» سلامت » درمان خارش واژن در طب سنتی
درمان خارش واژن در طب سنتی

درمان خارش واژن در طب سنتی

دی ۱۹, ۱۴۰۲ 2۰304

درمان خارش واژن در طب سنتی

خارش واژن از مواردی است که هر خانمی شاید آن را یک بار تجربه کرده باشد و بسیار آزاردهنده است. ما در این مقاله به بررسی درمان خارش واژن در طب سنتی می پردازیم.

متاسفانه خارش واژن بسیار شایع است و معمولا ناشی از چیزهای کمتر جدی مانند مواد تحریک کننده یا تغییرات هورمونی می شود. با این حال دلایل زیاد دیگری برای خارش واژن وجود دارد، از جمله عفونت های مقاربتی، عفونت قارچی و یا حتی استرس که هریک نقش موثر خود را دارد. کشف دلیل خارش واژن اولین قدم برای تسکین آن است.

با مطالعه این مقاله پاسخ چه سوال هایی را دریافت خواهید کرد:

  • انواع علل رایج خارش واژن
  • بهترین روش درمان
  • روش های موثر جهت پیشگیری

علل خارش واژن

بیایید به بسیاری از علل احتمالی خارش واژن و چگونگی تسکین آن بپردازیم.

استفاده مداوم از تحریک کننده ها

محرک ‌های شیمیایی، مانند آن هایی که در محصولات روزمره یافت می ‌شوند و با واژن تماس دارند، می ‌توانند یک واکنش آلرژیک به نام درماتیت تماسی ایجاد کنند. ما در حال صحبت از الکل، رنگ، عطر و غیره هستیم.

اگر عامل محرکی مقصر باشد، واژن شما ممکن است خارش، قرمزی و درد را تجربه کند.

محصولاتی که اغلب حاوی چنین محرک‌ هایی هستند عبارتند از:

  • صابون، ژل دوش و حمام حباب
  • اسپری های زنانه
  • دوش ها
  • داروهای ضد بارداری موضعی، مانند اسپرم کش و Phexxi
  • کرم ها، لوسیون ها و پمادها
  • مواد شوینده
  • دستمال توالت معطر
  • پدها و آسترهای معطر

نگرانی به ویروس اچ پی وی مبتلا بشی؟

این مقاله رو مطالعه کن 👈 چگونه به ویروس اچ پی وی مبتلا می شویم؟

درمان خارش واژن در طب سنتی
درمان خارش واژن در طب سنتی

شرایط پوستی

برخی از بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می توانند باعث قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی شوند.

اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، شرایطی است که عمدتا در افراد مبتلا به آسم یا آلرژی ایجاد می شود. بثورات قرمز و خارش دار با بافت پوسته پوسته در این بیماری بسیار رایج است. ممکن است در برخی از افراد مبتلا به اگزما، خارش و قرمزی در ناحیه تناسلی نیز گسترش یابد.

عفونت قارچی

مخمر یک قارچ طبیعی است که به طور معمول در واژن وجود دارد. معمولا وجود آن مشکلی ایجاد نمی کند، اما زمانی که رشد آن کنترل نشده باشد، یک عفونت ناراحت کننده با نام مستعار، عفونت مخمری واژن می تواند ایجاد شود.

رشد بیش از حد مخمر در واژن می تواند منجر به علائم ناراحت کننده شود، از جمله خارش، سوزش و ترشحات غلیظ و سفید رنگ که ممکن است بوی مخمر مانند نان خمیر ترش تازه داشته باشد.

اگر اخیرا آنتی‌ بیوتیک مصرف کرده ‌اید، ممکن است مقصر مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها باشد، زیرا این آنتی ‌بیوتیک ‌ها می ‌توانند باکتری ‌های خوب را همراه با باکتری ‌های بد از بین ببرند. باکتری خوب چیزی است که رشد مخمر را کنترل می کند.

بارداری، استرس، دیابت کنترل نشده و عدم تعادل هورمونی قبل از پریود نیز می تواند باعث عفونت قارچی شود.

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریایی یکی دیگر از دلایل بالقوه خارش واژن است. مانند عفونت مخمری واژن، واژینوز باکتری توسط عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد طبیعی در واژن ایجاد می شود.

این وضعیت همیشه علائمی ایجاد نمی کند. اما هنگامی که علائم ظاهر می شوند، معمولا شامل خارش واژن و ترشح غیر طبیعی با بوی ماهی می شوند. ترشحات ممکن است رقیق و خاکستری یا سفید مات باشد. همچنین می تواند کف آلود باشد.

بیماری های مقاربتی

چند بیماری مقاربتی وجود دارد که می تواند باعث خارش واژن شود، از جمله:

  • کلامیدیا
  • زگیل ناحیه تناسلی
  • سوزاک
  • تب خال ناحیه تناسلی
  • تریکومونیازیس

این بیماری های مقاربتی همچنین می توانند علائم دیگری از جمله ترشحات غیرمعمول واژن، ادرار دردناک و زخم های تناسلی ایجاد کنند.

یائسگی

کاهش استروژن که در دوران پیش از یائسگی و یائسگی اتفاق می افتد، خطر خارش واژن را افزایش می دهد.

این به این دلیل است که استروژن کمتر باعث می ‌شود بافت ‌های واژن نازک ‌تر، خشک ‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند. خشکی واژن می تواند منجر به خارش و سوزش شود. همچنین ممکن است باعث رابطه جنسی دردناک شده و در برخی موارد خونریزی نیز اتفاق بیفتد.

فشار روحی و روانی

استرس جسمی و روحی می تواند باعث خارش و سوزش واژن شود.

در واقع استرس سیستم ایمنی شما را تضعیف می کند و شما را مستعد ابتلا به عفونت هایی می کند که باعث خارش می شوند. همچنین در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که افزایش هورمون کورتیزول که هنگام استرس رخ می دهد، بر سلامت واژن تأثیر می گذارد و خطر ابتلا به عفونت های واژن را افزایش می دهد.

بهترین روش درمان خارش واژن

اگر خارش واژن آن قدر شدید باشد، که زندگی روزمره یا خواب شما را مختل کند، مهم است که برای درمان به یک متخصص زنان مراجعه کنید. اگرچه بیشتر علل موثر، جدی نیستند، اما یک متخصص می تواند به یافتن و درمان ریشه خارش شما کمک کند و توصیه هایی برای کمک به شما در یافتن تسکین ارائه دهد.

همچنین اگر خارش واژن شما بیش از یک هفته ادامه داشته است یا اگر خارش با علائم دیگری نظیر زخم، تورم، ترشحات غیرمعمول و ناراحتی در طول رابطه جنسی همراه است، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

هنگامی که متخصص مراقبت های بهداشتی شما علت اصلی خارش واژن را پیدا کند، گزینه های درمانی لازم را توصیه می کند. دوره خاص درمان مورد نیاز بستگی به شرایط خاصی دارد که باعث ایجاد مشکل شده است.

درمان خارش واژن در طب سنتی
درمان خارش واژن در طب سنتی

 

درمان خارش واژن در طب سنتی

عفونت های قارچی واژن با داروهای ضد قارچ درمان می شوند. این ها به اشکال مختلف از جمله کرم، پماد، شیاف یا قرص وجود دارند. برخی از آن ها با نسخه یا بدون نسخه نیز در دسترس هستند.

شیافت واژیتکس نمونه ای از بهترین درمان های گیاهی است که می تواند مطابق با دستور العمل سازنده یا پزشک عفونت واژن و در نتیجه خارش واژن را درمان کند.

اینجا کلیک کنید 👈 شیاف واژیتکس

اگر به دنبال شیاف دیگری جهت رفع انواع عفونت های قارچی و باکتریایی واژن هستید ما به شما شیاف فیتوواژکس را توصیه می کنیم. روغن سیاهدانه ماده اصلی این شیاف را تشکیل می دهد. این روغن خواص ضد باکتری و ضد قارچی خود را اثبات کرده است.

اینجا کلیک کنید 👈 شیاف فیتوواژکس

درمان خارش ناشی از خشکی بیش از حد در واژن

همان طور که ذکر شد یائسگی یکی از دلایل اصلی خشکی واژن و درنتیجه خارش واژن است. ژل واژیهیل باریج یک انتخاب عالی جهت افزایش رطوبت رسانی به ناحیه مورد نظر است. به خاطر داشته باشید که استفاده از ژل های لوبریکانت باید مطابق با دستور العمل سازنده باشد و در مصرف آن زیاده روی صورت نگیرد.

اینجا کلیک کنید 👈 ژل واژیهیل باریج

چگونه می توانم جلوی خارش واژن را بگیرم؟

مواردی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از خارش واژن و حفظ سلامت واژن انجام دهید.

  • برای شستن ناحیه تناسلی خود از آب گرم و یک پاک کننده ملایم استفاده کنید
  • از صابون های معطر، لوسیون ها و حمام های حباب دار خودداری کنید.
  • از استفاده از اسپری ها و دوش های واژینال خودداری کنید.
  • بلافاصله بعد از شنا یا ورزش، لباس خیس یا مرطوب خود را عوض کنید.
  • لباس زیر نخی بپوشید و لباس زیر خود را هر روز عوض کنید.
  • هنگام رابطه جنسی از روش های بازدارنده استفاده کنید.
  • برای بیماری های مقاربتی غربالگری شوید و شریک جنسی خود را تشویق به انجام غربالگری کنید.
  • همیشه به کمک دستمال از جلو به عقب واژن خود را خشک کنید تا باکتری های مدفوع از واژن دور شوند.

سخن پایانی

اغلب اوقات، خارش واژن به خودی خود با تغییراتی در سبک زندگی مانند اجتناب از عوامل تحریک کننده بهبود می یابد. یافتن عامل موثر در ایجاد خارش واژن نقش مهمی در دریافت بهترین راهکار درمانی دارد. اگر به درمان های گیاهی علاقه دارید می توانید با مراجعه به بخش داروهای گیاهی عفونت واژن در داروخانه اینترنتی درمانگیاه با دیگر مکمل های گیاهی موثر آشنا شوید.

آزاده حیدرآبادی

آزاده حیدرآبادی

من کارشناس گیاهان دارویی هستم که عشق زیادی به کار در حوزه گیاهان دارویی و سلامت دارم. تمام تلاش خودم رو میکنم که بتونم با تولید محتوا در این زمینه برای شما مفید واقع بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×