چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟

معرفی مکمل مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ‌ها امروزه در سراسر جهان مصرف بالایی دارند و مردم به دلایل مختلف از این مکمل‌ ها استفاده می ‌کنند. اما این مکمل ‌ها شامل چه ویتامین‌ هایی هستند و چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟

با گذر زمان نگاه به مصرف مولتی ویتامین‌ ها به علت رژیم غذایی ناکامل و محدودیت در مصرف انواع مختلف مواد غذایی بسیار مثبت شده است و در نظرسنجی ‌ها اکثر مردم نسبت به خرید و مصرف مولتی ویتامین‌ ها راغب هستند.

مولتی ویتامین ‌ها در اشکال مختلفی ساخته و به فروش می ‌رسند. این اشکال شامل: قرص، شربت، کپسول، آدامس ‌های جویدنی، پودر و غیره می ‌باشد.

همچنین این مکمل ‌ها به صورت ساختگی در کارخانه ‌های داروسازی و یا به صورت طبیعی  با موادی که در طبیعت یافت می ‌شود ساخته می‌ شوند.

مولتی به معنای چند است و مولتی ویتامین به مکملی گفته می‌شود که شامل چند ویتامین می‌باشد. این مکمل ممکن است حاوی یک یا چند مواد معدنی نیز باشد. همچنین مولتی ویتامین ‌ها گاهی شامل آمینو اسید ها، انواع اسید های چرب و مواد گیاهی می ‌باشند.

مصرف انواع مختلفی از سبزیجات، میوه‌ ها و غلات می‌تواند نیاز شما به ویتامین‌ ها را تا حد زیادی رفع کند ولی ما نمی‌توانیم تمام ویتامین‌ های مورد نیاز بدن خود را از طریق مواد غذایی کسب کنیم.

لذا مکمل ‌های غذایی مانند مولتی ویتامین‌ ها به کمک ما آمده و باعث کامل شدن زنجیره ویتامین ‌ها و مواد مختلف مورد نیاز بدن می‌شوند.

از این مکمل فرآورده‌هایی مخصوص مردان و زنان وجود دارد همچنین برخی از انواع این مکمل برای سنین مختلف تولید می شود.

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

قرص جوشان

قرص جوشان انواعی از مولتی ویتامین‌ ها است که شامل ویتامین و یک شیرین کننده مصنوعی (آسپارتام) می ‌باشد. مصرف قرص جوشان برای بزرگسالان معمولاً روزی یک عدد است.

روش مصرف قرص جوشان: یک عدد قرص مولتی ویتامین جوشان را معمولا در یک لیوان آب (حجم مشخص شده برای فراورده) می‌ اندازیم و منتظر می‌ مانیم تا تمام قرص در آب حل شود و سپس محلول را میل می‌کنیم.

قرص جوشان مولتی ویتامین آرگوسول از همین مکمل ها است و با همراه داشتن ویتامین های K، E، D3، B12، موجب تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از پوکی استخون و کم خونی، سلامت پوست و مو و رفع خستگی می شود.

مولتی ویتامین جوشان آرگوسول

 

آمپول مولتی ویتامین

آمپول مولتی ویتامین یکی از اشکال این مکمل است. از انواع این آمپول ‌ها می‌توان به نوروبین، به کمپلکس و آمپول ویتامین  D3 اشاره کرد.

نوروبین شامل انواع ویتامین ‌های گروه B مانند B1 تیامین، B6 پیریدوکسین و B12 کوبالامین می ‌شود. نوروبین خود در اشکال قرص و آمپول وجود دارد.

این مکمل موجب بهبود عملکرد عضلات، رفع کمبود به ویتامین‌ هایی که شامل می‌شود، رفع خستگی و تقویت ایمنی می شود. نوروبین مکمل بسیار مناسبی برای ورزشکار جهت افزایش قدرت و افزایش وزن می ‌باشد.

ب کمپلکس نیز در اشکال آمپول، قرص و سرم موجود است که آمپول آن به صورت عضلانی تزریق می‌شود. این مکمل شامل ویتامین‌ های گروه B مانند B1، B2 (ربوفلاوین)، B3 )نیاسین(، B5 (اسید پانتوتنیک) و B6 می‌باشد. همچنین برخی مکمل ‌ها علاوه بر ویتامین‌های گروه B، ویتامین‌های گروه C، گروه D، کلسیم، آهن، روی، منیزیم و غیره را نیز شامل می‌شود.

این مکمل بر تقویت و سلامت قلب و عروق، کاهش وزن و بینایی موثر است.

یکی از بهترین ب کمپلکس ها که برای مردان و زنان قابل استفاده است، قرص ب کمپلکس پلاس زینک نیچرفیت می باشد. این مکمل دارای ویتامین های گروه B و زینک است که تاثیرات بسیار مثبتی را برای ورزشکاران، زنان باردار و شیرده، افراد سالمند و همچنین گیاهخواران دارد.

قرص ب کمپلکس پلاس زینک نیچرفیت

آمپول ویتامین D3، آمپولی دیگری در شاخه مولتی ویتامین ‌ها است که این آمپول، کمبود شدید ویتامین D را رفع می‌کند.

کمبود شدید ویتامین دی به علت ‌های مختلفی ایجاد می ‌شود که مهم ترین آنها عدم دسترسی به خورشید و تغذیه نادرست می ‌باشد. ویتامین‌های گروه D از ویتامین ‌های محلول در چربی هستند که در سنین پیری نیاز به آنها بیشتر می ‌شود.

این گروه از ویتامین ‌ها باعث افزایش جذب فسفر و کلسیم در روده و همچنین کاهش دفع این دو ماده از کلیه می‌ شوند. دیگر فایده ویتامین های گروه D که اکثر افراد جامعه با آن ویژگی این گروه را می‌شناسند، جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت بافت استخوانی است.

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال یکی از فرآورده ‌هایی که شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد و به صورت قرص، شربت، آمپول و پودر عرضه می‌شود. این مکمل تاثیر بسیار مثبتی در دوران بارداری، رشد کودک و در سنین سالمندی دارد و در مجموع از بهترین مولتی ویتامین ‌ها است.

از بهترین مکمل های مینرال برای استفاده بدون تفکیک جنسیتی و مناسب برای همه میتوان به کپسول مولتی ویتامین مینرال ایران دارو و قرص مولتی ویتامین کارن 60 عددی اشاره کرد.

از عوارض جانبی مولتی ویتامین مینرال می‌توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد که با اسهال و یبوست خود را نشان می‌دهند؛ مصرف این مکمل برای افراد با مشکل نارسایی کبد توصیه نمی‌شود. همچنین احتمال مسمومیت با مولتی ویتامین مینرال بالاست.

قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

این فرآورده یکی از مولتی ویتامین‌های بسیار موثر در تقویت سیستم ایمنی، دستگاه عصبی و قدرت بینایی، کم خونی و سلامت پوست و مو و ناخن و غیره است. این مکمل دارای انواع ویتامین K،E ،D3 ،C ،B ،A، کلسیم، زینک، آهن و لوتین، انواع مواد معدنی و ریزمغزی ‌های مقوی است.

قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

مولتی ویتامین کامپلت یوروویتال

مولتی ویتامین کامپلت یوروویتال

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین

زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در شرایط مختلف، متفاوت است. معمولاً توصیه می‌ شود مولتی ویتامین ‌ها را با معده خالی مصرف کنید. زمان مناسب برای مصرف قرص‌ مولتی ویتامین یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا است.

در مصرف مکمل مولتی ویتامین حاوی ویتامین های محلول در چربی، مصرف فراورده همرا با غذا توصیه می شود. مصرف ویتامین های محلول در چربی با معده خالی می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

در صورتی که بعد از مصرف مولتی ویتامین ‌ها، عوارض مولتی ویتامین مانند عارضه گوارشی و ناراحتی خاصی پیدا کردید، می‌توانید مکمل خود را همراه غذا به گونه ‌ای که برای شما مشکلی ایجاد نکند مصرف کنید و همچنین برای اطمینان از نبود حساسیت با پزشک خود درباره شرایط ایجاد شده مشورت کنید.

اگر بخواهید قرص مولتی ویتامین یا هر فراورده ‌ای از این مکمل بیشترین تاثیر را در بدن شما داشته باشد، باید نظم در مصرف را رعایت کنید و در استفاده به مقدار توصیه شده توسط پزشک توجه کنید.

دلایل مصرف مکمل مولتی ویتامین

بدن ما به انواع مختلف حدودا ۱۳ ویتامین و ۱۵ ماده معدنی نیازمند است که این مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن باعث ساخت هورمون‌ها و آنزیم‌های مختلف، همچنین تقویت سیستم ایمنی و فعالیت منظم بافت‌ها می‌ شوند.

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؟

به علت ویژگی ‌های فرهنگی و فرهنگ غذایی جامعه ایرانی معمولاً افراد در تامین‌ ویتامین های مورد نیاز بدن خود از راه مواد غذایی دچار مشکل هستند و کمبود یک یا چند ویتامین در بدن اکثر افراد جامعه موضوع مشخص و تایید شده ای است.

اما چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند؛ زنان باردار و شیرده به علت شرایط خاص این برهه نیاز بیشتری به مصرف مولتی ویتامین ‌ها دارند. از مکمل های زنان باردار که قبل از بارداری و همچنین پس از زایمان میتوانند از آن استفاده کنند، می توان به کپسول مولتی پریناتال دانا اشاره کرد. این کپسول جهت بهبود رشد جنین و تقویت مادر مصرف می شود.

کپسول مولتی پریناتال دانا

همچنین مصرف مولتی ویتامین ‌ها در کودکان در سن رشد می‌تواند نتایج بسیار مثبتی داشته باشد. برخی افراد به علت سوء تغذیه یا به علت تبعیت از یک رژیم غذایی خاص دچار کمبود ویتامین شده و به سوی مصرف مکمل های مولتی ویتامین سوق پیدا می‌کنند.

بدن افراد مسن نسبت به افراد با سن پایین تر نسبت تولید ویتامین‌ها کارایی کمتری را دارد. لذا این قشر نیاز بیشتری به مصرف مولتی ویتامین ‌ها دارند. همچنین افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند (که موجب کاهش ویتامین‌های موجود در بدن آنها می‌شود) انواع قرص مولتی ویتامین مصرف می‌کنند.

افرادی که در رژیم غذایی خود گوشت را حذف کرده‌اند؛ به دلیل فقر دریافت کلسیم، زینک، آهن، ویتامین D، امگا ۳ و ویتامین B12 از طریق مواد غذایی مصرفی خود، نیازمند استفاده از مولتی ویتامین‌ ها می باشند.

تجربه نشان داده است تاثیر مولتی ویتامین‌ها در افراد، متفاوت است. به عنوان مثال در افراد لاغر مصرف مکمل مولتی ویتامین باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن می ‌شود ولی در افراد دارای اضافه وزن و چاق مولتی ویتامین‌ها با تولید انرژی در بدن باعث کاهش اشتها و به تبع آن کاهش وزن می‌شوند.

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

مکمل مولتی ویتامین برای سنین مختلف

مولتی ویتامین ‌ها برای تمامی سنین از نوزادان تا بزرگسالان و سالمندان قابل استفاده است. در دوران نوزادی تا 6 ماهگی تغذیه به طور کامل از شیر مادر است.

شیر مادر تمامی مواد مورد نیاز کودک را فراهم می‌کند ولی طی تحقیقات انجام شده میزان ویتامین D  شیر مادر کافی نیست به همین دلیل به کودکان از ۱۵ روزگی به بعد تا اتمام دو سالگی (که همراه با از شیر گرفتن کودک و تغذیه بدون شیر مادر است) مکمل ویتامین آ+د و یا مولتی ویتامین داده می‌ شود.

همچنین کودکان با تغذیه نامناسب و مستعد سوء تغذیه نیازمند استفاده از مکمل ‌های مولتی ویتامین می ‌باشند.

برای افراد میانسال، فرآورده‌های مخصوصی وجود دارد. حتی برای مردان و زنان مکمل های جداگانه‌ای ساخته می‌شود. مولتی ویتامین های بالای 40 سال می توانند با حفظ توانمندی و تقویت سیستم ایمنی در این دوران، علاوه بر جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها، رژیم غذایی اکثرا ناقص در دوران میانسالی را جبران کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره مولتی ویتامین های بالای 40 سال می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

👈 مولتی ویتامین های بالای 40 سال

سالمندان نیز از این نیاز به مولتی ویتامین مستثنا نیستند. برای افراد مسن جهت بهبود حال عمومی بدن، حفظ عملکرد های روزمره، سالم و فعال ماندن مصرف قرص مولتی ویتامین توصیه می‌شود.

بهترین مولتی ویتامین ‌ها برای زنان

زنان در برهه های مختلف زندگی نیازمند مصرف مولتی ویتامین ‌ها می ‌باشند؛ از جمله: دوران بارداری و شیردهی، دوران میانسالگی و یائسگی و همچنین دوران سالمندی.

مولتی ویتامین ‌های مخصوص زنان میانسال باید کلسیم و ویتامین D بالایی داشته باشند؛ به این علت که در این افراد یائسگی، تغییرات هورمونی و پوکی استخوان به صورت شایع دیده می‌شود.

بهترین مولتی ویتامین ها برای مردان

همچنین در آقایان در این سن با تغییرات هورمونی و تحلیل عضلانی، مولتی ویتامین ‌ها بایستی موجب حفظ ساختار عضله و ایجاد سلامت قلب و عروق شوند. همچنین رغبت برخی از  مردان به مکمل مولتی ویتامین اعم از آمپول مولتی ویتامین، قرص مولتی ویتامین، مولتی ویتامین مینرال و اشکال دیگر دارویی آن به علت انرژی زا بودن و همچنین تقویت قوای جنسی در افراد است.

چه افرادی نباید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

به طول کلی افرادی که سابقه حساسیت به مکمل مولتی ویتامین را داشتند نباید از این فراورده ها استفاده کنند؛ همچنین در افراد با نارسایی کبد مصرف مولتی ویتامین توصیه نمی شود.

برخی افراد به علت مصرف بیش از حد مکمل مولتی ویتامین یا سابقه مسمومیت از نسبت بالایی از برخی ویتامین ها در بدن خود برخوردارند و در این مورد مصرف مجدد توجیهی ندارد.

مولتی ویتامین‌ ها می ‌توانند با برخی از دارو ‌ها تداخل دارویی داشته باشند؛ افرادی که داروهای ترتونین و ایزوترتونین، ضد اسید ها، دارو های ادرارآور، دارو های قلبی و فشار خون، مسکن ‌ها و ضد التهاب‌ ها را مصرف می کنند، نباید مولتی ویتامین مصرف کنند.

عوارض مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ‌ها نیز مانند تمام مکمل ‌ها می‌توانند عوارضی با خود به همراه داشته باشند. در برخی موارد دیده شده مصرف مولتی ویتامین، موجب ناراحتی معده و یا سردرد شده است.

مصرف مکمل مولتی ویتامین حاوی ویتامین ‌های محلول در چربی با معده خالی می‌تواند باعث مشکلات معدوی شود؛ لذا مصرف ویتامین‌های محلول در چربی بایستی همراه با لبنیات یا غذای پخته شده با روغن باشد.

عده‌ای از افراد نیز بعد از مصرف مولتی ویتامین از احساس ناخوشایند و نامطلوب دهان خود شکایت داشتند و همچنین درد قفسه سینه و بثورات پوستی از دیگر عوارض جانبی است که در مصرف اشکال مختلف مولتی ویتامین مشاهده شده است. مشکلات تنفسی و تورم ها هم در مواردی از مصرف مکمل مولتی ویتامین دیده شده است.

مکمل مولتی ویتامین را بایستی با نظم مصرف کرد و مسمومیت آن عارضه خونریزی معده، برهم خوردن نظم کارکرد قلب و بی‌حس شدن اندام‌ها را به وجودمی آورد.

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند

ویتامین‌ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند که اکثر آنها در دستگاه گوارش انسان جذب می‌شوند. به همین خاطر افراد مبتلا به بیماری گوارشی نیاز به مصرف بیشتری از این مکمل ها دارند.

مازاد ویتامین های محلول در آب دفع می شود ولی ویتامین های محلول در چربی (K E D A) به علت ماهیت چرب خود دفع نمی شود و موجب مسمومیت می شود. در مجموع مصرف مکمل مولتی ویتامین نباید در دوره های طولانی و مداوم باشد ولی مصرف درست و اصولی آن در دوره های مشخص بسیار مفید است.

در صورت مصرف بیش از حد از ویتامین ‌های محلول در چربی به علت دفع نشدن این مواد می ‌تواند باعث مسمومیت شود. مسمومیت با ویتامین E می‌تواند موجب ضعف، تاری دید، اسهال و انواع مشکلات باروری شود.

همچنین مسمومیت با ویتامین D موجب عوارضی مانند سردرد، تهوع و استفراغ، ضعف عضلانی، مشکلات قلبی و کلیوی و همچنین نارسایی کبد که نسبت به عارضه‌های دیگر از شیوع بیشتری برخوردار است شود.

مسمومیت با ویتامین‌های گروه A نیز موجب سردرد می‌ شود.

ویتامین C علی رغم محلول در آب بودن می ‌تواند در صورت مصرف بیش از حد (که بدن قادر به دفع اضافات آن نباشد) موجب مسمومیت شود. مسمومیت با این ویتامین موجب تهوع و استفراغ، سردرد و همچنین اسهال برای افراد می شود.

ولی در صورت مصرف دارو برای یک بیماری مشخص حتماً قبل از مصرف مکمل مولتی ویتامین با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

در مصرف مولتی ویتامین‌ ها از شکستن و له کردن کپسول یا قرص مولتی ویتامین و همچنین جویدن فرآورده خودداری کنید. مولتی ویتامین ها باید در محیطی خشک و خنک نگهداری شوند و از یخ زدن به دور بمانند.

جمع بندی | چه کسانی باید مولتی ویتامین بخورند ؟

بدن ما نیازمند مواد مختلفی است که کارکرد سالم و بی اشکال آن به وجود این مواد اولیه بستگی دارد. برخی از این مواد در بدن ساخته می ‌شوند و برخی دیگر بایستی از طریق مواد غذایی وارد بدن شود.

عموماً همه مواد مورد نیاز بدن را نمی‌توان از مواد غذایی به دست آورد؛ همین مورد رژیم غذایی ما را نیازمند مکمل های غذایی مانند مولتی ویتامین ‌ها می‌کند.

مصرف اصولی قرص مولتی ویتامین، آمپول مولتی ویتامین و دیگر اشکال این مکمل مخصوصاً در دوره‌ های خاصی از زندگی مانند سنین رشد کودک، در مواجهه با بعضی بیماری ‌ها (مانند بیماری های قلبی، عفونت ها و سرماخوردگی)، در دوران سالمندی و همچنین در دوران بارداری و شیردهی می‌تواند نتایج بسیار مفیدی را در بر داشته باشد.