» سلامت » واژینیسموس چیست و درمان آن
واژینیسموس

واژینیسموس چیست و درمان آن

بهمن ۱۰, ۱۴۰۲ 3۰249

واژینیسموس چیست و درمان آن

برای برخی از زنان، عضلات واژن به طور غیرارادی یا مداوم در هنگام دخول به واژن منقبض می شود. این نوع اختلال در عملکرد جنسی، واژینیسموس نامیده می شود. انقباضات می تواند از رابطه جنسی جلوگیری کند یا آن را بسیار دردناک کند. واژینیسموس حالتی است که در برانگیختگی جنسی تداخلی ندارد، اما می تواند از دخول جلوگیری کند. معاینه لگنی ملایم معمولاً هیچ دلیلی برای انقباضات نشان نمی دهد و هیچ ناهنجاری فیزیکی این وضعیت را تشدید نمی کند.

اگر به واژینیسموس مبتلا هستید باید بدانید که شما مقصر نیستید و هیچ دلیلی برای شرمسار بودن وجود ندارد. با این حال، اختلالات جنسی می توانند در روابط و کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کنند. پس بهتر است به فکر مناسب ترین گزینه های درمان برای خود باشید.

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را دریافت خواهید کرد:

  • انواع واژینیسموس
  • تفاوت دیسپارونی با واژینیسموس
  • علل و علائم واژینیسموس
  • انواع راهکارهای درمانی

انواع واژینیسموس

واژینیسموس به دو نوع طبقه بندی می شود:

  • واژینیسموس اولیه: زمانی که فرد هیچ تجربه ای از مقاربت و دخول نداشته باشد.
  • واژینیسموس ثانویه: زمانی که دخول یک بار اتفاق افتاده است و دیگر امکان پذیر نیست، به طور بالقوه به دلیل عواملی مانند جراحی زنان، تروما یا تشعشع و امثال آن ممکن است صورت بگیرد.

برخی از زنان پس از یائسگی دچار واژینیسموس می شوند. هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، عدم استفاده از ژل های لوبریکانت واژن و بالا بردن خاصیت ارتجاعی آن، مقاربت را دردناک، استرس زا یا غیرممکن می کند. این می تواند منجر به واژینیسموس در برخی از زنان شود. بنابراین استفاده از ژل لوبریکانت می تواند به رفع این حالت کمک موثری کند.

واژینیسموس
واژینیسموس

دیسپارونی چه تفاوتی با واژینیسموس دارد؟

دیسپارونی اصطلاح پزشکی برای مقاربت جنسی دردناک است. اغلب با واژینیسموس اشتباه گرفته می شود. با این حال، دیسپارونی ممکن است به دلایلی نظیر وجود کیست، بیماری التهابی لگن و آتروفی واژن رخ دهد.

علل واژینیسموس

همیشه دلیلی برای واژینیسموس وجود ندارد. این شرایط به این موارد مرتبط است:

  • سوء استفاده یا آسیب جنسی در گذشته
  • مقاربت دردناک در گذشته
  • عوامل عاطفی

در برخی موارد، هیچ علت مستقیمی نمی توان یافت. برای تشخیص، پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما پرسش می کند. این تاریخچه ها می توانند به ارائه سرنخ هایی در مورد علت اصلی انقباضات کمک کنند.

علائم واژینیسموس

اگر به واژینیسموس مبتلا هستید، نمی توانید انقباضات ماهیچه های واژن خود را مدیریت یا متوقف کنید. سفت شدن غیرارادی عضلات واژن اولین علامت واژینیسموس است، اما شدت این عارضه در زنان متفاوت است. در همه موارد، انقباض واژن، نفوذ را دشوار یا غیر ممکن می کند.

واژینیسموس می تواند علائم دیگری از جمله ترس از دخول واژن و کاهش میل جنسی مرتبط با دخول داشته باشد. زنان مبتلا به واژینیسموس معمولا هنگامی که چیزی به واژن وارد می کنند، درد یا سوزش را گزارش می کنند.

اگر واژینیسموس دارید، به این معنی نیست که به طور کلی از فعالیت های جنسی خودداری می کنید. زنانی که این عارضه را دارند هنوز هم می توانند احساس لذت جنسی و میل به ارگاسم را داشته باشند.

با مطالعه مقاله زیر اطلاعات خود درباره ارگاسم و بهترین داروی آن را کامل کنید

اینجا کلیک کنید 👈 ارگاسم چیست و بهترین داروی آن

گزینه های درمانی واژینیسموس

اختلال در عملکرد جنسی می تواند بر روابط تأثیر بگذارد. فعال بودن و دریافت درمان می تواند در نجات یک ازدواج یا رابطه بسیار مهم باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ چیز برای خجالت وجود ندارد. صحبت کردن با شریک زندگی خود در مورد احساسات و ترس های خود در مورد رابطه جنسی به شما کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

پزشک یا درمانگر شما می تواند راه هایی را برای غلبه بر واژینیسموس به شما ارائه دهد. خوشبختانه بسیاری از افراد بهبود می یابند و به زندگی جنسی خود با رضایت کامل ادامه می دهند.

سکس درمانی و مشاوره

آموزش و مشاوره معمولا شامل یادگیری در مورد آناتومی شما و آنچه می شود که در طول برانگیختگی جنسی و مقاربت اتفاق می افتد. همچنین با سکس درمانی، اطلاعاتی در مورد عضلات درگیر در واژینیسموس نیز دریافت خواهید کرد. این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا درک کنید که قسمت های بدن چگونه کار می کنند و بدن شما چگونه پاسخ می دهد.

دریافت مشاوره نیز ممکن است به تنهایی یا با وجود همسرتان نیاز باشد. تکنیک های تمدد اعصاب، یوگا و هیپنوتیزم قطعا آرامش را افزایش می دهند و به شما کمک کنند در طول رابطه جنسی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

واژینیسموس
واژینیسموس

گشاد کننده واژن

پزشک یا مشاور شما ممکن است استفاده از گشاد کننده های واژن یا دیلاتورها را تحت نظارت یک متخصص توصیه کند. در این شرایط گشادکننده های مخروطی شکل را در واژن خود قرار می دهید. این گشاد کننده ها به تدریج بزرگتر خواهند شد. افزایش تدریجی در اندازه آن ها به عضلات واژن کمک می کند تا کشیده شوند و بیشتر انعطاف پذیر شوند.

برای افزایش صمیمیت، از شریک زندگی خود بخواهید که به شما در قرار دادن دیلاتورها کمک کند. پس از اتمام دوره درمان با مجموعه ای از دیلاتاتورها، شما و همسرتان می توانید دوباره سعی کنید مقاربت بهتری داشته باشید. اگر برای استفاده از دیلاتورها مشکل دارید، می توانید به یک فیزیوتراپیست متخصص در کف لگن مراجعه کنید.

درمان های دارویی

درمان های دارویی متفاوتی برای درمان واژینیسموس پیشنهاد می شود. تقویت عضلات و جلوگیری از گرفتگی های عضلانی یک نمونه از مهمترین گزینه های درمانی است. وومیناویت به عنوان یک مکمل گیاهی با وجود ترکیبات معدنی و ویتامینی خود به رفع گرفتگی عضلات کمک موثری می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 ومیناویت

استفاده از داروهای افزایش دهنده میل جنسی، مانند آرژین مکس فورته، همراه با روان درمانی نیز می تواند در رفع این حالت کمک بسیاری کند.

قرص فیمیل بوست دیگر مکمل گیاهی است که علاوه تقویت میل جنسی، قدرت باروری در خانم ها را افزایش داده و ضمن افزایش انرژی، میزان خستگی را کاهش می دهد.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص فیمیل بوست

سخن پایانی

واژینیسموس یک وضعیت دردناک است که در آن فرد نمی تواند نفوذ به واژن را تحمل کند. خوشبختانه امکان درمان واژینیسموس وجود دارد. با این حال، درمان به علت زمینه ای بستگی دارد که ممکن است جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. هر چه علت پیچیده تر یا علائم شدیدتر باشد، درمان به زمان طولانی تری ممکن است بیانجامد.به طور معمول، درمان شامل تشخیص و مدیریت هر گونه مشکل فیزیکی اساسی، انجام درمان روانشناختی، استفاده از گشاد کننده ‌های واژن و مکمل های گیاهی برای بهبود تدریجی تحمل نفوذ است.

 

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×