قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد؟

موقعیت ‌هایی ممکن است پیش بیاید که احساس کنید دیگر نمی ‌توانید با آن کنار بیایید. به عنوان مثال، یک بیماری جدی یا قطع یک رابطه می ‌تواند منجر به یک بحران شود و بسیار ناراحت‌کننده باشد. افراد در چنین موقعیت ‌هایی ممکن است احساس بی ‌قراری، اضطراب، خستگی یا مشکلات خواب را تجربه کنند.

آرام بخش ها و قرص های اعصاب داروهای تجویزی هستند که برای تسکین اضطراب و یا کمک به خواب بهتر استفاده می شوند. این داروها در عرض دو هفته پس از استفاده مداوم، وابستگی بسیاری ایجاد می کنند و قطع ناگهانی قرص اعصاب می تواند عواض بسیاری را ایجاد کند.

این داروها شامل بنزو دیازپین ها ماند دیازپام و لورازپام، باربیتورات ها، زولپیدم، اسزوپیکلون و غیره هستند. هرکدام به روشی متفاوت عمل می کنند و هرکدام پتانسیل متفاوتی برای وابستگی و تحمل دارند. افرادی که با قطع مصرف یک ماده دچار علائم می شوند به آن وابسته هستند. افرادی که به مصرف یک ماده ادامه می دهند حتی با وجود مشکلات ناشی از مصرف آن، دارای اختلال مصرف مواد در نظر گرفته می شوند.

قرص‌ های خواب ‌آور و آرام ‌بخش‌ ها عوارض جانبی بسیار قوی دارند، از جمله مشکلات حافظه یا تمرکز، خواب‌آلودگی، ضعف عضلانی، رفتار غیرعادی و اختلالات خواب که جزو رایج ترین آن ها است. آن ها همچنین می توانند بر توانایی افراد در رانندگی تأثیر بگذارند و به ویژه در افراد مسن و ناخوشایند، احتمال زمین خوردن را افزایش دهند.

استفاده از داروهای تجویزی اعصاب باعث وابستگی می شود. مصرف بیش از حد می تواند باعث خواب آلودگی، گیجی و کندی نفس شود.

با این مقاله همراه باشید تا ضمن آشنایی با عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب از بهترین راهکار جایگزین مطلع شوید.

قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد؟

قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد؟

قرص های اعصاب چگونه کار می کنند؟

آرام بخش ها با تغییر برخی ارتباطات عصبی در سیستم عصبی مرکزی در مغز شما کار می کنند. در این صورت با کاهش سرعت فعالیت مغز، بدن شما را آرام می کنند.

به طور خاص، آرام بخش ها انتقال دهنده عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید را می سازند. گابا مسئول کند کردن مغز شما است. با افزایش سطح فعالیت خود در سیستم عصبی مرکزی، آرام بخش ها به گابا اجازه می دهند تا تاثیر بسیار قوی تری بر فعالیت مغز شما ایجاد کند.

انواع مسکن ها

در اینجا به بررسی سریع برخی از رایج ترین آرام بخش ها می پردازیم.

بنزودیازپین ها

نمونه هایی از این داروها شامل آلپرازولام، لورازپام و دیازپام می شود. این داروها با هدف تسکین اضطراب، کاهش اختلالات هراس و اختلالات خواب تجویز می شوند. بنزودیازپین ها می توانند گرفتگی ها را تسکین دهند، ماهیچه ها را شل کنند و باعث شوند افراد احساس آرامش بیشتر و اضطراب کمتری کنند.

باربیتورات ها

این گروه از داروها متناسب با قدرت اثرگذاری خود از توان آرام بخشی تا بیهوشی را شامل می شوند. قطع ناگهانی قرص اعصاب باربیتورات ها می تواند در بسیاری از موارد منجر به تشنج و حتی مرگ شود.

خواب آورها (غیر بنزودیازپین ها)

زولپیدم یکی از متداول ترین داروهای خواب آور است که به صورت هدفمند اختلالات خواب را درمان می کند.

وابستگی و اعتیاد

وابستگی زمانی ایجاد می شود که بدن شما از نظر فیزیکی به آرام بخش وابسته شده و بدون آن نمی تواند به طور طبیعی عمل کند. اگر متوجه شوید که آن ها را به طور منظم مصرف می کنید و احساس می کنید نمی توانید مصرف آن ها را متوقف کنید، دچار وابستگی شده اید. وابستگی همچنین زمانی آشکار می شود که برای رسیدن به همان اثر به دوز بالاتری نیاز دارید. درواقع بدن شما به دارو عادت کرده است و برای رسیدن به اثر مورد نظر نیاز بیشتری دارد.

اگر شما هم نگران عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب شیمیایی هستید بهتر است داروهای گیاهی را امتحان کنید:

جهت آشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید 👈 داروهای گیاهی اعصاب و روان

اثرات جانبی

آرام بخش ها می توانند عوارض جانبی کوتاه مدت و طولانی مدت داشته باشند.

برخی از اثرات جانبی فوری که ممکن است متوجه شوید عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • عدم توانایی دیدن عمق یا فاصله به خوبی معمول (اختلال ادراک)
  • زمان واکنش آهسته تر به چیزهای اطراف شما (اختلال در رفلکس ها)
  • تنفس کندتر
  • عدم احساس درد به اندازه معمول (گاهی اوقات حتی درد شدید)
  • مشکل در تمرکز یا تفکر (اختلال در شناخت)

مصرف طولانی مدت آرام بخش می تواند منجر به عوارض جانبی زیر شود:

  • فراموشی مکرر یا از دست دادن حافظه
  • علائم افسردگی، مانند خستگی، احساس ناامیدی، یا افکار خودکشی
  • شرایط سلامت روان، مانند اضطراب
  • اختلال عملکرد کبد یا نارسایی کبد در اثر آسیب بافتی یا مصرف بیش از حد
قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد؟

قطع ناگهانی قرص اعصاب چه عوارضی دارد؟

انواع علائم قطع ناگهانی قرص اعصاب

همه افراد هنگام مصرف این داروها متوجه علائم وابستگی نمی شوند. قطع وابستگی به دارو می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی بسیار چالش برانگیز باشد. برای عبور از مراحل دشوار بدون استفاده از دارو، صبر و اراده زیادی لازم است.

میزان علائم ترک از دارویی به دارو دیگر متفاوت است و به دوز آن بستگی دارد. علائم ممکن است در عرض 12 تا 24 ساعت شروع شود.

افرادی که بیش از چند روز از داروهای آرام بخش مانند بنزودیازپین ها استفاده کرده اند اغلب احساس می کنند که بدون آن ها نمی توانند بخوابند. هنگامی که آن ها داروها را قطع می کنند ممکن است علائم خفیف قطع ناگهانی قرص اعصاب مانند اضطراب و عصبی بودن هنگام خواب، بدخوابی، رویاهای آزاردهنده و تحریک پذیری را تجربه کنند. علائم جدی تر ترک بنزودیازپین شامل ضربان قلب سریع، تنفس سریع، گیجی و گاهی تشنج می شود.

با باربیتورات ها واکنش های جدی قطع مصرف می تواند رخ دهد. اگر دوزهای بالا مصرف شده باشد قطع ناگهانی آن می تواند یک واکنش شدید و بالقوه تهدید کننده زندگی مانند ترک الکل ایجاد کند. اثرات دیگر قطع ناگهانی قرص اعصاب بارببتورات ها شامل کم آبی بدن، هضیان، بی خوابی، گیجی و توهمات ترسناک بینایی و شنوایی می شود. معمولا افراد در طول مراحل ترک در بیمارستان بستری می شوند زیرا ممکن است واکنش شدیدی ایجاد شود.

بهترین راه برای قطع مصرف قرص های خواب آور یا آرام بخش، کاهش تدریجی دوز با راهنمایی پزشک است. حمایت روانی یا درمانی در این مسیر قطعا کمک می کند.

بهترین جایگزین برای قرص های آرام بخش

داروهای اعصاب، می توانند به درمان اختلالات اضطرابی یا پانیک کمک کنند. تکنیک های کاهش استرس نیز می تواند کمک کننده باشد. در این شرایط می توانید ورزش، مراقبه و رایحه درمانی انجام دهید.

رعایت بهداشت خواب خوب ابزار دیگری برای کمک به مدیریت اختلالات خواب است. همزمان بخوابید و بیدار شوید (حتی در روزهای تعطیل) و نزدیک به زمان خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید.

اگر تغییر سبک زندگی به بهبود شما کمک نمی کند، با پزشک خود در مورد داروهای گیاهی جایگزین مانند عصاره گیاه ریشه طلایی یا عصاره آشواگاندا صحبت کنید. داروهای گیاهی فاقد عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب هستند و از این نظر انتخابی ایمن برای شما محسوب می شوند.

قرص مود پلاس نوتراکس به عنوان یک داروی گیاهی حاوی پنج ترکیب گیاهی موثر در کاهش استرس و آرام بخش تولید می شود. در ترکیب این مکمل گیاهی علاوه بر بادرنجبویه، بابونه، گل ساعتی، آشواگاندا و عصاره گیاه ریشه طلایی برخی از مهمترین مواد معدنی و ویتامینی نیز وجود دارد.

شما می توانید از طریق لینک زیر با این داروی ضداسترس بیشتر آشنا شوید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص مود پلاس

مود پلاس نوتراکس

مود پلاس نوتراکس


اگر به دنبال یک قرص اعصاب گیاهی دیگر هستید که علاوه بر بهبود کیفیت خواب، بدن شما را دربرابر استرس مقاوم تر کند و سطح انرژی را افزایش دهد ما به شما قرص کالم انرژی نچرال ورلد را پیشنهاد می کنیم. شما با مصرف این دارو دیگر دچار عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب نخواهید شد.


سخن پایانی

آرام بخش های شیمیایی قدرت اثرگذاری بالایی دارند. آن ها فعالیت مغز را کاهش می دهند و ذهن شما را آرام می کنند.

این داروها می‌ توانند درمان ‌های موثری برای شرایطی باشند که باعث می ‌شوند بیش از حد احساس خستگی، ترس، عصبانیت یا خستگی کنید. اما مهمترین مشکلات مصرف آن ها مواجهه با وابستگی شدید و داشتن عوارض قطع ناگهانی قرص اعصاب است.

اگر نگران اعتیاد به داروهای آرام بخش شیمیایی هستید، بهترین کار مصرف داروهای گیاهی اعصاب و روان است. جهت آشنایی بیشتر می توانید به دسته داروهای اعصاب و روان وبسایت مراجعه کنید. همچنین تجربیات و سوالات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید تا دیگر کاربران نیز بهره مند شوند.