمله این قرص های سیر می توان به قرص آلیوم اس از محصولات شرکت داروسازی دینه ایران و همچنین قرص آلیکوم که از تولیدات داروسازی نیاک است اشاره کرد.

قرص گارلت امین دارو هم نوع دیگری از قرص سیر تولید شده در ایران است.

همچنین قرص گارلینووس یک قرص سیر است که با استفاده از فناوری نانو تولید شده به صورتی که فقط نیاز به مصرف روزانه تنها یک عدد قرص دارید و اثرگذاری آن نیز بسیار بالاتر از سایر انواع قرص سیر برای چربی خون است.

قرص سیر آلیوم اس دینه ایران

آلیوم اس قرص سیر دینه ایران

5- شربت برای کاهش چربی خون

یکی از داروهایی که در طب سنتی ایران برای چربی خون بسیار توصیه شده است، شربت مصفای خون است.

شربت مصفای خون می تواند باعث تصفیه خون از مواد زاید و چربی های اضافه شده و به کاهش چربی خون کمک کند.

دو نوع شربت مصفای خون که در درمانگیاه در دسترس شما قرار دارند شامل شربت مصفای خون شرکت داروسازی نیاک و همچنین شربت مصفی خون شرکت شفانگر هستند.

همچنین شربت نیک سودا که به نام شربت اخلاط ثلاثه نیز شناخته می شود از جمله داروهای طب سنتی برای درمان خانگی کبد چرب است که توسط شرکت علمی تحقیقاتی فراطب تولید شده است.

شربت تونیک مصفای خون

شربت تونیک مصفای خون

 

6- مکمل های خوراکی برای کاهش چربی خون

علاوه بر داروهای گیاهی که در بالا معرفی شد، بعضی از مکمل ها و داروهای دیگر هم هستند که می توانند برای کاهش سریع چربی خون به کمک بیایند.

از جمله این محصولات می توان به مکمل هایی اشاره کرد که یا حاوی امگا 3 بوده و یا حاوی روغن ماهی و به خصوص روغن کبد ماهی باشند.

در این دسته از محصولات می توان به کپسول امگا 3 کارن از محصولات شرکت داروسازی کارن و همچنین کپسول امگا 3 از محصولات شرکت داروسازی وانا دارو اشاره کرد.

همچنین یک شربت بسیار عالی حاوی روغن کبد ماهی از محصولات آپوویتال در درمانگیاه موجود است که می توانید با کلیک بر روی لینک شربت امگا 3 آپوویتال به صفحه این محصول بروید.

شربت امگا 3 آپوویتال

شربت امگا 3 آپوویتال