» مسائل جنسی » درمان گرگرفتگی یائسگی با طب سنتی
درمان گر گرفتگی یاسگی با طب سنتی

درمان گرگرفتگی یائسگی با طب سنتی

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ 9۰88

درمان گرگرفتگی یائسگی چیست؟ علت گرگرفتگی بدن زنان به چه عواملی مرتبط است؟ اگر شما هم اخیرا تجربه ناگهانی گر گرفتگی را دارید، این ها سوالاتیست که از ذهنتان عبور می کند.  طور معمول اکثر بانوان در دوران شروع یائسگی و یا قبل تر از آن دچار یک سری علائم و مشکلاتی خواهند شد که گر گرفتگی یکی از این عوارض است. البته نمی توان به طور قطعی برای همه خانم ها علائمی واحد و مشخص تعیین کرد زیرا این علائم در هر شخصی به گونه ای متفاوت خود را نشان می دهد. اما یکی از مشکلات بارز و بسیار شایع در آغاز این دوران، گر گرفتگی است که ممکن است تا مدت های طولانی همراه فرد باقی بماند.  اما جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا علائم یائسگی به مرور زمان و با روش های درمانی مناسب از مقدار و شدت آن کاسته می شود و می توان این عارضه را با طب سنتی کنترل کرد.

با این حال در این مقاله قصد داریم در باره ی علت گرگرفتگی بدن زنان صحبت نموده و روش های درمان گرگرفتگی یائسگی با طب سنتی را به طور کامل توضیح دهیم. بنابراین اگر شما می خواهید این دوران سخت را به خوبی و راحتی سپری نمایید پیشنهاد می شود تا انتهای این مطلب از درمانگیاه را مطالعه نمایید.

یائسگی چیست؟

علت گرگرفتگی بدن زنان معمولا شروع دوران یائسگی است. یائسگی به پایان سیکل قاعدگی زنان گفته می شود که معمولا از سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی اتفاق می افتد. این فرآیند بیولوژیکی بدن موجب تغییر در ساختار تخمدان ها و کاهش هورمون های جنسی در بانوان شده و به مرور بدن را برای همیشه یائسه خواهد کرد. علائم رایج در این دوران شامل کاهش میل جنسی، اختلالات خواب، گر گرفتگی، خشکی واژن، تعریق، افسردگی و اضطراب، سیکل قاعدگی نا منظم، تغییر خلق و خوی، افزایش وزن، سردرد و تحلیل استخوان ها است.

برای درمان علائم یائسگی انواع متنوعی از داروهای هورمونی وجود دارد اما به دلیل عوارض این داروها برای بدن بسیاری از بانوان ترجیح می دهند از روش های درمانی دیگر برای کنترل و درمان گرگرفتگی یائسگی استفاده کنند.

گرگرفتگی چیست؟

اگر یک توصیف دقیق از گرگرفتگی را بخواهید باید گفت گرگرفتگی یعنی احساس ناگهانی گرما و داغی در بدن که معمولا در ناحیه صورت و گردن بیشتر می باشد. در چنین شرایطی بدن برای خنک نمودن خود شروع به گشاد کردن رگ های خونی کرده و همین امر موجب تعریق زیاد و خارج شدن حرارت از بدن می شود.

در گر گرفتگی یائسگی، کاهش سطح هورمون استروژن موجب افزایش دمای بدن شده و در نتیجه بدن برای خنک کردن خود ناچار است تا حرارت و گرمای اضافه را به بیرون منتقل کند و همین امر موجب گرگرفتگی خواهد شد. شدت گرگرفتگی یائسگی در بدن افراد متفاوت است و اکثر زنان این مشکل را در دوران یائسگی خود تجربه می کنند، اما ممکن است برخی از خانم ها متوجه این عارضه هیچ گاه نشوند.

علائم گرگرفتگی

همانطور که از واژه گز گرفتگی مشخص است، اولین علامت گرگرفتگی احساس شدید گرما است. اما قضیه فقط به اینجا ختم نمی شود. داغ شدن ناگهانی بدن اولین نشانه است اما نشانه های دیگری هم وجود دارد:

  • افزایش ضربان قلب
  • حرارت زیاد در گونه ها، صورت و گردن
  • تعریق زیاد
  • ظاهر برافروخته
  • احساس لرز و سرما پس از گرگرفتگی
  • استرس و اضطراب
درمان گر گرفتگی یاسگی با طب سنتی
درمان گر گرفتگی یاسگی با طب سنتی

علت گرگرفتگی بدن زنان چیست

دقت داشته باشید که یائسگی تنها علت گرگرفتگی بدن زنان نیست و دلایل مختلفی مانند تغییرات هورمونی و محرک های دیگری نیز  باعث بروز این حالت در بدن خانم ها می شود. از مهم ترین علت گرگرفتگی در بدن زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دیابت
  • انواع تمور ها و سرطان ها
  • مصرف الکل و دخانیات
  • برخی از روش های پیشگیری از بارداری
  • تغذیه نامناسب
  • بارداری
  • استرس و اضطراب
  • پر کاری و کم کاری تیروئید
  • شیمی درمانی و پرتو درمان
  • مصرف برخی از داروها و مسکن ها

عفونت و بیماری های واژن برای درمان این مشکلات می توانید دلایل خشکی وازن در زنان چیست؟ را مطالعه نمایید.

درمان گرگرفتگی یائسگی

همانطور که  اشاره کردیم گرگرفتگی یائسگی بعد از مدتی شدت آن کاسته می شود و درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد. اما استفاده از برخی داروها و روش های خانگی می تواند تا حدود زیادی مقدار و شدت آن را کم تر کند. که مهم ترین این راه کار ها شامل موارد زیر است:

هورمون تراپی

چنانچه در آغاز دوران یائسگی هستید و تحمل این اوضاع برای شما سخت و ناممکن است می توانید با مراجعه به متخصص زنان و مصرف داروهای هورمونی و یا قرص برای درمان گرگرفتگی یائسگی، این عارضه را کنترل نمایید. توجه داشته باشید مصرف قرص و یا آمپول های یائسگی موقتی بوده و می تواند عوارض جانبی دیگری از خود به جا بگذارد بنابراین تا جایی که امکان دارد سعی نمایید با روش های دیگر با این مشکل کنار بیایید. مثلا ما در انتهای این مطلب داروهای گیاهی و سنتی برای درمان گرگرفتگی یائسگی را پیشنهاد کرده ایم.

کاهش وزن

اضافه وزن و چاقی می تواند علت گر گرفتگی بدن زنان در دوران یائسگی را بیشتر کند و به شدت آن بیافزاید. از این رو یکی از بهترین راه های درمان گرگرفتگی یائسگی کاهش وزن است.

تغذیه و رژیم غذایی مناسب

تغییر رژیم غذایی و مصرف خوراکی های مفید و تازه می تواند کمک موثری در درمان گرگرفتگی یائسگی باشد. یک تغذیه سالم در طول روز که شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش مصرف کافئین
  • پرهیز از خوردن فست فود و غذاهای چرب
  • کاهش مصرف ادویه های تند و گرم
  • استفاده از غذاهای حاوی امگا ۳ مانند میگو، ماهی تن و سالمون
  • استفاده از گیاهانی سرشار از استروژن مانند سویا، رازیانه و شیرین بیان

دور ی از استرس و اضطراب برای درمان گرگرفتگی یائسگی

استرس و اضطراب که جزو علت گر گرفتگی بدن زنان است در دوران یائسگی می تواند خطر ساز باشد. استرس نه تنها به میزان و شدت گرگرفتگی یائسگی می افزاید بلکه موجب اختلال در هورمون ها و تمایلات جنسی شده و روی خلق و خو نیز اثرات منفی بسیار بدی می گذارد. ورزش، یوگا، مشاوره و مدیتیشن می تواند این بیماری روحی را تا حدود زیادی از فرد دور کند.

استراحت کافی

استراحت و خواب کافی تاثیر شگفت انگیزی روی درمان گرگرفتگی یائسگی می گذارد و این مشکل را می تواند به میزان قابل توجهی کم کند.

استحمام و دوش گرفتن

دوش آب ولرم و یا شنا می تواند به درمان گر گرفتگی یائسگی کمک شایانی کند و تا حدود زیادی از داغی و تعریق بدن بکاهد. بنابراین بسیاری از متخصصین دوش گرفتن در این دوران را حتی به طور روزانه قبل از خواب بسیار مفید و موثر می دانند.

فعالیت های ورزشی سبک جهت درمان گرگرفتگی یائسگی

پیاده روی، ورزش های سبک و تمرینات تنفسی به مدت ۱۵ دقیقه در صبح و بعد از ظهر می تواند نقش موثری در درمان گر گرفتگی یائسگی داشته باشد و این بیماری را کنترل کند.

درمان گرگرفتگی یائسگی با طب سنتی

جهت درمان گرگرفتگی یائسگی با طب سنتی نیز روش ها و را هکارهای بسیار مفیدی توصیه شده است. به دلیل عوارض خطرناک داروهای هورمونی روی بدن که گاهی مواقع موجب بروز برخی سرطان ها مانند سرطان رحم و سینه شده است، امروزه استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی بیشتر مورد استقبال قرار گر فته است.

حجامت، پوشیدن لباس های خنک و گشاد و خوردن عرقیجات سرد مثل کاسنی و بیدمشک می تواند به کاهش گر گرفتگی کمک کند و از شدت آن بکاهد. همچنین مصرف مکمل های حاوی گیاهان دارویی که مخصوص گر گرفتگی یائسگی طراحی شده اند می تواند نقش بسزایی در کاهش و بهبود این مشکلات داشته باشد.

داروهای گیاهی موثر در درمان گر گرفتگی یائسگی در داروخانه درمانگیاه

امروزه داروهای گیاهی متنوعی برای بهبود علائم یائسگی تولید می شود اما موثر ترین آن ها طبق نظر کارشناسان درمانگیاه شامل موادرد زیر است:

منو هلب

منو هلب یک قرص گیاهی و کاملا طبیعی برای درمان گر گرفتگی یائسگی است. این محصول جایگزین خوبی برای داروهای هورمونی است با این تفاوت که روی بافت پستان ها و رحم تاثیر نگذاشته و اثرات مثبتی روی مشکلات یائسگی و استخوان ها می گذارد. منوهلب حاوی ترکیباتی مانند گیاه پنج انگشت، سویا، بلک کوهوش، سیب زمینی شیرین و بابا آدم است و کمک کننده در کاهش تعریق و گر گرفتگی می باشد و از پوکی استخوان و پیشروی آن جلوگیری خواهد کرد.

 

برای مشاهده کلیک کنید: کپسول منوهلپ باریج

کپسول منوهلپ

سیمی فوگل

یکی از روش های درمان گر گرفتگی یائسگی با طب سنتی مصرف قرص سیمی فوگل است. سیمی فوگل یک مکمل گیاهی موثر در بهبود علائم یائسگی بوده و به کاهش گر گرفتگی کمک شایانی می کند. یکی از مواد موثر در این محصول عصاره ریشه کوهوش سیاه است که موجب تنظیم هورمون های زنان شده و به رفع افسردگی، سردرد های میگرنی و تعریق و گر گرفتگی شبانه کمک می کند و نقش موثری در بهبود اخلاق و کم خوابی دارد.

برای مشاهده کلیک کنید:قرص سیمی فوگل گل دارو

قرص سیمی فوگل گل دارو (30 عددی)

سالویگل

سالویگل دیگر فرآورده طبیعی با ویژگی های منحصر به فرد برای درمان گر گرفتگی یائسگی است. این محصول که حاوی عصاره مریم گلی است در کاهش تعریق و شدت گر گرفتگی بسیار موثر بوده و خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ نیز دارد و استفاده منظم از آن به میزان قابل توجهی علائم یائسگی را کنترل و درمان خواهد کرد.

برای مشاهده کلیک کنید: قرص سالویگل گل دارو

قرص سالویگل گل دارو

منو اورت

منو اورت یک مکمل غذایی حاوی کلسیم، ویتامین D و سویا بوده و می توان آن را جزو بهترین داروهای گیاهی برای درمان گر گرفتگی یائسگی دانست. این  محصول نه تنها علائم یائسگی مانند گر گرفتگی را به میزان زیادی افزایش داده بلکه با تامین کلسیم مورد نیاز روزانه بدن از پوکی استخوان ها نیز جلوگیری می کند. از طرفی ویتامین D موجود در این کپسول به جذب بهتر کلسیم کمک کرده و موجب استحکام و سلامت استخوان های بدن می شود.

برای مشاهده کلیک کنید: قرص منواورت

قرص مونو اورت کلسیم مخصوص بانوان

سخن پایانی

اگر در حال نزدیک شدن به دوران یائسگی هستید و علائم آن را در بدن خود حس می کنید توصیه می شود از ابتدا این مطلب از درمانگیاه را مطالعه نمایید. در این بخش سعی نمودیم توضیحات کاملی در باره علت گر گرفتکی بدن زنان و روش های درمان گر گرفتگی یائسگی با تب سنتی را بیان نماییم. امیدوار هستیم که مطالب مندرج شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده و بتوانید بهترین راه حل را برای کاهش گر گرفتگی دوران یائسگی خود انتخاب نمایید.

 

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×