» پوست » خواص قرص بیوتین چیست؟ | بررسی بیوتین و خواص شگفت انگیز آن
خواص قرص بیوتن چیست

خواص قرص بیوتین چیست؟ | بررسی بیوتین و خواص شگفت انگیز آن

بهمن ۱۸, ۱۴۰۲ 2۰229

خواص قرص بیوتین چیست؟

مقدمه | بیوتین چیست؟

قبل از اینکه درباره خواص قرص بیوتین سخن را آغاز کنیم، بیایید با هم چند خط درباره اینکه بیوتین چیست و چه کاری در بدن انجام می دهد گفتگو کنیم.

آنچه در این مطلب می خوانید:

بیوتین که به عنوان ویتامین B7 یا ویتامین H نیز شناخته می شود، یک ویتامین B کمپلکس محلول در آب است که نقش مهمی در فرآیند های متابولیک مختلف در بدن انسان دارد.

این ویتامین به عنوان یک کوآنزیم برای واکنش های کربوکسیلاسیون عمل می کند که در آن دی اکسید کربن به اسیدهای آلی، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ترکیب می شود.

بیوتین در متابولیسم چربی ها و اسیدهای آمینه نقش دارد و نقش کلیدی در رشد سلول دارد. همچنین برای تولید اسیدهای چرب، تجزیه چربی ها و اسیدهای آمینه و گلوکونئوژنز مورد نیاز است. در این مقاله به بررسی خواص قرص بیوتین و فواید سلامتی آن‌ بر اساس تحقیقات علمی میپردازیم.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • بیوتین چیست؟
  • خواص قرص بیوتین شامل چه مواردی است؟
  • آیا بیوتین برای پوست مفید است؟
  • منابع غذایی این ویتامین کدامند؟
  • علائم کمبود بیوتین چیست؟
  • چه کسانی باید و چه کسانی نباید بیوتین مصرف کنند؟
  • عوارض و تداخلات دارویی بیوتین چیست؟

قرص بیوتین

خواص قرص بیوتین برای بسیاری افراد یک سوال اساسی است. قرص بیوتین یک مکمل غذایی است که حاوی ترکیبی اختصاصی از ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان و سایر ترکیبات گیاهی است.

هر قرص حاوی شمار زیادی از مواد مغذی است که برای پر کردن شکاف تغذیه ای در رژیم غذایی طراحی شده اند.

بیوتین و مکمل های غذایی حاوی این ویتامین طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را برای حمایت از سلامت کلی بدن و سطوح انرژی ارائه می کنند.

اینجا کلیک کنید 👈 بیوتین برونسون

بیوتن برونسون 5000 میلی گرم
تقویت کننده پوست و مو و ناخن، کاهش وزن و افزایش سطح انرژی

خواص قرص بیوتین برای سلامتی

بیوتین یا B7 خواص فراوانی دارد که استفاده از آن یا مکمل های حاوی آن را به گزینه ای محبوب برای انتخاب تبدیل کرده است. بیوتین و مکمل های حاوی آن به دلیل دخالت در مسیر های متابولیکی حیاتی، نقش مهمی در حفظ سلامت کلی ایفا می کند. در اینجا به بررسی فواید قرص بیوتین می پردازیم:

تنظیم سطح قند خون

بیوتین از گلوکونئوژنز و سنتز گلوکز در کبد پشتیبانی می کند. کمبود آن می تواند کنترل قند خون را مختل کند.

حمایت از سنتز اسید های چرب

بیوتین برای سنتز اسیدهای چرب لازم است، که برای تشکیل غشای سلولی، تولید هورمون و ذخیره انرژی مهم است و از فواید قرص بیوتین می باشد.

کمک به متابولیسم اسید های آمینه

کربوکسیلازهای وابسته به بیوتین در کاتابولیسم اسید های آمینه خاصی مانند لوسین و ایزولوسین نقش دارند.

تقویت پوست و موی سالم

فرمول مکمل های بیوتین مواد مغذی را تامین می کند که برای تولید کراتین پوست، مو و ناخن ضروری هستند. کمبود بیوتین می تواند به صورت درماتیت و نازک شدن مو به دلیل اختلال در سنتز اسید های چرب ظاهر شود. بسیار از افراد از مزایای بیوتین برای پوست غافل هستند. در ادامه به بررسی عمیقی در این مورد می پردازیم.

حمایت از عملکرد عصبی

یکی دیگر از خواص قرص بیوتین تشکیل غلاف میلین در اطراف اعصاب است. همچنین کمبود آن با علائم عصبی مرتبط است.

حمایت از رشد سلولی

بیوتین به دلیل نقشی که در سنتز اسید های چرب و گلوکونئوژنز دارد، برای تکثیر سلولی ضروری است.

کاهش خطر نقایص مادرزادی

کمک به کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزادان در دوران بارداری از دیگر خواص قرص بیوتین است.

مدیریت کلسترول خون

بیوتین از سنتز اسید های چرب و کاتابولیسم کلسترول حمایت می کند و سطح کلسترول سالم را حفظ می کند.

حمایت از تولید انرژی

همچنین کمک به تولید انرژی سلولی از فواید قرص بیوتین است. بیوتین در متابولیسم گلوکز و اسید های چرب نقش دارد و به تولید ATP سلولی کمک می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مولتی ویتامین ها می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 بهترین مولتی ویتامین برای پوست شما کدام است؟ | ۴ ماده ضروری برای پوست

خواص قرص بیوتین | سلامت پوست

بیوتین یک ماده مغذی مهم است که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. خواص آن برای سلامت پوست چند وجهی است و برای عملکردهای مختلف پوست ضروری است.

از رشد سلول های پوست حمایت می کند

بیوتین برای رشد و نگهداری سلول های پوست ضروری است. نقش حیاتی در روند تکثیر سلولی ایفا می کند که برای بازسازی و ترمیم بافت های پوست ضروری است. سطوح کافی بیوتین به داشتن پوستی سالم و درخشان کمک می کند.

رطوبت را حفظ می کند

از دیگر مزایای بیوتین برای پوست حفظ رطوبت پوست با تولید اسید های چرب است. بیوتین با حمایت از تولید اسید های چرب ضروری، به تغذیه پوست و جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست کمک می کند.

تقویت چهره ای سالم

بیوتین منجر به متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه می شود. این شرایط به استفاده از این مواد مغذی کمک می کند و به داشتن پوستی شفاف و درخشان کمک می کند.

خواص قرص بیوتن چیست
خواص قرص بیوتن چیست

حمایت از سلامت مو و ناخن

اگرچه مستقیماً به پوست مربوط نمی شود، اما شایان ذکر است که بیوتین از سلامت مو و ناخن نیز حمایت می کند. از آنجایی که این ها ارتباط نزدیکی با سلامت و ظاهر کلی پوست دارند، فواید قرص بیوتین برای مو و ناخن به طور غیر مستقیم به سلامت و ظاهر کلی پوست کمک می کند. قرص کلاژن گلد بیوتین و ویتامین C آدریان یک مکمل بسیار اثر بخش برای زیبایی و جوانی است. در این محصول مقادیری از مواد موثره مناسب برای سلامت پوست و مو و ناخن وجود دارد. در ابن محصول کلاژن هیدرولیز شده وجود دارد که با جذب شدن به بدن کلاؤن سازی را در هر قسمت از بدن تقویت می کند.

خواص آنتی اکسیدانی

بیوتین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد می توانند منجر به پیری زودرس و آسیب به پوست شوند. خواص آنتی اکسیدانی بیوتین به خنثی کردن این رادیکال های آزاد کمک می کند و در نتیجه به حفظ پوست جوان و سالم کمک می کند.

ترمیم زخم

بیوتین در سنتز اسید های چرب نقش دارد که برای حفظ یکپارچگی غشای سلولی بسیار مهم هستند. این خاصیت باعث بهبود زخم ها و سلامت کلی پوست می شود.

تنظیم بیان ژن

بیوتین در تنظیم بیان ژن از جمله ژن های مربوط به سلامت پوست نقش دارد. این نقش تنظیمی موجب حفظ کلی پوست سالم می شود.

خواص مختلفی از بیوتین گفته شد که شما می توانید از طریق قرص بیوتین یا مکمل های حاوی آن به این فواید دست یابید. قرص اکتی درم لیبرتی ، یک مکمل تغذیه ای برای تامین مواد مورد نیاز سلامت پوست بوده و به بهبود سلامت و زیبایی مو، پوست و ناخت نیز کمک می‌کند. این دارو از ترکیبات ویتامین‌های موثر در سلامت مو مانند ویتامین‌های گروه B و مواد دیگری همچون زینک اکساید، بیوتن و متیونین و سیستئین تشکیل شده است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص اکتی درم لیبرتی سوئیس

قرص اکتی درم لیبرتی تقویت پوست و مو
حفظ سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن‌ها – درمان زخم‌ و آکنه‌ پوستی

منابع غذایی بیوتین

بیوتین به طور گسترده در مواد غذایی مختلف وجود دارد. منابع غذایی حاوی بیوتین عبارتند از:

  • گوشت های اندام مانند جگر، کلیه و قلب (یک وعده ۸۵ گرمی جگر گاو پخته حاوی بیش از ۳۰۰ میکروگرم بیوتین است)
  • زرده تخم مرغ (یک زرده تخم مرغ بزرگ حاوی تقریباً ۳۰-۲۵ میکروگرم بیوتین است)
  • شیر (یک فنجان شیر کامل حاوی تقریباً ۱۰-۱۵ میکروگرم بیوتین است)
  • آووکادوها (یک آووکادوی متوسط حاوی تقریباً ۱۰ میکروگرم بیوتین است)
  • قارچ (یک فنجان قارچ خام تقریباً ۵-۱۰ میکروگرم بیوتین دارد)
  • ماهی سالمون (یک وعده ۸۵ گرمی ماهی سالمون پخته شده حاوی تقریباً ۵-۱۰ میکروگرم بیوتین است)
  • بادام و گردو (۳۰ گرم بادام یا گردو حاوی تقریباً ۳ تا ۵ میکروگرم بیوتین است)
  • بادام زمینی (۳۰ گرم بادام زمینی حاوی تقریباً ۳-۵ میکروگرم بیوتین است)
  • موز (یک موز متوسط حاوی تقریباً ۱-۲ میکروگرم بیوتین است)
  • سویا (یک فنجان سویای پخته شده حاوی تقریباً ۱-۲ میکروگرم بیوتین است)

گنجاندن این غذا ها در رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند که مقدار کافی بیوتین دریافت کنید. با این حال، اگر به دنبال مکمل بیوتین هستید، می توانید از قرص های بیوتن یا مکمل های حاوی آن که پیش تر معرفی کردیم استفاده کنید.

بهترین زمان مصرف بیوتین

مصرف بیوتین همراه با غذا به جذب مواد مغذی بیشتر کمک می کند. قرص های بیوتین را می توان به طور کامل با یک لیوان آب مصرف کرد. بیوتین با پوششی از مواد در برابر اسید معده محافظت می شود تا زمانی که برای جذب بهینه به روده برسد. بهتر است بیوتین را به طور مداوم و به صورت روزانه برای حمایت مداوم به جای استفاده کوتاه مدت متناوب مصرف کنید.

مقدار توصیه شده مصرف روزانه بیوتین

مصرف روزانه توصیه شده بیوتین بسته به سن، جنس و مرحله زندگی متفاوت است. نیاز های فردی ممکن است متفاوت باشد و برخی عوامل مانند بارداری یا شرایط سلامتی خاص ممکن است نیاز به مصرف بیوتین بیشتری داشته باشند.

مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای بیوتین توسط موسسه پزشکی (IOM) تعیین شده است. ارزش روزانه تعیین شده بیوتین بدین صورت است:

  • نوزادان ۰-۶ ماه: ۵ میکروگرم
  • نوزادان ۷-۱۲ ماه: ۶ میکروگرم
  • کودکان ۱-۳ سال: ۸ میکروگرم
  • کودکان ۴-۸ سال: ۱۲ میکروگرم
  • کودکان ۹-۱۳ سال: ۲۰ میکروگرم
  • نوجوانان ۱۴-۱۸ سال: ۲۵ میکروگرم
  • بزرگسالان ۱۹ سال و بالاتر: ۳۰ میکروگرم
  • بارداری: ۳۰ میکروگرم
  • شیردهی: ۳۵ میکروگرم

سطح قابل تحمل (UL) برای بیوتین ۳۰۰ میکروگرم در روز برای بزرگسالان تعیین شده است. بیوتین به طور کلی در سطوح مصرف توصیه شده ایمن در نظر گرفته می شود.

همچنین لازم به ذکر است که بیوتین محلول در آب است، به این معنی که بدن آن را ذخیره نمی کند، بنابراین باید به طور منظم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود. در حالی که کمبود بیوتین نادر است، ممکن است رخ دهد و منجر به علائمی مانند ریزش مو، بثورات پوستی و ناخن های شکننده شود.

یکی دیگر از مکمل های ویتامینه موثر حاوی بیوتین، اپتی وومن است. قرص اپتی وومن گلدن لایف یک مولتی ویتامین است که با تمرکز بر نیاز بدن بانوان به ویتامین ها تولید شده است. گاهی علل بسیاری از اختلالات در بدن بانوان کمبود ویتامین هاست. اگر هر گونه مشکل مثل سندرم پیش از قاعدگی دارید و یا می خواهید زیبایی پوست و مو ناخن خود را حفظ کنید، این مکمل برای شماست.

علائم کمبود بیوتین

کمبود بیوتین می تواند منجر به علائم مختلفی شود، اگرچه در افراد سالم نسبتا نادر است. برخی از علائم رایج کمبود بیوتین عبارتند از:

ریزش مو یا نازک شدن مو

بیوتین اغلب با تقویت رشد موی سالم همراه است، بنابراین کمبود ممکن است به صورت ریزش مو یا مو های شکننده ظاهر شود.

بثورات پوستی یا درماتیت

کمبود بیوتین می تواند باعث مشکلات پوستی مانند بثورات پوستی قرمز و پوسته پوسته در اطراف چشم، بینی، دهان و ناحیه تناسلی شود.

ناخن های شکننده یا ضعیف

بیوتین در حفظ سلامت ناخن ها نقش دارد، بنابراین کمبود بیوتین ممکن است منجر به ناخن های شکننده یا ضعیف شود که مستعد شکافتن هستند.

علائم عصبی

در موارد شدید کمبود بیوتین، علائم عصبی مانند افسردگی، بی حالی، توهم و بی حسی یا گزگز در اندام ها ممکن است بروز کند.

همچنین کمبود بیوتین می تواند در افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی خاص یا افرادی که مقادیر زیادی سفیده تخم‌مرغ خام مصرف می‌کنند، رخ دهد که حاوی پروتئینی است که به بیوتین متصل شده و از جذب آن جلوگیری می‌کند. در چنین مواردی، مصرف مکمل طبق دستور پزشکی ممکن است ضروری باشد. کمبود بیوتین در صورت عدم درمان می تواند باعث هیپوتونی، تشنج و تاخیر در رشد شود.

توجه به این نکته مهم است که این علائم می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود و برای تشخیص دقیق باید با یک متخصص مشورت کرد. اگر مشکوک به کمبود بیوتین هستید، به جای تشخیص و خوددرمانی به دنبال مشاوره پزشکی باشید، زیرا مصرف بیش از حد بیوتین نیز می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.

خواص قرص بیوتن چیست
خواص قرص بیوتن چیست خواص قرص بیوتن چیست

چه افرادی باید قرص بیوتین بخورند؟

بیوتین یک ماده مغذی ضروری است که برای متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها در بدن مهم است. همچنین نقش کلیدی در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن دارد. در حالی که کمبود بیوتین نادر است، افراد خاصی ممکن است نیاز بیشتری به بیوتین داشته باشند، از جمله:

زنان باردار و شیرده

در دوران بارداری و شیردهی، نیاز بدن به بیوتین افزایش می‌یابد که مصرف کافی را هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد مهم می‌کند.

افراد مبتلا به اختلالات ژنتیکی مؤثر بر متابولیسم بیوتین

برخی شرایط ژنتیکی می‌توانند توانایی بدن را برای استفاده مؤثر از بیوتین مختل کنند و منجر به افزایش نیاز به مکمل بیوتین شوند.

افراد مبتلا به اختلالات سوء جذب

شرایطی که بر جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد، مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک، یا سایر اختلالات گوارشی، ممکن است خطر کمبود بیوتین را افزایش دهد. همچنین مصرف کنندگان مشروبات الکلی از افراد مستعد کمبود این ویتامین هستند.

افرادی که از برخی داروها استفاده می کنند

برخی داروها مانند برخی دارو های ضد تشنج مانند فنوباربیتال، فنی توئین و کاربامازپین باعث کاتابولیسم بیوتین می شوند و می توانند در جذب بیوتین اختلال ایجاد کنند یا نیاز بدن به بیوتین را افزایش دهند.

کسانی که رژیم غذایی غیر غنی از بیوتین دارند

افرادی که رژیم غذایی فاقد غذا های غنی از بیوتین مانند تخم مرغ، آجیل و دانه ها مصرف می کنند، ممکن است از مکمل بیوتین بهره مند شوند.

همچنین افرادی که سفیده تخم مرغ خام مصرف می کنند که حاوی پروتئین آویدین است که به بیوتین متصل شده و از جذب آن جلوگیری می کند، نیاز بیشتری به بیوتین دارند.

در حالی که این گروه ها ممکن است نیاز بیشتری به بیوتین داشته باشند، بیوتین یا مکمل های حاوی آن باید با احتیاط و تحت راهنمایی پزشک و سایت های معتبر دارویی برای اطمینان از ایمنی و اثربخشی مصرف شود.

بارداری
بارداری و قرص بیوتن

چه افرادی نباید بیوتین مصرف کنند؟

در حالی که مصرف بیوتین در دوز های توصیه شده به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر تلقی می شود، افراد خاصی هستند که باید احتیاط کنند یا از مصرف مکمل بیوتین به طور کامل اجتناب کنند:

افراد با واکنش های آلرژیک

افراد با سابقه واکنش های آلرژیک به بیوتین یا هر یک از اجزای مکمل های آن باید از مصرف این ویتامین خودداری کنند. واکنش های آلرژیک به بیوتین می تواند به صورت بثورات پوستی، خارش، تورم یا مشکل در تنفس ظاهر شود. اگر در گذشته واکنش آلرژیک به بیوتین را تجربه کرده اید، از مصرف مکمل های بیوتین خودداری کنید و برای گزینه های جایگزین با یک متخصص مشورت کنید.

کیس های آزمایش پزشکی

مکمل‌ های بیوتین می ‌توانند با برخی آزمایش‌ های پزشکی مانند آزمایش ‌های عملکرد تیروئید و سنجش هورمونی تداخل داشته باشند و منجر به نتایج نادرست شوند. اگر قرار است تحت هر گونه آزمایش پزشکی قرار بگیرید، پزشک خود را در مورد مکمل های بیوتین مطلع کنید، زیرا ممکن است به شما توصیه کنند که برای اطمینان از نتایج دقیق، بیوتین را برای یک دوره خاص قبل از آزمایشات قطع کنید.

افراد با برخی از شرایط پزشکی

افراد با شرایط پزشکی خاص ممکن است نیاز به احتیاط در مصرف مکمل های بیوتین داشته باشند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به صرع که از دارو های ضد تشنج استفاده می کنند، ممکن است در هنگام مصرف دوز های بالای بیوتین، خطر تشنج را افزایش دهند. علاوه بر این، افراد مبتلا به مشکلات کلیوی ممکن است نیاز به محدود کردن مصرف بیوتین خود داشته باشند، زیرا سطوح بیوتین بیش از حد می‌تواند در بدن انباشته شده و به طور بالقوه وضعیت آنها را بدتر کند.

عوارض جانبی بیوتین

بیوتین به طور کلی در صورت مصرف در دوز های توصیه شده ایمن و قابل تحمل است. با این حال، مانند هر مکمل دیگری، به طور بالقوه می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، به خصوص زمانی که در مقادیر بیش از حد مصرف شود. این عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات خفیف گوارشی (تهوع، گرفتگی عضلات یا اسهال)
  • سردرد
  • واکنش های آلرژیک
  • عدم تعادل مواد معدنی
  • آکنه
  • نتایج کاذب بالا یا پایین در برخی از آزمایشات آزمایشگاهی

تداخلات دارویی بیوتین

بیوتین، یک ویتامین B محلول در آب، به طور کلی بی خطر و قابل تحمل در نظر گرفته می شود. با این حال، تداخلات دارویی ای وجود دارد که باید از آنها آگاه بود، به ویژه با مکمل های بیوتین با دوز بالا. بیوتین می تواند با برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تداخل داشته باشد و منجر به نتایج نادرست شود.

علاوه بر این، بیوتین ممکن است با دارو هایی که توسط همان آنزیم های کبدی پردازش می شوند، تداخل داشته باشند. برخی از دارو ها، مانند برخی از دارو های ضد تشنج و دارو های کاهش دهنده کلسترول، ممکن است تحت تأثیر بیوتین با دوز بالا قرار گیرند و به طور بالقوه اثربخشی آنها را تغییر دهند. قبل از مصرف انواع مختلف مکمل بایستی از تداخلات دارویی آن آگاه باشید تا از تداخلات احتمالی جلوگیری شود.

جمع بندی | خواص قرص بیوتین

به طور کلی، بیوتین یک ویتامین B محلول در آب ضروری است که به عنوان کوآنزیم برای آنزیم های کربوکسیلاز درگیر در مسیر های متابولیک حیاتی عمل می کند. از سنتز اسید های چرب، کاتابولیسم اسید آمینه، گلوکونئوژنز و تولید انرژی سلولی پشتیبانی می کند. منابع غذایی بیوتین شامل گوشت اندام، تخم مرغ، ماهی قزل آلا، آجیل و برخی سبزیجات است و کمبود آن ممکن است رخ دهد اما نادر است و به صورت درماتیت، ریزش مو و علائم عصبی ظاهر می شود. بیوتین نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن و متابولیسم دارد. امیدواریم با خواندن این مطلب با بیوتین و خواص قرص بیوتین آشنا شده باشید.

 

دکتر شیما نظامی

دکتر شیما نظامی

من دکتر شیما نظامی دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و موسس داروخانه دکتر نظامی در مشهد هستم. اینجا اطلاعات علمی درباره داروها و پزشکی رو با شما به اشتراک میگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×