علت خارش بدن چیست؟ آیا کمبود ویتامین باعث خارش بدن می شود؟ این ها سوالاتی است که می تواند ذهن هر یک از ما رو درگیر کند.

کهیر و خارش پوست گاهی مظهر یک پوست ناسالم به دلیل رژیم غذایی ناکافی به شمار می آید. در بدن، خون، مواد مغذی را به تمام اندام ها از جمله پوست حمل می کند. در برخی موارد خارش پوست نشانه این است که بدن مواد مغذی کافی دریافت نمی کند.

در صورت بروز چنین شرایطی، آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن میشود.

پوست بزرگترین عضوی است که بدن انسان را احاطه کرده است. ساختار پوست از بیرونی ترین لایه اپیدرم (حاوی سلول های مرده)، درم (شامل رگ های خونی، اعصاب، غدد عرق) و لایه زیرین با وجود سلول های چربی، تشکیل شده است. پوست عضوی است که علائم بسیاری از بیماری های داخلی را منعکس می کند. با توجه به ظاهر پوست خود می توانید پیش از حاد شدن هر گونه بیماری، از وخامت آن جلوگیری کنید.

اثرات خشکی پوست تنها به احساس خارش پوست و کشیدگی محدود نمی شود، خشکی پوست نیز باعث بسیاری از مشکلات دیگر مانند چین و چروک های زودرس، ترک خوردن و امثال آن می شود که پوست را مستعد آسیب های بیشتر و حتی عفونت های شدید می کند. لایه بالایی پوست یا اپیدرم برای عملکرد مناسب نیاز به آبرسانی کافی دارد. از این رو چربی، پروتئین و آب با هم تعامل دارند تا پوست را انعطاف پذیر و هیدراته نگه دارند.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی به روش های مختلف روی پوست و بسیاری از اعضای بدن تاثیر می گذارد و باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. بنابراین مصرف روزانه ویتامین ها و مواد معدنی فراوان برای سلامت پوست، مو و ناخن مهم است. علائم کمبود ویتامین تنها در پوست خودنمایی نمی کند، بررسی علائم دیگر می تواند به تشخیص کمبود ویتامین کمک کند. مطالعه مقاله 5 نشانه رایج از علائم کمبود ویتامین جهت آگاهی و تشخیص بهتر توصیه می شود.

اکنون که از اهمیت ریزمغذی ها در سلامت پوست آگاه شدیم وقت آن رسیده به این پرسش که کمبود چه ویتامینی باعث خارش بدن میشود پاسخ بدهیم.

کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن میشود

کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن میشود؟ علت خارش بدن

نقش ویتامین های گروه B در سلامت پوست

ویتامین های گروه B از آن جهت بسیار ضروری هستند که به بدن در سنتز پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی های مورد نیاز پوست و مو کمک می کنند.

ویتامینB1  گردش خون را بهبود می بخشد و پیری را به تاخیر می اندازد، ویتامین B2  برای آبرسانی پوست و لب ها ضروری است و ویتامین B3 چربی های مورد نیاز بدن را تولید می کند.

B12 و B6 از دیگر مواد ضروری هستند که رطوبت پوست را حفظ می کنند و کمبود آن ها باعث خارش پوست، خشکی بیش از حد و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از ویتامین B مانند ماهی، گوشت، شیر، تخم مرغ، غلات غنی شده، سیب زمینی و سبزیجات نشاسته ای به تغذیه پوست کمک می کند. مصرف مکمل های ب کمپلکس مشکل خشکی پوست را با سرعت بیشتری برطرف می کند.

قرص ب کمپلکس

قرص ب کمپلکس یک مکمل عالی جهت تامین انواع ویتامین های گروه B است. محتویات این مکمل تنها محدود به ویتامین های این گروه نمی شود بلکه با مقادیر مناسبی از زینک، سلامت پوست شما را تامین می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص ب کمپلکس

ب کمپلکس زینک پلاس نیچرفیت

ب کمپلکس زینک پلاس نیچرفیت

علت خارش بدن و  نقش ویتامین  A

این ویتامین برای ترمیم و بازسازی سلول های پوست مورد نیاز است. کمبود آن می تواند باعث تجمع سلول های مرده پوست شود درنتیجه باعث ایجاد مشکلاتی مانند اگزما و التهاب می شود.

بنابراین هر فردی باید مقدار کافی ویتامین A را از سبزیجات سبز، زرد و نارنجی مانند هویج، اسفناج، سیب زمینی شیرین، پرتقال، انبه، پاپایا، جگر، گوشت گاو، مرغ، ماهی، تخم مرغ، گندم، سویا و غیره دریافت کند.

مولتی ویتامین ویتاویوا از جمله مکمل های مناسب جهت دریافت دوز مشخصی از این ویتامین به صورت روزانه است.

مولتی ویتامین ویتاویوا

مولتی فیکس با در اختیار داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه ویتامین A یک انتخاب مناسب جهت تامین مواد مغذی در سلامت پوست است. علاوه بر رفع خارش پوست، برطرف کردن خشکی دهان، بهبود سطح ایمنی و افزایش انرژی، از دیگر خواص مثبت این مولتی ویتامین است.

اینجا کلیک کنید 👈 مولتی ویتامین ویتاویوا

مولتی فیکس آقایان: مولتی ویتامین 60

مولتی فیکس آقایان: مولتی ویتامین 60

ویتامین D چه تاثیری در خارش بدن دارد؟

این ویتامین علاوه بر آن که به عنوان ویتامین آفتاب یا نور خورشید شناخته می شود، برای سلامت پوست، استخوان و دندان ها مهم است.

ویتامین D در اپیدرم پوست وجود دارد و خشکی پوست یکی از نشانه های مهم کمبود ویتامین D است.

ویتامینD همچنین مسئول تشکیل سد محافظ پوست است که به آن کمک می کند قدرت دفاعی خود را تقویت و حتی از آکنه، چین و چروک و خطوط ریز جلوگیری کند.

شما می توانید ویتامین D را از نور خورشید (در ساعات ایمن) و مواد غذایی مانند گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، ماهی چرب، غلات صبحانه، پرتقال، شیر سویا، قارچ، بلغور جو دوسر و غیره دریافت کنید. مصرف مکمل های حاوی ویتامین D نیز توصیه همیشگی پزشکان و کارشناسان سلامت و تغذیه است.

قرص ویتامین دی 1000 هلث اید

مکمل ویتامین دی 1000 هلث اید از بهترین مکمل های حاوی ویتامین دی موجود در بازار است. این قرص به طور تخصصی به بهبود سلامت استخوان، رفع خارش پوست، کمک به افزایش جذب کلسیم، حفظ سلامت استخوان ها، بهبود عملکرد ایمنی و فعالیت مناسب ماهیچه ها می پردازد.

اینجا کلیک کنید 👈 ویتامین دی 1000 هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

ویتامین E، یک آبرسان قوی

این یک ویتامین ضروری است که به پوست کمک می کند تا هیدراته و مرطوب بماند. ویتامین E پایه روغنی برای لیپیدها است و به کاهش التهاب و اثرات اولیه پیری کمک می کند.

کمبود این ویتامین می تواند باعث خشکی و ترک بر روی پوست شود. ویتامینE  همچنین برای مهر و موم کردن ترک های پوستی و محافظت از پوست در برابر آسیب های بیشتر ضروری است.

شما می توانید ویتامین E را از دانه های آفتابگردان، بادام، بادام زمینی، کدو تنبل، فلفل، روغن سویا و مکمل ویتامین E دریافت کنید.

کپسول ژلاتینی ویتامین E هلث برست

کپسول ژلاتینی ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی خود به مبارزه با رادیکال های آزاد می پردازد. این مکمل با پیشگیری از سرطان پوست، موجب رفع حساسیت پوستی، قرمزی و خارش پوست نیز می شود. تقویت سیستم ایمنی و حفظ شادابی مو و ناخن نیز از دیگر خواص مکمل هلث برست است.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول ویتامین E هلث برست

قرص ویتامین e 400 برای چی خوبه

ویتامین E هلث برست

ویتامین C و خشکی پوست

شاید نام ویتامین C را به عنوان ویتامین محافظ پوست شنیده باشید، این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و برای تولید کلاژن ضروری است. کمبود این ویتامین باعث از دست رفتن آب موجود در سلول های پوستی و خشکی پوست می شود. برای حفظ حداکثر فواید پوست، ویتامین C خود را از مرکبات، فلفل، طالبی، توت فرنگی، بروکلی و مکمل های حاوی ویتامین سی دریافت کنید.

ویال ویتامین سی یوروویتال و نقش آن در خارش بدن

ویال ویتامین سی با ترکیباتی نظیر آسکوربیک اسید، سدیم متا بیسولفیت، سوربیتول، سدیم هیدروکسید، طعم دهنده پرتقال و غیره به عنوان یک آنتی اکسیدان ضروری، سلامت پوست شما را تقویت می کند. هر ویال این محصول حاوی شش تک دوز به میزان 10 میلی لیتر است. هر ویال، 1000 میلی گرم ویتامین سی را شامل می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 ویال ویتامین سی یوروویتال

ویال خوراکی ویتامین سی یوروویتال

ویال خوراکی ویتامین سی یوروویتال

خواص زینک و اثر آن بر سلامت پوست

علاوه بر پرداختن به سوال کمبود کدام ویتامین باعث خارش بدن میشود بهتر است به سراغ دیگر مواد معدنی نظیر زینک برویم. کمبود روی می تواند باعث مشکلات بسیاری مانند پسوریازیس، خشکی پوست سر، درماتیت آتوپیک و حتی اگزما شود. بنابراین، برای اطمینان از محافظت از پوست خود، یک رژیم غذایی غنی از زینک را انتخاب کنید. غذاهای غنی از روی شامل صدف، گوشت قرمز، مرغ، کربوهیدرات، خرچنگ، لوبیا، آجیل و غیره می شود.

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

فرمولاسیون کپسول ویتامین دی علاوه بر این ویتامین ضروری، شامل زینک، منیزیم و منگنز می شود. از بین بردن خارش بدن، کاهش خطر سرطان پروستات، کمک به سلامت مو، ممانعت از پوکی استخوان و پیشگیری از آرتروز از جمله خواص مهم این کپسول است.

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول زینک آنتی ایجینگ

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

علت خارش بدن و کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی بسیار ضروری است و نقش مهمی در بدن دارد. کلسیم عنصر اصلی ساختاری استخوان است و 70 درصد از توده استخوانی را تشکیل می دهد.

علاوه بر این، کلسیم بر توانایی عضلات در انقباض نیز تأثیر می گذارد و یک انتقال دهنده مهم سیستم عصبی و یک عنصر ضروری برای عملکرد صحیح کل بدن است.

کمبود کلسیم منجر به پوکی استخوان، ناخن های ضعیف، موهای شکننده، گرفتگی عضلات، انقباضات عضلانی، حتی در موارد شدید باعث از دست دادن حافظه می شود.

افسردگی و اختلالات اضطرابی نیز بیماری هایی هستند که در صورت کمبود کلسیم در بدن ایجاد می شوند، زیرا این ماده معدنی نقش مهمی در متعادل کردن خلق و خو ایفا می کند.

علاوه بر علائم فوق، هنگامی که کمبود کلسیم رخ می دهد، فرد در دست ها و پاهای خود نیز احساس سوزن سوزن شدن می کند. سوزن سوزن شدن اطراف دهان یا انگشتان نشانه کمبود شدید کلسیم است.

در صورت خارش و مشکوک بودن پوست به دلیل کمبود کلسیم، تجویز دوز صحیح مکمل‌ کلسیم اهمیت خاص خود را دارد. زیرا کلسیم اضافی نیز بسیار خطرناک است.

علاوه بر این، توجه به رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی به ویژه کلسیم ضرورت دارد. غذاهایی مانند ماهی، میگو، شیر و محصولات لبنی را افزایش دهید تا از نیاز بدن به کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.

سافت ژل لیکوئی کلسیم

سافت ژل لیکوئی کلسیم با وجود شش ملح مختلف کلسیم، نیاز بدن به این ماده معدنی را برطرف کرده است. این کپسول با وجود گیاه دم اسبی موجب استحکام مو، ناخن و براق شدن مو می شود. ضمن آن که از سلامت استخوان ها حمایت کرده، سافت ژل لیکوئی کلسیم، به رفع مشکل خارش بدن کمک می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 سافت ژل لیکوئی کلسیم

کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

لیکوئی کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

اکنون که می دانیم کمبود چه ویتامینی باعث خارش بدن میشود لازم است به علائم کمبود ویتامین و خشکی بدن توجه ویژه ای داشته باشیم. بدن همیشه برای تغذیه و سلامت پوست به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارد. بنابراین، مهم است که نسبت به علائم کمبود ویتامین حساس باشید. علاوه بر تغذیه صحیح، مصرف مکمل های حاوی ویتامین و مواد معدنی می تواند به رفع این مشکلات کمک موثری کند.

شما می توانید با انواع مکمل های ویتامین و مواد معدنی موجود در داروخانه اینترنتی درمانگیاه آشنا شوید و در صورت نیاز اقدام به ثبت سفارش خود به صورت آنلاین کنید.