» اطلاعات دارویی » علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن
علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن

علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن

اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳ 9۰122

علائم پوکی استخوان معمولا با شروع دوران یائسگی در خانم ها به تدریج ایجاد می شود. البته این علائم به هر دلیل می تواند در سنین پایین تر برای خانم ها و حتی برای کودکان و آقایان نیز رخ بدهید. بنابراین اطلاع از راه های درمان پوکی استخوان برای افرادی که این دغدغه را دارند می تواند بسیار راه گشا باشد.

پوکی استخوان یکی از مشکلات جسمی شایع است که باعث ضعف ساختاری استخوان ها می شود. این وضعیت معمولا به طور ناگهانی رخ نمی‌دهد، بلکه در طول زمان به دلیل عواملی مانند عدم مصرف کافی کلسیم و ویتامین D، فعالیت بدنی ناکافی، و یا عوامل وراثتی پیش می‌آید.

علائم پوکی استخوان می‌تواند شامل دردهای استخوانی، شکستگی‌های مکرر، کاهش قد و انعطاف‌پذیری، و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی باشد. درمان‌های مختلفی برای مدیریت و بهبود وضعیت پوکی استخوان وجود دارد، از جمله روش‌های دارویی، تغذیه‌ای، و یا حتی درمان‌های گیاهی که می‌توانند بهبودی موثری در این بیماری ایجاد کنند. در این مقاله، به بررسی علائم پوکی استخوان و روش‌های درمان گیاهی آن و معرفی چند نوع قرص استخوان ساز می‌پردازیم.

با مشاهده علائم پوکی استخوان و قبل از اقدام به درمان بهتر است انواع راه های درمان پوکی استخوان را مطالعه کنید و سپس اقدام به درمان کنید. درمان گیاهی پوکی استخوان یکی از مواردی است که می تواند بسیار اثربخش و بی عوارض باشد. داروهای گیاه لازم را می توانید در داروخانه اینترنتی درمانگیاه بیابید و با اطمینان از اصالت کالا خرید خود را انجام دهید.

علائم پوکی استخوان چیست

علائم پوکی استخوان بسیار متنوع هستند و در هر شخص می توانند به نوعی خاص ظاهر شوند. اولین نشانه پوکی استخوان دردهای استخوانی است که در نواحی مختلف بدن احساس می شوند.  یعنی فرد با جزئی ترین و سبک ترین آسیب به استخوان ها درد زیادی را احساس می کند. این افراد معمولا شکستگی استخوان را زیاد تجربه می کنند. حتما تا به حال مشاهده کرده اید که قد افراد مسن نسبت به دوران جوانی شان کوتاه تر می شود. این نشانه پوکی استخوان و تحلیل رفتن ان است.

تشخیص دقیق پوکی استخوان با انجام آزمایش های تراکم استخوان و طبق نظر پزشک انجام می شود. اما در اینجا علائم پوکی استخوان مربوط به نواحی مختلف بدن را ذکر کرده ایم تا با مشاهده این نشانه های اولیه متوجه شوید که وقت مراجعه به پزشک و پیگیری این بیماری است. در ادامه علائم پوکی استخوان مربوط به هر ناحیه از بدن ذکر می شوند.

علائم پوکی استخوان لگن

پوکی استخوان معمولا در سنین ۴۰ سال به بالا رخ می دهد. مردان نیز در این سنین مستعد درگیر شدن با بیماری پوکی استخوان هستند.  همچنین زنان در دوران بارداری به دلیل فشار زیادی که بر لگن آنها وارد می‌شود،ممکن است به این نوع پوکی استخوان مبتلا شوند.

علائم پوکی استخوان در لگن می‌تواند شامل دردهای ناگهانی در ناحیه جلویی یا کشاله ران، دردهای شدید در ناحیه کنار لگن- به ویژه در زمان راه رفتن و بلند شدن و نشستن، تشدید درد در هنگام انجام حرکات چرخشی، و بروز لنگش هایی در هنگام راه رفتن بیمار باشد. این درد‌ها به طور پیوسته در عرض چندین هفته زیاد می‌شوند و برای چندین ماه ثابت می‌مانند و با انجام فعالیت‌های روزمره تشدید می‌شوند.

علائم پوکی استخوان در زانو

تحلیل استخوان در دوره اولیه هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. برای تشخیص علائم پوکی استخوان در زانو در ابتدای امر باید آزمایش تراکم استخوان انجام نشود. در صورت پیشرفت پوکی استخوان، بیماران ممکن است برخی علائم پوکی استخوان را خودشان احساس کنند. علائم پوکی استخوان در زانو به شرح زیر هستند:

  • شکستگی هایی که با حرکات بسیار ساده در ناحیه زانو ایجاد می شود.
  • زانوی شما در حالت عادی و راه رفتن ناگهان درد شدیدی می گیرد.
  • شروع ناگهانی درد، معمولاً در قسمت قدامی ران، کشاله ران، کنار باسن یا باسن.
  • گاهی احساس می کنید تحمل وزن بدن خود را ندارید.
  • دامنه حرکتی شما محدود می شود.
علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن
علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن

علائم پوکی استخوان در پا

علائم پوکی استخوان در پا نیز همانند علائم پوکی استخوان در لگن و یا پوکی استخوان در زانو می باشد. به طور کلی وقتی شما دردی مداوم را احساس می کنید و بالای ۴۰ سال سن دارید باید به شروع پوکی استخوان مشکوک شوید و با انجام آزمایشات مربوطه به طور دقیق آن را تشخصی دهید و درمان پوکی استخوان را آغاز کنید.

درمان پوکی استخوان هم به کمک داروهای شیمیای و هم به کمک درمان های گیاهی انجام می شود.

وقتی به پوکی استخوان مبتلا هستید طبیعتا شکستگی را زیاد تجربه می کنید. در این شرایط جوش خوردن شکستگی بسیار دیر انجام می شود. بنابراین احتیاج دارید از یک دارو برای جوش خوردن هرچه سریعتر استخوان استفاده کنید. با کلیلک بر روی این لینک می توانید مقاله بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان را مشاهده کنید.

علائم پوکی استخوان در کمر

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است. وقتی متوجه می شوید به آن مبتلا هستید که کار از کار گذشته است. بنابراین با اصلاح تغذیه و روش زندگی خود سعی کنید از این بیماری پیشگیری کنید. در ادامه به علائم پوکی استخوان در کمر اشاره می شود تا شاید با تشخیص به موقع آن بتوانید در مراحل اولیه از آن پیشگیری کنید:

  • کوتاه شدن قد به مرور زمان (معمولاً حدود ۳ سانتی‌متر از قد فرد کم می‌شود).
  • تغییر در وضعیت بدن (خم شدن بدن به سمت جلو).
  • تنگی نفس (به دلیل کاهش ظرفیت ریه به دلیل فشرده شدن دیسک).
  • شکستگی استخوان.
  • احساس درد در قسمت پایین کمر.

علائم پوکی استخوان فک

بله حتی فکرش را هم نمی توانید بکنید که فک شما هم ممکن است با پوکی استخوان در گیر شود. علائم پوکی استخوان فک به شرح زیر هستند:

  • لثه بر رنگ قرمز تیره در می آید.
  • لثه ها درد تورم و خونریزی دارند.
  • دندان ها لق می شوند.
  • در جویدن و تکلم مشکل خواهید داشت.
  • در اطراف دهان چین و چروک به وجود می آید.
  • در زیاد در ناحیه فک و صورت
  • احساس سنگینی و درد در هر دو فک

علائم پوکی استخوان در زنان چیست

زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند. زیرا استخوان‌های زنان کوچک‌تر و سبک‌تر هستند که باعث می‌شود بیشتر در معرض شکستگی قرار گیرند. همچنین جنین در دوران بارداری از مادر کلسیم و مواد معدنی مورد نیاز خود را می‌گیرد و در صورت نادرست بودن رژیم غذایی مادر می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوان شود. پس از یائسگی، سطح استروژن کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به کاهش سریع تراکم استخوان شود.

علام پوکی استخوان در زنان می تواند با نشانه های زیر ظاهر شود:

  • درد کمر، ناشی از شکستگی یا تخریب مهره‌های ستون فقرات.
  • کاهش طول قد در طول زمان (به میزان ۳ سانتی‌متر یا بیشتر).
  •  ایجاد شدن قوز کمر و پشت.
  • شکستگی بی‌دلیل استخوان‌ها، به‌خصوص در استخوان‌های دست و پا.
  • تنگی نفس ناشی از فشرده شدن دیسک‌های ستون فقرات و کاهش ظرفیت ریه‌ها.

اگر جوان هستید و این علائم را تجربه می کنید باید گفت از علائم پوکی استخوان در زنان جوان است و نباید نسبت به ان سهل انگار باشید. هر چه سریع تر برای درمان پوکی استخوان به پزشک مراجعه کنید.

علائم پوکی استخوان در مردان

گرچه خطر ابتلا به پوکی استخوان در مردان کمتر از زنان است اما باید گفت که نمی توان نسبت به آن بی تفاوت بود زیرا این بیماری هم زنان و هم مردان را درگیر می کنذ. اگر آقا هستید، بالای ۴۵ سال سن دارید و علائم زیر را تجربه می کنید بد نیست تست تراکم استخوان بدهید:

  •  درد عضله و گرفتگی عضلات
  • مشکل در حرکت
  •  کمبود ویتامین D
  • شکستن ناخن‌ها به راحتی
  •  کوتاهی قد
  • مشکلات لثه
علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن
علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن

علائم پوکی استخوان در آزمایش خون

آزمایش خون معمولا برای تشخیص پوکی استخوان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما، برخی از آزمایشات خون می‌توانند به عنوان نشانگرهای مفیدی برای ارزیابی سلامت استخوان‌ها در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال:

آزمایش هورمون‌ها: اندازه‌گیری سطوح هورمون‌هایی مانند استروژن و تستوسترون می‌تواند در بررسی سلامت استخوان‌ها مفید باشد، زیرا این هورمون‌ها تاثیر مستقیمی بر تراکم استخوان دارند.

آزمایش‌های خونی عمومی: برخی از پارامترهای خونی مانند کلسیم، فسفات، ویتامین D و مارکرهای استخوانی مانند بتا-کاربوکتین، الکترونیتروپین و آلکالین فسفاتاز ممکن است در ارزیابی سلامت استخوان‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

آزمایش BMD: افرادی که  پس از انجام این آزمایش عدد نهایی آزمایششان منفی ۲/۵ باشد پوکی استخوان دارند. اگر این عدد بین منفی ۱ تا منفی ۲ باشد در مرحله قبل از پوکی استخوان قرار دارند و نیاز به مصرف قرص پوکی استخوان دارند.

جلوگیری از علائم پوکی استخوان

برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خود باشید.درمان پوکی استخوان در زنان با هورمون درمانی انجام می شود. که برای جبران هورمون‌های از دست رفته در زنان یائسه به عنوان یک درمان تکمیلی پیشنهاد می شود. این درمان به جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک زیادی می‌کند.

برای داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی، به یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم نیاز دارید.

اگر تصمیم به استفاده از مکمل‌های کلسیم دارید، روزانه حداکثر ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید. همچنین، از ویتامین D نیز استفاده کنید که می‌توانید از نور خورشید یا محصولات غنی شده با ویتامین D مانند شیر استفاده کنید.

با ورزش‌های منظم می‌توانید به تقویت استخوان‌ها کمک کنید. ورزش‌هایی که ماهیچه‌ها را مقاومت می کنند برای جلوگیری از علائم پوکی استخوان مناسب هستند. همچنین، از مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد خودداری کنید.

برای درمان پوکی استخوان چی بخوریم؟

برای درمان پوکی استخوان با تغذیه می‌توانید به رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و مفید برای سلامتی استخوان‌ها توجه کنید. در اینجا چند مورد از مواد غذایی که برای تقویت استخوان‌ها مفید هستند:

محصولات لبنی: شیر، ماست، پنیر و ماست‌خوراکی منابع عالی از کلسیم هستند که برای سلامتی استخوان‌ها بسیار مفیدند.

ماهی با استخوان: ماهی‌هایی مانند سالمون و ساردین که با استخوان مصرف می‌شوند، حاوی کلسیم و ویتامین D هستند که به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

سبزیجات و سبوس دارها: سبزیجات مانند کلم پیچ و کلم بروکلی که حاوی کلسیم و ویتامین K هستند و مصرف سبوس دارها نیز برای تقویت استخوان‌ها مفید است.

مواد غذایی غنی از منیزیم و فسفر: موادی مانند بادام، برنج قهوه‌ای، دانه‌های روغنی و ماهی که حاوی منیزیم و فسفر هستند نیز به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کنند.

مکمل‌های کلسیم و ویتامین D: در مواردی که نیاز به افزایش مصرف کلسیم و ویتامین D احساس می‌شود، می‌توان از مکمل‌های موجود در بازار استفاده کرد، اما قبل از مصرف آن‌ها، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

همچنین، سبک زندگی فعال، ورزش منظم، دوری از سیگار و مصرف مشروبات الکلی و تقویت عضلات اطراف استخوان‌ها نیز به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. بنابراین می توان به قطع کفت با داشتن یک زندگی سالم می توان به قطع گفت که پوکی استخوان درمان دارد.

علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن
علائم پوکی استخوان و درمان گیاهی آن

بهترین داروی گیاهی برای درمان پوکی استخوان

هدف درمان‌های طب سنتی و گیاهی، کنترل یا درمان مشکلات بدون استفاده از داروهای شیمیایی است. در واقع این ها را می توان به عنوان درمان جایگزین در نظر گرفت. گیاهان دارویی زیادی برای درمان پوکی استخوان به کار گرفته می شوند.

برخلاف تصور اکثر مردم که فکر می کنند داروهای گیاهی تاثیر زیادی ندارد باید گفت که گیاهان طبیعی بسیار قدرتمند هستند. بنابراین همیشه توصیه می شود هیچ یک از گیاهان دارویی را به صورت مستقیم و یا دم کرده مصرف نکنید. زیرا ممکن است بسیار قوی باشد.

توصیه درمانگیاه به شما این است که از داروهای گیاهی استفاده کنید که عصاره گیاهان را به صورت فرآوری شده و کنترل شده در خود جای داده اند. اثر این داروها در دوزهای مشخص تست شده است و می توانید از بی خطر بودن آن مطمئن باشید.

درمان گیاهی پوکی استخوان به کمک گیاهان زیر انجام می شود:

  • مریم‌گلی قرمز
  • شبدر قرمز
  • گیاه دم اسب
  • آویشن
  • زردچوبه
  • سویا
  • کوهاش سیاه

در ادامه به معرفی داروهایی خواهیم پرداخت که حاوی این ترکیبات باشند.

معرفی داروها و مکمل ها برای درمان پوکی استخوان در داروخانه اینترنتی درمانگیاه

همانطور که ذکر شد داروهای گیاهی می توان یک راه درمان مناسب برای پوکی استخوان باشند. همچنین مکمل هایی در داروخانه اینترنتی درمانگیاه موجود است که می تواند از ابتلا به پوکی استخوان به حد قابل قبولی جلوگیری کند. در ادامه به معرفی این داروها می پردازیم. برای مطالعه بیشتر ویژگی های هر یک و ثبت خرید آن می توانید به صفحه آن دارو مراجعه کنید.

قرص اکوئیفلکس: قرص استخوان ساز و پیشگیری از پوکی استخوان

قرص اکوئیفلکس یک داروی صد در صد گیاهی است که برای پیشگیری از پوکی استخوان و درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو همچنین سبب تقویت مو و ناخن می‌شود و برای روماتیسم، آرتروز و تسریع در بهبود شکستگی استخوان مناسب است. با داشتن مقدار بالایی از سیلیس که ماده اصلی تولید کننده کلاژن است، برای تقویت پوست و جلوگیری از چین و چروک نیز مفید است.

برای مشاهده کلیک کنید: قرص گیاهی درمان پوکی استخوان

پکیج پوکی استخوان درمانگیاه

پکیج پوکی استخوان درمان گیاه یک پک کامل و جامع برای درمان  پوکی استخوان است. . با تغییر رژیم‌ غذایی ما کاهش کیفیت سبک زندگی ابتلا به پوکی استخوان بسیار شایع شده است. بنابراین، پکیج درمان پوکی استخوان یکی از بهترین راه‌حل‌هاست که می‌تواند این مشکلات را حل کند. این پکیج شامل قرص ویتامین دی آربورنز دو بسته،فلکس اورت یوروویتال یک بسته، قرص استئوکینون یک بسته می باشد.

برای اطلاعات بیشتر از ویژگی های این پکیج کلیک کنید: پکیج پوکی استخوان درمانگیاه

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×