زمانی که پوست شروع به پوسته شدن می کند نشانه ای از تلاش بدن است تا خود را از شر سلول های آسیب دیده خلاص کند. اگر به فکر درمان پوسته شدن صورت خود هستید، تنها نیستید. این یک مشکل بسیار رایج به ویژه در طول فصل زمستان است. اگر پوست شما به دلیل خشکی بیش از حد در حال پوسته شدن است، به این معنی است که سد دفاعی پوست آسیب دیده و یا قدرت آن کاهش یافته است.

به طور کلی، دلایل زیادی وجود دارد که چرا پوست شما ممکن است پوسته پوسته شود، اما شایع ترین علت آن کم آبی پوست است. با ایجاد چند تغییر در برنامه روزانه خود می توانید به درمان پوست پوست شدن صورت خود به شدت کمک کنید.

پوست شما به طور مرتب در معرض عناصر محیطی قرار می گیرد که می تواند باعث تحریک و آسیب به آن شود. این عوامل شامل آفتاب، باد، گرما، خشکی و رطوبت بالا می شوند. تحریک مکرر پوست نیز می تواند منجر به پوسته شدن شود. در نوزادانی که پس از موعد مقرر زایمان متولد می شوند، تجربه پوسته شدن صورت آن ها امری غیرعادی نیست.

دلایل کمتر رایج دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث پوسته شدن اجزای صورت یا دست و پا شود. عفونت های باکتریایی نظیر انواع استاف و یا عفونت های قارچی معمولاً به عنوان علت پوست پوست شدن پا شناخته می شوند.

آفتاب سوختگی نیز باعث پوسته شدن می شود، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب قطعا ضرورت دارد. سرطان و پروسه درمان آن، اختلالات سیستم ایمنی، بیماری های ژنتیکی و سایر مشکلات پزشکی نادر از جمله دلایل کمتر شایع برای پوسته شدن هستند. به این دسته از افراد، توصیه می شود که حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنند.

خوشبختانه چندین راه مختلف برای درمان پوسته شدن صورت وجود دارد به خصوص اگر علت آن اصلی خشکی پوست باشد. داروخانه اینترنتی درمانگیاه قصد دارد در این مقاله به معرفی هشت راهکار جهت درمان پوسته شدن صورت بپردازد.

درمان پوست پوست شدن صورت

درمان پوست پوست شدن صورت

1- با آب داغ دوش نگیرید

تمامی متخصصان پوست توصیه می کنند که زمان کمتری را به دوش گرفتن اختصاص دهید و سعی کنید به جای استفاده از آب گرم از آب ولرم تا گرم استفاده کنید. بخار حاصل از حمام می تواند منافذ پوست شما را باز کند، اما در عین حال پوست را مستعد خشک شدن می کند.  پوست ما طوری طراحی شده است که یک سد محکم در برابر حملات خارجی باشد.

برخورد آب داغ روی سلول های خارجی پوست، آن ها را تخریب می کند و شکاف ‌ها و منافذی در برابر عوامل بیماری زا در محیط خارجی ایجاد می‌ کند. علاوه بر این، ساختار مقاوم پوست برای حفظ عملکرد صحیح خود به رطوبت کافی نیاز دارد. با ایجاد شکاف ‌های دفاعی پوست ما هیدراتاسیون را سریع ‌تر از دست می ‌دهد. حتما در نظر داشته باشید که هنگام لمس صورت خود از حوله های نرم استفاده کنید. حوله های زبرتر می توانند این شرایط وخیم پوستی را تحریک کنند.

2- مصرف صابون را به حداقل برسانید

از محصولاتی که می توانند پوست شما را خشک تر کنند اجتناب کنید. از صابون های ضد باکتری، صابون های دئودورانت و محصولات مراقبت از پوست که حاوی الکل هستند، به شدت بپرهیزید.

اگر با پوستی خشک و پوسته پوسته شده سر و کار دارید، از پاک کننده ها و صابون های بدون عطر و ملایم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ایجاد کف صابون روی سطح پوست، پوست شما را خشک تر می کند.

3- گرمای خانه را کم کنید

با کاهش دمای بیرون، ممکن است تمایل داشته باشید که گرمای خانه خود را افزایش دهید. اما باید گفت که هوای گرم می تواند منجر به پوسته شدن بیشتر شود. بالا نگه داشتن دمای منزل به طور کلی هوا را خشک می کند و باعث کاهش رطوبت در محیط می شود در نتیجه خشکی پوست را بدتر می کند. از آن جا که پوست شما در فصل زمستان با سرعت بیشتری آب از دست می دهد، متخصصان پوست توصیه می کنند که رطوبت را به محیط زندگی خود برگردانید. بهتر است از یک دستگاه بخور و رطوبت ساز استفاده کنید.

درمان پوست پوست شدن پا

درمان پوست پوست شدن پا

4- از لایه برداری اجتناب کنید

اگر به فکر درمان پوسته شدن صورت هستید، احتمالا اولین تصمیم شما اقدام به لایه برداری باشد تا بتوانید پوستی صاف داشته باشید. اما متخصصان پوست و مو معتقدند که لایه برداری پوست پوست شدن صورت را بدتر می کند. اگر سد پوست شما قبلاً شکسته شده است، لایه برداری به هیچ وجه توصیه نمی شود.

در واقع، لایه برداری بیش از حد می تواند باعث نازک شدن پوست و درنتیجه تشدید حالت پوسته شدن شود. متأسفانه این یکی از شایع ترین دلایل ایجاد یک سد پوستی ملتهب و آسیب دیده است و این روزها در کلینیک های زیبایی به وفور دیده می شود.درمان آکنه را موقتا کنار بگذارید

احتمالا همزمان که آکنه های زیادی روی پوست خود دارید دچار پوسته شدن صورت هم شده اید. در این شرایط به طور موقت از درمان آکنه منصرف شوید. استفاده از داروهای آکنه تنها باعث می شود پوست شما بیشتر پوسته پوسته شود. افراد مبتلا به آکنه فکر می‌ کنند که می‌توانند با لایه ‌بردارها و مواد فعال قوی، جوش ‌ها را از بین ببرند. اما این عمل قطعا نتیجه ای معکوس دارد و در کوتاه‌ مدت پوسته شدن صورت را تشدید می کند.

5- جهت تسریع درمان پوسته شدن صورت آرایش نکنید

اگر صورت، دست یا پای شما در حالت پوسته شدن قرار دارد، تا جایی که می توانید از دست زدن به آن خودداری کنید. در این شرایط ممکن است بخواهید پوسته شدن صورت خود را با آرایش بپوشانید. به احتمال زیاد آرایش روی پوست شما باعث می شود که این حالت کمتر قابل توجه باشد اما لوازم آرایشی می توانند پوست شما را خشک کرده و درمان پوست پوست شدن را به تعویق بیندازند.

بهتر است از مواد آرایشی که دارای مواد خاصی است خودداری کنید. آرایش با رتینول یا اسید سالیسیلیک یا سایر مواد فعال تحریک ‌کننده بدترین کاری است که می توانید در این زمان انجام دهید. اگر همچنان ملزم به آرایش کردن هستید استفاده از پرایمر را فراموش نکنید.


مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می‌شود: درمان خشکی پوست (سریع و موثر) با چند روش کاربردی


6- دستکش بپوشید

آیا پوست پوست شدن دست، شما را آزار می دهد؟ یک راه حل سریع وجود دارد. می توان با مرطوب کردن پوست و سپس استفاده از کرم و پوشیدن دستکش، این شرایط را کنترل کرد. اگر درجه زیادی از التهاب بر روی دست های خود احساس می کنید به یک متخصص مراجعه کنید. متخصصان پوست یک کرم ضد التهابی موضعی تجویز می کنند.

درمان پوست پوست شدن دست

درمان پوست پوست شدن دست

7- مرطوب کننده را فراموش نکنید

مرطوب کننده در حفظ رطوبتی که از قبل در پوست شما وجود دارد، عملکرد بسیار خوبی دارد. حتما بعد از استحمام، از یک مرطوب‌کننده غلیظ بدون حوله خشک استفاده کنید. کرم یا پمادهای مرطوب کننده بدون عطر و ضد حساسیت قطعا انتخاب بهتری هستند.

شما چه راه دیگری جهت درمان پوست پوست شدن صورت می شناسید؟

داروخانه اینترنتی درمانگیاه در ادامه سه نمونه از بهترین مرطوب کننده های موجود در بازار را جهت درمان پوسته شدن صورت معرفی می کند.

آبرسان پوست چرب و خشک وچه

آبرسان تخصصی پوست چرب و خشک وچه علاوه بر آن که باعث درمان پوسته شدن صورت می شود از بروز مشکلاتی نظیر آکنه، حساسیت، لک و قرمزی جلوگیری می کند. این کرم pH پوست را تنظیم کرده و مرطوب کنندگی بالایی به پوست می دهد. لازم به ذکر است که کرم وچه فاقد سیلیکون و پارابن است.

اینجا کلیک کنید 👈 آبرسان پوست وچه

کرم آبرسان پوست چرب وچه

کرم آبرسان پوست چرب وچه

کرم آبرسان و مرطوب کننده درماتیپیک

کرم های آبرسان درماتیپیک مخصوص پوست های خشک و چرب برای پوست صورت، دست و پا طراحی و تولید می شوند. کوآنزیم کیوتن این کرم به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد رادیکال قوی عمل کرده و مانع پیری زودرس پوست می شود. کاپریلیک و کربومر دو ترکیب موثر دیگر در این کرم جهت رطوبت رسانی به پوست هستند.

اینجا کلیک کنید 👈 آبرسان و مرطوب کننده درماتیپیک

 مرطوب کننده و آبرسان پوست خشک درماتیپیک

مرطوب کننده و آبرسان پوست خشک درماتیپیک

کرم آبرسان ژیناژن

آبرسان ژیناژن به عنوان یک مرطوب کننده و هیدراته فعال در دو نوع متفاوت برای پوست های چرب و مختلط و پوست خشک و نرمال تولید می شود. فرمولاسیون کرم آبرسان ژیناژن شامل مقادیر بسیاری زیادی اسید هیالورونیک می شود. این ماده علاوه بر آن که پوست را هیدراته می کند در بهبود زخم و رفع اثرات ناشی از آن موثر است.

اینجا کلیک کنید 👈 کرم آبرسان ژیناژن

کرم آبرسان ژیناژن پوست خشک تا نرمال

کرم آبرسان ژیناژن پوست خشک تا نرمال

خشکی پوست شایع ترین علت پوست پوست شدن پا و صورت و دست ها است و می تواند دلیلی برای کاهش اعتماد به نفس شما باشد. با توجه به راهکارهای ذکر شده می توانید به سرعت درمان پوسته شدن صورت خود را شاهد باشید. داروخانه اینترنتی درمانگیاه طیف وسیعی از کرم های آبرسان و مرطوب کننده از برندهای گوناگون را در اختیار دارد.