» اطلاعات دارویی » شربت اشتها آور برای بزرگسالان
شربت اشتها آور برای بزرگسالان

شربت اشتها آور برای بزرگسالان

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ 12۰77

این روزها همه به دنبال لاغر شدن هستند. زیرا لاغر بودن برای سلامتی مفید تر است. اما منظور از لاغر بودن این نیست که فرد دچار کمبود وزن شود. اگر کمبود وزن در نتیجه تغذیه نامناسب و بی اشتهایی باشد نگران کننده است.  این شرایط به قدری حساس است که پزشک و متخصصین تغذیه اقدام به تجویز شربت اشتها آور برای بزرگسالان می کنند.

کمبود وزن می تواند عملکرد بسیاری از اعضای حیاتی بدن را با اختلال مواجه کند و باعث بروز شرایط خطرناکی شود. اگر درگیر کمبود وزن حاد و لاغری شدید هستید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید اما اگر این مسئله هنوز حاد نیست و تنها شاخص بدنی شما (BMI) در محدوده لاغری قرار گرفته است می توانید با استفاده از راه کارهای افزایش وزن که در این مقاله معرفی می شوند و همچنین شربت های اشتها آور گیاهی که در ادامه معرفی می شوند، وزن خود را به محدوده نرمال برسانید.

چند راه سالم برای افزایش اشتها

ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی و برنامه روزانه می تواند به افزایش اشتها کمک کند. در این شرایط مصرف یک شربت اشتها آور بزرگسالان می تواند مسیر این تغییرات را آسان تر کند. وقتی فرد اشتهای کافی داشته باشد و میزان کافی از نیازهای غذایی بدن را دریافت کند می توان اطمینان حاصل کرد که منابع پروتئینی، ویتامینی و معدنی لازم در اختیار بدن قرار گرفته است.

از دست دادن اشتها زمانی رخ می دهد که فرد میل کم به خوردن هر نوع غذایی دارد. عوامل مختلفی می توانند باعث بی اشتهایی شوند، از جمله بیماری های روحی و جسمی.

نداشتن اشتها می تواند برای هر کسی، به خصوص افرادی که کمبود وزن دارند یا سعی در افزایش وزن دارند، خسته کننده باشد. یعنی فرد دچار حالتی می شود که می داند باید غذا بخورد و یا دوست دارد غذا بخورد اما اشتها ندارد و خوردن غذا باعث ایجاد سنگینی و حس تهوع در او می شود.

اگر بی اشتهایی بیش از دو روز طول بکشد، می تواند باعث کاهش وزن یا سوء تغذیه شود. بنابراین، بهتر است برای تعیین علت و بهترین راه درمان با یک پزشک مشورت کنید و یا از شربت اشتها آور برای بزرگسالان که در ادامه این مطلب معرفی می شود استفاده کنید.

با این حال، چندین راهکار وجود دارد که می توانید برای افزایش اشتها استفاده کنید. این راهکارها به شرح زیر هستند.

شربت اشتها آور برای بزرگسالان
شربت اشتها آور برای بزرگسالان

۱. وعده های غذایی کوچک را بیشتر بخورید.

وقتی اشتهای کمی  دارید خوردن سه وعده غذایی کامل ممکن است یک کار چالش برانگیز به نظر برسد.

یک راه بهتر برای غذا خوردن این است که سه وعده غذایی اصلی خود را به پنج یا شش وعده غذایی کوچکتر تقسیم کنید. مصرف شربت اشتها آور برای بزرگسالان می تواند کمک کند میل به خوردن تعداد وعده های بیشتری داشته باشید.

۲. غذاهای غنی از مواد مغذی بخورید.

افرادی که اشتهای ضعیفی دارند تمایل دارند برای افزایش وزن از غذاهای پرکالری مانند آب نبات، چیپس، بستنی و محصولات پخته شده استفاده کنند.

این نوع غذاها ممکن است اشتها آورتر به نظر برسند و حاوی مقادیر زیادی کالری باشند، اما اغلب فاقد سایر مواد مغذی مهم از جمله پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

غذاهای دیگری نیز وجود دارند که کالری بالایی دارند و می توانند مواد مغذی دیگری مانند پروتئین و چربی های مفید برای بدن را تامین کنند.

به عنوان مثال، به جای بستنی برای دسر، می توانید ۱ فنجان ماست یونانی ساده و پرچرب بخورید. به جای شیرینی مقداری توت مصرف کنید. و درکل به جای هله هوله خوردن از سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات و آجیل استفاده کنید. شربت اشتها آور برای بزرگسالان نیز بخشی از ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

۳. کالری بیشتری به وعده های غذایی خود اضافه کنید

وعده های خود را پرکالری تر بچینید. یعنی از غذاهایی استفاده کنید که حجم کم اما کالری بالایی دارند. مواد پر کالری مثل کره بادام زمینی، آجیل، روغن زیتون یا شیر و… هستند.

۴. زمان صرف غذا را به یک فعالیت اجتماعی لذت بخش تبدیل کنید.

پختن و خوردن یک وعده غذایی با دیگران ممکن است بیشتر از صرف غذا به تحریک اشتهای شما کمک کند.

برای لذت بخشیدن به صرف غذاها، می توانید دوستان و خانواده را برای صرف غذا دعوت کنید. اگر خانواده نمی توانند با شما همراهی کنند، سعی کنید در حین تماشای تلویزیون غذا بخورید. این کار باعث می شود حواس شما پرت شود و بیشتر غذا بخورید.

۵. زمان وعده های غذایی را برنامه ریزی کنید

اگر فردی هستید که احساس گرسنگی به سراغش نمی آید حتما برای ساعت صرف وعده های غذایی برنامه ریزی کنید و سر ساعت وعده مورد نظز خود را میل کنید.

۶. صبحانه را حذف نکنید

زمانی که می خواهید اشتهای خود را افزایش دهید و وزن خود را افزایش دهید، مصرف صبحانه به صورت روزانه مهم است.

۷. کمتر فیبر بخورید

ثابت شده است که رژیم های غذایی با فیبر بالا باعث افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی برای کسانی می شود که به دنبال کاهش وزن هستند . غذاهای حاوی فیبر باعث می شوند برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

اما حواستان باشد، این یک توصیه موقت برای افزایش اشتها است، زیرا پیروی طولانی مدت از یک رژیم غذایی کم فیبر ممکن است اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

۸. کالری مورد نیاز خود را بنوشید.

خوردن نوشیدن های پر کالری می تواند راحت تر از خوردن یک وعده غذایی باشد. مایعات حس سیری کمتری ایجاد می کنند پس می توانید برای خودتان یک نوشیدنی پرکالری بسازید و به جای یک وعده غذایی میل کنید.

اسموتی ها، میلک شیک ها و آب میوه ها همگی می توانند نوشیدنی های جایگزین وعده های غذایی خوبی باشند. سعی کنید آنها را با استفاده از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات درست کنید.

۹.مصرف نوشیدنی ها را با وعده های غذایی محدود کنید

نوشیدن مایعات مثل آب، نوشابه و دوغ  قبل یا در طول وعده های غذایی می تواند بر اشتهای شما تاثیر منفی بگذارد و باعث شود کمتر غذا بخورید. پس نوشیدن این مایعات را بگذارید برای بعد از صرف غذا.

۱۰. برخی از مکمل ها می توانند کمک کنند

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند اشتهای شما را کاهش دهد.

اگر می خواهید اشتهای خود را افزایش دهید بهتر است از یک شربت اشتها آور برای بزرگسالان استفاده کنید. ترکیبات این شربت ها عبارتند از:

روی: کمبود روی در رژیم غذایی می تواند منجر به از دست دادن اشتها و اختلالات چشایی شود که میل کم به خوردن را افزایش می دهد.

تیامین: کمبود تیامین می تواند باعث کاهش اشتها و افزایش مصرف انرژی در استراحت شود که منجر به کاهش وزن می شود

روغن ماهی: برخی از مطالعات نشان داده اند که این مکمل ممکن است احساس سیری بعد از غذا را کاهش می دهد.

دلایل کم اشتهایی و مصرف شربت اشتها آور برای بزرگسالان

دلایل متعددی برای از دست دادن اشتها وجود دارد. کاهش اشتها می تواند به طور ناگهانی یا تدریجی در یک دوره زمانی طولانی رخ دهد. از دست دادن اشتها معمولا اگر بیش از دو، سه روز طول بکشد نگران کننده است. وقتی درگیر علائم بی اشتهایی می شوید باید خیلی سریع برای خرید شربت اشتها آور برای بزرگسالان اقدام کنید.

دلایل متعددی برای کاهش اشتها وجود داردکه برخی از آن ها با مصرف شربت اشتها آور برای بزرگسالان درمان می شود. شایع ترین علل عبارتند از:

  • تغییرات فیزیکی در بدن فرد
  • تغییرات عاطفی در سلامت روان فرد
  • درگیر شدن با بیماری های زمینه ای
  • عوارض جانبی یک دارو.

علل فیزیکی از دست دادن اشتها

تغییرات در بدن یک فرد می تواند بر توانایی او برای احساس گرسنگی تاثیر بگذارد و باعث از دست دادن اشتها شود. این علل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد.
  • کم آبی بدن
  • مشکلات دندانی یا درد دندان.
  • وجود یک جراحت
  • از دست دادن یا کاهش چشایی یا بویایی.
  • بهبودی پس از جراحی.
شربت اشتها آور برای بزرگسالان
شربت اشتها آور برای بزرگسالان

علل عاطفی و روانی کاهش اشتها

احساسات فرد در اشتهای او و توانایی او در تمایل نشان دادن به غذا نقش دارند. دلایل احساسی کاهش اشتها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اضطراب
  • یک واکنش عاطفی مانند اندوه، ترس، اندوه یا شوک.
  • افسردگی
  • استرس

بیماری های زمینه ای که باعث از دست دادن اشتها می شود.

برخی از بیماری های رایجی که باعث از دست دادن اشتها می شوند عبارتند از:

  • سرماخوردگی معمولی
  • یک عفونت
  • سرطان.
  • زوال عقل
  • دیابت.
  • مسمومیت غذایی
  • بیماری قلبی، ریوی، کلیوی یا کبدی.
  • اچ آی وی و ایدز.
  • کم کاری تیروئید

متاسفانه تا زمانی که این بیماری های زمینه ای رفع نشود، شربت اشتها آور برای بزرگسالان نمی تواند کمکی بکند.

داروهایی که باعث کاهش اشتها می شوند

از دست دادن اشتها می تواند نتیجه داروها یا مکمل هایی باشد که برای درمان یک بیماری خاص مصرف می کنید. داروهای رایجی که عوارض جانبی از دست دادن اشتها دارند عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها
  • آمفتامین ها
  • شیمی درمانی
  • دیگوکسین
  • فلوکستین.
  • هیدرالازین.

تفاوت بین بی اشتهایی و کم اشتهایی چیست؟

اصطلاح پزشکی برای از دست دادن اشتها بی اشتهایی است. وقتی بی اشتها هستید، احساس گرسنگی نمی کنید. بی اشتهایی با اختلال خوردن (کم اشتهایی عصبی ) یکسان نیست. فرد مبتلا به کم اشتهایی عصبی احساس گرسنگی می کند، اما مصرف غذا را در شرای خاصی که قرار دارد محدود می کند. فردی که کم اشتها است اگر به علل عصبی مثل استرس، اضطراب و غم و اندوه کم اشتها شده باشد، بالاخره گرسنه می شود و باید غذا بخورد.

اما وقتی فردی بی اشتهایی دارد، نیازی به خوردن غذا احساس نمی کند زیرا احساس گرسنگی را تجربه نمی کنید.

برای فرد بی اشتها مداخله پزشکی و درمان اساسی لازم است. اما برای فرد کم اشتها با مصرف شربت اشتها آور برای بزرگسالان می تواند مسئله را سریعا رفع نمود.

علائم کم اشتهایی چیست؟

علائمی که نشان می دهد فرد کم اشتها است می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم علاقه به غذا
  • غذاهای مورد علاقه خود را نمی خورد.
  • از دست دادن برنامه منظم وعده های غذایی
  • تغییرات در وزن
  • خستگی یا کم انرژی بودن.
  • حالت تهوع یا استفراغ.
  • ضعف عضلانی.
  • یبوست یا اسهال.
  • تغییراتی در پوست، مو یا ناخن

از دست دادن اشتها چه عوارضی دارد؟

از دست دادن اشتها در نهایت می تواند باعث سوء تغذیه و کاهش وزن شود. اگر به بی اشتهایی توجهی نشود و از برای درمان آن از شربت اشتها آور برای بزرگسالان استفاده نشود، می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. برای زنده ماندن باید به طور منظم غذا بخورید یا کالری دریافت کنید.

از دست دادن کالری دریافتی می تواند باعث ضعیف شدن سیستم  ایمنی بدن شود و آنطور که باید کار نکند. در واقع وقتی مواد مغذی کافی دریافت نکنید کبد شما عملکرد درستی نخواهد داشت. قلب نیز مواد مورد نیاز خود برای انجام فعالیت صحیح را نخواهد داشت و مغز نیز با عدم دریافت مواد غذایی مورد نیاز خود، توانایی فعالیت صحیح نخواهد داشد. تمامی این موارد می توانند تهدید کننده زندگی باشند.

دلایل کم اشتهایی در سالمندان

هرچه سن شما بالاتر برود احتمالا متوجه می شود که اشتهای کمتری دارد. حتی اگر از یکی از عزیزان مسن تر مراقبت می کنید، ممکن است مشاهده کنید که از خوردن غذا امتناع می کند یا فقط غذاهای خاصی را به مقدار کم مصرف می کند. کاهش اشتها می تواند با افزایش سن، به دلیل کاهش سطح انرژی، کاهش میزان متابولیسم استراحت و کاهش فعالیت بدنی مرتبط باشد.

اما از سوی دیگر، علائمی مانند کاهش وزن ناگهانی یا محدودیت غذایی به چند دلیل نگران کننده است. معمولا افراد مسنی که ۱۰ درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند، جز آمار مرگ و میر قرار میگیرند.

با مصرف به موقع شربت اشتها آور برای بزرگسالان می توان از بروز این اتفاقات ناگوار پیشگیری کرد.

عوارض لاغری شدید

لاغری شدید برای بدن عوارضی ایجاد می کند. اولین عارضه ای که به وضوح شاهد آن هستیم، از دست دادن توده عضلانی است.

وقتی وزن کم می‌کنید، فقط چربی‌ها را از دست نمی‌دهید، بلکه عضلات را نیز از دست می‌دهید. از دست دادن توده عضلانی اغلب با کاهش سرعت متابولیسم همراه است که از کیفیت زندگی شما می کاهد. از آنجایی که با کم اشتهایی و لاغری شدید، تعادل عناصر طبیعی مورد نیاز بدن برهم می خورد و می تواند موجب عدم تعادل الکترولیت ها در بدن شود. در این شرایط بدن درگیر تشنج و آریتمی (ضربان قلب نامنظم) می شود و سپس به بقیه اعضای بدن هم سرایت می کند.

به علاوه لاغری شدید ظاهر بدی برای بدن و چهره ایجاد می کند و می تواند روی میزان اعتماد به نفس اثرگذار باشد. به همین دلیل افراد با مشاهده لاغری و کم کم اشتهایی سریعا به دنبال شربت اشتها آور برای بزرگسالان می گردند تا این مشکل را رفع کنند. اما راهکارهای دیگری هم وجود دارد.

اگر نگران لاغری صورت خود هستید، راهکارهایی برای چاقی صورت نیز وجود دارد. توصیه می شود این مطلب از درمانگیاه را بخوانید:

پودر جوانه گندم برای چاقی صورت خوب است یا نه؟

شربت اشتها آور برای بزرگسالان

در این قسمت به معرفی چند شربت اشتها آور برای بزرگسالان می پردازیم که از بهترین های درمانگیاه هستند و توانسته اند درصد رضایت بالایی در میان سایر داروهای اشتها آور کسب کنند.

شربت اشتها آور کیمیاگر

شربت اشتها آور کیمیاگر طبق کتب درمان های سنتی و گیاهی فرموله شده است و تاثیر بسیار خوبی بر روی افزایش اشتها دارد.

ترکیبات این شربت که به عنوان شربت اشتها آور برای بزرگسالان شناخته می شود دانه به و عصاره افسنطین است. به همین دلیل علاوه بر افزایش اشتها، تقویت کننده معده و دستگاه گوارش نیز می باشد.

خرید شربت اشتها آور کیمیاگر

اشتها اور گیاهی

 شربت اشتها آور باریج

شربت اشتها آور باریج محصولی گیاهی بوده که دارای انواع املاح معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و آهن است. علاوه بر این دارای انواع ویتامین های ضروری بدن و اسانس طبیعی انار و نعنا است. یک اشتها آور مناسب برای تمام سنین است و هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل استفاده است.

خرید شربت اشتها آور باریج

شربت اشتها آور کودکان باریج

 قرص شیکوریدین

گرچه در این مطلب به معرفی شربت اشتها آور برای بزرگسالان پرداختیم اما بد نیست با یک قرص هم آشنا شوید.

قرص اشتها آور شیکوریدین علاوه بر افزایش اشتها، حاوی املاح معدنی و ویتامین ها است که تامین کننده بخشی از انرژی شما می باشد. قرص شیکوریدین به عنوان مکمل گیاهی اشتها آور و مقوی از عصاره ریشه کاسنی و اسانس رازیانه و دانه شنبلیله و عصاره مالت تشکیل شده است.

خرید قرص قرص شیکوریدین

آور گیاهی خوب

 

جمع بندی | شربت اشتها آور برای بزرگسالان

در این مطلب از درمانگیاه به معرفی شربت اشتها آور برای بزرگسالان پرداختیم. اگر درگیر کم اشتهایی هستید توصیه می شود در کنار مصرف این شربت ها نکاتی مثل خوردن وعده های غذایی کوچک به طور منظم در طول روز، ایجاد نظم در خوردن وعده های غذایی و رفع و درمان مشکلات پزشکی مثل داشتن دندان درد و… را رعایت کنید.

هنگامی که علت اصلی کاهش اشتها تحت درمان قرار گرفت یا برطرف شد، اشتهای شما باید به حالت عادی بازگردد. اگر پس از بهبودی از بیماری، آسیب یا عفونت و مصرف شربت اشتها آور اشتهای شما به حالت عادی برنگردد، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×