سندروم متابولیک ممکن است شایع ترین و جدی ترین بیماری باشد که تا به حال در مورد آن شنیده اید اما احتمالا نسبت به علائم و درمان سندروم متابولیک بی اعتنایی کرده اید. بیایید برای درک اهمیت این بیماری، با نام آن شروع کنیم:

متابولیک: این اصطلاح مربوط به تغییرات شیمیایی در سلول ‌های زنده است که توسط آن انرژی برای فرآیندها و فعالیت‌ های حیاتی تامین و مواد جدید جذب سلول ها می‌ شوند.

سندرم: به گروهی از علائم و نشانه‌هایی که با هم بروز می‌ کنند و یک ناهنجاری یا وضعیت خاص را مشخص می‌ کنند گفته می شود.

بنابراین اکنون می دانید که سندروم متابولیک چیست، درست است؟ شاید نیاز به توضیح بیشتری داشته باشیم. فقط دانستن معنی کلمات، ممکن است در این مورد کمک چندانی نکند.

درمان سندروم متابولیک

درمان سندروم متابولیک

سندروم متابولیک چیست؟

بر اساس رایج ترین تعریف، زمانی که حداقل سه مورد از موارد زیر را داشته باشید، بدان معناست که به این سندروم مبتلا شده باشید:

پنج عامل خطر عبارتند از:

  • فشار خون بالا، از جمله مصرف دارو برای کاهش فشار خون
  • سطح قند خون بالا و مقاومت به انسولین یا مصرف دارو برای کاهش قند خون
  • چربی اضافی دور کمر و چاقی در ناحیه مرکزی
  • سطوح بالای تری گلیسیرید یا مصرف دارو برای کاهش سطح آن
  • سطوح پایین کلسترول خوب یا HDL، یا مصرف دارو برای کنترل HDL پایین

سندروم متابولیک، گروهی از این پنج عامل خطر است که در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می‌دهد. ممکن است به آن سندرم X یا سندرم مقاومت به انسولین نیز گفته شود.

داشتن یکی از این عوامل خطر به معنای ابتلا به سندروم متابولیک نیست. با این حال، داشتن هر مورد به تنهایی نیز شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش می دهد. داشتن سه یا بیشتر از این عوامل منجر به تشخیص این بیماری و تلاش جهت درمان سندروم متابولیک می شود و خطر ابتلا به عوارض سلامتی از جمله دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

شما می توانید مقاله درمانگیاه درباره بهترین روش کاهش وزن را نیز مطالعه کنید

برای مطالعه اینجا کلیک کنید 👈 بهترین روش کاهش وزن

عوامل خطر برای سندروم متابولیک چیست؟

معمولا عوامل خطر سندروم متابولیک با چاقی مرکزی و مقاومت به انسولین مرتبط است.

با این حال عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند علت سندروم متابولیک را نیز پوشش دهند. این موارد شامل سن، سابقه خانوادگی سندروم متابولیک، ورزش نکردن، داشتن آپنه انسدادی خواب، بیماری مزمن کلیه یا بیماری کبد چرب غیر الکلی و سندرم تخمدان پلی کیستیک می شود.

نشانه ها و علائم سندروم متابولیک چیست؟

اگر سندروم متابولیک دارید، ممکن است علائم خاصی نداشته باشید. یکی از نشانه هایی که ممکن است قابل مشاهده باشد، دور کمر بزرگتر یا بدن سیبی شکل است. اگر قند خون بالا دارید، ممکن است متوجه علائم دیابت از جمله تشنگی، تاری دید، سردرد و خستگی شوید.

اگر یکی از پنج عامل خطر ابتلا به سندروم متابولیک را دارید، با پزشک متخصص صحبت کنید تا مشخص شود که برای درمان سندروم متابولیک چه مواردی را بیش از هرچیزی باید جدی بگیرید.

عوارض سندروم متابولیک چیست؟

عوارضی که ممکن است ناشی از سندروم متابولیک باشد اغلب جدی و طولانی مدت (مزمن) هستند. متاسفانه این عوارض شامل سخت شدن شریان ها(آترواسکلروز)، دیابت، حمله قلبی، بیماری کلیوی، سکته، بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری شریان محیطی و بیماری قلب و عروقی می شود.

اگر با دیابت گریبان گیر شوید، ممکن است در معرض خطر عوارض سلامتی دیگری از جمله آسیب چشم(رتینوپاتی)، آسیب عصبی(نوروپاتی)، بیماری کلیوی و قطع اندام قرار بگیرید.

چشم انداز افراد مبتلا به سندروم متابولیک چیست؟

اگر علائم مدیریت شوند، افراد مبتلا به سندروم متابولیک می توانند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی مانند حمله قلبی یا سکته را کاهش دهند. این وضعیت ممکن است با کاهش وزن معکوس شود یا با ترکیبی از رژیم غذایی، ورزش و دارو مدیریت شود.

اگرچه مدیریت علائم، عوارض ناشی از آن را کاهش می دهد، اما اکثر افراد مبتلا به این بیماری در معرض خطر طولانی مدت بیماری قلبی عروقی هستند. اگر دچار این عارضه شدید، ممکن است لازم باشد تحت نظر پزشک خود باشید تا از مشکلات جدی سلامتی مانند حمله قلبی و سکته جلوگیری کنید.

چگونه می توان از سندروم متابولیک پیشگیری کرد؟

حفظ دور کمر سالم و سطح فشار خون و کلسترول خطر ابتلا به سندروم متابولیک را کاهش می دهد. ورزش و کاهش وزن می تواند به این تلاش ها کمک کند و مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

شما می توانید خطر ابتلا و علائم سندروم متابولیک را با تغییرات سبک زندگی زیر کاهش دهید:

  • رژیم غذایی رژیم غذایی سالمی داشته باشید که شامل میوه ها، سبزیجات و غلات کامل می شود. از غذاهای فرآوری شده و غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده خودداری کنید.
  • آب بنوشید از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید و آن ها را جایگزین گزینه های بدون کالری مانند آب و چای کنید.
  • ورزش فعالیت بدنی منظم فشار خون، قند خون و سطح کلسترول شما را کاهش می دهد.
درمان سندروم متابولیک

درمان سندروم متابولیک

آیا سندروم متابولیک در حال افزایش است؟

تحقیقات و مطالعات جدید نشان داده است که این سندروم چقدر شایع است و علت ابتلا به سندروم متابولیک چه مواردی را شامل می شود. محققان به تازگی، داده ‌های موجود بیش از 17000 نفر را از نظر جنسیت، نژاد و قومیت تجزیه و تحلیل کردند. شیوع کلی سندروم متابولیک بین سال‌های 2011 و 2016 افزایش یافته است و از 32.5٪ به 36.9٪ رسید. این رقم متاسفانه در هر سال در حال افزایش است.

شاید این یافته ها با توجه به ارتباط بین چاقی و سندروم متابولیک و اپیدمی آن در کشور ما تعجب آور نباشد. با این حال، این شرایط بسیار نگران کننده است، چرا که سندروم متابولیک در میان گروه های قومی خاصی و بزرگسالان جوان به سرعت در حال افزایش است. در حال حاضر دلیل کمی وجود دارد که فکر کنیم این روند در آینده نزدیک ادامه نخواهد یافت.

چگونه سندروم متابولیک را درمان می کنید؟

اگر سندروم متابولیک در شما تشخیص داده شود، هدف از درمان سندروم متابولیک کاهش خطر ابتلا به عوارض بیشتر سلامتی خواهد بود.

در بیشتر موارد، بهترین گزینه جهت درمان سندروم متابولیک به شما بستگی دارد. تغییرات در رفتار شما مانند تغذیه سالم و تحرک بیشتر، اولین چیزهایی است که پزشک شما پیشنهاد می کند. با اتخاذ برخی عادات سالم، ممکن است بتوانید عوامل خطر خود را به طور کامل از بین ببرید.

عادات سالم می تواند تاثیر زیادی بر حفظ وزن سالم و قند خون طبیعی، سطح چربی و فشار خون داشته باشد. سندروم متابولیک را می توان با کاهش وزن اضافی و در صورت لزوم با دارو از جمله داروهایی که می توانند چربی خون را بهبود بخشند، یا فشار خون یا خون را کاهش دهند درمان کرد. با مصرف داروهای درمان سندروم متابولیک بر پایه ترکیبات گیاهی می توانید شاهد کاهش علائم سندروم متابولیک باشید.

بیشتر داروهای سندروم متابولیک با هدف تنظیم انسولین یا کاهش قند خون، کاهش فشار خون بالا، کاهش کلسترول و کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی طراحی می شوند. در ادامه با سه نوع از بهترین داروهای گیاهی درمان سندروم متابولیک آشنا خواهید شد.

قرص گلوکوبر 300

زرشک از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده فراوان اطبا قرار گرفته است. قرص گلوکوبر 300 هریس، با وجود عصاره ریشه و ساقه گیاه زرشک یک داروی موثر در درمان سندروم متابولیک محسوب می شود. بربرین موجود در گیاه زرشک موثرترین بخش جهت رفع علائم و درمان سندروم متابولیک است. رفع سنگینی مزمن معده به خصوص پس از صرف غذا و کنترل چربی و کلسترول از جمله خواص مهم گلوکوبر هربریس به شمار می آید.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص گلوکوبر

 گلوکوبر

گلوکوبر

قرص کرومیوم هلث اید

وزن بالا به ویژه تجمع چربی در ناحیه مرکزی یکی از مهمترین عوامل خطر سندروم متابولیک محسوب می شود. قرص کرومیوم هلث برست با هدف قرار دادن بر لاغری و کنترل قند خون، دو عارضه مهم سندروم متابولیک را برطرف می کند. بهبود متابولیسم و کاهش اشتها از دیگر مزایای مصرف قرص کرومیوم هلث برست است.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص کرومیوم هلث اید

 هلث برس

هلث برس

قرص گلوکوهرب باریج

ترکیب چهار داروی گیاهی نظیر عصاره گزنه، علف شور، برگ گردو و زیتون در کنار یکدیگر موجب اثرگذاری مضاعف هریک در درمان علائم سندروم متابولیک می شود. هر چهار ترکیب ذکر شده در قرص گلوکوهرب محصول شرکت داروسازی باریج اسانس، علاوه بر کاهش قند خون باعث کنترل چربی و فشار خون نیز می شود. هر آنچه که برای درمان سندروم متابولیک نیاز دارید با مصرف قرص گلوکوهرب محقق می شود.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص گلوکوهرب

قرص گلوکوهرب عوارض و موارد مصرف

قرص گلوکوهرب عوارض و موارد مصرف

چرا درمان سندروم متابولیک اهمیت دارد؟

سندروم متابولیک یک عامل خطر مهم برای برخی از شایع ترین و کشنده ترین شرایط، از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. ما باید چگونگی پیشگیری و درمان موثرتر آن را بیابیم، به ویژه به این دلیل که این سندروم متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. یک نقطه شروع خوب، توجه بیشتر به عوامل خطر مانند اضافه وزن، ورزش نکردن و رژیم غذایی ناسالم است.

اگر سندروم متابولیک دارید و یا احساس می کنید مستعد ابتلا به آن هستید؛ کاهش وزن، ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و مصرف داروهای گیاهی می تواند به کاهش خطر عوارض و درمان سندروم متابولیک کمک بسیاری کند.

شما می توانید با مراجعه به بخش داروهای گیاهی در وبسایت داروخانه اینترنتی درمانگیاه از دیگر داروهای مرتبط به قند، چربی و فشار خون دیدن کنید.