» زنان » دلایل فشار خون پایین در خانم ها
دلایل فشار خون پایین در خانم ها

دلایل فشار خون پایین در خانم ها

بهمن ۱۸, ۱۴۰۲ 4۰224

 مطالعات اخیر با استفاده از تکنیک پایش ۲۴ ساعته فشار خون سرپایی نشان داده است که فشار خون در بانوان در سنین مشابه کمتر از آقایان است.

فشار خون پایین که به عنوان افت فشار خون شناخته می شود، وضعیتی است که در آن سطح فشار خون در بدن کمتر از محدوده طبیعی است. در حالی که فشار خون بالا یک مشکل رایج سلامتی است، فشار خون پایین نیز می‌ تواند باعث چندین مشکل سلامتی شود.

در این مقاله به علائم و گزینه های درمان و دلایل فشار خون پایین در خانم ها می پردازیم.

آیا فشار خون پایین خطرناک است؟

اهمیت این موضوع به دلایل کاهش فشار خون در خانم ها باز می گردد. در برخی موارد، فشار خون پایین می‌تواند نشان ‌دهنده یک مشکل سلامت زمینه ‌ای مانند بیماری قلبی یا آسیب عصبی باشد و مهم است که جدی گرفته شود. فشار خون پایین همچنین اگر منجر به از دست دادن هوشیاری شود، می تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند.

فشار خون پایین خطرناک برای زنان چقدر است؟

یک سطح خطرناک فشار خون پایین برای زنان، فشار خون سیستولیک زیر ۹۰ میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک زیر ۶۰ میلی متر جیوه است. با این حال، علائم، شدت و دلایل فشار خون پایین می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

علت فشار خون پایین در خانم ها
دلایل فشار خون پایین در خانم ها

دلایل فشار خون پایین در خانم ها

فشار خون پایین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از علل شایع عبارتند از:

کم آبی بدن

کم آبی یکی از مهمترین دلایل فشار خون پایین در خانم ها است. هنگامی که بدن به دلیل تعریق زیاد، اسهال یا استفراغ مایعات خود را از دست می دهد، می تواند منجر به کاهش سطح فشار خون شود.

مصرف برخی داروها

برخی داروها مانند دیورتیک ها، مسدود کننده های آلفا و مسدود کننده های بتا می توانند باعث کاهش فشار خون شوند. این داروها برای شرایطی مانند فشار خون بالا، نارسایی قلبی و اختلالات اضطرابی تجویز می شوند.

مشکلات قلبی

مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، نارسایی قلبی یا ریتم غیر طبیعی قلب می تواند باعث کاهش فشار خون شود.

بارداری

زنان باردار اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش حجم خون، فشار خون پایین را تجربه می کنند. افت فشار خون در ۲۴ هفته اول بارداری شایع است. سیستم گردش خون شروع به گسترش می کند و تغییرات هورمونی باعث گشاد شدن رگ های خونی شما می شود.

اگر علائم فشار خون پایین را تجربه کردید، به متخصص زنان و زایمان خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد در این مدت به هیدراتاسیون خود توجه بیشتری داشته باشید. فشار خون پایین مرتبط با بارداری معمولا در اواخر بارداری یا مدت کوتاهی پس از زایمان از بین می رود.

مهم است که فشار خون خود را در دوران بارداری بررسی و کنترل کنید تا علل زمینه ای آن، مانند کم خونی یا حاملگی خارج از رحم، از بین برود.

کمبودهای تغذیه ای

کمبود مواد مغذی مانند ویتامین B12، اسید فولیک و آهن می تواند از دیگر دلایل فشار خون پایین باشد.

شما می توانید مقاله درمانگیاه درباره فشار خون بالا و راه های درمان را نیز مطالعه کنید

جهت مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 آشنایی با فشار خون بالا

علائم فشار خون پایین در خانم ها

علائم فشار خون پایین بسته به شدت بیماری می تواند متفاوت باشد. برخی از علائم رایج فشار خون پایین در زنان شامل  سرگیجه یا سبکی سر، غش کردن یا احساس ضعف، خستگی، حالت تهوع و تاری دید می شود.

گیجی، تنفس سریع یا کم عمق و پوست سرد و لطیف از دیگر علائم فشار خون پایین است. فشار خون پایین همچنین می تواند در برخی موارد باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس و ضربان قلب نامنظم شود.

علت فشار خون پایین در خانم ها
دلایل فشار خون پایین در خانم ها

گزینه های درمان فشار خون پایین

درمان فشار خون پایین به علت زمینه ای این بیماری بستگی دارد. برخی از گزینه های درمانی رایج عبارتند از:

افزایش مصرف مایعات

نوشیدن مایعات بیشتر می تواند به جلوگیری از کم آبی و افزایش حجم خون کمک کند، امری که می تواند در افزایش سطح فشار خون موثر باشد.

داروها

اگر دلایل فشار خون پایین در خانم ها به جهت مصرف برخی داروها باشد، پزشک ممکن است دوز دارو را تنظیم کند یا داروی دیگری تجویز کند.

تغییرات سبک زندگی

برخی تغییرات سبک زندگی مانند اجتناب از ایستادن طولانی مدت، پوشیدن جوراب های فشرده و رعایت یک رژیم غذایی سالم می تواند به مدیریت فشار خون پایین کمک کند.

درمان بیماری ‌های زمینه ‌ای

اگر فشار خون پایین ناشی از یک بیماری زمینه ‌ای مانند بیماری قلبی باشد، پزشک شرایط زمینه‌ ای را برای مدیریت فشار خون پایین درمان می ‌کند.

توجه به رژیم غذایی

خوردن انواع خاصی از غذا می تواند به شما در افزایش فشار خون کمک کند.

فولات می تواند به درمان فشار خون پایین کمک کند. نمونه هایی از غذاهای غنی از فولات شامل مارچوبه، لوبیا، عدس، مرکبات، سبزیجات برگ دار، تخم مرغ و جگر می شود.

ویتامین B12  نیز از دیگر مواد معدنی مهم در افزایش فشار خون است. غذاهای سرشار از B12 شامل تخم مرغ، غلات غنی شده، گوشت حیوانات و مخمرهای مغذی می شوند.

شما می توانید با مراجعه به دسته مکمل و ویتامین داروخانه اینترنتی درمانگیاه از محصولات این بخش نیز دیدن کنید.

غذاهای شور می توانند فشار خون را افزایش دهند. سعی کنید سوپ کنسرو شده، ماهی دودی، پنیر دلمه، ترشی و زیتون بخورید.

قهوه و چای کافئین دار ممکن است به طور موقت فشار خون را با تحریک سیستم قلبی عروقی و افزایش ضربان قلب افزایش دهند.

به عنوان یک نکته کلیدی به خاطر داشته باشید که وعده های غذایی کم حجم را بیشتر مصرف کنید. وعده های غذایی بزرگ می توانند باعث افت شدیدتر فشار خون شود، زیرا بدن شما برای هضم وعده های غذایی بزرگ تر تلاش بیشتری می کند.

اگر فشار خون شما خیلی پایین است چه باید کرد؟

اگر علائم و دلایل فشار خون پایین را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در برخی موارد، فشار خون پایین می تواند یک اورژانس پزشکی باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

اگر فشار خون شما به طور مداوم پایین است، باید به طور منظم آن را کنترل کنید، خوانش آن را در نمودار پایش فشار خون یادداشت کنید و با پزشک خود در مورد دلایل فشار خون پایین و گزینه های محتمل درمانی صحبت کنید.

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×