واریس یک بیماری بسیار شایع در مردان و زنان است که از سنین میانسالی آغاز می شود. این بیماری زمانی اتفاق می ‌افتد که رگ ‌ها (معمولا در قسمت پایین ساق پا) بزرگ و متورم می ‌شوند.

از هر پنج بزرگسال، یک نفر در طول زندگی خود دچار واریس می شود. دلایل اصلی بروز آن شامل ژنتیک، هورمون ها، بارداری، آسیب قبلی به ورید و ایستادن یا نشستن طولانی مدت می شود. درمان واریس پا با سختی و مشکلات خاص خود همراه است به ویژه اگر درمان در ابتدای بیماری صورت نگیرد. خوشبختانه تعدادی راهکار جهت درمان واریس در طب سنتی وجود دارد که می تواند به کاهش درد و ظاهر رگ های واریسی کمک کند.

علت واریس چیست؟

سیاهرگ ‌ها، رگ‌هایی هستند که خون را از بدن به قلب باز می ‌گردانند. فشار خون در سیاهرگ ها کمتر از شریان ها است و به دلیل جاذبه، خون به راحتی می تواند به سمت عقب جریان یابد.

برای جلوگیری از این امر، سیاهرگ ها حاوی دریچه های یک طرفه هستند که جریان برگشتی خون را متوقف می کنند.

واریس زمانی اتفاق می افتد که این دریچه ها از کار بیفتند و آسیب ببینند. در این حالت خون در رگ‌ ها جمع شده و متورم می شوند. در حالی که این عارضه می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، بیشتر در پاها، به خصوص زیر زانو دیده می شود.

این وریدهای متورم و پیچ خورده ممکن است از طریق پوست قابل مشاهده باشند، معمولا آبی یا بنفش به نظر می رسند و ممکن است برآمده شوند. همه رگ های واریسی قابل مشاهده دردناک نیستند.

درمان واریس در طب سنتی

درمان واریس در طب سنتی

علائم واریس

ناراحتی و درد وریدهای واریسی نتیجه مستقیم تجمع خون و گشاد شدن سیاهرگ ها است. این شرایط می تواند بر عضلات و اعصاب تأثیر بگذارد. علاوه بر احساس ناخوشایند بودن، واریس می‌تواند علائم متعددی ایجاد کند. ناراحتی، سنگینی، احساس درد، سوزش، حس گرفتگی به خصوص در شب، تورم مچ پا، خارش و پوست خشک و نازک علائم شایع واریس را شامل می شود.

وریدهای واریسی همچنین می ‌توانند باعث مشکلات دیگری مانند زخم‌ های باز، عفونت‌ های پوستی یا تشکیل لخته خون در ورید شوند.

 

 

هر چی رژیم میگیری اما بازم وزنت کم نمیشه؟ حتما اینو مطالعه کن!

جهت مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 درمان سندروم متابولیک

روش های درمان واریس

تعدادی روش جهت بهبود و کاهش درد واریس پا وجود دارد. از درمان واریس در طب سنتی تا روش های تهاجمی که به پیشنهاد پزشک صورت می گیرد.

اسکلروتراپی

اگر رگ ‌های واریسی خیلی شدید باشند، ممکن است پزشک جراحی یا سایر روش‌ ها را توصیه کند. در این روش به رگ های واریسی محلول یا فومی تزریق می شود که باعث زخم شدن و بسته شدن آن رگ ها می شود. در عرض چند هفته، وریدهای واریسی درمان شده باید محو شوند.

ممکن است لازم باشد همان رگ بیش از یک بار تزریق شود. اسکلروتراپی نیازی به بیهوشی ندارد و می توان آن را در مطب پزشک انجام داد.

لیزر درمانی

در روش لیزر درمانی، انفجارهای شدیدی از نور به ورید ارسال می شود که باعث شده تا ورید به آرامی محو و ناپدید شود. در این روش هیچ برش یا سوزنی استفاده نمی شود.

روش های مبتنی بر کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی

این روش درمانی ترجیحا برای وریدهای واریسی بزرگتر استفاده می شود. پزشک در این شرایط یک لوله نازک (کاتتر) را در ورید بزرگ شده قرار می دهد و نوک کاتتر را با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر گرم می کند. با برداشتن کاتتر، گرما باعث از بین رفتن ورید و بسته شدن آن می شود. 

روش سلب ورید

این روش شامل بستن ورید قبل از پیوستن به سیاهرگ عمیق و برداشتن رگ از طریق بریدگی های کوچک است. این یک روش رایج سرپایی برای اکثر افراد است. برداشتن ورید مانع از جریان یافتن خون در ساق پا نمی ‌شود، زیرا سیاهرگ‌ های عمیق ‌تر در ساق پا از حجم بیشتری از خون مراقبت می ‌کنند.

درمان واریس در طب سنتی

در حالی که درمان خانگی واریس پا رگ های واریسی را به طور کامل درمان نمی کند، اما می تواند در کنترل علائم تاحد زیادی موثر باشد. داروهای گیاهی بدون عوارض و درمان واریس در طب سنتی نقش بسیار مهمی در کاهش علائم دارند.

کرم ونوگل بهترین داروی درمان واریس

گیاه شاه بلوط جهت درمان رگ های واریسی از دیرباز مورد استفاده قرار می گرفته است. دانه‌های شاه بلوط دارای خواص ضد التهابی و ضد تورم هستند که می‌ توانند به طور موفقیت‌ آمیزی ظاهر رگ‌ های واریسی را ترمیم کنند. کرم ونوگل سرشار از عصاره دانه شاه بلوط بوده و دارای ترکیبی به نام اسسین است که استحکام کشسانی رگ ها را بهبود می بخشد و از آزاد شدن آنزیم هایی که به دیواره مویرگ ها آسیب می رسانند جلوگیری می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 کرم ونوگل

 واریس ونوگل 2

واریس ونوگل 2

پماد ونووین

برگ های انگور قرمز دارای مقدار زیادی فلاونوئید است که به حفظ سلامت رگ ها کمک می کند. این برگ ها همچنین دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و هموستاتیک هستند که برای درمان واریس در طب سنتی بسیار مفید است. هر ده گرم از پماد ونووین حاوی 282 میلی گرم برگ انگور قرمز است که آن را به انتخابی ایده آل جهت درمان واریس در طب سنتی تبدیل می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 کرم ونووین

 درمان سریع واریس پا

درمان سریع واریس پا

ژل ضد واریس ناپلار

به خواص شاه بلوط در درمان واریس در طب سنتی اشاره کردیم، اکنون به افزایش اثربخشی شاه بلوط در کنار گیاه کوله خاس، ویتامین K و ویتامین E می پردازیم. کوله خاس یک گیاه سرشار از ترکیبات ساپونین استروئیدی است که قدرت بسیار بالایی در درمان نارسایی های مزمن وریدی دارد. ژل ضد واریس ناپلار، این چهار ترکیب گیاهی را در کنار یکدیگر دارد.

اینجا کلیک کنید 👈 ژل ضدواریس ناپلار

 واریس ناپلار 3

واریس ناپلار 3

پماد اکبر 1

پماد اکبر یک محصول شرکت داروسازی حکیم مومن تبریزی، یکی دیگر از پیشنهادات ما جهت درمان واریس در طب سنتی است. ریشه درخت هوا چوبه، روغن کرچک، اسانس نعناع، اسانس آویشن، روغن گردو، روغن پسته و روغن فندق ترکیبات گیاهی این پماد را شامل می شود. پماد اکبر 1 ضمن کمک به درمان واریس در طب سنتی به بازسازی بافت های آسیب دیده نیز می پردازد.

اینجا کلیک کنید 👈 پماد اکبر1

پماد اکبر 1

پماد اکبر 1

درمان خانگی واریس پا

راهکارهای خانگی همیشه به عنوان یک درمان اصلی مورد توجه واقع نمی شوند بلکه یک راه مکمل جهت کمک به درمان واریس در طب سنتی و طب مدرن محسوب می شوند.

ورزش منظم

ورزش کردن، گردش خون کلی را بهبود می بخشد و فشار خون را کاهش می دهد و این به کاهش خطر ابتلا به وریدهای واریسی کمک می کند. ورزش مناسب برای افراد مبتلا به واریس شامل پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، پیلاتس و یوگا می شود.

قرار دادن پاها در سطح قلب یا بالاتر

گرانش به جریان خون در رگ ‌ها کمک می ‌کند و فشار را از روی رگ ‌ها کم می‌کند. این کار را هنگام تماشای تلویزیون، مطالعه، کار کم تحرک و یا استراحت انجام دهید.

استفاده از جوراب فشرده

جوراب فشرده در اکثر داروخانه ها و برخی از فروشگاه های مسافرتی موجود است. آن ها فشار مشخص و ثابتی را به پاها وارد می ‌کنند در نتیجه به رگ ‌ها و ماهیچه ‌ها کمک می ‌کند تا خون را به قلب برگردانند و از تجمع آن جلوگیری کنند. این حالت می تواند به درمان واریس پا کمک کند.

رعایت یک رژیم غذایی سالم

از میوه ها و سبزیجات تازه، غذاهای پرفیبر و کم نمک استفاده کنید. غذاهای پر پتاسیم مانند بادام، عدس، سبزیجات برگ دار، ماهی آزاد و ماهی تن را انتخاب کنید. از نمک و سدیم اجتناب کنید زیرا باعث احتباس آب می شوند. جو، غلات کامل، دانه کتان و غذاهای غنی از فلاونوئید مانند پیاز، اسفناج، بروکلی، انگور، مرکبات، کاکائو و سیر مصرف کنید. رعایت یک تغذیه اصولی نقش مهمی در پیشبرد درمان واریس در طب سنتی دارد.

اجتناب از نشستن یا ایستادن طولانی مدت

نشستن یا ایستادن طولانی می تواند باعث تجمع خون در ساق پاها و فشار بیشتر بر رگ ها شود. هنگام نشستن پاهای خود را روی هم قرار ندهید و مرتب حرکت کنید یا وضعیت خود را تغییر دهید.

خودداری از حمام و دوش آب گرم

دوش آب گرم باعث تورم رگ ها می شود. اگر نمی توانید دوش آب خنک و یا ولرم را تحمل کنید، مدت زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید.

شما چه راهکار دیگری جهت درمان واریس در طب سنتی می شناسید؟ آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.