معرفی و علت ریزش سکه ای مو

خیلی از افراد به صورت ناگهانی در نواحی سر و صورت دچار ریزش مو از نوع سکه ای می‌شوند؛ علت ریزش مو سکه ای چیست؟ آیا ریزش مو سکه ای نشان دهنده بیماری خاصی‌ست؟ برای درمان ریزش سکه ای مو در مردان و زنان چکار باید کرد؟ در این مقاله از درمانگیاه به تمامی سوالات شما درباره این اختلال توضیح می‌دهیم.

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره آتا یک نوع بیماری است که با حمله سیستم ایمنی به فولیکول های مو شناخته می شود و باعث ریزش مو می شود. این نوع ریزش مو به شدت در کاهش اعتماد به نفس افراد نقش داشته و باعث روی آوردن افراد به درمان ریزش مو سکه ای به طرزی غلط و غیراصولی شود.

فولیکول های مو ساختارهایی در پوست هستند که مو را تشکیل می دهند. در حالی که ممکن است مو در هر قسمتی از بدن از بین برود، ریزش مو سکه ای معمولاً سر، صورت و ریش آقایان را درگیر می کند. موها معمولاً به صورت تکه های کوچک و گرد به اندازه یک سکه می ریزند، اما در برخی موارد، ریزش مو می تواند گسترده تر باشد. اکثر افراد مبتلا به این بیماری سالم هستند و علائم دیگری ندارند.

متاسفانه این نوع ریزش مو به صورت کاملا ناگهانی بروز می کند و در عرض چند روز فرد مبتلا را غافلگیر می کند. سیر ریزش مو سکه ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از آن ها در طول زندگی خود بارها دچار ریزش مو می شوند، در حالی که برخی دیگر فقط یک دوره را تجربه می کنند. بروز ناگهانی این مشکل بسیاری از افراد را هنگام درمان ریزش مو سکه ای دچار سردرگمی می کند.

هر کسی ممکن است به ریزش مو سکه ای مبتلا شود. مردان و زنان به طور مساوی به آن مبتلا می شوند و همه گروه های نژادی و قومی را تحت تأثیر قرار می دهد. شروع ریزش سکه ای مو می تواند در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر افراد در نوجوانی، بیست سالگی تا سی سالگی به آن مبتلا می شوند.

متاسفانه اگر این عارضه در کودکان کمتر از 10 سال رخ دهد، به طور گسترده تر و پیشرونده تر پیشرفت می کند. همان طور که اشاره شد هیچ فردی از ابتلا به ریزش مو سکه ای در امان نیست. بنابراین حتی پیش از ابتلا تقویت فولیکول های مو با انواع محصولات گیاهی می تواند از خطر ابتلا جلوگیری کند.

محققان به طور کامل مطمئن نیستند که چه چیزی باعث حمله ایمنی به فولیکول های مو می شود، اما معتقدند که در علت ریزش سکه ای مو هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی (غیر ژنتیکی) نقش دارد. اما هرچه که هست ژنتیک نقش موثر خود را ایفا می کند چرا که آلوپسی آره آتا در فردی که یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به این بیماری باشد، بیشتر رخ می دهد. از هر پنج نفری که به این بیماری مبتلا هستند، حداقل یک نفر دارای سابقه خانوادگی مبتلا به ریزش سکه ای مو است.

علت و درمان ریزش مو سکه ای

علت و درمان ریزش مو سکه ای در مردان و زنان

انواع ریزش سکه ای مو

در نوع اول، ریزش مو سکه ای معمولا به صورت تکه تکه رخ می دهد. این ریزش مو در یک یا چند تکه به اندازه یک سکه روی پوست سر یا سایر قسمت های بدن اتفاق می افتد. آلوپسی توتالیس نوع دوم ریزش مو است. افراد مبتلا به این نوع، تقریباً تمام موهای سر خود را از دست می دهند.در آلوپسی یونیورسال که نسبتا نادر است، ریزش کامل مو در پوست سر، صورت و سایر قسمت های بدن را تجربه می کنند.  ریزش مو سکه ای در درجه اول مو را تحت تاثیر قرار می دهد، اما در برخی موارد، ممکن است باعث تغییرات در ناخن نیز شود. افراد مبتلا به این بیماری معمولا سالم هستند و علائم دیگری ندارند.

ریزش مو سکه ای ریش

این نوع از ریزش که به آن آلوپسی باربا نیز می گویند، یک بیماری خود ایمنی است که روی موی صورت تاثیر می گذارد.

با حمله سیستم ایمنی به فولیکول موهای ریش، به تدریج فولیکول های این ناحیه کوچک و ضعیف می شوند. آلوپسی باربا در ناحیه گونه، چانه، گردن یا اطراف لب بالا رخ می دهد. در موارد بسیار نادر می تواند به طور کامل ریش را از بین ببرد.

درمان ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای معمولاً با ریزش ناگهانی تکه ‌های گرد یا بیضی شکل روی پوست سر شروع می‌ شود، اما هر قسمتی از بدن مانند ناحیه ریش در مردان، ابروها یا مژه‌ها را می تواند درگیر کند. در اطراف لبه های لکه، اغلب موهای کوتاه شکسته وجود دارد که در پایه از نوک آن ها باریک تر هستند. معمولاً هیچ نشانه ای از بثورات، قرمزی، یا زخم روی لکه های برهنه وجود ندارد. برخی از افراد می گویند که دقیقاً قبل از ریزش مو در قسمت هایی از پوست احساس سوزن سوزن شدن، سوزش یا خارش می کنند.

در حال حاضر هیچ راه حل قطعی برای درمان ریزش مو سکه ای وجود ندارد، اگرچه برخی از اشکال درمانی وجود دارد که می تواند توسط پزشکان برای کمک به رشد سریع تر موها و تقویت فولیکول ها پیشنهاد شود. رایج ترین شکل درمان ریزش مو سکه ای، استفاده از کورتیکواستروئید ها، داروهای ضد التهابی قوی است که می توانند سیستم ایمنی را سرکوب کنند. این ها معمولاً از طریق تزریق موضعی، استفاده از پماد موضعی یا خوراکی تجویز می شوند. سایر داروهایی که می‌توانند برای رشد مو یا تأثیر بر سیستم ایمنی تجویز شوند شامل ماینوکسیدیل، آنترالین، SADBE وDPCP می شوند. اگرچه برخی از این ها ممکن است به رشد مجدد مو کمک کنند، اما نمی توانند از ایجاد لکه های طاس جدید جلوگیری کنند.

هریک از داروهای ذکر شده به دلیل فرمولاسیون شیمیایی خود مضرات و عوارض خاص خود را دارند. داروها و محصولات گیاهی موثر همیشه با کمترین عوارض همراه بوده و اصولا نتیجه رضایت بخشی نیز در پی خواهند داشت. تنها چیزی که در درمان دارو و محصولات گیاهی اهمیت دارد صبر و تداوم مصرف محصول است.

درمان ریزش مو سکه ای - درمانگیاه

علت و درمان ریزش مو سکه ای در مردان و زنان

آیا ریزش موی سکه ای واگیر دار است؟

آلوپسی آره آتا مستقیماً افراد را بیمار نمی کند و مسری هم نیست. با این حال، سازگاری با آن از نظر عاطفی می تواند دشوار باشد. برای بسیاری از افراد، آلوپسی آره آتا یک بیماری آسیب زا است که نیاز به درمان جنبه عاطفی ریزش مو و همچنین خود ریزش مو دارد. برخی بیماری ها در بروز این نوع ریزش نقش بیشتری ایفا می کنند. افراد مبتلا به برخی بیماری ‌های خود ایمنی مانند پسوریازیس، بیماری تیروئید یا ویتیلیگو، مانند افرادی که دارای شرایط آلرژیک مانند تب یونجه هستند، بیشتر در معرض ابتلا به ریزش مو سکه ای هستند.

درمان ریزش موی سکه ای در طب سنتی

از آن جا که درمان ‌های مرسوم برای آلوپسی بسیار محدود است، مطالعاتی که از درمان ‌های طبیعی برای آلوپسی حمایت می ‌کنند اندک و ناچیز هستند.  برخی از افراد توصیه می کنند که آب پیاز یا سیر، چای سبز خنک شده، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل از جمله راه های موثر برای درمان ریزش مو سکه ای می تواند باشد.

برخی از افراد به روش ‌های درمانی جایگزین مانند طب سوزنی و رایحه‌درمانی روی می ‌آورند، اگرچه شواهد کمی برای حمایت از این درمان‌ ها وجود دارد.

چند توصیه حفاظتی

مو علاوه بر جنبه زیبایی شناختی، درجه ای از محافظت را در برابر عناصر ایجاد می کند. افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا که ویژگی های محافظتی مو را از دست می دهند بهتر است در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده نمایند. برای محافظت از چشم در برابر نور خورشید و مواد زائد که ابروها و مژه ها به طور معمول در برابر آن محافظت می کنند، از عینک استفاده کنید. از سرپوش هایی مانند کلاه، کلاه گیس و روسری برای محافظت از سر در برابر آفتاب یا گرم نگه داشتن سر استفاده کنید. مصرف پماد داخل بینی برای مرطوب نگه داشتن غشاها و محافظت در برابر ارگانیسم ها به شدت توصیه می شود.

محصولات موثر در درمان ریزش سکه ای مو در داروخانه اینترنتی درمانگیاه

کپسول هیر اکتیویتور سان لایف

کپسول هیر اکتیویتور محصول شرکت سان لایف با ترکیبات موثر خود در درمان انواع ریزش مو به ویژه ریزش مو سکه ای موثر است. این محصول با برخورداری از طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی از ریزش مو جلوگیری کرده و سلامت و شادابی موها را تضمین می کند.

افزایش ضخامت تارهای مو، افزایش رشد و پرپشتی موها از دیگر خواص این کپسول است. اگر مبتلا به سلیاک، عدم تحمل به لاکتوز هستید خوب است بدانید طراحی این دارو به گونه ای است که مشکلی برای این افراد ایجاد نمی کند. مصرف این مکمل هم برای مردان زنان و هم برای مناسب است.

کپسول هیر اکتیواتور سان لایف

کپسول هیر اکتیواتور سان لایف

لوسیون رزماری الیس

این لوسیون یک محصول کاملا طبیعی برپایه عصاره گیاهانی نظیر رزماری، مورد، آویشن شیرازی، سیر و گزنه است. ریزش سکه ای مو با تضعیف و حمله به فولیکول های مو آغاز می شود. لوسیون رزماری الیس با تقویت فولیکول های مو یک انتخابی مناسب برای تامین سلامت مو و جلوگیری از ریزش بیش از حد معمول است. ترکیبات گیاهی و شگفت انگیز این محصول با تاثیرات مثبت خود باعث می شود تا از هزینه کاشت مو در امان باشید. رزماری یکی از بهترین و قوی ترین گیاهان جهت تحریک فولیکول های مو است.

 رزماری الیس

رزماری الیس

روغن براهمی آرال

تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو با روغن از دیرباز در طب سنتی رایج بوده است. روغن براهمی آرال برگرفته از گیاه باکوپا منیری یک محصول عالی جهت درمان ریزش مو سکه ای است. رشد سریع مو، تقویت فولیکول مو، درمان موخوره، تقویت ابرو و جلوگیری از سفید شدن مو از دیگر تاثیرات شگفت انگیز این روغن است. مصرف روغن براهمی آرال پیش از خواب شبانه، نه تنها به درمان ریزش سکه ای مو می پردازد بلکه در داشتن خوابی آسوده و کاهش استرس بسیار موثر است.

 

داروکده آنلاین درمانگیاه به عنوان یک پایگاه جامع مرتباط با گیاهان دارویی، بسیاری از محصولات و داروهای گیاهی مرتبط با سلامت را در دسته های گوناگون در اختیار دارد. انواع شامپوها و لوسیون های تقویت مو، انواع مکمل های دارویی جهت تامین مواد مغذی در دسته تقویت مو و ضد ریزش قابل مشاهده و سفارش است. همچنین به شما مطالعه مقاله داروهای بعد از کاشت مو توصیه می‌شود.