» طب سنتی » تاثیر سنبل الطیب بر خواب
تاثیر سنبل الطیب بر خواب

تاثیر سنبل الطیب بر خواب

بهمن ۱۶, ۱۴۰۲ 3۰230

تاثیر سنبل الطیب بر خواب خوب است یا خیر؟ سوالی است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم زیرا از خواص بی نظیر سنبل الطیب بر خواب زیاد شنیده ایم.

سنبل الطیب گیاهی است که معمولا به عنوان یک عنصر اصلی در مکمل های خواب آور استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ریشه سنبل الطیب ممکن است مدت زمان به خواب رفتن را کاهش دهد و همچنین کیفیت و کمیت خواب را بهبود بخشد. این گیاه شگفت انگیز علاوه بر کمک به آرامش شما به کاهش علائم خلقی مانند اضطراب نیز کمک می کند.

اگر مشکلات خواب دارید، ممکن است قبلا از داروهای خواب آور شیمیایی استفاده کرده باشید. اما اگر بدانید مردم از قرون وسطی از سنبل الطیب برای درمان اختلالات بی خوابی استفاده کردند چه؟ احتمالا نگاهتان نسبت به تاثیرات قدرتمند سنبل الطیب در بهبود کیفیت خواب باید تغییر کرده باشد.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آن ها خواهید رسید:

  • ریشه سنبل الطیب چیست؟
  • چگونگی تاثیر سنبل الطیب بر خواب
  • سایر فواید ریشه سنبل الطیب
  • بهترین نحوه مصرف سنبل الطیب
  • عوارض جانبی و تداخلات دارویی

ریشه سنبل الطیب چیست؟

سنبل الطیب، گیاهی است بومی آسیا و اروپا که اکنون در بسیاری از مناطق دیگر جهان از جمله ایالات متحده و کانادا رشد می کند. مردم از زمان یونان و روم باستان از این گیاه چند ساله به عنوان یک داروی طبیعی استفاده می کردند.

برخلاف گل‌ های معطر ظریف این گیاه، ریشه سنبل الطیب بوی بسیار قوی دارد که بسیاری از مردم آن را ناخوشایند می ‌دانند.

از ریشه ها، ریزوم ها (ساقه های زیرزمینی) و استولون ها (ساقه های افقی) سنبل الطیب برای تهیه مکمل های غذایی مانند کپسول ها و قرص ها و همچنین چای و تنتور استفاده می شود.

تاثیر سنبل الطیب بر خواب
تاثیر سنبل الطیب بر خواب

تاثیر سنبل الطیب بر خواب و بدن

دانشمندان دقیقاً مطمئن نیستند که سنبل الطیب در بدن چگونه کار می کند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که فعالیت آن به فعالیت های مستقل و هم افزایی ترکیبات موجود در گیاه مربوط می شود. برخی از ترکیبات موجود در سنبل الطیب به نام والرنیک اسید و والرنول می توانند بر روی گیرنده های گابا در بدن اثر بگذارند.

گابا یک پیام رسان شیمیایی است که به تنظیم تکانه های عصبی در سیستم عصبی شما کمک می کند.

این یکی از انتقال دهنده های عصبی اصلی است که مسئول تنظیم خواب است و افزایش مقدار گابا موجود در بدن شما اثرات آرام بخشی دارد.

والرنیک اسید و والرنول می توانند گیرنده های گابا را تعدیل کرده و مقدار موجود در سیستم عصبی مرکزی را افزایش دهند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که اسید والرنیک آنزیمی را که گابا را از بین می ‌برد، مهار می‌ کند.

اگر به دنبال درمان های تخصصی گیاهی و ایمن هستید ما به شما مطالعه مقاله زیر را پیشنهاد می کنیم:

جهت آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید 👈 درمان بی خوابی با داروهای گیاهی

سایر فواید بالقوه ریشه سنبل الطیب بر خواب و سلامتی

تحقیقات کمتری در مورد اثرات سنبل الطیب بر سایر شرایط منتشر شده است. مطالعات نشان داده است که مصرف سنبل الطیب به شکل مکمل می تواند برای درمان برخی بیماری ها از جمله اضطراب، علائم یائسگی و مشکلات قاعدگی مفید باشد.

  • علائم یائسگی: مطالعات نشان می دهد که سنبل الطیب می تواند به کاهش گرگرفتگی در افراد یائسه کمک کند.
  • مشکلات قاعدگی: افرادی که سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا قاعدگی دردناک را تجربه می کنند می توانند از خواص سنبل الطیب بهره مند شوند. یک مطالعه ثابت کرده است که سنبل الطیب علائم فیزیکی، احساسی و رفتاری PMS را بهبود می بخشد.
  • کاهش اضطراب: تحقیقات نشان می دهد که ریشه سنبل الطیب ممکن است به کاهش احساسات اضطرابی که در پاسخ به موقعیت های استرس زا رخ می دهد کمک کند. علاوه بر اثرات بالقوه ضد اضطراب ریشه سنبل الطیب، شواهد محدود نشان می دهد که ممکن است به شرایط مزمنی که با رفتارهای اضطرابی مشخص می شوند، مانند اختلال وسواس فکری-اجباری کمک کند. در حالی که این یافته ها امیدوارکننده هستند، مطالعات انسانی که اثرات مکمل های سنبل الطیب را بر اضطراب، استرس و شرایط سلامت روان بررسی می کنند، محدود است. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.
  • سندرم پاهای بی قرار: در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه ۸ هفته ای در افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار نشان داد که مصرف ۸۰۰ میلی گرم سنبل الطیب در روز علائم این سندرم را بهبود می بخشد و خواب آلودگی در طول روز را کاهش می دهد.

بهترین نحوه مصرف ریشه سنبل الطیب

زمانی که سنبل الطیب طبق دستور مصرف شود بهترین نتایج را ارائه می دهد.

اگر به دنبال دریافت دوز مناسبی از سنبل الطیب هستید می توانید به سراغ مکمل های گیاهی حاوی این عصاره بروید. شربت سنبل الطیب زردبند برای کسانی که اختلالات خواب دارند بهترین انتخاب است. شما می توانید با کلیک بر روی لینک زیر با محلول خوراکی عصاره سنبل الطیب بیشتر آشنا شوید.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت سنبل الطیب

شربت سنبل الطیب
شربت سنبل الطیب

قرص تراگزاکوم دیگر مکمل گیاهی است که به مشکلات خواب کمک بسیاری می کند. این قرص محصول لابراتور داروسازی حکیم مومن تبریزی بوده و ترکیبات گیاهی آن در رفع استرس و بهبود کیفیت خواب موثر است. با مصرف این قرص دوز مناسبی از سنبل الطیب را در کنار عصاره گل ساعتی، بهار نارنج و اسطوخودوس دریافت خواهید کرد.

جهت آشنایی بیشتر با این مکمل گیاهی کلیک کنید 👈 قرص تراگزاکوم حکیم


تاثیر سنبل الطیب بر خواب
تاثیر سنبل الطیب بر خواب

عوارض جانبی ریشه سنبل الطیب

اگر سنبل الطیب مطابق با دوزهای توصیه شده استفاده شود برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که مصرف آن در مکمل های گیاهی مطابق با دستور العمل سازنده و یا پزشک بهترین کار ممکن است.

اگرچه عوارض جانبی مصرف سنبل الطیب غیرمعمول است، اما برخی از افراد ممکن است به ندرت عوارضی نظیر سردرد، ضعف، سرگیجه، مشکلات معده مانند اسهال و معده درد، طعم فلزی در دهان و احساس خستگی را تجربه کنند.

سنبل الطیب را در دوران بارداری یا شیردهی نباید مصرف کنید و نباید آن را به کودکان یا نوجوانان بدهید مگر اینکه توسط پزشک توصیه و نظارت شود.

سنبل الطیب ممکن است با برخی داروها، از جمله داروهای متابولیزه شده توسط آنزیم CYP3A4، مانند سیکلوسپورین و آنتی بیوتیک های خاص، تداخل داشته باشد.

به طور کلی، اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از افزودن هر گونه مکمل گیاهی به برنامه روزانه خود، با پزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که سنبل الطیب می تواند انتخاب مناسبی برای نیازهای خاص شما باشد یا خیر.

سخن پایانی

در نهایت، بی خوابی مداوم نشان دهنده یک مشکل است، مانند عادات بد خواب یا یک وضعیت پزشکی یا روانی که نیاز به بررسی جدی تری دارد. اگر همچنان بی خوابی دارید، در مورد رعایت بهداشت خواب و راهکارهای درمانی با پزشک خود صحبت کنید، همچنین می توانید از دسته داروهای خواب آورهای گیاهی نیز دیدن کنید.

آزاده حیدرآبادی

آزاده حیدرآبادی

من کارشناس گیاهان دارویی هستم که عشق زیادی به کار در حوزه گیاهان دارویی و سلامت دارم. تمام تلاش خودم رو میکنم که بتونم با تولید محتوا در این زمینه برای شما مفید واقع بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×