» مادر و کودک » سریع ترین راه افزایش شیر مادر
سریع ترین راه افزایش شیر مادر

سریع ترین راه افزایش شیر مادر

۱۹ شهریور ۱۴۰۳ 6۰30

سریع ترین راه افزایش شیر مادر

فواید شیردهی به قدری زیاد است که اکثر پزشکان توصیه می کنند تا جایی که امکان دارد به کودکتان شیر دهید. شیر مادر حاوی آنتی بادی ها و سایر عناصری است که از کودک شما در برابر بیماری های مزمن محافظت می کند. این بهترین شروعی است که هر کودک می تواند داشته باشد.

اما گاهی ممکن است بدنتان به اندازه ای که نیاز کودک است، شیر تولید نکند. با آن که این مشکل نادر است اما احتمال آن صفر نیست.

با کاهش شیردهی، کودک، مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدنش را به درستی دریافت نمی کند و دچار کاهش وزن، سؤ تغذیه و بروز مشکل جسمی و ذهنی در آینده می شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، تلاش کرده ایم بهترین و سریع ترین راه افزایش شیر مادر را ارائه دهیم تا کودک در دوره زمانی که برای رشدش بسیار حیاتی است، کمبودی احساس نکند.

خواص شیردهی برای نوزاد و مادر

بارها شنیده اید که بهترین تغذیه برای کودک، شیر مادر است. اما دلیل آن چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید خواص شیر مادر را بدانید. خواص شیر مادر برای نوزاد:

بهترین تغذیه برای نوزاد

شیر مادر حاوی پروتئین، ویتامین، مقدار کمی قند و سرشار از ترکیبات مفید است. این یک غذای شگفت انگیز برای کودک تا ۶ ماه اول و حتی بیشتر است که با شیر خشک قابل مقایسه نیست.

شیر مادر باعث رشد دستگاه گوارشی نوزاد می شود و هر چقد معده نوزاد بزرگ تر شود، شیر نیز به مقدار زیاد تولید می شود.

ویتامین D تنها چیزی است که ممکن است در شیر مادر کم باشد که با مصرف قطره ویتامین D قابل جبران است. همچنین بدن کودک نیاز به آهن فراوان دارد که می توانید در کنار شیر، مکمل و قطره آهن نیز به کودک بدهید.

برای دریافت قطره آهن برای کودکتان اینجا کلیک کنید.👈🏻 بهترین قطره آهن برای نوزاد

حاوی آنتی بادی های مهم

بدن در مواجه با ویروس، برای دفاع از خود، آنتی بادی تولید می کند. این آنتی بادی ها وارد شیر می شوند و کودک آن را مصرف می کند. آنتی‌ بادی‌ ها به کودک کمک می‌ کنند با ویروس‌ ها و باکتری‌ ها مبارزه کند که این موضوع در ماه های اول که دستگاه ایمنی ضعیف است، بسیار مهم است.

مطالعات نشان می دهند، نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند در برابر مسائل بهداشتی مانند ذات الریه، اسهال و عفونت آسیب پذیرتر هستند.

کاهش خطر افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان (PPD) نوعی افسردگی است که می تواند در مدت کوتاهی پس از زایمان ایجاد شود. زنانی که شیر می‌ دهند در مقایسه با مادرانی که به نوازد خود شیر نمی‌ دهند کمتر به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌ شوند.

سریع ترین راه افزایش شیر مادر
سریع ترین راه افزایش شیر مادر

کاهش ابتلا کودک به بیماری ها

شیردهی می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را در کودک کاهش دهد. از جمله:

  • عفونت های گوش میانی، گلو و سینوس (حتی وقتی کودک بزرگ تر می شود.)
  • عفونت های حاد دستگاه تنفسی و گوارشی
  • سرماخوردگی و عفونت گوش یا گلو
  • عفونت های روده
  • آسیب به بافت روده
  • بیماری های آلرژیک، آسم و درماتیت آتوپیک
  • بیماری های روده مثل کرون و کولیت
  • دیابت
  • لوسمی دوران کودکی

کمک به انقباضات رحم

در دوران بارداری، رحم به شدت رشد می کند تا کل فضای شکم شما را بگیرد. پس از زایمان، رحم طی فرآیندی به اندازه قبلی خود باز می گردد که هورمون اکسی توسین به پیشبرد این فرآیند کمک می‌کند.

بدن در طول زایمان مقدار زیادی اکسی توسین ترشح می کند تا به زایمان نوزاد کمک کند. این هورمون می تواند سبب برقراری ارتباط بین مادر و کودک شود‌.

اکسی توسین در دوران شیردهی نیز افزایش می یابد. مادرانی که شیر می‌دهند معمولاً پس از زایمان خونریزی کمتری دارند و رحمشان زودتر به اندازه قبلی باز می گردد.

افزایش وزن کودک

شیر مادر باعث افزایش وزن می شود و از آن طرف جلوی چاقی کودک را می گیرد که این ممکن است به دلیل رشد باکتری های مفید روده باشد.

نوزادانی که شیر مادر می خورند، لپتین بیشتری در بدن خود نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند، دارند. لپتین هورمونی برای تنظیم اشتها و ذخیره چربی است.

اگر نمی توانید به فرزندتان شیر دهید و از طرفی نگران کاهش وزنش هستید، مقاله زیر را از دست ندهید.

وزن کودکتان را افزایش دهید.👈🏻 بهترین شیر خشک چاق کننده

ضریب هوشی بالاتر

مطالعات نشان داده مغز کودکانی که شیر می خورند با کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌ کنند، فرق دارد. این تفاوت ممکن است به دلیل صمیمیت فیزیکی، لمس و تماس چشمی در هنگام شیردهی و همچنین محتوای مغذی شیر باشد.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، با افزایش سن کم تر دچار زوال عقلی و مشکلات یادگیری می شوند.

کاهش خطر بیماری برای مادر

زنانی که شیر می دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های زیر هستند:

سرطان سینه

سرطان تخمدان

فشار خون بالا

چربی خون بالا

بیماری قلبی

دیابت نوع ۲

سریع ترین راه افزایش شیر مادر
سریع ترین راه افزایش شیر مادر

چه عواملی سبب کاهش شیر مادر می شوند؟

معمولا هر مادر به اندازه ای شیر دارد که کودک خود را سیر کند. اینکه شیرتان کم باشد، یک مسئله نادر است. اما با این حال، عوامل متعددی در کم شدن شیر مادر نقش دارند. از جمله:

دوری از استرس

خطر، استرس و خجالت می‌ تواند باعث شود شیر کمتری تولید کنید. ایجاد یک محیط خصوصی و آرامش بخش برای شیردهی و ایجاد تجربه لذت بخش و بدون استرس می تواند به تولید شیر مادر کمک کند.

برخی بیماری ها

برخی از شرایط پزشکی ممکن است تولید شیر را کاهش دهد. این شرایط عبارتند از:

  • فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • دیابت
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • کم خونی
  • چاقی
  • استرس
  • ناباروری
  • اختلالات هورمونی مانند بیماری تیروئید، اختلالات غدد درون ریز

برخی دارو ها

دارو های حاوی پسودوافدرین مانند دارو های سینوس، آنتی هیستامین ها، دیورتیک ها و دارو های ضد بارداری هورمونی حاوی استروژن، تولید شیر مادر را کاهش دهد.

سیگار و الکل

مصرف سیگار و نوشیدنی های دارای الکل می تواند شیر شما را کاهش دهند.

سابقه حراجی سینه

نداشتن بافت غدد کافی به دلیل جراحی سینه مانند کوچک کردن سینه، برداشتن کیست یا ماستکتومی، می تواند در شیردهی اختلال ایجاد کند. جراحی سینه و نوک پستان می تواند به اعصابی که به تولید شیر مرتبط اند، آسیب بزند.

سریع ترین راه افزایش شیر مادر 

اکثر مادران به اندازه کافی شیر دارند که کودکشان سیر شود، اما اگر به هر دلیلی شیرتان کم است یا کودک شیر بیشتر تقاضا می کند، می توانید از سریع ترین راه افزایش شیر استفاده کنید.

راه های افزایش شیر عبارتند از:

کودک بیشتر از شیر مادر تغذیه کند.

نوعی فرآیند در سینه اتفاق می افتد که باعث می شود ماهیچه های سینه منقبض می شوند و شیر را از طریق مجاری به سمت نوک پستان حرکت دهد. این فرآیند مدت کوتاهی پس از شروع شیردهی نوزاد اتفاق می افتد. هر چه بیشتر شیر دهید، سینه های شما شیر بیشتری تولید می کند.

شیردهی ۸ تا ۱۲ بار در روز به نوزاد می تواند به ایجاد و حفظ تولید شیر کمک کند. اما این به معنی این نیست که تغذیه بیشتر یا کمتر نشان دهنده وجود مشکل است.

از هر دو سینه به کودک شیر دهید.

در هر بار شیردهی به کودک از هر دو سینه شیر دهید. تغذیه از هر دو سینه می تواند به افزایش تولید شیر کمک کند. وقتی سینه اول خالی شد، سینه دیگر را به کودک بدهید.

سینه های خود را ماساژ دهید.

ماساژ سینه می تواند به افزایش حجم و محتوای چربی شیر شما کمک کند. هنگامی که کودک شما در حال شیر خوردن است، سینه خود را ماساژ دهید و سپس دست خود را کمی جلوتر به سمت نوک پستان فشار دهید و منتظر بمانید تا کودک شیر بخورد. سپس ناحیه دیگری از همان سینه را ماساژ دهید.

سینه ها را قبل، بعد و حین شیردهی ماساژ دهید.

آب فراوان بنوشید.

اگر کم آب شوید، شیر کمتری تولید خواهید کرد. همچنین سعی کنید از غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از آب هستند مانند میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

استراحت کنید.

کمبود خواب بر تولید شیر شما تأثیر منفی می گذارد. کار های دیگر خود را کاهش دهید و چند روز به جز استراحت، کنار کودک بودن، غذا خوردن و شیر دادن، کاری نکنید.

دیگر راه های افزایش شیر:

مشاوره با یک پرستار یا کارشناس شیردهی برای آشنایی با روش صحیح شیردهی و بهترین روش در آغوش گرفتن نوزاد

غذا دادن به کودک هر زمان که علائم گرسنگی مانند لیسیدن لب‌ها یا گذاشتن دست‌ ها در دهان، را نشان داد.

دوشیدن شیر اضافی بعد از شیردهی

استفاده از کمپرس گرم روی سینه ها (به ویژه قبل از شیردهی یا پمپاژ)

دوشیدن شیر به طور منظم در صورت تغذیه نکردن کودک

خوردن سه وعده غذای مقوی در طی روز

رژیم غذایی

مواد غذایی که سبب افزایش شیر می شوند:

  • میوه ها
  • زنجبیل
  • غلات کامل
  • جو دو سر
  • شنبلیله
  • رازیانه
  • خار میرم
  • یونجه
  • پروتئین کم چرب
  • جوانه گندم
  • حبوبات
  • بذر کتان

دارو های گیاهی افزایش دهنده شیر

قبل از مصرف مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید، به ویژه در هنگام شیردهی. به یاد داشته باشید حتی داروهای طبیعی نیز می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

کپسول نرم فنلین

خواص: دارای عصاره رازیانه

رفع درد های پریودی

افزایش شیر مادر

تنظیم هورمون های زنانه

افزایش سایز سینه

 

کپسول و قطره شیرافزا گل دارو

خواص: حاوی ترکیبات گیاهی مثل رازیانه، زیره سبز، تخم شنبلیله و شوید

افزایش شیر مادر

کاهش نفخ

 

قطره رازیانه الیس

خواص: افزایش حجم و کیفیت شیر

کاهش درد های قاعدگی

کاهش نفخ نوزاد

بهبود عوارض یائسگی

ضد اسپاسم

ضد قارچ و ضد باکتری

 

سخن پایانی

شیر مادر به دلیل مواد مغذی، پروتئین و ویتامین های فراوان، بهترین تغذیه برای نوزاد است و می تواند تمام نیاز های غذایی او را برطرف کند.

این مقاله با ارائه سریع ترین راه افزایش شیر مادر، از کاهش شیر و محروم شدن فرزند دلبندتان از این منبع غذایی بی نظیر، جلوگیری می کند.

منابع

Healthline

Healthline

WebMD

Medical News Today

لیلا غفاری

لیلا غفاری

من لیلا غفاری دانشجوی رشته‌ی مهندسی بهداشت هستم. برای شما بخشی از تجربیات و اطلاعات جمع‌آوری شده از گیاهان دارویی به اشتراک میذارم و امیدوارم برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×