ما باید منابع تامین ویتامین D را بشناسیم. حتی اگر اکنون کمبود این ویتامین را نداریم. زیرا به محضی که این ویتامین در بدن ما کم شود عوارضی به وجود می آورد که غیر قابل جبران است. پس باید با شناخت منابع هرچه سریعتر نسبت تامین آن اقدام کرد.

مانند سایر ویتامین‌ها، ویتامین D ماده‌ای است که برای سلامتی لازم است. برخلاف سایر ویتامین ها، این ویتامین به طور طبیعی در غذا وجود ندارد اما می تواند در بدن ساخته شود.

بیشتر مردم می دانند که انسان از نور خورشید برای ساختن ویتامین D، «ویتامین آفتاب» استفاده می کند.

اما انسان‌های امروزی نور خورشید زیادی دریافت نمی‌کنند، بنابراین ما باید از طریق مکمل ها و یا سایر منابع این ویتامین را به دست آوریم.

در این مطلب از درمانگیاه درباره منابع تامین ویتامین D3 صحبت می کنیم و سپس مکمل های حاوی این ویتامین را معرفی می کنیم.

تفاوت ویتامین D2 و D3

ویتامین D2 و D3 هر دو در بدن یک عملکرد دارند. اما ویتامین D3 کمی قوی تر است.

تفاوت اصلی این دو مکمل در نحوه ساخت آنهاست. D3 از منابع حیوانی می آید. اما D2 از منابع گیاهی به دست می آید. اگر وگان یا گیاهخوار هستید، بهتر است از مکمل هایی استفاده کنید که در آن ویتامین D2 دارد.

ویتامین D محلول در چربی است (همراه با چربی ها جذب می شود)، اما مصرف آن با غذاهای روغنی ضروری نیست. همچنین می توانید ویتامین D را از غذا دریافت کنید. اما غذاهای کمی در حالت طبیعی خود حاوی ویتامین D هستند.

منابع تامین ویتامین D

منابع تامین ویتامین D

چرا به ویتامین D3 نیاز دارید؟

متخصصین درباره میزان نیاز بدن به ویتامین D اختلاف نظر دارند. در ایالات متحده آمریکا، ارزش روزانه (DV) برای ویتامین D 800 واحد بین المللی (IU) تعیین شده است.

مصرف بیش از حد ویتامین D مضر است. مسمومیت با ویتامین D نادر است اما می تواند جدی باشد و منجر به مواردی مثل حالت تهوع تا درد استخوان و سنگ کلیه شود. اما کمبود ویتامین D می تواند عواقب جدی در بدن داشته باشد. ویتامین D به دلایل زیر حیاتی است:

1. سلامت استخوان

پزشکان وقتی در حال مطالعه راشیتیسم، یک اختلال استخوانی در کودکان بودند، ویتامین D را کشف کردند.

امروزه راشیتیسم نادر است، اما ویتامین D هنوز برای سلامت استخوان مورد نیاز است. این امر به ویژه برای زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند و در معرض خطر پوکی استخوان هستند بسیار مهم است.

ویتامین D همچنین برای درمان یک بیماری استخوانی جدی تری به نام استئومالاسی (نرم شدن استخوان ها) استفاده می شود.

ویتامین D به بدن اجازه می دهد کلسیم را جذب کند. بدون ویتامین D، بدن تنها درصد کمی از کلسیم موجود در غذا را مصرف می کند.

بنابراین منابع تامین ویتامین D  در این متن معرفی می شوند تا برای سلامت استخوان استفاده کنید.

2. خواص ضد سرطانی

سطوح بالاتر ویتامین D در خون با سطوح پایین برخی از سرطان ها از جمله روده بزرگ، پروستات و پانکراس مرتبط است.

در مطالعات حیوانی، ویتامین D با تومورهای کمتر و رشد کندتر تومورها مرتبط بود.

آزمایشات بالینی بر روی انسان نشان می دهد که ویتامین D ممکن است از سرطان جلوگیری نکند اما ممکن است پیشرفت آن را کند کند.

3. سلامت مغز

سطوح پایین ویتامین D ممکن است یک عامل خطر برای انواع مختلف زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر باشد.

مطالعات حیوانی و مطالعات سلولی ارتباطی را نشان داده‌اند، اما نتایج آزمایش‌های بالینی متفاوت بوده است. اما در این خصوص تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بدن انسان روزانه به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

نیمی از مردم سطح جهان به نور خورشید چندان دسترسی ندارند که بتوانند از آن ویتامین D را تامین کنند.

حتی در کشور های آفتابی مردم برای فرار از آسیب های اشعه فرابنفش خورشید زیاد در معرض آفتاب قرار نمی گیرند. بنابراین ویتامین D  باید از سایر منابع تامین گردد.

برای این که مسمومیت با ویتامین D  ایجاد نشود، توصیه می‌شود مقدار روزانه 20 میکروگرم یا 800 واحد بین المللی (IU ) ویتامین D از طریق غذا دریافت شود.

اگر به قدر کافی در معرض نور خورشید قرار نگیرید، مقدار ویتامین D مورد نیاز روزانه تقریبا 25 میکروگرم یا 1000 واحد می‌شود.

منابع تامین ویتامین D3

به یاد داشته باشید که برای دریافت ویتامین D خود سه انتخاب دارید:

  • نور خورشید
  • رژیم غذایی شما
  • مکمل

پزشکان اغلب به دلیل خطرات اشعه ماوراء بنفش و دشواری دریافت ویتامین D تنها از رژیم غذایی، تامین این ویتامین را ترجیح می دهند. ماهی روغنی بهترین منبع D3 است، اما تعداد کمی از مردم مایل به خوردن روزانه ماهی هستند.

در اغلب کشورها، این غذاها معمولا با ویتامین D2 غنی می شوند:

  • شیر گاو
  • شیر گیاهی
  • شیر خشک نوزاد
  • غلات صبحانه
  • ماست
  • مارگارین
  • آب پرتقال

به یاد داشته باشید منابع تامین ویتامین D2 معمولا گیاهان هستند، در حالی که D3 عمدتاً از حیوانات می آید. قارچ ها، به ویژه زمانی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرند، منبع غنی ویتامین D هستند، اما بیشترین حجم آن D2 است.

هنگام فهرست کردن منابع تامین ویتامین D در غذاها، اکثر منابع بین ویتامین D2 و D3 تمایز قائل نمی شوند. برخی از غذاها حاوی مخلوطی از هر دو شکل هستند. غذاهای زیر سرشار از ویتامین D هستند و از آنجایی که منابع حیوانی هستند، عمدتا حاوی D3 هستند:

1. قزل آلای  پرورشی

فقط 80 گرم قزل آلای پرورشی می تواند 81 درصد DV فراهم می کند. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت قلب است.

2. ماهی سالمون

ماهی سالمون  کمی کمتر از ماهی قزل آلا  دارای ویتامین D است و حدود 71 درصد DV دارد. ماهی قزل آلا می تواند حاوی جیوه باشد، اما برخی از متخصصین می گویند که فواید ماهی قزل آلا بیشتر از مضرات آن است، به خصوص زمانی که در حد اعتدال مصرف شود.

3. ساردین

یک وعده معمولی ساردین، که تقریباً یک قوطی است، حدود 200 واحد DV فراهم می کند. ساردین دارای مواد مغذی دیگری مانند ویتامین B12 و امگا 3 است.

4. تخم مرغ

حجم ویتامین D تخم مرغ مشابه دو ماهی ساردین است. اما کلسترول آن باعث می شود چندان توصیه نشود.

5. جگر گاو

بعضی ها عاشق جگر هستند. برخی از مردم از آن متنفرند، اما حاوی مقدار زیادی پروتئین، آهن و ویتامین A است. مانند تخم مرغ، کلسترول بسیار بالایی دارد. ویتامین D در 80 گرم آن حدود 5 درصد DV است.

دیگر منابع تامین ویتامین D

همانطور که مشاهده کردید منابع غذایی حاوی ویتامین D بسیار کم هستند. شاید بسیاری از افراد با هیچ کدام از منابع نتوانند ارتباط برقرار کنند و از آن ها مصرف کنند. استفاده از نور خورشید هم که به دلیل وجود اشعه فرابنفش چندان توصیه نمی شود.

اما این پایان ماجرا نیست. سایر منابع تامین ویتامین D مکمل های تقویتی هستند که به راحتی آن میزان از ویتامین D مورد نیاز را به بدن می رسانند.

در ادامه برخی از این مکمل ها که در داروخانه آنلاین درمانگیاه موجود هستند را معرفی می کنیم.

 

قرص من ویت ویواتیون 30 عددی حاوی ویتامین ها

قرص من ویت ویواتیون 30 عددی حاوی ویتامین ها  این مکمل دارای انواع ویتامین ها از جمله ویتامین D است. در این مکمل می توانید انواع ویتامین  A، C، D، B6،B12، و مس را بیابید. گرچه که این مولتی ویتامین مختص آقایان است اما برای خانم ها نیز می تواند مصرف شود.

هر چقدر تلاش کنید ویتامین D را از منابع غذایی دریافت کنید باز هم در تامین آن موفق نخواهید بود. پس خرید قرص من ویت ویواتیون 30 عددی حاوی ویتامین ها  می تواند یک انتخاب عالی باشد.

من ویت اورجینال ویواتیون

من ویت اورجینال ویواتیون

قرص ویتامین D3 ویتابیوتیکس 90 عددی

قرص ویتامین D3 ویتابیوتیکس 90 عددی یک داروی خارجی جهت تامین ویتامین D است. این دارو به راحتی ویتامین D روزانه بدن را تامین می کند و موجب حفظ عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن می شود.

سلامت قلب و عروق و همچنین استخوان های با مصرف این مولتی ویتامین تامین می گردد. ویتامین D بر تمام 36 بافت اندام بدن تأثیر می گذارد.

این مکمل حاوی ویتامین D برای حفظ استخوان ها و دندان ها، پاسخ ایمنی طبیعی، تقسیم سلولی و عملکرد ماهیچه ها بسیار مفید است.

اگر فکر می کنید سطح ویتامین D در بدن شما پایین آمده است مصرف این مکمل به شما به شدت توصیه می شود.

کپسول مولتی دیلی دانا 30 عددی

کپسول مولتی دیلی دانا 30 عددی یک مولتی ویتامین بسیار غنی است. این مولتی ویتامین حاوی انواع ویتامین ها از جمله D3 است.

این کپسول با تامین ویتامین های B۱، B۲، B۳، B۶، B۶، B۹، B۱۲، A، E، C و D۳ و همچنین کلسیم، روی و آهن برای خانم ها و آقایان می تواند یک انرژی بخش فوق العاده باشد.

 دیلی دانا

دیلی دانا

 

این محصول موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین حفظ استخوان ها و دندان ها می شود. چنانچه احساس ضعف عمومی دارید و یا در برگه آزمایش شما ویتامین D3 پایین است. بهتر است همین حالا کپسول مولتی دیلی دانا 30 عددی را خریداری کنید.

 

کلام آخر پیرامون منابع تامین ویتامین D3

منابع تامین ویتامین D همانطور که در متن اشاره شد از سه راه است. از طریق نور خورشید، مصرف غذاهای حاوی این ویتامین و مصرف مکمل های این ویتامین.

نور خورشید به دلیل وجود اشعه فرابنفش توصیه نمی شود و منابع غذایی نیز بسیار محدود هستند. بنابراین استفاده از مکمل های حاوی ویتامین D  که در متن ذکر شد، توصیه می شود.