ویتامین ها مواد مغذی هستند که در جهت عملکرد منظم و صحیح بدن انسان نقش مهمی ایفا می کنند. به طور متوسط ​​بدن انسان برای سالم و فعال ماندن به 13 نوع ویتامین مختلف نیاز دارد. هر کدام از این ویتامین ها عملکردها و فواید جداگانه ای برای بدن انسان دارند.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است مقادیر کافی از تمام ویتامین ‌های مورد نیاز را دریافت نکنیم. این موضوع به تدریج باعث ضعیف ‌تر شدن بدن شده و آثار ناشی از عوارض و علائم کمبود ویتامین ‌های بدن را افزایش می دهد. نشانه کمبود ویتامین در بدن شامل موارد گوناگونی از جمله شکنندگی مو و ناخن، زخم های دهان، ریزش مو، لکه های پوسته پوسته به روی پوست و غیره می شود.

شناخت این علائم می تواند به شما در تنظیم رژیم غذایی خود کمک کند. یک رژیم غذایی فاقد مواد مغذی، علائم ناخوشایندی ایجاد می کند. توجه به علائم کمبود ویتامین های بدن موثرترین راه برای آگاهی نسبی از صحت و سلامت عمومی بدن است.

علائم کمبود ویتامین های بدن

داروخانه اینترنتی درمانگیاه قصد دارد تا در این مقاله به بررسی چهار نشانه رایج و علائم کمبود ویتامین های بدن و مواد معدنی و نحوه رفع آن ها بپردازد.

1- خونریزی لثه

خونریزی لثه اتفاقی است که بسیاری از افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند. رایج ترین علت آن به مسواک زدن افراد با خشونت زیادی باز می گردد. اما اگر این مورد ادامه داشته باشد احتمالا رژیم غذایی شما فاقد ویتامین C است. ویتامین C نقش مهمی در بهبود زخم و ایمنی دارد. این ویتامین حتی در نقش یک آنتی اکسیدان ظاهر می شود و به جلوگیری از آسیب سلولی نیز کمک می کند.

خونریزی لثه یکی از دلایل جدی نشانه کمبود ویتامین در بدن محسوب می شود. بدن شما ویتامین C را به تنهایی تولید نمی کند، بنابراین تنها راه برای حفظ سطح کافی آن از طریق رژیم غذایی و مکمل است. کمبود ویتامین C در افرادی که به اندازه کافی میوه و سبزیجات تازه مصرف می کنند نادر است. با این حال، بسیاری از مردم در خوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی در روز امتناع می کنند.

 

علائم کمبود ویتامین های بدن

علائم کمبود ویتامین های بدن

 

2- خشکی پوست

مصرف بسیار کم ویتامین C از طریق رژیم غذایی برای مدت طولانی می تواند علائم کمبود، از جمله خونریزی لثه و حتی از دست دادن دندان را به همراه داشته باشد. یکی دیگر از پیامد های جدی کمبود شدید ویتامین C، بیماری اسکوربوت است که قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، ماهیچه‌ ها و استخوان ‌ها را ضعیف می‌ کند و باعث می ‌شود افراد احساس خستگی و بی ‌حالی مفرط کنند. سایر عوارض کمبود ویتامین در بدن شامل کبودی، بهبود آهسته زخم، خونریزی مکرر بینی، خشکی پوست و ایجاد حالت پوسته پوسته شدن می شود.

3- موها و ناخن های شکننده

عوامل مختلفی ممکن است باعث شکنندگی مو و ناخن شود. یکی از رایج ترین آن ها کمبود بیوتین است. بیوتین که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، به بدن کمک می کند تا غذا را به انرژی تبدیل کند. کمبود بیوتین بسیار نادر است، اما در صورت بروز، شکنندگی، نازک شدن یا شکافتن موها و ناخن ها از رایج ترین نشانه کمبود ویتامین در بدن است. سایر علائم کمبود بیوتین شامل خستگی مزمن، درد عضلانی، گرفتگی عضلات، و گزگز در دست ها و پاها می شود.

زنان باردار، افراد سیگاری یا مصرف کنندگان مشروبات الکلی و افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون در معرض بیشترین خطر ابتلا به کمبود بیوتین هستند. همچنین استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها و برخی از داروهای ضد تشنج یک عامل خطر جهت کمبود است. خوردن سفیده تخم مرغ خام ممکن است باعث کمبود بیوتین نیز شود. دلیل آن این است که سفیده تخم مرغ خام حاوی آویدین است، پروتئینی که به بیوتین متصل می شود و می تواند میزان جذب آن را کاهش دهد.

غذاهای غنی از بیوتین شامل زرده تخم مرغ، ماهی، گوشت، لبنیات، آجیل، اسفناج، کلم بروکلی، گل کلم، سیب زمینی، غلات کامل و موز می شود. ممکن است در رژیم غذایی خود مقادیر مناسبی از این ویتامین را دریافت نکنید. بنابراین اگر در چنین خطری قرار دارید بهتر است با مصرف مکمل های حاوی بیوتین از ابتلا به موها و ناخن های شکننده جلوگیری کنید. بزرگسالان با موهای شکننده یا ناخن های حساس بهتر است مکملی را امتحان کنند که حدود 30 میکروگرم بیوتین در روز را فراهم می کند.

 

نشانه کمبود ویتامین در بدن

نشانه کمبود ویتامین در بدن

 

4- کاهش قدرت بینایی در شب و توده های سفید روی چشم ها

یک رژیم غذایی فاقد مواد مغذی باعث مشکلات بینایی می شود. به عنوان مثال، مصرف کم ویتامین A اغلب با وضعیتی به نام شب کوری مرتبط است که توانایی افراد را برای دیدن در نور کم یا تاریکی کاهش می دهد. وجود ویتامین A برای تولید رودوپسین، رنگدانه ‌ای که در شبکیه چشم یافت می‌ شود و در قدرت بینایی تاثیر زیادی دارد، ضروری است. هنگامی که شب کوری درمان نشود، می تواند به خشکی دهان تبدیل شود، وضعیتی که می تواند به قرنیه آسیب برساند و در نهایت منجر به کوری شود.

یکی دیگر از علائم اولیه خشکی دهان، لکه های Bitot است که کمی برجسته، کف آلود و سفید رنگ هستند. این لکه ها روی ملتحمه یا قسمت سفید چشم ایجاد می شود. زائده های ناشی از لکه را می توان تا حد زیادی از بین برد، اما تا زمانی که کمبود ویتامین A درمان نشود، به طور کامل ناپدید نمی شوند.

کسانی که به ناکافی بودن دریافت ویتامین A خود مشکوک هستند، می توانند غذاهای غنی از ویتامین A مانند لبنیات، تخم مرغ، ماهی، سبزیجات با برگ های تیره و سبزیجات زرد-نارنجی را مصرف کنند. درصورتی که تمایل به مصرف مکمل های ویتامینی دارید حتما طبق دستور پزشک یا دستورالعمل شرکت سازنده عمل کنید. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در صورت مصرف بیش از حد، در ذخایر چربی بدن تجمع یافته و سمی می شود. علائم سمیت ویتامین A می تواند جدی باشد و شامل حالت تهوع، سردرد، تحریک پوست، درد مفاصل و استخوان، و در موارد شدید، حتی کما یا مرگ باشد.

 

عوارض کمبود ویتامین در بدن

عوارض کمبود ویتامین در بدن

 

5- احساس خستگی، اندوه و افسردگی

اکثر افراد مبتلا به کمبود ویتامین D بدون علامت هستند. با این حال، اگر خسته هستید، استخوان هایتان درد می‌کند، ضعف عضلانی یا تغییرات خلقی دارید، این نشانه ‌ای است که ممکن است کمبودی در بدن شما وجود داشته باشد. از شایع ترین و رایج ترین علائم کمبود ویتامین های بدن می توان به خستگی، خواب بی کیفیت، درد استخوان، افسردگی، احساس غم و اندوه، ریزش مو، ضعف عضلانی، از دست دادن اشتها، به سادگی بیمار شدن و پوست رنگ پریده اشاره کرد.

اگر این علائم آشنا به نظر می رسند، وقت آن است که نسبت به مصرف ویتامین D کمی جدی باشید. مکمل ویتامین D در دوزهای توصیه شده عوارض جانبی ایجاد نمی کند. با این حال سطوح بسیار بالای ویتامین D مضر است و می تواند باعث تهوع، استفراغ، گیجی، تشنگی بیش از حد و سنگ کلیه شود. مکمل های ویتامین D می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند، بنابراین قبل از مصرف بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

Lack of vitamins in the body

Lack of vitamins in the body

اگر به صورت مداوم احساس خستگی دارید حتما مقاله “قرص ویتامین برای رفع خستگی” را مطالعه کنید

برای مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 قرص ویتامین برای رفع خستگی

معرفی بهترین مکمل های ویتامین و مواد معدنی در داروخانه اینترنتی درمانگیاه

قرص مولتی ویتامین مینرال کارن

فرمولاسیون مولتی ویتامین مینرال کارن با داشتن 26 نوع ویتامین و مواد معدنی، نیاز کامل بدن را به این مواد مغذی تامین می کند. این کپسول به طور اختصاصی باعث تقویت رشد مو و ناخن ها و حفظ سلامت پوست می شود. مصرف مولتی ویتامین مینرال کارن با افزایش رشد و تقسیم سلول های گلبول قرمز به رفع کم خونی می پردازد. این مکمل به تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین انرژی افراد کمک می کند. کاهش ریسک ابتلا به سرطان از دیگر خواص این مکمل ویتامینی است.

کلیک کنید 👈 مولتی ویتامین مینرال کارن

 ویتامین ماینرال کارن5

ویتامین ماینرال کارن5

قرص مولتی ویتامین خارجی کامپلیت یوروویتال

قرص مولتی ویتامین کامپلیت با برخورداری از طیف وسیعی مواد مغذی و معدنی در حفظ سلامت عمومی بدن، دستگاه عصبی و قدرت بینایی موثر است. این مکمل به تقویت و افزایش قدرت عضلانی نیز کمک می کند. ترکیبات قرص کامپلیت شامل ویتامین A، C، D، K، E، ویتامین های گروه B، کلسیم، زینک، آهن، لوتئین و… می شود. این مکمل در بسیاری از واکنش های متابولیکی بدن نقش دارد.

برای مشاهده این مولتی ویتامین خارجی کلیک کنید

 ویتامین کامپلت یوروویتال 3

ویتامین کامپلت یوروویتال 3

کپسول مولتی کمپلکس ویتالی تون

کپسول مولتی ویتامین ویتالی تون تحت لیسانس شرکت ویتافارمد سوئیس طراحی و تولید می شود. این کپسول با تامین انواع املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کند. ترکیبات ویتامین های موجود در این مکمل به طور اختصاصی سلامت استخوان ها و دندان ها را مورد هدف قرار می دهد.

کلیک کنید 👈 مولتی کمپلکس

مولتی کمپلکس ویتالی تون

مولتی کمپلکس ویتالی تون

قرص دی ویت اکتیو هلث اید

قرص دی ویت اکتیو محصول شرکت هلث اید علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی شامل اسیدهای آمینه، کوآنزیم کیوتن و جنسینگ می شود. این مکمل فاقد مخمر، گلوتن، گندم، سویا، فرآورده های لبنی، رنگ های مصنوعی، نگهدارنده و طعم دهنده است. قرص دی ویت اکتیو یک مکمل عالی برای طرفداران رژیم های گیاهخواری است. این محصول انرژی مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

کلیک کنید 👈 قرص دی ویت

 ویت اکتیو 4

ویت اکتیو 4

علائم کمبود ویتامین های بدن در بسیاری از افراد شایع است. در صورت نادیده گرفتن و عدم توجه سلامت بدن را دچار مشکلات بسیاری میکند. مکمل های ویتامین و مواد معدنی با مقادیر مناسبی از این ویتامین ها نیاز روزانه بدن را تامین می کنند. جهت انتخاب بهتر کاربران، داروخانه اینترنتی درمانگیاه با در اختیار داشتن طیف وسیعی از مکمل های ویتامین و مواد معدنی مشخصات هریک را در بخش مکمل و ویتامین وبسایت به طور کامل شرح داده است.