ویتامین D به عنوان یک ماده مغذی بسیار مهم، متاسفانه در مواد غذایی بسیار کمی یافت می ‌شود و به سختی از طریق رژیم غذایی به دست می ‌آید. از آن جا که درصد زیادی از جمعیت جهان در معرض خطر کمبود هستند، ویتامین دی یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین مکمل های غذایی است.  با این حال، عوامل زیادی می توانند بر میزان اثربخشی آن تأثیر بگذارند، از جمله رعایت بهترین زمان مصرف ویتامین دی و دوز روزانه و شناسایی بهترین ساعت مصرف ویتامین d که بسیار حائز اهمیت هستند.

 

برای افراد مسن و افراد با پوست تیره، کسانی که اضافه وزن دارند یا در مناطقی زندگی می‌ کنند که نور خورشید محدود است، خطر کمبود آن حتی بیشتر می شود. کمبود ویتامین دی در دنیا رایج است. حدود 29 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده کمبود این ویتامین کلیدی را دارند. در میان ایرانیان این درصد بیشتر نیز می شود.

 

مصرف مکمل یک راه آسان و موثر برای تامین نیاز های ویتامین D شما است، به خصوص اگر در خطر کمبود هستید. مکمل های ویتامین دی باید با غذا مصرف شوند تا جذب به حداکثر برسند. این مقاله به بررسی بهترین زمان مصرف ویتامین d جهت به حداکثر رساندن جذب و اثربخشی آن می پردازد.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین د

بهترین زمان مصرف ویتامین د

بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز

جذب بهتر ویتامین دی با وعده های غذایی

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که در آب حل نمی شود و زمانی که با غذا های پرچرب همراه شود، بهترین جذب را در جریان خون شما دارد. به همین دلیل، مصرف مکمل های ویتامین D همراه با غذا برای افزایش جذب، بهترین زمان مصرف ویتامین د محسوب می شود.

 

طبق یک مطالعه قدیمی بر روی 17 نفر، مصرف ویتامین D با بزرگترین وعده غذایی در روز باعث افزایش 50 درصدی سطح ویتامین D خون پس از 2 تا 3 ماه می شود. برای افراد مسن، مصرف ویتامین D با یک وعده غذایی پرچرب منجر به افزایش 32 درصدی سطح ویتامین D خون پس از تنها 12 ساعت در مقایسه با یک وعده غذایی بدون چربی شد.

 

این ویتامین را می توانید پس از مصرف چربی های سالم مانند آووکادو، آجیل، تخم مرغ و دانه ها مصرف کنید. برای افزایش جذب ویتامین D، باید محصولات لبنی یا تخم مرغ را انتخاب کنید. موارد ذکر شده همه منابع خوبی از چربی های سالم هستند.

 

مصرف مکمل ویتامین دی در صبح؟

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از مکمل‌ هایی مانند ویتامین دی در ابتدای صبح استفاده کنند. نه تنها اغلب راحت ‌تر است، بلکه به خاطر سپردن ویتامین‌ هایتان در صبح راحت ‌تر از اواخر روز است. مصرف ویتامین D در صبح فواید زیادی دارد. بزرگترین مزیت، این است که اگر اول این کار را انجام دهید، بعدا آن را فراموش نخواهید کرد.

 

این امر به ویژه در صورتی که چندین مکمل مصرف می کنید صادق است، زیرا مصرف مکمل ها یا داروها در طول روز می تواند چالش برانگیز باشد و یا با یکدیگر تداخل داشته باشند. به همین دلیل، شاید بهتر باشد عادت کنید مکمل ویتامین D خود را پس از صرف یک صبحانه مغذی میل کنید.

 

چرا نباید ویتامین D را در اواخر روز مصرف کنید؟

شواهد اولیه حاکی از آن است که ویتامین D ممکن است با خواب تداخل داشته باشد. با این حال، تحقیقات کافی برای دانستن اینکه واقعا چگونه با چرخه خواب شما تعامل دارد، وجود ندارد. از آن جا که بهتر است ویتامین D را همراه با غذا مصرف کنید، منطقی است که از مصرف این مکمل قبل از خواب خودداری کنید. خوردن این مکمل در زمان های خیلی نزدیک به خواب ممکن است باعث اختلال در خواب شود.

 

بهترین ساعت مصرف ویتامین d

بهترین ساعت مصرف ویتامین d

برخی از دانشمندان همچنین نشان داده اند که مصرف ویتامین D در اواخر شب به احتمال زیاد اثرات منفی بر کیفیت خواب دارد، زیرا می تواند در تولید ملاتونین بدن اختلال ایجاد کند.

 

با این حال، تحقیقات علمی و کافی برای تعیین اینکه چگونه مکمل ویتامین D در شب ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد در حال حاضر در دسترس نیست. تا زمانی که این فرضیات وجود داشته باشد، احتمالا بهترین کار این باشد که به سادگی آزمایش کنید و آنچه را که برای شما مناسب تر است پیدا کنید.

مطالعه مقاله منابع تامین ویتامین D نیز به شما پیشنهاد می‌شود.

بنابراین ایده آل ترین و بهترین ساعت مصرف ویتامین d چه زمانی است؟

مصرف ویتامین D همراه با غذا بهترین زمان مصرف ویتامین دی است زیرا می تواند جذب آن را افزایش داده و سطح آن را در خون به طور موثرتری افزایش دهد. اما پیش از هرچیزی باید بدانید که مهم ترین گام این است که مکمل ویتامین D را در برنامه روزانه خود قرار دهید و آن را به طور منظم و مستمر برای اطمینان از حداکثر اثربخشی آن مصرف کنید.

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

فرمولاسیون کپسول ویتامین دی آنتی ایجینگ تنها منحصر به وجود ویتامین دی نمی شود. این کپسول با دارا بودن زینک، منیزیم و منگنز، منجر به عملکرد بهتر فواید ویتامین دی برای بدن و اثربخشی بهتر آن می شود. کاهش خطر سرطان پروستات، کمک به سلامت مو، ممانعت از پوکی استخوان و پیشگیری از آرتروز از جمله خواص مهم این کپسول است.

توصیه می شود این مکمل را بعد از صرف وعده غذایی نظیر صبحانه یا نهار و با معده پر میل کنید.  

اینجا کلیک کنید 👈 کپسول ویتامین دی آنتی ایجینگ

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

کپسول زینک ویتامین دی آنتی ایجینگ

قرص ویتامین دی 1000 هلث اید

مکمل ویتامین دی 1000 هلث اید از بهترین مکمل های موجود در بازار جهت تامین فواید ویتامین دی است. این قرص به طور تخصصی به بهبود سلامت استخوان، کمک به افزایش جذب کلسیم، حفظ سلامت استخوان ها، بهبود عملکرد ایمنی و فعالیت مناسب ماهیچه ها می پردازد.

می توانید جهت دریافت بهترین اثربخشی این ویتامین دی را پس از صرف صبحانه میل کنید. سعی کنید آن را در کنار صبحانه یا میان وعده در طول روز مصرف کنید تا خواب شما را مختل نکند.

اینجا کلیک کنید 👈 ویتامین دی 1000 هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

ویتامین د 1000 هلث اید

نکته کلیدی این است که آنچه برای شما مفید است را پیدا کنید و به آن پایبند باشید تا مطمئن شوید که نیازهای بدن خود را برآورده می کنید. بنابراین نسبت به بهترین زمان مصرف ویتامین دی به هیچ وجه غفلت نکنید. بهترین زمان مصرف ویتامین در طول روز و همراه با وعده غذایی، نظیر صبحانه یا ناهار است. برای دریافت بهترین نتایج، برنامه ‌های مصرف مختلف را آزمایش کنید تا بهترین زمان مصرف ویتامین d را پیدا کنید.