» داروهای گیاهی و گیاهان داوریی » علت درد شدید قاعدگی و درمان آن
علت درد شدید قاعدگی و درمان آن

علت درد شدید قاعدگی و درمان آن

۹ مهر ۱۴۰۳ 0۰2

بدن همه خانم ها به طور طبیعی از دوران بلوغ دچار فرآیندی به نام سیکل قاعدگی یا پریودی می شود. به طور معمول سیکل قاعدگی با درد همراه است که میزان شدت آن در افراد متفاوت است و گاهی مواقع به قدری شدید و غیر قابل تحمل است که ناچارا فرد را مجبور به خوردن مسکن و مراجعه به پزشک می شود. در این مقاله از درمانگیاه قصد داریم درمورد علت درد شدید قاعدگی و درمان درد قاعدگی صحبت نماییم.

درد شدید قاعدگی را دیسمنوره می نامند. دیسمنوره دو نوع دارد: اولیه و ثانویه. به وجود آمدن برخی شرایط پزشکی، مثل اندومتریوز و بیماری التهابی لگن، می توانند علت درد شدید قاعدگی باشند.

قاعدگی زمانی اتفاق می افتد که دیواره رحم یک بار در ماه فرو می ریزد. مقداری درد، گرفتگی و ناراحتی در طول دوره های قاعدگی طبیعی است. آن چه که از آن به عنوان درد شدید قاعدگی یاد می کنید، درد بیش از حدی است که باعث غیبت شما از محل کار یا مدرسه می شود و در از شدت آن در خود می پیچید.

دیسمنوره اولیه در افرادی رخ می دهد که قبل و در طول قاعدگی درد دارند. اگر قاعدگی‌های طبیعی داشته‌اید که بعدا در زندگی دردناک می‌شوند، ممکن است دیسمنوره ثانویه باشد. وضعیتی که رحم یا سایر اندام های لگنی را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم، می تواند باعث این مشکل شود. به هر حال اسن وضعیتی است که باید کنترل شود تا برای زندگی روزمره شما مشکلی به وجود نیاورد.

پس اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که درد شدید قاعدگی را تجربه کرده است و به دنبال روش های درمان این عارضه هستید حتما تا انتها این مطلب را مطالعه نمایید.

علت درد شدید قاعدگی و درمان آن
علت درد شدید قاعدگی و درمان آن

درد قاعدگی چیست؟

در دوران پریودی ترشح هورمون ها و انقبضات رحمی باعث ایجاد درد و التهاب در نواحی شکم، کمر و ران ها  می شود. معمولا درد قاعدگی با آغاز خونریزی شروع می شود ولی برخی از زنان نیز چند روز قبل تر دچار این درد خواهند شدکه به آن سندروم پیش از قاعدگی گفته می شود.

درد قاعدگی حداکثر ۴۸ الی ۷۲ ساعت طول خواهد کشید که در روز سوم یا چهارم کاهش پیدا کرده و به صفر می رسد. درد پریودی که معادل یک پنجم درد زایمان است بیماری زمینه ای ندارد و با بالا رفتن سن کم تر می شود و  بیشتر خانم ها بعد از بچه دار شدن بهبود خواهند یافت.

درد شدید قاعدگی چیست؟

درد شدید قاعدگی را معادل با درد زایمان طبیعی می دانند. در واقع دردی که بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد و فرد همچنان از روز چهارم به بعد این درد را حس کند درد شدید قاعدگی گویند. پریودیی بسیار دردناک به صورت درد های ضربان دار یا گرفتگی در قسمت انتهای شکم است که کاهش و بهبودی آن با مسکن های قوی نیز موثر نبوده و برای چند روز فرد را از انجام فعالیت های روزانه  و کار و تحصیل  باز می دارد.

علائم درد شدید قاعدگی

  • درد های ضربان دارد و گرفتگی شدید در زیر شکم
  • دردی مداوم در طول دوران پریودی
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • سردرد و سرگیجه

دردی که به طور ناگهانی به اوج خودش می رسد.

علت درد شدید قاعدگی چیست؟

همیشه نمی توان به طور قطعی علت درد شدید قاعدگی را شناسایی کرد و عواملی مانند مصرف دخانیات، بلوغ قبل از ۱۱ سال، استفاده از آی یو دی، خونریزی های شدید و … را می توان در ایجاد درد شدید قاعدگی موثر دانست. البته برخی بیماری های رحمی و دستگاه تناسلی نیز موجب درد شدید قاعدگی می شوند که در ادامه چند مورد از شایع ترین آن ها را شرح خواهیم داد.

سندروم پیش از قاعدگی:

سندروم پیش از قاعدگی یک بیماری بسیار رایج است که به علت تغییرات هورمونی ۱ الی ۲ هفته قبل از شروع سیکل قاعدگی آغاز می شود و معمولا با شروع خونریزی از بین خواهد رفت.

آندورمتریوز:

آندورمتریوز یک عارضه ی بسیار دردناک است که در آن سلول های پوشش داخلی رحم در خارج رحم رشد می کنند و هنگام جدا شدن با در و خونریزی بسیار شدید از بدن خارج می شوند.

فیبروم رحمی:

فیبروم رحمی نوعی توده غیر سرطانی است و می تواند علت درد شدید قاعدگی باشد. اگرچه فیبروم معمولا علائمی ندارد اما در صورت ایجاد حتما آن را جدی بگیرید و برای درمان قادگی دردناک به متخصص زنان مراجعه کنید.

التهاب لگن:

التهاب لگن نوعی عفونت در رحم، تخم دان ها و لوله های فالوپ است که در اثر باکتری های مقاربتی ایجاد می شود و موجب التهابات و درد شدید قاعدگی خواهد شد.

تنگی دهانه رحم:

تنگی دهانه رحم نیز می تواند علت درد شدید قاعدگی باشد یعنی رحم آن قدر کوچک و باریک باشد که جریان خون نتواند به راحتی در آن میسر گردد و همین امر موجب درد شدید قاعدگی می شود.

کیست تخمدان:

کیست تخمدان که شایع ترین علت درد شدید قاعدگی است یکی از بیماری های مربوط به زنان می باشد. کیست تخمدان با هورمون درمانی به راحتی قابل درمان است اما برخی از بانوان کیست تخمدان را با تنبلی تخمدان یکی دانسته و همین امر موجب استرس و اضطراب در بانوان می شود.

برای اطلاعت بیشتر در مورد تبلی تخمدان و روش های درمانی آن می توانید این مطلب از درمانگیاه را مطالعه نمایید. درمان تنبلی تخمدان در طب سنتی

دقت داشته باشید که درد شدید قاعدگی بعد از اقدام به بارداری امری طبیعی نیست و حتما باید به وجود یکی از بیماری های ذکر شده در بالا شک کرد. همجنین درد قاعدگی بعد از سقط جنین تا حدودی دردناک است زیرا باید سطح هورمون های بدن به حالت تعادل برسد.

علت درد شدید قاعدگی و درمان آن
علت درد شدید قاعدگی و درمان آن

روش های درمان درد قاعدگی

در ساده ترین حالت ممکن روش های خانگی برای درمان درد قاعدگی وجود دارد که می تواند بسیار مفید و مثمر ثمر واقع شود. این روش ها شامل موارد زیر است:

  • دوش آب گرم
  • ماساژ کمر، شکم و پهلو ها
  • ورزش و حرکات کششی مناسب
  • یوگا
  • مصرف غذاهایی مقوی و خون ساز
  • استفاده از کیسه آب گرم بر روی شکم و کمر
  • مصرف مسکن هایی مانند استامینیوفن و ایبوپروفن
  • کاهش مصرف الکل، دخانیات و مواد نفخ کننده

روش های سنتی برای درمان درد قاعدگی

مصرف برخی داروهای گیاهی مانند انواع دمنوش ها می تواند در کاهش درد قاعدگی موثر باشد. طبق نظر متخصصین طب سنتی دمنوش های بابونه، رازیانه، دارچین، زنجبل و شوید  به بهبود درد قاعدگی کمک می کند و برای تقویت سیستم ایمنی بانوان مفید است.

روش دیگر ی که برای درمان درد قاعدگی استفاده می شود طب سوزنی است که در بسیاری از موارد جواب داده و باید توسط متخصص در این زمینه انجام شود.

برای درمان درد قاعدگی چی بخوریم؟

برای کاهش درد قاعدگی مصرف مکمل های حاوی ویتامین B1، B6،  B12، ب کمپلکس، ویتامین E، کلسیم، منیزم و امگا ۳ می تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین نوشیدن آب کافی و خوردن میوه و سبزیجات تازه می تواند به تسکین و کاهش درد پریودی کمک شایانی کند.

چه زمانی برای درمان درد قاعدگی باید به پزشک مراجعه کرد؟    

اگر درد قاعدگی دارید و با روش های ذکر شده در بالا بهبود پیدا نکردید  بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از لحاظ و بیماری های التهابی لگن نیز معاینه شوید و در صورت لزوم آنتی بیوتیک مصرف کنید. همچنین یکی از علائم ذکر شده در ادامه مطلب را دارید حتما در اسرع وقت مراجعه به پزشک ضروری است.

طولانی شدن درد قاعدگی بعد از قرار دادن آی یو دی

داشتن سه سیکل قاعدگی دردناک

دفع لخته های خون از رحم در دوران پریودی

تب، سرگیجه، تهوع و استفراغ در دوران قاعدگی

ترشحات بدبو و بدرنگ از واژن

محصولات موجود در داروخانه درمانگیاه

منستروگل

منستروگل محصول کاملا طبیعی برای بهبود درد و مشکلات دوران پریودی است. ترکیباتی مانند عصاره گیاه انیسون، کرفس و زعفران در منستروگل استفاده شده است که همگی آن ها اثرات ضد اسپاسم داشته و به کاهش انقباضات رحم کمک می کند. این محصول ضد اسپاسم سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خاصیت آرام بخش و تسکین دهنده دارد.

 

برای مشاهده کلیک کنید: کپسول منستروگل گل دارو

کپسول منستروگل

پریمنتا نوتراکس

نوتراکس یک داروی حرفه ای و کاملا طبیعی برای متعادل نمودن اختلالات هورمونی در زنان است. این کپسول تخصصی حاوی عصاره های پنج انگشت، نخل اره ای، خار مریم، تمشک قرمز است که موجب بهبود علائم قاعدگی و پیش از آن خواهد شد. ترکیبات گیاهی در نوتراکس روی سیکل نامنظم دوران قاعدگی تاثیر مثبتی گذاشته و به کاهش مشکلات دوران یائسگی نیز کمک می کند.

برای مشاهده کلیک کنید: کپسول پریمنتا نوتراکس

 

ویتاگنوس

ویتاگنوس یک قرص گیاهی حاوی عصاره پنج انگشت مخصوص زنان است که موجب تنظیم اختلالات هورمونی شده و به کاهش درد های قاعدگی و مشکلات پریودی کمک شایانی می کند. ویتاگنوس با اثربخشی بالا یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان تنبلی تخمدان و بهبود سیکل ترکیبی نامنظم است. ابن محصول با متعادل نمودن هورمون های زنانه موجب رفع کیست تخمدان شده و نقش موثری در افزایش قدرت باروری در زنان دارد.

برای مشاهده کلیک کنید:  ویتاگنوس

قرص ویتاگنوس

 

آگنوگل

آگنوگل داروی دیگری از درمانگیاه برای درمان درد قاعدگی است. این فرآورده طبیعی نیز که حاوی گیاه پنج انگشت است یک محصول بی نظیر برای درمان اختلالات دوران پریودی، قبل از پریودی و دوران یائسگی می باشد. آگنوگل به کاهش اسپاسم های سندروم پیش از قاعدگی کمک کرده و مشکلات دوران پریودی مانند خونریزی های شدید و بی نظمی قاعدگی را درمان می کند. آگنوگل یک داروی فوق العاده عالی برای علائم دوران یائسگی مانند گرگرفتگی، بی نظمی در خواب و … است.

برای مشاهده کلیک کنید: قرص آگنوگل گل دارو

قرص اگنوگل گل دارو درمان اختلالات یائسگی و قاعدگی

سخن پایانی

قاعدگی که یک روند طبیعی دربدن همه خانم ها است گاهی مواقع می تواند با درد همراه باشد و موجب اختلال در انجام فعالیت های روزانه و مشکلات دیگری شود. در این بخش از درمانگیاه درباره ی علت درد شدید قادگی و درمان آن صحبت کردیم و بهترین داروهای گیاهی برای درمان درد قاعدگی را به شما مخاطبین گرامی معرفی نمودیم.

 

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×