» بیماری ها و پیشگیری » علت سوزش واژن چیست و چطور درمان می شود
علت سوزش واژن چیست و چطور درمان می شود

علت سوزش واژن چیست و چطور درمان می شود

۲ مرداد ۱۴۰۳ 12۰110

علت سوزش واژن چیست و چطور درمان می شود

علت سوزش واژن چیست؟ سوزش واژن می تواند به دلیل تحریک، عفونت و یا موارد دیگر رخ دهد. خارش و سوزش واژن در میان بانوان امری شایع است و اگر به صورت مقطعی باشد، معمولا دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، سوزش مداوم ممکن است نشانه عفونت یا بیماری زمینه ‌ای دیگری باشد و عدم درمان آن پیامدهای جبران ناپذیری نیز ایجاد می کند.

در این مقاله رایج ترین علل سوزش واژن و بهترین راهکارهای درمانی را بررسی خواهیم کرد. از جمله:

  • محصولات شیمیایی، رایج ترین علت سوزش واژن
  • عفونت دستگاه ادراری
  • واژینوز باکتریایی
  • انواع بیماری های مقاربتی
  • عفونت قارچی
  • یائسگی
علت سوزش واژن چیست و چطور درمان می شود
علت سوزش واژن چیست و چطور درمان می شود

محصولات شیمیایی، رایج ترین علت سوزش واژن

مواد شیمیایی موجود در محصولات روزمره می توانند پوست حساس واژن را تحریک کرده و باعث تحریک و سوزش شوند.

این محصولات عبارتند از:

  • پودر لباس شویی
  • صابون ها
  • دستمال توالت معطر
  • پدهای قاعدگی

همچنین استفاده مداوم از برخی لباس ‌ها از جمله شلوار یا لباس زیر تنگ و نامناسب می تواند دیگر علت سوزش واژن باشد.

راهکار درمانی؟

از استفاده از محصولات معطر بر روی اندام تناسلی خود اجتناب کنید. اگر خارش و سوزش بعد از استفاده از محصول جدید رخ دهد، استفاده از آن را متوقف کنید تا ببینید آیا علائم برطرف می شوند یا خیر. حتما بعد از رفتن در استخر یا جکوزی، دوش بگیرید تا باکتری ها و مواد شیمیایی که ممکن است بافت حساس اطراف واژن شما را تحریک کنند از بین بروند. از پوشیدن لباس زیر تنگ برای مدت طولانی نیز خودداری کنید.

بهترین راهکار برای درمان عفونت قارچی واژن کدام است؟

اینجا کلیک کنید 👈 قویترین داروی ضد قارچ واژن

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری زمانی رخ می دهد که باکتری ها به داخل دستگاه ادراری یا مثانه شما نفوذ کنند. این حالت باعث احساس سوزش داخلی و احساس درد در هنگام ادرار می شود. هنگام ابتلا به عفونت دستگاه ادراری همچنین ممکن است میل شدید به ادرار کردن، ادرار با بوی قوی و ظاهر کدر یا قرمز رنگ، تب و لرز و درد در ناحیه معده، کمر یا لگن را تجربه کنید.

راهکار درمانی؟

اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما، دوز مشخصی از آنتی بیوتیک ها را تجویز می کند تا عفونت به طور کامل از بین برود. حتما دوره درمان خود را کامل کنید حتی اگر علائم شما فروکش کرده باشد. اگر آنتی بیوتیک را کامل مصرف نکنید، عفونت ادراری ممکن است مجددا عود کند.

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی (BV) شایع ترین عفونت واژن در سنین ۱۵ تا ۴۴ سالگی است. زمانی که مقدار زیادی از یک باکتری خاص در واژن رشد می کند، عدم تعادل در میان باکتری ها منجر به واژینوز باکتریایی می شود.

در این شرایط علاوه بر سوزش، ممکن است شاهد ترشح نازک سفید یا خاکستری، بوی ماهی مانند به ویژه بعد از رابطه جنسی و خارش خارج از واژن باشید.

راهکار درمانی؟

در برخی موارد، عفونت باکتریایی بدون درمان از بین می رود. با این حال، بیشتر زنان باید برای تجویز آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه کنند. حتما هر دوز از نسخه خود را مصرف کنید. رعایت طول دوره درمان می تواند به جلوگیری از بازگشت عفونت کمک کند.

مقاومت آنتی بیوتیکی به دلیل مصرف بیش از حد نیز ممکن است برای بسیاری از بانوان رخ دهد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از داروهای گیاهی بیشترین بهره را ببرند. کرم واژینال لکورکس با استفاده از اسانس گیاه آویشن شیرازی، توان بالایی در از بین بردن سلول های باکتری و قارچ ها را دارد. با مصرف این کرم مطابق دستور العمل سازنده و یا توصیه پزشک، به درمان سوزش واژن خود بپردازید.

اینجا کلیک کنید 👈 قیمت و خرید لکورکس

لکورکس
لکورکس

چنانچه ترجیح می دهید از فرمت دارویی دیگری نظیر قرص برای درمان سوزش واژن خود استفاده کنید ما به شما قرص عفونت واژن باریج را پیشنهاد می کنیم. نحوه مصرف این قرص همانند شیاف، به صورت داخل واژن عمل می کند. مرزنجوش و بادرنجبویه دو ترکیب مهم این قرص درمان سوزش واژن و عفونت باکتریایی را شامل می شوند.

اینجا کلیک کنید 👈 واژی کلین باریج

vagiclean
vagiclean

انواع بیماری های مقاربتی

سوزاک، تریکومونیازیس، کلامیدیا، تبخال و زگیل تناسلی، پنج مورد از شایع ترین علت سوزش واژن در دسته بیماری های مقاربتی محسوب می شوند. سوزش واژن معمولا پای ثابت علائم این گروه از بیماری ها است. تشخیص و درمان اولیه در بیماری های مقاربتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده، چرا که عدم درمان به موقع موجب عوارض جبران ناپذیر از جمله کاهش قدرت باروری و بیماری التهابی لگن می شود.

راهکار درمانی؟

برای درمان بیماری های مقاربتی در اسرع وقت به پزشک مراجعه و از دستورات وی به طور کامل پیروی کنید. معمولا بسیاری از بیماری های مقاربتی با تجویز یک دوز آنتی بیوتیکی درمان می شوند.

عفونت قارچی

طبق آمار منتشر شده، تقریبا ۷۵ درصد از زنان حداقل یک قارچی در طول زندگی خود تجربه می کنند. عفونت قارچی زمانی رخ می دهند که مخمر در واژن بیش از حد رشد کند. در این شرایط علاوه خارش واژن، شاهد درد هنگام ادرار کردن یا در حین مقاربت، ترشحات غلیظ و سفید رنگ شبیه پنیر دلمه، بثورات قرمز در قسمت بیرونی واژن و تورم واژن خواهید بود.

راهکار درمانی؟

عفونت‌های قارچی نادر را معمولا می‌توان با داروهای خانگی یا داروهای ضد قارچ بدون نسخه از بین برد. این داروها معمولا شامل کرم ها، پمادها یاشیاف هایی می شوند که در داخل واژن استعمال می شوند. این موارد را می توان در داروخانه بدون نسخه خریداری کرد. یکی از بهترین شیاف های موجود در داروخانه ها جهت درمان سوزش واژن ناشی از عفونت های قارچی به ویژه کاندیدا آلبیکنس، شیاف فیتوواژکس است. این شیاف گیاهی انواع واژینیت های میکروبی را نیز درمان می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 شیاف فیتوواژکس

فیتواژکس
فیتواژکس

یائسگی

با نزدیک شدن به دوران یائسگی، کاهش استروژن می تواند علائم زیادی ایجاد کند و رایج ترین علت سوزش واژن در زنان میانسال باشد. مقاربت در دوران یائسگی نیز ممکن است میزان سوزش را تشدید کند.

راهکار درمانی؟

اگر فکر می کنید علت سوزش واژن شما به دلیل یائسگی است بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است به توصیه پزشک ملزم به مصرف مکمل های استروژن یا سایر درمان های هورمونی برای کمک به کاهش علائم باشید. گزینه های درمانی دیگر به صورت کرم یا ژل واژینال نیز در دسترس هستند.

سخن پایانی

به طور کلی، برخی از دلایل و علت سوزش واژن به خودی خود بهتر می شوند. با این حال، اگر سوزش واژن ادامه پیدا کند و علائم دیگری در شما ظاهر شود، در اسرع وقت با پزشک خود قرار ملاقات تعیین کنید. تشخیص علت سوزش واژن اولین و مهمترین قدمی است که می توانید برای درمان و رفع این شرایط بردارید. در کنار استفاده از داروهای گیاهی همراه با اصلاح سبک زندگی و رعایت بهداشت جنسی، می توانید از ابتلای مجدد به سوزش واژن و انواع عفونت ها جلوگیری کنید.

آزاده حیدرآبادی

آزاده حیدرآبادی

من کارشناس گیاهان دارویی هستم که عشق زیادی به کار در حوزه گیاهان دارویی و سلامت دارم. تمام تلاش خودم رو میکنم که بتونم با تولید محتوا در این زمینه برای شما مفید واقع بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×