» پوست و مو، زیبایی » درمان خانگی ریزش مو شدید
درمان خانگی ریزش مو شدید

درمان خانگی ریزش مو شدید

۱۱ شهریور ۱۴۰۳ 2۰37

وقتی ریزش مو آغاز می شود شما در هرجایی مو میبینید. روی بالشت، روی لباس ها، کف حمام و سرامیک های خانه و… قطعا با دیدن این حجم از مو که ا سرتان می ریزد نگران زیبایی خود می شوید و به فکر درمان می افتید. در مرحله اول سریعتریت راه، درمان خانگی ریزش مو است. اگر این درمان ها جواب نداد می توانید به سراغ درمان های حرفه ای تر بروید. ولی آن چه که موها به ان نیاز دارند، اکسیرهای طببعی و مراقبت صحیح است.

قطعا با انجام همین مراقبت ها می توانید به میزان قابل توجهی از ریزش موی خود جلوگیری کنید. در این مطلب از درمانگیاه به درمان خانگی ریزش مو می پردازیم و راه کارهای مناسبی ارائه می دهیم.

درمان خانگی ریزش مو شدید

برای درمان خانگی ریزش مو باید ابتدا از علل ریزش مو مطلع شوید. روی بدن خودتان تمرکز کنید و ببینید که چرا این مشکل به وجودآمده است. می توانید یک آزمایش هم بدهید و از میزان ویتامین ها و مواد مغذی بدن اطمینان حاصل کنید. چنانچه سطح آهن، زینک، ویتامین D و ویتامین های B مثل بیوتین پایین باشد، قطعا باید ابتدا برای جبران آن مکمل های لازم را بخورید.

برای تشخیص دادن علل هورمونی ریزش مو، نیاز نیست آزمایش بدهید، کافیست نشانه ها را دنبال کنید و اگر علائم ریزش موی هورمونی داشتید، مطمئن باشید که علت ریزش موی شما همین است. در این شرایط برای درمان ریزش مو، سعی می شود با کمک محصولات خانگی فولیکول مو تقویت شود. وقتی فولیکول مو حفاظت و تقویت شود، عوامل هورمونی نمی توانند اثر مخرب روی آن داشته باشند.

درمان ریزش مو زنان

درمان خانگی ریزش مو زنان بسیار مهم تر است زیرا زیبایی هر زنی، به پر پشت بودن و بلند بودن موهای اوست. علاوه بر این خانم ها با انجام کارهایی مثل رنگ ولایت و کراتین به مو آسیب می زنند و مو دچار ریزش می شود، پس بیشتر به درمان ریزش مو احتیاج پیدا می کنند. اغلب موارد ریزش موی خانم ها با رعایت چند نکته مراقبتی و همچنین مصرف چند محصول گیاهی و طبیعی در منزل رفع خواهد شد.

 علل ریزش مو

ریزش مو علل مختلفی دارد و همین علل هم هستند که تعیین می کنند ما کدام درمان ریزش مو را انجام بدهیم. بیایید باهم کلیه علل ریزش مو را دقیق تر بشناسیم.

وراثت

موی خوب، پوست خوب و دندان خوب همگی با عامل وراثت مرتبط هستند. از این نظر شما باید شانس بیاورید و ژن خوبی داشته باشید. اما اگر به صورت ژنتیکی موی ضعیف و کم حجم داشته باشید و یا حتی طاسی سر در خانواده شما رایج باشد نمی توانید با آن مقابله کنید. تنها کاری که می توانید بکنید این است که با تقویت کردن موها، استحکام و مقاومت آن را تا بالاترین حد ممکن برسانید.

بیماری های خاص یا مصرف برخی داروها

وقتی فردی درگیر بیماری های خاصی مثل سرطان بشود و داروهای شیمی درمانی مصرف کند، به هیچ عنوان نمی تواند از ریزش موی خود جلوگیری کند. موها میریزند.

اما اگر شدت بیماری مثل سرطان نباشد و صرفا کمی ضعف عمومی ایجاد کند و این ضعف عمومی موجب ریزش مو بشود، می توان با مصرف مکمل های تقویتی و همچنین ماسک های طبیعی به عنوان درمان خانگی ریزش مو  از ریزش شدید موها جلوگیری کرد.

اضطراب و استرس

استرس و اضطراب بلای خانمان سوز بدن است. استرس به شدت روی ریزش مو تاثیر می گذارد. سعی کنید یوگا و مراقبه انجام بدهید و با ورزش کردن از میزان استرس خود بکاهید.

افزایش سن

با افزایش سن سطح مواد مغذی و معدنی بدن کاهش می یابد و موها با کاهش میزان مواد دریافتی از خون، ضعیف تر می شوند. پ

مراقبت نکردن از مو

شستشو با شامپوهای سولفات دار، استفاده مداوم از مواد شیمیایی و حالت دهنده ها، عدم استفاده از روبالشتی ساتن همگی موجب ریزش مو می شود.

درمان خانگی ریزش مو شدید
درمان خانگی ریزش مو شدید

علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو در زنان با آقایان متفاوت است. هم به لحاظ این که سیستم بدنی و هورمونی خانم ها متفاوت است و هم به لحاظ این که خانم ها موهای بلندتری دارند و معمولا رفتارهای تهاجمی بیشتری با موی خود دارند. پس باید علت ریزش موی زنان به طور دقیق تر بررسی شود. در ادامه نکات زیر در این خصوص ذکر شده است:

  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • یائسگی
  • افزایش هورمون آندروژن
  • کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون
  • ورود به دوره بارداری
  • وجود استرس، مشکلات و تنش‌های عصبی و روانی
  • کمبود آهن و کم‌خونی
  • اختلالات تیروئیدی

علت ریزش مو در مردان

اکثر مردان درگیر ریزش مو می شوند و علت آن چیزی نیست جر آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز که در نتیجه تبدیل تستسترون به دی هیدروتستسترون در بدن آقایان آزاد می شود. این آنزیم به فولیکول مو حمله می کند و آن را ضعیف می کند و به مرور زمان از بین می برد. با درمان خانگی ریزش مو می توان از این موضوع پیشگیری کرد.

درمان ریزش مو مردان

درمان ریزش مو در مردان باید از زمانی آغاز شود که به تازگی متوجه ریزش مو و کم حجم شدن موها شده اند و درمان خانگی ریزش مو در مراحل اولیه می تواند اثربخشی خوبی ایجاد کند. برای درمان خانگی ریزش مو در مردان باید نکات زیر را رعایت کنید.

  • شستشو با شامپو ضدریزش و فاقد سولفات
  • عدم مصرف ژل، اسپری حالت دهنده و…
  • عدم استفاده از اتو مو و سشوار داغ
  • عدم شستشوی مو با آب داغ
  • استفاده از عصاره های گیاهی موثر در تقویت مو

بهترین راه درمان ریزش مو ارثی چیست؟

برای درمان خانگی ریزش مو که به صورت ارثی ایجاد شده بهتر است از روغن تراپی در منزل استفاده کنید. روغن سیاه دانه یک انتخاب خوب است. زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت فولیکول‌های مو می شود. انجام مکرر روغن تراپی با روغن های مغذی و مفید هم موها را نرم می کند و هم روی اسکالپ سر اثر می گذارد و موجب حافظت از فولیکول مو استحکام تار مو می شود.

درمان ریزش مو در طب سنتی

از طب سنتی که صحبت می کنیم باید حتما به این نکته اشاره کنیم که تمام نکات فوق العاده ای که در طب سنتی استفاده می شود همگی از روش ها و توصیه های ابوعلی سینا است.

برای درمان ریزش مو در طب سنتی، توصیه شده است که غذاهای خونساز بخورید. فولیکول مو از خون تغذیه می کند و هر چه سطح خون بیشتر باشد و خون بیشتری در سر در گردش باشد، فولیکول بهتر تغذیه می شود.

طبق یک توصیه دیگر گفته شده است که در حمام موی سر خود را با مقداری نمک بشویید تا هم باعث پاکسازی پوست کف سر شود و هم به مو که طبیعت سرد دارد، گرمی ببخشد.

برای درمان سریع ریزش مو چی خوبه؟

ریزش مو یک شبه به وجود نیامده است که یک شبه از بین برود. اگر می خواهید درمان خانگی ریزش مو را انجام بدهید باید صبر داشته باشید. اما هر چه در اجرای روتین سلامت موی خود دقیق تر عمل کنید، سریعتر نتیجه می گیرید. روتین درمان سریع ریزش مو به این شرح است:

  • استفاده از شانه چوبی به جای فلزی و پلاستیکی
  • عدم استفاده از وسایل حرارتی
  • رنگ و دکلره و کراتین را برای مدتی کنار بگذارید.
  • از بالشت با روکش ساتن ابریشم استفاده کنید.
  • روبالشتی را هر هفته بشوئید.
  • هر روز به پوست کف سر عصاره رزماری اسپری کنید.
  • از آلوئه ورا برای مرطوب نگه داشتن ساقه مو استفاده کنید.
  • هفته ای یکبار به موها تخم مرغ بزنید.
  • شامپو فاقد سولفات استفاده کنید.
  • اگر موی چرب دارید، در هفته یکبار شامپوی سولفات دار بزنید.
  • موهای خود را بیش از دوبار در هفته نشوئید.
  • کف سر را ماساژ بدهید.

برای درمان ریزش مو ناشی از استرس

اگر بیش از حد استرسی هستید، دچار ریزش موی شدید خواهید شد. برای رفع استرس کافیست ورزش کنید. حتی یک پیاده روی ساده می تواند موثر باشد. خواندن مجله یا کتاب، خوابیدن یا مدیتیشن می‌تواند استرس شما را مدیریت کند و موجب درمان ریز مو ناشی از استرس شود.

استفاده از رزماری در درمان سریع ریزش مو

بهترین درمان خانگی ریزش مو، استفاده از رزماری است.  رزماری را بجوشانید و عصاره آن را داخل یک افشانه بریزید و روزانه دو مرتبه بر کف سر اسپری کنید. عصاره رزماری هم مو و پوست کف سر را آبرسانی می کند. و هم خاصیت ضدالتهابی و ضدقارچی دارد و این خاصیت از بسیاری از بیماری‌های پوست سر و فولیکول مو پیشگیری می‌کند.

درمان خانگی ریزش مو شدید
درمان خانگی ریزش مو شدید

روغن تراپی برای درمان خانگی ریزش مو

روغن تراپی مو نه تنها باعث درمان خانگی ریزش مو می شود بلکه موها را پر پشت تر و نرم تر هم می کند.  در ادامه فهرستی از بهترین روغن ها برای درمان ریزش مو را مشاهده می کنید.

روغن نارگیل: بهترین درمان خانگی ریزش مو

یکی از محبوب ترین محصولات طبیعی برای مراقبت از مو، روغن نارگیل است که سرشار از اسید لوریک (نوعی چربی اشباع شده) است. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل این توانایی را دارد که به داخل ساقه مو نفوذ کند و به نوبه خود موهای آسیب دیده را ترمیم کند. خواص رطوبت رسانی روغن نارگیل بالاست و با پر کردن فضای خالی موجود در کوتیکول مو، موجب صاف و یکدست شدن آن می شود.

روغن زیتون برای درمان ریزش مو

گرمای طبیعی بدن به روغن زیتون اجازه می دهد تا به عمق ساقه مو نفوذ کند و لایه ای نازک در قسمت بیرونی آن باقی بگذارد. با این حال، برای جلوگیری از ظاهری چرب و سنگین، باید به مقدار کم روی مو استفاده شود.

از آنجایی که روغن زیتون بسیار مرطوب کننده است، می تواند موهای شما را از خشکی ناشی از آب و هوا در طول ماه های زمستان نجات دهد. ریختن چند قطره روغن زیتون به موهایتان نیز می تواند به صاف نگه داشتن فر کمک کند.

روغن آرگان: بهترین روغن برای موهای رنگ شده

روغن آرگان از هسته درخت بومی مراکش به دست می آید. در سال های اخیر، این روغن به یک درمان خانگی ریزش مو محبوب برای بسیاری از انواع مو از جمله موهای وز، زبر و شکننده تبدیل شده است.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در برزیل، روغن آرگان به ویژه برای موهای آسیب دیده از رنگ مفید است. سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که به حالت‌دهی مو کمک می‌کند و از آن در برابر آسیب‌های ناشی از رنگ‌های اکسیداتیو، مانند رنگ‌هایی که برای موی پلاتین استفاده می‌شود، محافظت می‌کند.

مطالعه این مطلب در مورد روغن ارگان که به عنوان طلای مایع برای مو شناخته می شود نیز توصیه می گردد.

روغن آرگان برای مو و پوست و ناخن

روغن جوجوبا: بهترین روغن برای موهای نازک

دانه های گیاه جوجوبا سرشار از موم مایع و اسیدهای چرب ضروری هستند که خواص مرطوب کنندگی قوی دارند.

روغن جوجوبا برای مدت طولانی در شامپوها و نرم کننده ها استفاده می شود و می تواند به نرم شدن و بازگرداندن درخشندگی موهای کدر کمک کند. علاوه بر این، ممکن است به درمان خشکی پوست سر کمک کند و به کنترل شوره سر کمک کند.

درمان خانگی ریزش مو با ماساژ

یکی از راه ها درمان خانگی ریزش مو، ماساژ دادن کف سر است. این کار باعث می شود، گردش خون در این ناحیه افزایش پیدا کند. و موجب رساندن تغذیه بهتر به فولیکول مو شود. ماساژ سر را هم می توانید با دست انجام دهید و هم با کمک ماساژور های مخصوص که حس آرامش می بخشند.

داورهای درمان ریزش مو موجود در درمانگیاه

تونیک رویش مو رویش

در این تونیک تمامی ترکیبات گیاهی مورد نیاز مو برای رویش مجدد به کار رفته است.  عصاره های رزماری، گزنه، بابونه و مورد می توانند فولیکول مو را تقویت کنند و مو را برای رویش مجدد آماده کنند. این تونیک باعث کثیفی پوست و موی سر نمی شود و نیاز به استحمام فوری ایجاد نمی کند. اثر گذاری قوی و قیمت مناسب این محصول، موجب محبوبیت آن شده است.

خرید تونیک گیاهی موی سر رویش

رویش ترنه ساران ریزش مو

لوسیون رزماری الیس

لوسیون رزماری الیس یک محصول صددرصد گیاهی است که برای درمان ریزش و جلوگیری از ریزش مو، تقویت مو و ابرو استفاده می شود. این لوسیون می تواند موجب رفع شوره سر شود و با پنج عصاره گیاهی رزماری، سیر، مورد، آویشن شیرازی و گزنه موجب بهبود رشد موها گردد.

 خرید لوسیون گیاهی رزماری الیس

رزماری الیس

محلول لادن

محلول لادن مرکب حاوی عصاره هایی از گیاهان مختلف است. این محلول موجب درمان ریزش مو می شود به رویش مجدد مو کمک می کند.

محلول لادن مرکب: تونیک ضد ریزش مو

تونیک رویش مو لادن

 

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×