کاهش کورتیزول با طب سنتی | قرص کاهش کورتیزول | درمان کورتیزول بالا


کورتیزول یک هورمون استرس است که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود. این هورمون به بدن شما کمک می کند تا با موقعیت های استرس زا مقابله کند. کورتیزول همراه با مغز شما، خلق و خو، انگیزه و ترس را کنترل می کند و می تواند به یک سیستم هشدار در بدن شما تشبیه شود. بنابراین وقتی احساس «جنگ یا گریز» را تجربه می کنید، می توانید این را به افزایش سطح کورتیزول خود نسبت دهید.

در حالی که ترشح کوتاه مدت کورتیزول می تواند به شما کمک کند تا به سرعت از خطر فرار کنید، اما زمانی که سطح کورتیزول برای مدت طولانی بیش از حد بالا باشد، این هورمون می تواند بیشتر از اینکه کمک کند به شما آسیب برساند.

کاهش کورتیزول با طب سنتی

کاهش کورتیزول با طب سنتی

بنابراین اگر کورتیزول بالا را در دراز مدت جدی نگیرید با مشکلات بسیاری رو به رو خواهید شد. با این مقاله همراه باشید تا بتوانید ضمن اصلاح سبک زندگی خود، به کاهش کورتیزول با طب سنتی بپردازید.

کورتیزول چگونه در بدن شما کار می کند؟

مناطق خاصی از مغز میزان صحیح کورتیزول مورد نیاز بدن را تعیین می کند. به طور کلی، اگر سطح کورتیزول پایین باشد، مقدار تولید شده به طور خودکار تنظیم می شود. اگر بیش از حد بالا باشد، غدد فوق کلیوی وارد بازی می شوند و سطوح را در صورت نیاز تنظیم می کنند.

یک روز پراسترس را پشت سر گذرانده اید؟ کورتیزول در واقع می تواند اندام های بدن شما را که ممکن است در آزادسازی آن اختلال ایجاد کنند، خاموش کند. این اندام ها ممکن است شامل سیستم گوارش یا تولید مثل، سیستم ایمنی یا حتی فرآیندهای رشد شما باشد. همچنین ممکن است کاهش ترشح گوارشی و افزایش فشار خون را نیز تجربه کنید.

خارج از استرس، چگونه می توانید تشخیص دهید که سطح کورتیزول شما بالا است؟

هنگام سردرد، بیماری قلبی، مشکلات حافظه و تمرکز، مشگلات گوارشی، افزایش وزن و مشکلات خواب، سطح کورتیزول بالا می رود.

با توجه به چند راهکار ساده اضطراب خود را درمان کنید

جهت مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 اضطراب چیست و چگونه درمان می شود

وقتی کورتیزول بالا می رود چه اتفاقی می افتد؟

در طول 20 سال گذشته، مطالعات به طور فزاینده ای نشان داده اند که سطوح متوسط تا بالا کورتیزول ممکن است منجر به مجموعه ای از مشکلات سلامتی شود، مانند:

بیماری مزمن: افزایش طولانی مدت کورتیزول می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع 2، پوکی استخوان و سایر بیماری های مزمن را افزایش دهد.

افزایش وزن: کورتیزول می تواند اشتها را افزایش دهد و به بدن سیگنال دهد که متابولیسم را برای ذخیره چربی تغییر دهد.

کمبود انرژی و مشکل در خواب: کورتیزول بالا در درازمدت با هورمون های خواب تداخل ایجاد می کند در نتیجه بر کیفیت و طول خواب تأثیر منفی می گذارد.

مشکل در تمرکز: برخی از افراد که به آن «مه مغزی» نیز می ‌گویند، مشکل تمرکز و عدم وضوح ذهنی را گزارش می‌کنند. این حالت می تواند به دلیل عدم درمان کورتیزول بالا رخ دهد.

اختلال در سیستم ایمنی: افزایش کورتیزول می تواند سیستم ایمنی را مختل کند و مبارزه با عفونت ها را دشوارتر کند.

سندرم کوشینگ: در موارد نادر، سطوح بسیار بالای کورتیزول می تواند منجر به سندرم کوشینگ شود که یک بیماری نادر اما جدی است.

راهکارهای کاهش کورتیزول با طب سنتی

با توجه به آنچه گفته شد احتمالا تاکنون اهمیت درمان کورتیزول بالا را درک کرده باشید. خوشبختانه راه های زیادی برای کاهش سطح کورتیزول وجود دارد.

هنگامی که مدیریت استرس را در نظر می گیرید نسبت به لحظه های استرس زا در زندگی خود آگاه باشید. در فعالیت های تمدد اعصاب شرکت کنید و اقداماتی را برای کنترل فشار خون انجام دهید. گذراندن وقت با عزیزان نیز مفید است، بنابراین روابط سالم و حمایتی ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید دیگر رویکردهای طبیعی را دنبال کنید، روش ‌های سبک زندگی ساده ‌ای وجود دارد که می‌ توانید انجام دهید، مانند ورزش (فقط زیاده روی نکنید!) و داشتن یک رژیم غذایی متعادل نظیر پروبیوتیک ها، چای سبز، غلات کامل و شکلات تلخ می تواند کورتیزول بالا را کاهش دهد.

علاوه بر این، می توانید یک مکمل های گیاهی را جهت کاهش کورتیزول با طب سنتی مصرف کنید.

کدام مکمل های گیاهی را باید انتخاب کنید؟

گیاهان آداپتوژن گیاهانی هستند که به بدن در مقاومت در برابر عوامل استرس زای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی کمک می کنند. در زیر چند مکمل گیاهی به عنوان قرص کاهش کورتیزول پیشنهاد شده است.

آشواگاندا یک گیاه هندی است که به عنوان مقوی اعصاب استفاده می شود و اعصاب را آرام می کند. این گیاه مهم به خاطر طیف وسیعی از فواید سلامتی اش شناخته شده است. آشواگاندا که اغلب به عنوان جینسینگ هندی یا گیلاس زمستانی نامیده می شود، برای تنظیم سیستم ایمنی و کاهش اضطراب استفاده می شود.

آشواگاندا در کنار عصاره بابونه، گیاه ریشه طلایی، گل ساعتی و بادرنجبویه در قرص مود پلاس نوتراکس موجود است. این قرص کاهش کورتیزول بدون عارضه جانبی بوده و دوز پیشنهادی شرکت سازنده مصرف روزانه یک تا دو قرص همراه با یک لیوان آب است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص مود پلاس

مود پلاس نوتراکس

مود پلاس نوتراکس

گل ساعتی برای قرن ها، در مقابله با استرس های فیزیکی، شیمیایی و روانی موثر بوده است. این گیاه به عنوان یک گیاه موثر در کاهش کورتیزول با طب سنتی به کاهش استرس فیزیکی، به ویژه استرس مرتبط با فعالیت طولانی مدت کمک می کند. گل ساعتی حاوی فلاونوئیدها و آلکالوئیدهای گروه هارمالا و اسید سیانیدریک است و ضمن درمان تنش های عصبی خواص ضد افسردگی دارد.

گل ساعتی در کنار بهار نارنج، سنبل الطیب و اسطوخودوس اثربخشی خود را افزایش داده و به شکل قرص توسط لابراتور داروسازی حکیم مومن تبریزی تحت عنوان قرص تراگزاکوم تولید می شود. قرص تراگزاکوم به عنوان یک داروی گیاهی کاهش کورتیزول با طب سنتی یکی از بهترین مکمل های گیاهی ضداسترس موجود در بازار است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص تراگزاکوم

تراگزاکوم حکیم خواب آور و آرامبخش

تراگزاکوم حکیم خواب آور و آرامبخش

سنبل الطیب دیگر گیاهی است که به عنوان آداپتوژن شناخته می شود، به این معنی که به بدن شما کمک می کند تا در هنگام مصرف با استرس سازگار شود. این گیاه همچنین اضطراب را تسکین می دهد، کورتیزول را سرکوب می کند و مقاومت کلی در برابر استرس های عمومی ایجاد می کند. عصاره سنبل الطیب به دلیل توانایی اش در کمک به داشتن خواب راحت و باکیفیت در اروپا و آسیا مشهور است.

سنبل الطیب به شکل شربت با نام شربت والریان یا شربت سنبل الطیب موجود است. جهت آشنایی بیشتر با این داروی گیاهی کاهش کورتیزل با طب سنتی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 شربت سنبل الطیب

شربت سنبل الطیب

شربت سنبل الطیب

سخن پایانی

کورتیزول هورمونی است که در زمان استرس ترشح می شود. در حالی که برای واکنش به استرس های فیزیولوژیکی و روانی مهم است، اما کورتیزول بالا به صورت مزمن می تواند منجر به مشکلات متعددی شود.
در کنار صحبت با یک متخصص مراقبت بهداشتی، اتخاذ عادات سبک زندگی سالم تر می تواند به طور طبیعی به کاهش سطح کورتیزول شما کمک کند.
اگر به دنبال راهی طبیعی برای کاهش سطح کورتیزول و استرس کلی خود هستید، ضمن رعایت سبک زندگی سالم، مکمل های گیاهی کاهش کورتیزول با طب سنتی را در دسته داروهای ضد استرس امتحان کنید.