» پوست » بیماری کلامیدیا چیست و درمان آن چگونه است؟ + رایج ترین علائم کلامیدیا
علائم کلامیدیا چیست

بیماری کلامیدیا چیست و درمان آن چگونه است؟ + رایج ترین علائم کلامیدیا

دی ۱۹, ۱۴۰۲ 6۰313

کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که توسط سویه خاصی از باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می شود.

این بیماری از طریق ترشحات واژینال یا مایع منی منتقل شده و می تواند از طریق تماس تناسلی یا رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی بدون روش های بازدارنده مانند کاندوم به راحتی منتقل شود.

شیوع کلامیدیا در زنان بیشتر از مردان است. این بیماری مقاربتی همیشه با علائم همراه نیست. در واقع، تخمین زده می شود که ۴۰ تا ۹۶ درصد افراد مبتلا، علائم کلامیدیا را بروز نمی دهند. اگر کلامیدیا درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی شود.

بنابراین مهم است که غربالگری های منظم را انجام دهید و در صورت داشتن هرگونه نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

با مطالعه این مقاله به چه مباحثی دست خواهید یافت:

  • شایع ترین روش های انتقال کلامیدیا
  • علائم کلامیدیا در مردان و زنان
  • علل و عوامل خطر
  • بهترین راه درمان کلامیدیا
  • مهمترین روش های پیشگیری
علائم کلامیدیا چیست
علائم کلامیدیا چیست و بهترین دارو برای درمان آن

کلامیدیا چگونه منتقل می شود؟

رابطه جنسی بدون کاندوم یا سایر روش های بازدارنده و حفاظتی و رابطه جنسی دهانی، اصلی ترین راه های انتقال عفونت کلامیدیا هستند.

همچنین لمس دستگاه های تناسلی با یکدیگر می تواند باعث انتقال باکتری شود. انتقال کلامیدیا از طریق رابطه مقعدی نیز گزارش شده است.

نوزادان تازه متولد شده می توانند در هنگام تولد، کلامیدیا را از مادر خود دریافت کنند. کلامیدیا منتقل شده به نوزادان می تواند باعث عفونت چشم و ذات الریه در آن ها شود.

عفونت کلامیدیا در چشم می تواند از طریق تماس دهانی یا تناسلی با چشم ها نیز رخ دهد، اما چندان اتفاق شایعی نیست.

کلامیدیا همچنین می تواند حتی در افرادی که قبلا یک بار عفونت داشته و با موفقیت آن را درمان کرده اند، خطر ابتلای مجدد داشته باشد.

علائم کلامیدیا

کلامیدیا اغلب به عنوان «عفونت خاموش» شناخته می شود زیرا اکثر افراد مبتلا به عفونت کلامیدیا هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.

برخی از علائم کلامیدیا نیز ممکن است برای مردان و زنان کمی متفاوت باشد. با این حال، درد، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و ترشح غیر طبیعی از آلت تناسلی یا واژن رایج ترین علائم کلامیدیا را شامل می شوند.

علائم کلامیدیا در مردان

بسیاری از مردان متوجه علائم کلامیدیا نمی شوند. اکثر مردان اصلا علامتی ندارند.

برخی از شایع ترین علائم کلامیدیا در مردان عبارتند از:

  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • ترشحات زرد یا سبز از آلت تناسلی
  • درد در قسمت پایین شکم
  • درد در بیضه ها

همچنین امکان ابتلا به عفونت کلامیدیا در مقعد وجود دارد. در این مورد، علائم اصلی اغلب عبارتند از:

  • درد
  • خونریزی از این ناحیه

علائم کلامیدیا در زنان

اگر زنی به عفونت های مقاربتی مبتلا شود، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا علائم آن ظاهر شود.

برخی از شایع ترین علائم کلامیدیا در زنان عبارتند از:

  • رابطه جنسی دردناک
  • ترشحات واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • درد در قسمت پایین شکم
  • التهاب دهانه رحم
  • خونریزی بین قاعدگی

در برخی از زنان، عفونت می تواند به لوله های فالوپ گسترش یابد، که ممکن است باعث مشکلی به نام بیماری التهابی لگن شود.

اگر کلامیدیا درمان نشود، ناباروری ممکن است رخ دهد، زیرا لوله‌های فالوپ آسیب می بینند.

کلامیدیا همچنین می تواند رکتوم را آلوده کند. زنان در صورت ابتلا به عفونت کلامیدیا در رکتوم ممکن است علائمی را تجربه نکنند. با این حال، اگر علائم عفونت رکتوم رخ دهد، درد رکتوم، ترشح و خونریزی شایع ترین علائم کلامیدیا رکتوم است.

علاوه بر این، زنان و مردان در صورت داشتن رابطه دهانی با فرد مبتلا، ممکن است دچار عفونت گلو شوند. علائم عفونت کلامیدیا در گلو شامل سرفه، تب و گلودرد می شود.

علائم کلامیدیا چیست
علائم کلامیدیا چیست

علل و عوامل خطر

برخی از مهمترین عوامل خطر عفونت عبارتند از:

  • استفاده نکردن از روش های بازدارنده مانند کاندوم به طور مداوم با شرکای جنسی جدید
  • داشتن شریک جنسی که با افراد دیگر رابطه جنسی دارد
  • داشتن سابقه کلامیدیا یا سایر بیماری های مقاربتی

درمان کلامیدیا

کلامیدیا به راحتی قابل درمان است. از آن جا که ماهیت باکتریایی دارد، آنتی بیوتیک ها بهترین قرص برای کلامیدیا محسوب می شوند.

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک است که معمولا در یک دوز بزرگ تجویز می شود. داکسی سایکلین دیگر آنتی بیوتیک رایج است که باید دو بار در روز به مدت یک هفته مصرف شود.

پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک های دیگری را نیز تجویز کند. مهم نیست که کدام آنتی بیوتیک تجویز شده است، دستورالعمل های دوز و مصرف کامل آنتی بیوتیک ها باید به دقت دنبال شود تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل از بین می رود.

در طول دوره مصرف بهترین قرص برای کلامیدیا مهم است که رابطه جنسی نداشته باشید. بهتر است بدانید که در صورت قرار گرفتن مجدد در معرض کلامیدیا، حتی اگر سابقه درمان کلامیدیا را داشته باشید، همچنان امکان انتقال و ابتلا به کلامیدیا وجود دارد.

پیشگیری از کلامیدیا

خودداری از فعالیت جنسی تنها راه تضمین شده برای جلوگیری از کلامیدیا است.

با این حال، اگر از نظر جنسی فعال هستید، چندین مرحله ساده وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به کلامیدیا و همچنین بسیاری از بیماری های مقاربتی دیگر انجام دهید.

در این شرایط توصیه می شود:

  • تا زمانی که شما و همسرتان از نظر بیماری های مقاربتی غربالگری نشده اید، از داشتن رابطه جنسی دهانی خودداری کنید.
  • از روابط جنسی متعدد پرهیز کنید. داشتن رابطه جنسی فقط با یک شریک غیرآلوده که فقط با شما رابطه جنسی دارد، راه دیگری برای جلوگیری از ابتلا به عفونت است.
  • تست غربالگری منظم از نظر عفونت های مقاربتی می تواند به جلوگیری از انتقال کلامیدیا کمک کند. متناسب با سطح خطر، پزشک می تواند به تعیین اینکه هر چند وقت یکبار باید آزمایش بدهید، برای شما توصیه هایی داشته باشد.
  • در هر بار رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. از آن جا که کلامیدیا حتی اگر آلت تناسلی یا زبان به طور کامل وارد واژن، دهان یا رکتوم نشود، قابل انتقال است، استفاده از کاندوم لاتکس در ابتدای تماس جنسی تا زمانی که دیگر تماس پوستی وجود نداشته باشد بهترین راه پیشگیری است.

اینجا کلیک کنید 👈 کاندوم ایکس دریم


کاندوم های برند چرچیلز از دیگر کاندوم های لاتکس موجود در بازار است که ضمن نازک بودن، حفاظت و استحکام کافی جهت برقراری یک رابطه جنسی ایمن را دارد.


سخن پایانی

مهم است که در اسرع وقت با شریک زندگی خود صحبت کنید تا او بتواند تحت درمان قرار گیرد. صحبت کردن راجع به مسائل و بیماری های جنسی با شریک زندگی خود ممکن است سخت باشد اما به خاطر داشته باشید که اکثر افراد مبتلا به کلامیدیا نمی دانند که به آن مبتلا هستند. بنابراین اگر تحت درمان قرار بگیرید و شریک زندگیتان درمان نشود، ممکن است دوباره مبتلا شوید.

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×