» سلامت » چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟
ضعف سیستم ایمنی بدن

چه چیزهایی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟

دی ۲۶, ۱۴۰۲ 12۰417

ضعف سیستم ایمنی بدن چطور رخ می دهد؟

هر روز با انتخاب هایی روبرو می شویم که می تواند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد، از جمله اینکه چه بخوریم و چه زمانی به رختخواب برویم.

عوامل زیادی می توانند باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شوند، از شرایط سلامتی گرفته تا اقدامات پزشکی و برخی داروها که هریک تاثیرات خاص خود را دارد.

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، احتمالا اغلب بیمار می شوید و مدت زیادی طول بکشد تا بر آن غلبه کنید، یا ممکن است عفونت های مکرر و غیرعادی داشته باشید.

برای اکثر افراد سالم، سیستم ایمنی در انجام این کار موفق است. با این حال، گاهی اوقات این سیستم بیش از حد واکنش نشان می دهد یا آن طور که باید کار نمی کند. در این موارد، برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به بیماری هستند.

بنابراین، داشتن ضعف سیستم ایمنی بدن دقیقا به چه معناست و علت آن چیست؟ با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات زیر را دریافت خواهید کرد:

  • نقش کمبود خواب و اضطراب در تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • تاثیر ویتامین دی و داروهای خاص
  • تغذیه ناسالم و سیگار کشیدن چگونه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند؟
  • غم و اندوه طولانی مدت
  • تاثیر ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت سیستم ایمنی بدن

اثرات منفی کمبود خواب

نداشتن خواب کافی می تواند احتمال ابتلا به ویروس ها یا میکروب ها را افزایش دهد. این به این دلیل است که بدن شما نمی تواند سلول ها و پروتئین های ضد عفونت به نام آنتی بادی بسازد که به دفاع در برابر بیماری کمک می کنند. برای این که اهمیت خواب کافی را دست کم نگیرید باید بدانید که بدن شما پروتئین های خاصی به نام سیتوکین ها را فقط در طول خواب آزاد می کند که به سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می کند.

نقش اضطراب در ضعف سیستم ایمنی بدن

استرس و نگرانی مبارزه کننده بزرگی برای میکروب ها نیستند. تنها داشتن افکار مضطرب می تواند پاسخ ایمنی شما را در کمتر از ۳۰ دقیقه تضعیف کند. استرس دائمی آسیب های بزرگ تری وارد می کند و دفع آنفولانزا، تبخال، زونا و سایر ویروس ها را سخت تر می کند. اگر نمی توانید تحت هیچ شرایط استرس و اضطراب را از خود دور کنید شما به یک تراپیست نیاز دارید.

نمی دونی چطوری سیستم ایمنی بدنت رو تقویت کنی؟

این مقاله رو مطالعه کن 👈 تقویت سیستم ایمنی بدن با ۸ راهکار

کمبود ویتامین دی

ممکن است فکر کنید که تنها برای داشتن استخوان های قوی و سلول های خونی سالم به ویتامین دی نیاز دارید. اما ویتامین D نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. می توانید آن را در تخم مرغ، ماهی های چرب و غذاهای غنی شده مانند شیر و غلات بیابید. نور خورشید منبع کلیدی دیگری است. در تابستان، فقط ۵ تا ۱۵ دقیقه اشعه روی دست، صورت و بازوها به میزان دو تا سه بار در هفته معمولا کافی است. مصرف مکمل های حاوی ویتامین دی را نیز فراموش نکنید.

زینک دیگر عنصر معدنی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. شربت ایمیونس علاوه بر ویتامین دی و روی، طیف وسیع از انواع مواد معدنی و ویتامین های موثر در تقویت سیستم ایمنی را دارد.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت ایمیونس

 ایمیونس
ایمیونس

مصرف داروهای خاص

مصرف دارو جهت درمان آلرژی، آرتریت، لوپوس، IBS و پیوند اعضا، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند. کورتیکواستروئیدها، و مهارکننده های TNF برای التهاب و شیمی درمانی برای سرطان، مثالی دیگر از این جهت هستند.

رژیم غذایی پرچرب

رژیم‌ های پرچرب به مرور زمان می ‌توانند تعادل باکتری ‌ها را در روده شما بر هم بزنند، باکتری های مفیدی که نقش مهمی در پاسخ ایمنی دارند. به دنبال لبنیات کم چرب بدون قند اضافه، همراه با پروتئین بدون چربی مانند غذاهای دریایی، بوقلمون و مرغ، یا تکه های گوشت گاو بدون چربی باشید.

مصرف اندک میوه و سبزیجات

میوه و سبزیجات کافی به بدن شما کمک می کنند تا تعداد بیشتری از گلبول های سفید خون مورد نیاز برای مبارزه با عفونت ها را بسازید. محصولات تازه و آجیل و دانه ‌ها حاوی مقدار زیادی روی، بتاکاروتن، ویتامین‌های A، C  و E و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن بدن سالم هستند. غذاهای گیاهی همچنین ذخایر فیبر شما را تامین می کنند، اتفاقی که به کاهش درصد چربی بدن شما کمک می کند، در نتیجه مانع ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند.

  • دریافت مواد مغذی کافی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد معدنی و مغذی کافی است می توانید آن را با مصرف قرص گیاهی آلگومد جبران کنید.

سپری کردن زمان اندک در فضای باز و طبیعت

نور خورشید می تواند به سلول های خاصی در سیستم ایمنی بدن شما به نام سلول های T انرژی بدهد تا به مبارزه با عفونت کمک کنند. وقت گذراندن در طبیعت فواید دیگری نیز به همراه دارد. بسیاری از گیاهان جنگلی فیتونسیدها و سایر موادی که شما در آن ها تنفس می کنید تولید می کنند که به نظر می رسد عملکرد ایمنی شما را تقویت می کند.

سیگار کشیدن

نیکوتین ناشی از سیگار، جویدن تنباکو یا هر منبع دیگری می تواند توانایی بدن شما را برای مبارزه با میکروب ها ضعیف کند. بله، ویپینگ نیز مهم است و این فقط نیکوتین نیست. به نظر می رسد سایر مواد شیمیایی موجود در مایعات الکترونیکی پاسخ ایمنی شما را سرکوب می کنند، به خصوص زمانی که آن ها را از طریق بخارپز استنشاق می کنید.

شربت دایان ایمیون از دیگر مکمل های گیاهی موثر در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از انواع آنفولانزا است.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت دایان ایمیون

 ایمیون 1
ایمیون ۱

غم و اندوه طولانی مدت

تحقیقات نشان می دهد غم و اندوه، به خصوص اگر طولانی باشد، می تواند موجب ضعف سیستم ایمنی بدن شود. تضعیف سیستم ایمنی ناشی از غم و اندوه می تواند به مدت شش ماه در بدن اثرات خود را باقی بگذارد، اما اگر غم و اندوه شما عمیق باشد یا کاهش نیابد، تاثیرات مخرب، با شدت بیشتری نمایان می شوند.

عدم تحرک و ورزش نکردن

به نظر می رسد ورزش هوازی منظم به بدن شما کمک می کند تا با بیماری های ناشی از ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند. فعالیت کافی به گردش خون کمک می کند تا به طور موثرتر در بدن شما حرکت کند، به این معنی که مواد ضد میکروب به جایی که باید برسند.

سخن پایانی

برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، پیشگیری بسیار مهم است.

به یاد داشته باشید، برای تغییر سبک زندگی خود هرگز دیر نیست. اگر عادت ‌های غذایی ضعیفی دارید یا به اندازه کافی نمی ‌خوابید، می‌توانید از مکمل های گیاهی تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید و هر شب زمان ثابتی را برای خواب خود تعیین کنید. فارغ از سن شما تغییرات جزئی می تواند تفاوت بزرگی در سلامت شما ایجاد کند.

جواد نبی زاده

جواد نبی زاده

من جواد نبی زاده، کارشناس بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستم. امیدوارم مطالب تألیفی بنده برای شما با سابقه ای که در حوزه بیماری ها، بهداشت دهان و دندان و سلامت فردی دارم، مفید باشد. هر گونه ابهام یا سوال درباره مقالات یا مطالب مرتبط با آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×