» جنسی » چگونه به ویروس اچ پی وی مبتلا می شویم؟
ویروس اچ پی وی چیست و راه درمان آن چگونه است

چگونه به ویروس اچ پی وی مبتلا می شویم؟

دی ۱۲, ۱۴۰۲ 4۰305

چگونه به ویروس اچ پی وی مبتلا می شویم؟

مقدمه | ویروس اچ پی وی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که می تواند باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن مانند زگیل تناسلی شود. بیش از ۲۰۰ نوع HPV وجود دارد و حدود ۴۰ نوع از این انواع می توانند ناحیه تناسلی را آلوده کنند. HPV عمدتاً از طریق تماس جنسی از جمله رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می شود.

برخی از انواع ویروس اچ پی وی می توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند، در حالی که برخی دیگر با سرطان های مختلف از جمله سرطان دهانه رحم، واژن، فرج، آلت تناسلی، مقعد و اوروفارنکس مرتبط هستند. در واقع، HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است.

HPV مسئول تقریباً تمام موارد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است. همچنین این ویروس عامل ۹۰ درصد سرطان های مقعد، ۷۸ درصد سرطان های واژن، ۲۵ درصد سرطان های فرج، ۵۰ درصد سرطان های آلت تناسلی و ۶۰ درصد سرطان های اوروفارنکس (سرطان های پشت گلو از جمله قاعده زبان و لوزه ها) می باشد.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • ویروس اچ پی وی چیست و چه سویه هایی دارد؟
  • علائم ابتلا به HPV شامل چه مواردی است؟
  • راه های ابتلا به این ویروس چیست؟
  • روش های تشخیصی ویروس اچ پی وی کدامند؟
  • درمان پاپیلومای انسانی (HPV) از چه راه هایی انجام می شود؟
  • دارو های گیاهی موثر در بهبود زگیل تناسلی کدامند؟
ویروس اچ پی وی چیست و آیا قابل درمان است یا خیر
ویروس اچ پی وی چیست و آیا قابل درمان است یا خیر

انواع سویه های ویروس اچ پی وی

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی با بیش از ۲۰۰ سویه ویروس مرتبط است. در این میان، انواع مختلفی از سویه های HPV وجود دارد که بر اساس خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر مسائل بهداشتی طبقه بندی می شوند.

سویه های کم خطر HPV: این گونه ها مانند HPV 6 و ۱۱ کم خطر در نظر گرفته می شوند زیرا معمولاً منجر به سرطان نمی شوند. با این حال، آنها می توانند زگیل تناسلی و سایر رشد های خوش خیم ایجاد کنند.

سویه‌های پرخطر HPV: سویه‌های پرخطر، از جمله HPV 16 و ۱۸، نگران‌کننده ‌تر هستند، زیرا پتانسیل ایجاد سرطان را دارند. در واقع، HPV 16 و ۱۸ مسئول اکثر موارد سرطان دهانه رحم هستند. سایر سویه های پرخطر نیز می توانند منجر به سرطان های مقعد، آلت تناسلی، واژن، فرج و اوروفارنکس شوند.

توجه به این نکته مهم است که عفونت‌های HPV اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین بسیاری از افراد ممکن است از آلوده بودن خود بی‌اطلاع باشند.

واکسن هایی برای محافظت در برابر برخی از گونه های HPV، به ویژه آنهایی که احتمال ایجاد سرطان یا زگیل تناسلی را دارند، در دسترس هستند. غربالگری های منظم و تشخیص زودهنگام نیز برای جلوگیری از مسائل بهداشتی مرتبط با HPV بسیار مهم است که در ادامه بیشتر به آنها می پردازیم.

علائم ابتلا به HPV

عفونت HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) می تواند علائم مختلفی از جمله زگیل تناسلی ایجاد کند که به صورت برجستگی های کوچک یا گروه هایی از برجستگی در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به عفونت HPV هیچ علامت قابل مشاهده ای ندارند.

در برخی موارد، سویه‌های خاصی از ویروس اچ پی وی منجر به تغییراتی در سلول ‌های دهانه رحم می شود که می‌تواند از طریق تست پاپ آزمایشی منظم تشخیص داده شود. توجه به این نکته ضروری است که HPV می تواند در سایر نواحی بدن مانند دهان و گلو نیز وجود داشته باشد و ممکن است علائمی ایجاد نکند. اگر در مورد HPV یا علائم آن نگرانی دارید، بهتر است برای مشاوره و راهنمایی شخصی با یک متخصص مشورت کنید.

بررسی علائم

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی یک عفونت شایع مقاربتی است که بسیاری از افراد مبتلا به آن هیچ علامت یا نشانه ای ندارند و عفونت اغلب خود به خود از بین می رود. با این حال، هنگامی که علائم ظاهر می شوند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

زگیل تناسلی: زگیل های گوشتی رنگی هستند که روی اندام تناسلی، ناحیه شرمگاهی یا ناحیه مقعد ظاهر می شوند. آنها می توانند برجسته یا مسطح، کوچک یا بزرگ باشند و گاهی اوقات به صورت خوشه ظاهر می شوند.

تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم: در زنان، برخی از انواع پرخطر HPV می‌توانند باعث تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم شوند که از طریق آزمایش پاپ اسمیر قابل تشخیص است. این تغییرات در صورت عدم درمان گاهی می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود.

پاپیلوماتوز تنفسی مکرر: این بیماری نادر شامل رشد زگیل در گلو یا مجاری هوایی است. می تواند باعث صدای خشن، مشکل در تنفس یا سایر مشکلات تنفسی شود.

توجه به این نکته مهم است که اکثر افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند و عفونت اغلب خود به خود بدون ایجاد هیچ مشکلی از بین می رود.

با این حال، غربالگری های منظم و واکسیناسیون می تواند به جلوگیری از عوارض مرتبط با HPV کمک کند. اگر مشکوک به HPV هستید یا در مورد سلامت جنسی خود نگرانی دارید، مهم است که برای آزمایش های تشخیصی و مشاوره های پزشکی اقدام کنید.

تفاوت علائم ابتلا به HPV در مردان و زنان

تفاوت بین مردان و زنان در ابتلا به این بیماری در پیامدهای بالقوه سلامتی نهفته است. برای زنان، عفونت HPV می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و همچنین سایر سرطان های دستگاه تناسلی شود.

برای مردان، عفونت HPV می تواند منجر به سرطان آلت تناسلی، مقعد یا اوروفارنکس شود. علاوه بر این، هم مردان و هم زنان می توانند زگیل تناسلی را در نتیجه عفونت HPV تجربه کنند.

ویروس اچ پی وی چیست و راه درمان آن چگونه است
ویروس اچ پی وی چیست و راه درمان آن چگونه است

راه های ابتلا به HPV

اچ پی وی عمدتاً از طریق تماس مستقیم پوست به پوست و بیشتر در حین فعالیت جنسی، منتقل می شود. این مورد شامل رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی است. HPV حتی زمانی که فرد آلوده هیچ علامتی نداشته باشد می تواند منتقل شود.

توجه به این نکته مهم است که HPV بسیار مسری است و حتی اگر رابطه جنسی نفوذی رخ ندهد، می تواند از طریق تماس نزدیک پوست به پوست سرایت کند. کاندوم ها می توانند خطر انتقال HPV را کاهش دهند، اما محافظت کاملی ندارند زیرا ویروس می تواند مناطقی را که با کاندوم پوشانده نشده است، آلوده کند.

علاوه بر انتقال جنسی، HPV می تواند از طریق سایر اشکال تماس پوست به پوست مانند هنگام زایمان یا از طریق لمس غیر جنسی ناحیه تناسلی نیز سرایت کند. همچنین امکان ابتلا به ویروس اچ پی وی از طریق اشیایی مانند حوله یا لباس زیر وجود دارد، اگرچه این امر کمتر رایج است.

به طور کلی، رایج ترین راه برای ابتلا به HPV از طریق فعالیت جنسی است، و انجام رابطه جنسی ایمن و واکسینه شدن، از گام های مهم در کاهش خطر ابتلا به عفونت HPV به حساب می آید.

روش های تشخیص اچ پی وی

غربالگری منظم سرطان دهانه رحم مانند تست پاپ اسمیر و تست HPV برای تشخیص زودهنگام و درمان HPV مهم است. علاوه بر این، انجام رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم می تواند خطر انتقال HPV را کاهش دهد.

به طور کلی تشخیص عفونت HPV از طریق روش های مختلفی انجام می شود، که این روش ها شامل:

تست پاپ اسمیر: این تست در درجه اول برای تشخیص تغییرات غیر طبیعی در سلول های دهانه رحم در زنان استفاده می شود. در طی تست پاپ، سلول‌های دهانه رحم جمع‌آوری می‌شوند و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند تا هر گونه ناهنجاری که ممکن است نشان‌دهنده عفونت HPV باشد، بررسی شود.

تست  DNAاچ پی وی: این آزمایش می تواند مواد ژنتیکی (DNA) انواع پرخطر HPV را در سلول های دهانه رحم تشخیص دهد. اغلب به عنوان یک آزمایش پیگیری برای زنان با نتایج غیرطبیعی تست پاپ اسمیر استفاده می شود.

تشخیص بصری: یک فرد متخصص می تواند ناحیه تناسلی و مقعد را از نظر وجود زگیل یا سایر رشد های غیرطبیعی که ممکن است نشان دهنده عفونت HPV باشند، به صورت چشمی بازرسی کند.

بیوپسی: اگر زگیل تناسلی یا نواحی غیرطبیعی یافت شود، ممکن است بیوپسی برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت برای بررسی بیشتر در زیر میکروسکوپ انجام شود.

ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر هیچ آزمایش تایید شده توسط FDA (اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا) برای تشخیص HPV در مردان وجود ندارد. با این حال، هم در مردان و هم در زنان، وجود زگیل تناسلی یا سایر علائم ممکن است پزشک را وادار کند تا HPV را بر اساس معاینه فیزیکی تشخیص دهد.

درمان پاپیلومای انسانی

درمان پاپیلومای انسانی بر مدیریت علائم و عوارض ناشی از ویروس متمرکز است. هیچ درمانی برای خود ویروس اچ پی وی وجود ندارد، اما بسیاری از موارد خود به خود و بدون ایجاد هیچ مشکلی بهبود می یابند.

برای زگیل تناسلی ناشی از HPV، درمان هایی مانند داروهای موضعی، کرایوتراپی (انجماد زگیل) یا برداشتن با جراحی ممکن است برای مدیریت علائم استفاده شود. علاوه بر این، واکسن هایی برای محافظت در برابر گونه های خاصی از HPV وجود دارد که به عنوان عامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم شناخته شده اند.

در مواردی که HPV منجر به تغییرات غیرطبیعی سلولی در دهانه رحم شود، نظارت منظم و در صورت لزوم، اقدامات پزشکی مانند کولپوسکوپی، بیوپسی یا برداشتن بخش مورد نظر ممکن است برای جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم توصیه شود.

برای افراد مبتلا به اچ پی وی مهم است که از دارو های موثر کمک بگیرند و همچنین با پزشک خود همکاری کنند تا بهترین اقدام را برای شرایط خاص خود تعیین انجام دهند.

ویروس اچ پی وی چیست و راه درمان آن چگونه است
ویروس اچ پی وی چیست و آیا قابل درمان است یا خیر

 

برای کسب اطلاعات راجع به دارو های گیاهی زنان می توانید صفحه زیر را دنبال کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 دسته داروهای گیاهی مرتبط با زنان

 

داروهای گیاهی موثر در درمان پاپیلومای انسانی

چندین داروی گیاهی برای فواید بالقوه آنها در درمان HPV مورد مطالعه قرار گرفته اند که برخی از آنها عبارتند از:

چای سبز

چای سبز حاوی ترکیباتی به نام کاتچین است که برای اثرات ضد ویروسی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی تحقیقات نشان می دهد که عصاره چای سبز ممکن است در مهار فعالیت HPV نقش داشته باشد.

مورد

گیاه مورد با دارا بودن خاصیت آنتی ویروسی، می تواند ویروس های تجمع یافته در پوست منطقه واژن و دهانه رحم را از بین ببرد. در مطالعات مختلف تاثیر این گیاه در کمک به بهبود زگیل تناسلی به اثبات رسیده است.

گون

قرن هاست که از این گیاه در طب سنتی چینی استفاده می شود و اعتقاد بر این است که خواص تقویت کننده سیستم ایمنی دارد. برخی از مطالعات نشان داده اند که گون ممکن است اثرات ضد ویروسی داشته باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی آن در برابر HPV مورد نیاز است.

قارچ شیتاکه

این قارچ به دلیل خواص ضد ویروسی و تعدیل کنندگی سیستم ایمنی خود شناخته می شود و انتخاب مناسبی برای درمان پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی می باشد.

قارچ شیتاکه
قارچ شیتاکه

محصولات گیاهی موثر در درمان اچ پی وی

واژیتکس

واژیتکس یک داروی گیاهی است که از عصاره و اسانس برگ درخت مورد تشکیل شده و برای رفع عوارض زگیل تناسلی در بانوان استفاده می‌ شود. این دارو همچنین برای درمان عفونت قارچی و باکتریایی واژن مفید است. اهمیت تسریع در درمان زگیل تناسلی زنان به دلیل احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار مهم است. شیاف واژیتکس برای درمان زگیل تناسلی و عفونت‌های واژن و دهانه رحم محصولی بسیار مناسب است.

شیاف واژیتکس سبز دارو

 

پکیچ درمان زگیل

پکیج درمان زگیل تناسلی بانوان درمانگیاه متشکل از سه داروی مختلف است که باعث از بین رفتن زگیل ها و تقویت سیستم ایمنی به منظور از بین بردن ویروس و جلوگیری از عود زگیل می باشد.

در این پک، تلاش شده است تا بهترین و موثرترین دارو های موجود برای درمان زگیل تناسلی بانوان به شما ارائه شود. استفاده از این پکیج می تواند در عرض ۴-۶ هفته باعث از بین بردن زگیل تناسلی زنان شده و همچنین باعث نابودی سریع تر ویروس در بدن از طریق تقویت سیستم ایمنی شود.

پکیج درمان زگیل تناسلی بانوان درمانگیاه

پکیج درمان زگیل تناسلی ویژه بانوان
پکیج درمان زگیل تناسلی ویژه بانوان

جمع بندی | چگونه به ویروس اچ پی وی مبتلا می شویم؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی نام یک گروه بسیار رایج از ویروس ها است که در اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی کنند، اما برخی از انواع آن می توانند باعث زگیل تناسلی یا سرطان شوند.

خبر خوب این است که واکسن هایی برای محافظت در برابر رایج ترین انواع HPV که می توانند باعث بیماری شوند وجود دارد. این واکسن ها هم برای پسران و هم برای دختران در حدود سنین ۱۱ یا ۱۲ سال توصیه می شود، اگرچه می توان آنها را در سن ۹ سالگی تزریق کرد. این واکسن زمانی که قبل از هر گونه قرار گرفتن در معرض ویروس از طریق فعالیت جنسی تزریق شود، بهترین اثر را دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز کشور ها را در اضافه کردن این واکسن به روتین واکسیناسیون کشوری تشویق می کند.

امیدواریم با خواندن این مقاله به ارتقا سطح آگاهی شما در رابطه با ویروس اچ پی وی و راه های ابتلا و درمان آن کمک کرده باشیم.

 

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×