» داروهای گیاهی » بهترین قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر | ۶ داروی گیاهی موثر بر حافظه
بهترین قرص تقویت حافظه

بهترین قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر | ۶ داروی گیاهی موثر بر حافظه

بهمن ۱۵, ۱۴۰۲ 0۰235

بهترین قرص تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

مقدمه 

بهترین قرص تقویت حافظه کدام است؟ قرص پیشگیری از آلزایمر گیاهی چه نام دارد؟ اینها سوالاتی است که بعضی از مشتریان درمانگیاه از ما می پرسند و ما در تلاش هستیم تا در این مطلب اطلاعات کاملی درباره انواع قرص تقویت حافظه گیاهی برای بهبود عملکرد مغزی و پیشگیری از آلزایمر را به شما معرفی کنیم.

حافظه عبارت است از توانایی یادگیری، یادداری و یادآوری مطالب که یک مهارت به حساب می ‌آید. بی توجهی به حافظه و تقویت آن به مرور مشکلاتی مانند بیماری آلزایمر را به وجود می ‌آورد.

در جمعیت ایران بیش از ۸ میلیون، یعنی ۴ درصد سالمند وجود دارد که در این بین، یک میلیون از آنها دچار زوال عقل یا دمانس هستند. شایع‌ترین دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا آلزایمر نامیده می‌ شود. هر ۷ ثانیه یک نفر در ایران به آلزایمر مبتلا می ‌شود که هر ساله به عدم توجه به این مقوله و کثرت عوامل خطر، شرایط بدتر می شود.

زوال عقل معمولا به صورت تدریجی ایجاد می شود و موجب کاهش عملکرد های شناختی و اجتماعی فرد می شوند.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

  • آلزایمر چیست و چگونه می توان آن را شناسایی کرد؟
  • راه پیشگیری و درمان آلزایمر چیست؟
  • عوامل موثر در بهبود عملکرد مغز کدام است؟
  • رژیم غذایی مناسب برای تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری آلزایمر کدام است؟
  • عوارض جانبی مصرف شربت ها و قرص تقویت حافظه چیست؟
  • چند نمونه از بهترین قرص تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر گیاهی؟

بهترین قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

آلزایمر | شایع ترین علت دمانس

بیماری آلزایمر یک بیماری پیش رونده است که موجب اختلال در افکار و حافظه فرد می ‌شود. فراموش کردن اتفاقات، ناتوانی در انجام کارها، اختلال در خواندن و نوشتن، نداشتن درک درست از مکان و زمان، فوران احساسات، افسردگی و بی‌قراری از علائم آلزایمر است.

با پیشرفت بیماری آلزایمر مشکلاتی همچون اختلال در تکلم، فراموشکاری و کاهش بازدهی حافظه ایجاد می‌ شود.

آلزایمر نتیجه ضعف شدید در بخش حافظه مغز و مرگ سلول ‌های خاکستری است. در بعضی موارد بیماری آلزایمر  بعد از سن ۴۰ سالگی رخ می ‌دهد که به آن آلزایمر زودرس گفته می ‌شود.

همچنین ابتلا به بیماری آلزایمر می تواند تا ۲۰ سال قبل از بروز علائم آن اتفاق بیافتد؛ در نتیجه راه های پیشگیری از آلزایمر و تقویت حافظه از اهمیت بالایی برخوردار است. شما که هم اکنون در حال جستجو برای بهترین قرص تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر هستید، احتمالا جزو آن دسته از افرادی هستید که یا بیماری مبتلا به علائم آلزایمر در خانه دارید یا قصد دارید که برای پیشگیری از آلزایمر از هم اکنون قرص تقویت حافظه استفاده کنید.

عوامل خطر آلزایمر:

  • افزایش سن
  • ژنتیک
  • سبک زندگی ناسالم
  • کم تحرکی
  • ضربه به سر
  • خواب نامنظم
  • افسردگی
  • مصرف دخانیات

آلزایمر معمولا در افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می ‌افتد و به عنوان بیماری سالمندان شناخته می‌ شود. احتمال ابتلای زنان به آلزایمر بیشتر از مردان است؛ همچنین احتمال بروز آلزایمر در افرادی که سابقه خانوادگی از این بیماری دارند بیشتر است.

سبک زندگی سالم و انجام ورزش به عنوان یک روتین در زندگی، فرد را از چاقی، کم تحرکی، دیابت نوع ۲، چربی خون و فشار خون بالا دور می‌ کند و باعث پیشگیری از آلزایمر می ‌شود.

ضربات شدید به سر می ‌تواند احتمال وقوع بیماری آلزایمر را افزایش دهد. خواب بی برنامه و به هم ریخته، افسردگی و سیگار کشیدن از دیگر عوامل خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

تقویت حافظه | بررسی عوامل موثر بر کارایی مغز 

راه‌ های مختلفی برای تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر وجود دارد. مدیتیشن، تغذیه سالم، ورزش منظم، یاد گرفتن مهارت‌ های جدید و استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده ‌های آنها از جمله این راه ها هستند.

همچنین اگر خواب کافی داشته باشید، استرس را از خود دور کنید، دخانیات مصرف نکنید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید و از قرص تقویت حافظه پیشگیری کنید، می‌ توانید از بیماری آلزایمر پیشگیری کنید و جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

داشتن حافظه ای قوی می تواند درس خواندن را برای شما بسیار ساده تر کند. کنکوری ها و افرادی که  آزمون بزرگی در پیش دارند یا به طور کلی نیاز بیشتری به قدرت تجزیه و تحلیل و حافظه مغز دارند، با انتخاب و مصرف مواد غذایی و مکمل های تقویتی مناسب می توانند راندمان مطالعه خود را افزایش دهند.

مدیتیشن | یوگا

مدیتیشن یا مراقبه به تمرکز ذهنی روی یک موضوع یا فعالیت مشخص گفته می شود که در صورت اجرای درست، نتیجه آن  آرامش روحی فرد است.

مدیتیشن تمرکز را در فرد افزایش می دهد، سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد، سرعت ذهنی را بهبود می بخشد و در نهایت به تقویت عملکرد حافظه کمک می کند.

مدیتیشن مدرن در  ۳ حالت مختلف انجام می شود.

در حالت اول فرد کلمه ای (که به آن مانترا می گویند) را تکرار می کند و افکار خود را متمرکز آن می کند تا به آرامش برسد. حالت دوم بدین صورت است که مراقبه کننده به تنفس خود دقت می کند و دم و بازدم را با آگاهی انجام می دهد. در حالت سوم تمرکز بر روی حال است و افکاری که به ذهن می رسند بدون قضاوت مشاهده و نظارت می شوند.

یوگا نیز موجب تعادل جسم و روح می شود و در داشتن حافظه ای قدرتمند به فرد کمک می کند.

واکنش های عاطفی، رفتارهای هدفمند بدن، سرعت پاسخ گویی مغز، دقت تمرکز و حافظه هر فرد از عملکرد های اجرایی مغز هستند. انجام یوگا یا به عبارت دیگر یوگا درمانی به بهبود این عملکرد ها کمک می کند.

یوگا تاثیر شگرفی بر خلق و خوی افراد دارد و می تواند ذهن را منعطف کند و به بهبود عملکرد مغز به ویژه در سالمندان کمک شایانی کند.

تغذیه سالم

رژیم غذایی مناسب از مهم ترین ستون های سبک زندگی سالم است. تغذیه ناسالم در طولانی مدت موجب اختلالات مغزی علی الخصوص آلزایمر می شود. مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و مواد مغذی دشمن آلزایمر هستند.

از جمله موادی که از آلزایمر جلوگیری می کنند می توان به غلات کامل، مرکبات و میوه‌های ترش (مانند پرتقال و بلوبری)، گوجه فرنگی، گردو، زیتون و روغن زیتون، انگور سیاه فرنگی، تخمه کدو، کلم بروکلی، گیاه جینکوبیلوبا، کندر، آجیل و انواع مغز ها، ماهی‌های چرب حاوی امگا ۳، ۶ و ۹ اشاره کرد.

ویتامین های گروه B، ویتامین D و اسید فولیک از مواد مغذی مفید برای تقویت مغز هستند.

بهترین گیاهان برای تقویت حافظه رو میشناسی؟

👈 چند گیاه تقویت کننده حافظه

فعالیت بدنی

ورزش نه تنها تمرین بدن است بلکه فعالیتی ذهنی نیز به حساب می آید. مغز به طور دائم در حال یادگیری و تحلیل داده های ورودی به آن است؛ با ورزش عملکرد مغز و بدن در یک راستا قرار می گیرند و چیزی که به نام هماهنگی عصب و غضله شناخته می شود شکل می گیرد و تقویت می شود.

ورزش استرس شما را کاهش می دهد و باعث تقویت ذهن شما می شود؛ پس حتما فعالیت بدنی را در برنامه روزانه و هفتگی خود جای دهید. این فعالیت ها می توانند با شدت های کم، متوسط و شدید و به صورت های مختلف باشد.

از بهترین و ساده ترین ورزش ها که هر شخصی با هر سنی می تواند آن را انجام دهد می توان به پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری اشاره کرد.

ورزش، شادی و احساس مثبت را برای شما به ارمغان می آورد و احتمال بروز زوال عقل را کاهش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده تحرک مناسب احتمال بروز آلزایمر را در بزرگسالی نصف می کند.

فعالیت بدنی باعث افزایش جریان خون به مغز می شود؛ به عبارتی دیگر اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهند و با این عمل به بهبود عملکرد مغز کمک می کنند.

بهترین قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

ورزش مغز | یاد گرفتن مهارت های جدید و فعالیت های ذهنی

مغز پیچیده ترین اندام انسان است. ما برای حفظ راندمان کاری مغز و بهبود عملکرد بایستی آن را ورزش دهیم. تکنیک های مختلفی برای تقویت مغز و حافظه پیشنهاد شده است که شامل بازی های فکری و انواع چالش های ذهنی است.

چیدن پازل، یادگیری زبان خارجی، تصویرسازی ذهنی از فعالیت هایی است که می توانید برای تمرین ذهن انجام دهید.

درگیر کردن و به اصطلاح کار کشیدن از مغز موجب افزایش خلاقیت و تمرکز بیشتر در فرد می شود. نتیجه ورزش مغز، حفظ سلول های مغزی و افزایش تولید سلول های خاکستری می شود.

این سلول ها با افزایش سن و ریتم یکسان زندگی رو به کاهش می گذارند. یادگیری مهارت های جدید و فعالیت ذهنی بهترین راه بلند مدت برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزیمر است.

خواب کافی

خواب کافی و وجود روتین منظم استراحت از عوامل شادابی و عملکرد مناسب فرد در طول روز است. انسان در شبانه روز به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارد؛ زیاد و کم شدن این ساعات هر دو موجب مشکلاتی در بدن می شود.

برای داشتن حافظه خوب باید مغز به درستی کار کند و برای بهره گیری از حداکثر پتانسیل مغز بایستی خواب درستی داشته باشید.

استرس

استرس با علائم جسمی و روانی بسیاری همراه است. استرس شدید می تواند باعث بروز افسردگی و انواع مشکلات روانی گردد؛ همچنین به افزایش احتمال وقوع بیماری های قلبی عروقی دامن بزند.

استرس مزمن و طولانی مدت سلول های مغزی را از بین می برد و منجر به تضعیف تمرکز و حافظه می شود.

دخانیات | الکل

مصرف سیگار و انواع مواد مخدر سلامت عمومی بدن را مورد تهدید قرار می دهد. حجم نیکوتین موجود در سیگار به همراه مواد مضر دیگر آن موجب آسیب به بافت مغز و افزایش احتمال بروز زوال عقل در فرد مصرف کننده می شود.

مصرف الکل مخصوصا در طولانی مدت اثرات مخربی بر سلامت مغز دارد و باعث کاهش سطح عمومی دوپامین در بدن می شود. بعضی از انواع قرص تقویت حافظه می توانند از اثرات مخرب الکل بر مغز جلوگیری کنند و سبب پیشگیری از آلزایمر شوند.

دارو های گیاهی موثر برای تقویت حافظه

قرص جینکورا

قرص جینکورا با ترکیبات کاملا گیاهی خب موجب تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز و همچنین رفع وزوز گوش می شود.

جینکورا همچنین در پیشگیری از آلزایمر و سایر بیماری های ناشی از کاهش عملکرد مغز کاربرد دارد. این فراورده با افزایش خون رسانی به مغز در بهبود راندمان کاری مغز نقش دارد.

مصرف همزمان قرص جینکورا با فراورده های گیاه جینسینگ می تواند موجب تقویت قوای جنسی و بهبود عملکرد جنسی، مخصوصا در آقایان شود.

فلاونوئید موجود در این قرص، خود یک آنتی اکسیدان قوی است و در تقویت سلامتی و کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری های قلب و عروق موثر اَست.

قرص جینکورا

بهترین قرص تقویت حافظه جینکورا

کپسول نوروپلاس یوروویتال

کپسول نوروپلاس یوروویتال یک مکمل تغذیه ای برای تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر و بهبود عملکرد مغزی و ذهنی است که با دارا بودن طیف متنوعی از ویتامین ها و مواد معدنی موثر بر عملکرد مغز، می تواند به تقوت حافظه و بهبود عملکرد مغزی کمک کند. در این محصول علاوه بر ترکیبات فوق، از امگا ۳ و عصاره جینسینگ هم برای تقویت مغز استفاده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کلیک بر روی لینک زیر درباره این محصول مطالعه کنید

کپسول نوروپلاس

قرص نوروپلاس

 

لجینکوگل

قرص جینکوگل باعث جلوگیری از فرسودگی حافظه، اختلال در ادراک، سرگیجه، سردرد، اضطراب و وزوز گوش می شود؛ این مشکلات معمولا ناشی از کاهش گردش خون در مغز است.

گیاه جینکوبیلوبا موجود در این فراورده در طب سنتی چین استفاده های فراوان دارد و برای تقویت حافظه و ادراک مغزی مناسب است.

مصرف قرص تقویت حافظه جینکوگل جریان خون را در سیستم مغزی و عصبی افزایش داده و از این راه موجب تقویت سلول های مغزی می شود.

قرص تقویت حافظه جینکوگل

جینکوگل بهترین داروی تقویت حافظه

ممورکس

قرص تقویت حافظه ممورکس حاوی گیاه جینکوبیلوبا است و موجب رفع سردرد، سرگیجه، افسردگی، ضعف بینایی و همچنین بهبود خون رسانی به مغز می شود.

این قرص دارای مواد آنتی اکسیدان است و از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند. با مصرف این محصول از اعصاب شما محافظت می شود و ریسک ابتلا به بیماری آلزایمز و اختلالات عروقی کاهش می یابد.

قرص تقویت حافظه ممورکس

ممورکس داروی تقویت حافظه

قرص اکتیو مایند

قرص اکتیو مایند که در طب سنتی با نام قرص کندر نیز شناخته می شود، یک قرص حافظه گیاهی است. مصرف این قرص با بهبود اکسیژن رسانی به مغز باعث تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از آلزایمر و دیگر عارضه های مغزی مانند پارکینسون می شود.

در طب ایرانی همواره کندر را با افزایش هوش و حافظه همراه دانسته اند که برای تمام سنین قابل استفاده است و مصرف این ماده با افزایش میزان خون ورودی به مغز و تغذیه بهتر سلول ها از تومور های مغزی جلوگیری می کند.

قرص کندر در طب سنتی به عنوان بهترین قرص تقویت حافظه گیاهی شناخته می شود.

قرص تقویت حافظه اکتیو مایند

قرص تقویت حافظه اکتیو مایند

شربت میم ویتابیوتکس

شربت میم ویتابیوتیکس با طعم طبیعی پرتغال و دارای بودن مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین D، ویتامین C و ویتامین‌ های گروه B و آهن، مکملی مناسب برای کودکان و نوجوانان است.

مصرف شربت میم ویتابیوتیکس به سلامت عمومی بدن کمک می کند. مواد مغذی و مفید موجود در ترکیبات این شربت در رشد و تقویت سلول های مغزی بسیار موثر هستند.

شربت تقویت حافظه میم ویتابیوتکس

شربت میم ویتابیوتکس

معجون کندر و عسل کیمیاگر

معجون کندر و عسل کیمیاگر یکی از بهترین دارو های گیاهی برای تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر است. ترکیبات کندر، زنجفیل، سد کوفی و عسل موجود در این محصول به کمک افراد در تمام سنین می آید و با برطرف کردن تنگی عروق موجب افزایش خون رسانی به سلول های مغزی می شود.

کندر یکی از ترکیبات اصلی این معجون است و با خواص خود می تواند عامل بازدارنده ای در ابتلا به فراموشی و همچنین عامل موثری در تقویت حافظه باشد.

معجون تقویت حافظه کندر و عسل کیمیاگر

معجون کندر برای تقویت حافظه

 

عوارض جانبی مصرف مکمل های تقویت حافظه

قرص ها و شربت های تقویت حافظه به علت ماهیت گیاهی خود عوارض بسیار کمی دارند. مصرف این فراورده ها در موارد محدود باعث مشکلات گوارشی خفیف، سردرد، اختلال در فشار خون و واکنش های آلژیک و حساسیت می شود.

 

جمع بندی | بهترین قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

حافظه مجموعه ای از پردازش های به هم پیوسته و نتیجه اتصال و ارتباط نورون ها با هم است. حافظه قوی به عواملی مختلفی مرتبط است ولی از اصلی ترین آن ها، انسجام و تداوم در سلامت و تولید سلول های مغزی و همچنین بقای سلول های قدیمی است.

حافظه ای قدرتمند به مغزی با کارایی بالا نیاز دارد. برای تقویت حافظه بایستی مغز خود را در معرض شرایط مناسب قرار دهیم. کار کشیدن از مغز، تامین نیاز های غذایی آن و سلامت روانی از مهم ترین این شرایط هاست.

امروزه تامین نیاز های غذایی در افراد می تواند با چالش رو به رو شود و نیاز به مکمل غذایی بیش از پیش احساس می شود.

امید است با خواندن این مقاله علاوه بر افزایش اطلاعات عمومی خود در رابطه با مغز و معضلات مربوط به آن، به راحت کردن کار شما در انتخاب بهترین قرص تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر کمک شده باشد.

دکتر شیما نظامی

دکتر شیما نظامی

من دکتر شیما نظامی دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و موسس داروخانه دکتر نظامی در مشهد هستم. اینجا اطلاعات علمی درباره داروها و پزشکی رو با شما به اشتراک میگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×