» سلامت زنان » درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی
درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی

درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی

۱۶ مرداد ۱۴۰۳ 7۰99

درمان عفونت مثانه در زنان گاهی با چالش هایی رو برو می شود و علی رغم انجام انواع درمان ها باز هم ادامه پیدا می کند. عفونت مثانه یکی از شایع ترین عفونت های ادراری در بین زنان است که شیوع آن در سال های اخیر بیشتر شده است. این بیماری که با سوزش، تکرر ادرار، درد در قسمت تحتانی بدن و … همراه است را باید جدی گرفت و هرچه سریعتر برای درمان آن باید اقدام کرد. شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که به این بیماری دچار شده و برای راحتی از شر آن به دنبال راه کارهایی برای درمان سریعتر این بیماری می باشید.

خوشبختانه برای درمان عفونت مثانه در زنان روش های خوبی در طب سنتی وجود دارد اما توصیه می شود ابتدا به پزشک مراجعه نموده و در کنار آن درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی را آغاز کنید. در این مطلب از درمانگیاه قصد داریم علایم عفونت مثانه در زنان را توضیح داده و از راه کار های درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی و درمان گیاهی عفونت مثانه بگوییم. پس اگر شما نیز دچار این بیماری جدی و خطرناک شده اید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

عفونت مثانه چیست؟

به التهاب  مثانه  ناشی از باکتری، عفونت مثانه گفته می شود. این بیماری کودکان، زنان، سالمندان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیفتر را درگیر می کند اما در  بین زنان شایع تر است. اصلی ترین علت عفونت مثانه در زنان، سیستیت باکتریایی است که بسیار دردناک و آزار دهنده بوده و در صورت عدم درمان می تواند کلیه ها و مجاری ادرار را در بر گرفته و سلامت بدن را به خطر اندازد.

همانطور که گفتیم گاهی درمان عفونت مثانه در زنان چالش برانگیز می شود. در موارد خفیف با رعایت نکات بهداشتی بیماری در عرض مدت کوتاهی بهبود خواهد یافت، اما در برخی از افراد این بیماری مزمن شده و نیاز به درمان های طولانی تری دارد که در چنین شرایطی مراجعه به پزشک ضروری است و در کنار آن می توان درمان عفونت مثانه در زنان را نیز آغاز کرد.

درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی
درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی

دلایل ابتلا به عفونت مثانه در زنان

برای درمان عفونت مثانه در زنان باید ابتدا با علل پیدایش آن آشنا شوید. همگی ما در هر سن و سالی ممکن است به بیماری عفونت مثانه دچار شویم، اما در این بین عواملی وجود دارد که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد که در ادامه به این موارد اشاره می کنیم:

  • آمیزش جنسی غیر بهداشتی

یکی از مهم ترین دلایل عفونت مثانه به خصوص در خانم ها داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا به این بیماری است و در واقع رابطه جنسی محافظت نشده بیشترین احتمال انتقال این بیماری است.

  • عدم رعایت بهداشت فردی

شستشوی نا مناسب قسمت تحتانی بدن می تواند باکتری های مضر و میکروب ها را به دستگاه ادراری و مثانه وارد کند. از طرفی استفاده از لباس  زیر های کثیف، تنگ با الیاف مصنوعی و عدم تعویض روزانه آن می تواند نقش موثری در ابتلا به عفونت مثانه داشته باشد.

  • نگه داشتن بیش از اندازه ادرار

ادرار از مواد مضر و غیر ضروری تشکیل شده است که باید از بدن خارج شود و هنگامی ادرار را نگه داشته موجب تجمع و تکثیر باکتری های مضر در مثانه شده و همین موضوع می تواند امکان ابتلا به عفونت مثانه را افزایش دهد. نگه داشتن بیش از اندازه ادرار یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به عفونت مثانه در کودکان است.

  • دوش واژینال

یکی دیگر از دلایل عفونت مثانه در زنان استفاده بیش از اندازه دوش واژینال است. علاوه بر آن کرم های مرطوب کننده واژن و دستگاه تناسلی، ژل های شستشو و مواردی از این قبیل محصولات در ایجاد عفونت مثانه دخیل هستند.

موارد ذکر شده در بالا از مهم ترین عوامل ایجاد عفونت مثانه است اما عوامل دیگری مانند استفاده از سوند، بیماری دیابت و بزرگی پرستات و ختنه نشدن پسران نیز می تواند منجر به تجمع آلودگی ها و عفونت مثانه شوند.

علائم و نشانه های عفونت مثانه

علائم عفونت مثانه با توجه به سیستم ایمنی افراد، بیماری های زمینه ای و شدت و مدت زمان ابتلا به عفونت متفاوت است و در هر شخصی نشانه های متفاوتی دارد. اما برخی از شایع ترین علائم عفونت مثانه شامل موارد زیر است:

  • درد و احساس سوزش در حین ادارد
  • تکرر ادرار
  • ادارار کدر و تیره رنگ
  • وجود خون رقیق و یا لخته های خون در ادارار
  • ادرار با بوی نامطبوع
  • درد و گرفتگی عضلات در لگن و ناحیه تحتانی بدن
  • تب خفیف

در مواردی که عفونت گسترش پیدا کرده و سایر اندام های بدن مانند کلیه و مجاری ادرار را در بر می گیرد می تواند علائمی مانند تهوع و استفراغ را نیز داشته. توصیه می شود عفونت مثانه را جدی گرفته و در صورت مشاهده به متخصص کلیه و مجاری ادرار مراجعه کنید.

چرا درصد ابتلا به عفونت مثانه در زنان بیشتر است؟

طبق تحقیقات انجام شده از هر دو زن یک نفر در طول دوران زندگی خود به عفونت مثانه مبتلا خواهد شد. شاید مهمترین دلیل این اتفاق در خانم ها شکل آناتومی بدن آن ها و کوتاه بودن طول پیشابراه باشد که احتمال ابتلا به عفونت مثانه و دستگاه تناسلی را چندین برابر می کند.

اما دلایلی مانند بارداری، برخی از روش های پیشگیری از بارداری، روابط جنسی محافظت نشده و دوران یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن در بدن نیزی موجب عفونت در ناحیه تناسلی به خصوص واژن و مثانه می شود.

برای درمان عفونت های واژینال راه کارهای زیادی توصیه شده است. در این مطلب از درمانگیاه با موضوع درمان خارش واژن در طب سنتی موضوع خارش واژن و راه های درمان آن بررسی شده است.

درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی
درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی

چگونه از ابتلا به عفونت مثانه در زنان پیشگیری شود؟

خوشبختانه روش هایی برای پیشگیری و درمان عفونت مثانه در زنان وجود دارد که با رعایت آن می توان احتمال ابتلا به این بیماری را تا حدود زیادی کاهش داد. این نکات شامل موارد زیر است:

  • نوشیدین آب کافی در طول روز
  • عدم استفاده از دوش واژینال
  • استفاده کمتر از محصولاتی مانند ژل های شستشو و صابون های معطر
  • تخلیه فوری مثانه به محض احساس نیاز به ادرار
  • پوشیدن  لباس زیر نخی بدون الیاف مصنوعی
  • تعویض منظم و روزانه لباس زیر
  • خالی کردن سریع مثانه بعد از رابطه جنسی
  • شستشو و خشک نمودن قسمت تحتانی بدن از جلو به عقب
  • عدم پوشش لباس زیر و شلوار های تنگ و چسبان

درمان عفونت مثانه در زنان

عفونت مثانه که  به طور ناگهانی اتفاق می افتد ممکن است بعد از یک دوره ۳ روزه خود به خود بهبود یابد. اما در صورت عدم بهبودی مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

پزشکان برای درمان عفونت مثانه در زنان به طور وخیم و حاد، آنتی بیوتیک تجویز می کنند و مقدار دوز و مدت زمان مصرف آن به شدت بیماری وابسته است. به طور معمول برای عفونت های معمولی دوره هفت روزه آنتی بیوتیک کافی است اما برای عفونت های شدید  آنتی بیوتیک های قوی تر و یا تزریقی تجویز می شود.

حتی در موارد سخت تر ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود تا اقدامات لازم برای درمان عفونت مثانه در زنان صورت بگیرد. اما اگر با مصرف آنتی بیوتیک بیماری بهبود پیدا نکرد یعنی فرد به یک بیماری زمینه ای مانند دیابت، ایدز و … مبتلا است و همین بیماری ها روند درمان عفونت را مختل کرده است، در این صورت درمان بیماری زمینه ای برای بهبود عفونت مثانه ضروری می باشد.

دقت داشته باشد در صورت ابتلا به عفونت مثانه می توان با روش های سنتی و داروهای گیاهی بیماری را درمان نمود و نیاز بدن برای مصرف آنتی بیوتیک و چرک خشکن را کاهش داد.

درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی

عفونت مثانه در زنان که با سوزش و درد فراوان در ناحیه تناسلی همراه است، یک بیماری عذاب آور بوده که میل به بازگشت مجدد دارد. با این حال درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی می تواند به این چرخه عذاب آور پایان دهد و برخی از داروها و عصاره های گیاهی برای درمان همیشگی این بیماری مفید هستند. در ادامه برخی از گیاهان دارویی که برای درمان عفونت مثانه مفید هستند را می بینید:

زغال اخته

یکی از روش های درمان گیاهی عفونت مثانه در زنان زغال اخته است. این دانه های قرمز سرشار از آنتی بیوتیک و آنتی اکسیدان است و مصرف طبیعی آب این میوه به طور منظم می تواند محیط مثانه را از وجود میکروب و باکتری های مولد عفونت پاک نموده و احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

دمنوش بابونه، عسل و زنجبیل

دمنوش بابونه، عسل و زنجبیل یک  آنتی بیوتیک طبیعی با خواص ضد عفونی کننده است که می تواند به درمان عفونت مثانه در زنان کمک شایانی نماید.

سرکه سیب

سرکه سیب از بهترین راه های درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی است. نوشیدن مقداری سرکه سیب به صورت روزانه قبل از غذا می تواند کلیه و مجاری ادرار را پاکسازی نموده و نقش موثری در دفع سموم از بدن داشته باشد. همچنین شستشوی ناحیه تناسلی با سرکه سیب می تواند خارش و سوزش را تا حدود زیادی تسکین دهد.

آب لیمو و عسل

نوشیدن آب لیمو و عسل می تواند بدن را ضد عفونی کرده و به رفع سوزش و خارش نیز کمک کند.

موارد بالا مهم ترین روش های درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی است که داروها و دمنوش های دیگری برای رفع عفونت مثانه نیز وجود دارد که در ادامه بهترین مکمل های گیاهی موجود در داوخانه درمانگیاه برای درمان عفونت دستگاه تناسلی وجود دارد که به طور کامل معرفی خواهیم نمود.

داروهای موجود در داروخانه درمانگیاه برای درمان عفونت مثانه در زنان

بالاتر درمان های سنتی و خانگی برای رفع عفونت مثانه در زنان را ذکر کردیم. اما اینجا می خواهیم به بررسی داروهای گیاهی که با فرمولاسیون خاصی و به صورت تخصصی در معتبرترین شرکت های ایران تولید شده بپردازیم. این داروها با فرمولاسیون بسیار دقیق و اثربخش جهت درمان عفونت مثانه کاربرد دارند.

قرص مدریک

قرص مدریک حاوی عصاره گیاه دم اسب صحرایی به ضد عفونی نمودن مجاری ادرار و مثانه کمک نموده و در بهبود عفونت های ادراری و سنگ کلیه بسیار موثر است. این محصول ادرار آور، موجب قلیایی شدن ادرار شده و با داشتن آنتی اکسیدان بالا اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی خواهد نمود. قرص مدریک جزو بهترین راه های درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی بوده که برای درمان بیماری موثر است.

برای مشاهده کلیک کنید: قرص گیاهی درمان عفونت ادرار

قرص مدریک درمان عفونت ادراری و شستشوی مجاری ادرار

لکورکس

پماد واژینال لکورکس در درمان عفونت های کاندیدانی و گاردنرلائی واژن بسیار موثر تر از داروهای شیمیای است. این محصول بدون عوارض جانبی با ترکیباتی فنلی آویشن و ماده تیمول فرموله شده است که مهار کننده عفونت های دستگاه تناسلی و واژن است و در بهبود عفونت های ادراری و تناسلی بسیار حرفه ای عمل می کند.

برای مشاهده کلیک کنید: کرم واژینال لکورکس

لکورکس

دسته داروهای زنان

در داروخانه درمانگیاه صدها نوع مکمل های تقویتی و داروهای درمان کننده برای انواع بیماری های زنان مانند درمان عفونت مثانه در زنان، عفونت های واژن، بیماری های رحمی و دستگاه تناسلی بانوان وجود دارد که در بهبود و پیشگیری از بیماری بسیار مفید هستند.  شما می توانید با مراجعه به دسته زنان به این آرشیو وسیع دسترسی پیدا کرده و مکمل مورد نظر خود را از بهترین برندهای جهانی خریداری نمایید.

برای مشاهده کلیک کنید: دسته داروهای زنان درمانگیاه

سخن پایانی | درمان عفونت مثانه در زنان

عفونت مثانه که یکی از بیماری های رایج در بین بانوان است را می توان با رعایت نکات بهداشتی و داروهای مکمل  گیاهی کنترل کرد و از ایجاد مجدد این بیماری عذاب آور جلوگیری نمود. در این مقاله درباره ی علت های ایجاد عفونت مثانه گفته شد، همچنین بهترین روش های درمان عفونت مثانه در زنان با طب سنتی را به طور کامل توضیح دادیم و چندین روش درمان گیاهی عفونت مثانه را معرفی نمودیم. بنابراین اگر دچار این بیماری شده اید و به دنبال بهبود آن هستید بهتر است این مقاله از درمانگیاه را مطالعه نمایید.

 

 

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×