اگر خودتان و یا فرزندتان مدام دچار سرماخوردگی می شوید، یعنی سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است. اگر وقتی بدن شما دچار آسیب دیدگی و یا خراشیدگی می شود خیلی دیر خوب می شود یا محل آن دچار عفونت می گردد، اگر دچار عفونت های گوارشی می شوید یا احساس خستگی زیادی دارید، باید آگاه باشید که تمام این ها نشانه هایی ست از سیستم ایمنی ضعیف بدن!!

در این شرایط احتمالا می پرسید تقویت سیستم ایمنی بدن را چگونه باید انجام داد؟ چه ویتامین ها و مکمل هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارند؟ در این مطلب از درمانگیاه به بررسی این موضوع می پردازیم. سپس یکی از پرفروش ترین مکمل های موجود در داروخانه آنلاین درمانگیاه را برای تقویت ایمنی بدن معرفی می کنیم.

 

چرا سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود؟

کار سیستم ایمنی بدن دفاع در برابر عوامل بیماری زا مثل میکروب ها و باکتری ها است. ایمنی بدن نه یک عضو است و نه یک بافت بلکه یک سیستم است. یعنی از هماهنگی چندین و چند عضو و عملکرد شکل می گیرد. گلبول های سفید مسئو لیت اجرای این سیستم را بر عهده دارند. بنابراین هرچقدر که بتوان بر عملکرد مثبت این گلبول ها تاثیر گذاشت، سیستم ایمنی قوی و قوی تر می شود.

در صورتی که زندگی نامنظم و پر استرس داشته باشید و یا اهل سالم خوری و ورزش کردن نباشید، به تدریج سیستم ایمنی بدن شما ضعیف می شود.

اما برای ارتقا مجدد آن راه کار هایی وجود دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن و سن

با افزایش سن، توانایی پاسخ ایمنی ما کاهش می یابد، که به نوبه خود به عفونت های بیشتر و سرطان بیشتر کمک می کند. همانطور که امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است، بروز بیماری های مرتبط با افزایش سن نیز زیاد شده است.

 

در حالی که برخی از افراد سالم پیر می شوند، نتیجه بسیاری از مطالعات این است که در مقایسه با افراد جوان تر، احتمال ابتلای افراد مسن به بیماری های عفونی و حتی مهم تر از آن، احتمال مرگ در اثر آن بیشتر است.

عفونت های تنفسی، از جمله آنفولانزا، ویروس کووید-19 و به ویژه ذات الریه یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد بالای 65 سال در سراسر جهان است. هیچ کس به طور قطع نمی داند چرا این اتفاق می افتد، اما برخی از دانشمندان مشاهده می کنند که این افزایش خطر با کاهش سلول های T مرتبط است، احتمالاً به دلیل آتروفی شدن تیموس این اتفاق رخ می دهد.

 

کاهش پاسخ ایمنی به عفونت ها با پاسخ افراد مسن به واکسن ها نشان داده شده است. به عنوان مثال، مطالعات واکسن آنفولانزا نشان داده است که برای افراد بالای 65 سال، این واکسن در مقایسه با کودکان سالم (بالای 2 سال) کمتر موثر است. اما علیرغم کاهش اثربخشی، واکسیناسیون آنفولانزا میزان بیماری و مرگ را در افراد مسن به طور قابل توجهی کاهش داده است.

 

به نظر می رسد بین تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن در سالمندان ارتباط وجود دارد. نوعی از سوء تغذیه که به طور شگفت انگیزی حتی در کشورهای ثروتمند رایج است، به عنوان «سوء تغذیه ریز مغذی ها» شناخته می شود.

سوءتغذیه ریز مغذی‌ها، که در آن فرد دچار کمبود برخی ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است که از رژیم غذایی به‌دست می‌آیند. جب این ریزمغذی ها در افراد مسن کمتر می شود. افراد مسن کمتر غذا می خورند و اغلب تنوع کمتری در رژیم غذایی خود دارند. یک سوال مهم این است که آیا مکمل های غذایی ممکن است به افراد مسن کمک کند تا سیستم ایمنی سالم تری داشته باشند؟ افراد مسن باید این سوال را با پزشک خود در میان بگذارند. مکملی مثل ایمیونس معمولا پیشنهاد پزشک به افراد مسن است.

 

راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که پیشتر ذکر کردیم راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. راه هایی بسیار آسان و کم هزینه که با یک تغییر کوچ در لایف استایل اجرا می شود. این راه کارها به شرح زیر است:

 

1-خواب کافی

افرادی که تا دیر وقت بیدار می مانند دچار سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند. تحقیقات نشان داده است افراد برگسالی که خواب کمتر از 6 ساعت دارند، بیشتر دچار سرماخوردگی می شوند. بنابراین سیستم ایمنی ضعیف تری دارند. مکملی مثل ایمیونس می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن این افراد مفید باشد.

 

 

2- عادت به سالم خوری

عادت به خوردن غذاهای گیاهی نه تنها موجب سلامت تمام اعضا و جوارح بدن می شود بلکه تقویت سیستم ایمنی را هم به همراه دارد. میوه ها، سبزیجات و آجیل ها همگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و سبب مقاومت بدن در برابر رادیکال های آزاد می شوند.

 

3-تغییر دادن روغن مصرفی

روغن مصرفی که این روزها بیشتر افراد استفاده می کنند روغن مایع آفتابگردان است. این روغن در بعضی از برند ها حاوی پالم است که بسیار مضر است. پیشنهاد می شود به جای روغن آفتابگردان روغن هایی مثل روغن زیتون و روغن کنجد را جایگزین کنید. همچنین روغن های حیوانی طبیعی به شرط رعایت اصول مصرف گزینه های خوبی هستند.

این چربی های مفید موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون را کاهش می دهند.

 

4- شیرینیجات و قندی جات کمتر مصرف کنید.

قند مصنوعی موجب ایجاد اضافه وزن، چاقی و دیابت می شود. هر یک از این عوامل موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

بنابراین با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

 

5-ورزش مستمر

ورزش های عادی و هوازی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. نیازی نیست ورزش های سنگین انجام بدهید. فقط کافیست مواردی مثل دوچرخه، دویدن، شنا و پیاده روی را در برنامه داشته باشید.

 

6- هیدراته، هیدراته، هیدراته

آب نقش مهمی در بدن شما ایفا می کند، از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن. آب مهم است زیرا خون و لنف ما که سلول‌های ایمنی در خود دارند، به آب نیاز دارند تا در سراسر بدن به گردش درآیند.

حتی اگر ورزش نمی‌کنید یا عرق نمی‌کنید، دائماً از طریق تنفس و همچنین از طریق ادرار و مدفوع آب بدن خود را از دست می‌دهید. برای کمک به تقویت سیستم ایمنی خود، مطمئن شوید، آبی را که از دست می دهید با آبی که می نوشید جایگزین می کنید.

 

7- استرس را به حداقل برسانید

مهم است که بدانید استرس مزمن چگونه بر سلامت شما تأثیر می گذارد. استرس به طور بالقوه می تواند تأثیر ثانویه بر عملکرد سیستم ایمنی شما داشته باشد، استرس منجر به اختلالات خواب، تمایل به کمتر خوردن غذای سالم، کاهش مصرف آب، ورزش کمتر می شود و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

استرس برای هر کسی متفاوت است و نحوه تسکین آن نیز متفاوت است. با توجه به تأثیری که می تواند بر سلامتی شما داشته باشد، مهم است که بدانید چگونه استرس را تشخیص دهید.  راه های کنترل استرس برای تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند چند نفس عمیق، مراقبه، دعا و یا ورزش باشد.  باید با فعالیت هایی که به شما در کاهش استرس کمک می کند نیز آشنا شوید.

 

8-از مکمل ها و ویتامین های مناسب استفاده کنید.

روزانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن تحقیقات زیادی انجام می شود و مکمل هایی به این منظور تولید و روانه بازار می شوند. اگر وارد یک داروخانه شوید انواع مکمل ها را می بینید که اداعا می کنند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. اما این که واقعا این موضوع حقیقت دارد یا خیر را باید در ترکیبات آن ها جستجو کنید. مکمل هایی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند، حداقل باید دارای ویتامین c، ویتامین D و روی باشند.

 

ایمیونس، بهترین مکمل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ایمیونس یک مکمل خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از مبتلا به شدن به سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا است. شرکت ویتابیوتکس با ارائه مکمل خوراکی ایمیونس سعی در بالا بردن قدرت سیستم ایمنی افراد جامعه دارد. این شربت تحت لیسانس انگلستان و در ایران تولید می شود.

 ایمیونس

ایمیونس

این شربت با تقویت سیستم ایمنی بدن موجب افزایش انرژی و سرحال شدن فرد می گردد. ترکیباتی مثل روی و سلنیوم موجب شده است در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند.

این مکمل هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان توصیه می شود. برخی از ویژگی های مثبت این مکمل را در ادامه شرح می دهیم:

حاوی زینک و سلنیوم به عنوان آنتی اکسیدان

حاوی  ویتامین D۳

تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به عملکرد صحیح آن

فاقد نمک، مخمر، لاکتوز و رنگ‌های مصنوعی

محافظت از بدن در برابر میکروب ها

افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها

حاوی ویتامین‌های B۱۲، B۲ و B۶

کمک به حفظ سلامت بدن

از بین برنده قارچ‌ها، باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌های مضر

حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی

 

ایمیونس را می توانید همکنون از درمانگیاه سفارش دهید.

 

کلام آخر در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن

با رعایت چند راه کار ساده می توانید نسبت به تقویت سیستم ایمنی بدن اقدام کنید. گرچه به کمک این راه کارها و مکمل ها نیم توانید به صورت کلی از بیماری ها جلوگیری کنید اما به میزان قابل توجهی میزان بیماری ها در شما کاهش پیدا خواهد کرد. یک بدن سالم، روح و روان یالم را با خود همراه دارد. مکمل ایمیونس که در این مطلب معرفی شد، می تواند همراه خوب سلامتی شما باشد.