» سلامت » ویتامین د ۳ برای چی خوبه؟
ویتامین د 3 برای چی خوبه؟

ویتامین د ۳ برای چی خوبه؟

اسفند ۲۱, ۱۴۰۲ 0۰115

ویتامین د ۳ برای چی خوبه؟

ویتامین D که به آن کلسیفرول نیز گفته می شود یک ویتامین محلول در چربی است، یعنی ویتامینی که توسط چربی در روده تجزیه می شود.

ویتامین D چندین عملکرد مهم دارد. شاید حیاتی ترین آن ها تنظیم جذب کلسیم و فسفر و تسهیل عملکرد طبیعی سیستم ایمنی باشد. دریافت ویتامین د ۳ کافی به رشد و تکامل استخوان ها و دندان ها کمک می کند. همچنین می تواند مقاومت بهتری نسبت به برخی بیماری ها ایجاد کند.

این ویتامین معمولا به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می شود زیرا نوع ویتامین د ۳ می تواند به طور طبیعی در بدن پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید شود. اما شاید قرار گرفتن در معرض آفتاب برای شما میسر نباشد و یا به دلایلی نظیر وجود اشعه های مضر فرابنفش، از قرارگیری در معرض نور خورشید اجتناب کنید. پس بهترین کار برای دریافت فواید ویتامین د ۳ چیست؟

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را به دست خواهید آورد:

  • ویتامین د ۳ با ویتامین د ۲ چه تفاوتی دارد؟
  • نقش ویتامین د ۳ در تنظیم خلق و خو
  • ویتامین D و کاهش وزن
  • اهمیت ویتامین دی در پیشگیری از پوکی استخوان
  • چرا به مصرف مکمل ویتامین دی نیاز دارم؟
ویتامین د 3 برای چی خوبه؟
ویتامین د ۳ برای چی خوبه؟

ویتامین د ۳ بهتر است یا ویتامین د ۲؟

ویتامین D3 یکی از دو نوع ویتامین D است. ویتامین D2 و ویتامین D3 از نظر شیمیایی مشابه هستند و هر دو به خوبی در روده جذب می شوند. جایی که آن ها تفاوت قابل توجهی دارند در منابع آن ها است:

  • ویتامین D2 به طور طبیعی در قارچ ها از جمله قارچ شیتاکه، پورتوبلو و کریمینی یافت می شود. محتوای ویتامین D زمانی که این قارچ ها در معرض اشعه UV قرار می گیرند افزایش می یابد.
  • ویتامین D3 به طور طبیعی در حیوانات و محصولات حیوانی مانند شیر و در مکمل های ویتامین د ۳ یافت می شود. همچنین هنگامی که بدن در معرض اشعه ماوراء بنفش B قرار می گیرد، این ویتامین مستقیما در پوست سنتز می شود. میزان تولید می تواند بسته به سن و رنگ پوست شما متفاوت باشد، افراد مسن تر و آن هایی که پوست تیره تر دارند کمترین شانس را برای سنتز ویتامین د ۳ دارند.

جدا از این واقعیت که مصرف ویتامین D3 احتمالا در رژیم غذایی روزانه شما آسان تر است، مگر اینکه گیاهخوار باشید، ویتامین D3 به دو دلیل مهم دیگر برتر از ویتامین D2 است:

  • ویتامین D3 فراهمی زیستی بهتری دارد، به این معنی که مقدار بیشتری از ویتامین وارد جریان خون می شود و بدن می تواند از آن استفاده کند.
  • ویتامین D3 نیمه عمر بهتری دارد، به این معنی که برای مدت طولانی تری در گردش خون باقی می ماند.

تنظیم خلق و خو و کاهش افسردگی

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و کاهش خطر افسردگی دارد. مکمل ویتامین D می تواند به افراد مبتلا به افسردگی که کمبود ویتامین D نیز دارند کمک کند. مطالعه دیگری سطوح پایین ویتامین D را به عنوان یک عامل خطر برای علائم شدیدتر فیبرومیالژیا ، اضطراب و افسردگی شناسایی کرده است.

رابطه ویتامین د ۳ و کاهش وزن

افرادی که ویتامین د ۳ کافی و همچنین وزن بالایی دارند، شانس بیشتری برای کاهش وزن دارند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به چاقی که علاوه بر پیروی از یک برنامه رژیم غذایی کاهش وزن، مکمل های ویتامین D دریافت کردند، نسبت به اعضای گروه دارونما که فقط برنامه غذایی را دنبال می کردند، وزن و توده چربی بیشتری از دست دادند. محققان پیشنهاد می کنند که کلسیم اضافی و ویتامین D ممکن است اثر سرکوب کننده اشتها داشته باشد.

اهمیت ویتامین دی در پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان پیامد مکرر کمبود طولانی مدت ویتامین D است، بنابراین مصرف مکمل های ویتامین د ۳ به جلوگیری یا کند کردن پیشرفت این بیماری شایع استخوانی مرتبط با پیری کمک می کند. شواهدی برای تأیید این ادعا وجود دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه استرالیای غربی نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D3 در ساکنان خانه سالمندان ۷۰ سال و بالاتر به طور قابل توجهی بروز شکستگی لگن را کاهش داده است. علاوه بر این، ویتامین D3 حتی با دوز پایین نیز تراکم توده استخوانی را در استخوان فمورال (ران) افزایش می دهد.

مطالعه این مقاله نیز به شما پیشنهاد می شود: چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟

چرا به مصرف مکمل ویتامین د ۳ نیاز دارم؟

عوامل متعددی می توانند بر توانایی شما برای دریافت مقدار کافی از ویتامین D منحصرا از نور خورشید تأثیر بگذارند.

اگر شما:

  • در منطقه ای با آلودگی بالا زندگی می کنید
  • از ضد آفتاب استفاده کنید
  • بیشتر وقت خود را در داخل خانه بگذرانید
  • در یک شهر بزرگ زندگی می کنید که ساختمان ها جلوی نور خورشید را می گیرند
  • پوست تیره تری داشته باشید، زیرا هرچه سطح ملانین بالاتر باشد، پوست شما ویتامین D کمتری می تواند جذب کند.

این عوامل می توانند خطر کمبود ویتامین D را افزایش دهند. به همین دلیل مهم است که مقداری از ویتامین D خود را از منابع غیر از نور خورشید دریافت کنید. اگرچه دریافت کمی نور خورشید در هر روز می تواند به شما کمک کند سطح ویتامین D خود را حفظ کنید، اما با توجه به خطر ابتلا به سرطان پوست، بهتر است به دنبال راه دیگری باشید.

ضمن آن که ویتامین د ۳ یک ویتامین محلول در چربی بوده بنابراین دریافت بیش از حد آن نیز منجر به سمیت این ویتامین شده و تبعات گوناگونی برای بدن به جا می گذارد. بنابراین بهترین شیوه دریافت ویتامین د ۳ به صورت مکمل با دوز مشخص است.

اینجا کلیک کنید 👈 ویتامین د ۱۰۰۰ هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

ویتامین D3 به راحتی در فرم مکمل موجود است و به صورت کپسول، ژل نرم و قطره مایع فروخته می شود. بیشتر آن ها در دوزهای بالاتر از نیاز روزانه شما – بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ واحد بین المللی – فرموله می شوند، اما این موضوع نگران کننده نیست زیرا فقط بخشی از آن جذب می شود و بقیه از طریق ادرار دفع می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 ویتامین د ۳ ویتابیوتکس

ویتامین دی ویتابیوتکس

سخن پایانی

کمبود ویتامین D تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. برای درمان این مشکل می توان از هر دو ویتامین D2 و D3 استفاده کرد که به طور کلی ویتامین د ۳ انتخابی ارجح است. ویتامین D فواید بالقوه زیادی دارد. خطر برخی بیماری ها را کاهش می دهد، به بهبود خلق و خو، کاهش علائم افسردگی و به مدیریت وزن کمک می کند. دریافت ویتامین دی کافی هر روز از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و غذا به تنهایی می تواند سخت باشد، بنابراین مصرف مکمل های ویتامین د ۳ قطعا کمک کننده است.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×