» بیماری ها و پیشگیری » علائم و درمان کیست تخمدان | بررسی ۲ رویکرد درمانی (گیاهی و پزشکی)
علائم و درمان کیست تخمدان

علائم و درمان کیست تخمدان | بررسی ۲ رویکرد درمانی (گیاهی و پزشکی)

۶ تیر ۱۴۰۳ 19۰259

علائم و درمان کیست تخمدان

مقدمه | کیست تخمدان

کیست تخمدان کیسه های پر از مایعی هستند که روی تخمدان ها تشکیل می شوند. این کیست ها یک اتفاق رایج در زنان هستند و می توانند از نظر اندازه و تعداد متفاوت باشند. در حالی که اکثر کیست های تخمدان بی ضرر هستند و خود به خود برطرف می شوند، برخی از آنها می توانند عوارضی ایجاد کنند و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشند. در این مقاله به بررسی انواع مختلف، علل ایجاد و گزینه های درمان کیست تخمدان می پردازیم.

سوالاتی که پس از خواندن این مقاله به پاسخ آنها خواهید رسید:

انواع کیست تخمدان کدامند؟

علل و علائم کیست تخمدان چیست؟

درمان کیست تخمدان با رویکرد گیاهی چگونه است؟

گزینه های پزشکی درمان کیست تخمدان شامل چه مواردی است؟

درمان گیاهی کیست تخمدان
درمان گیاهی کیست تخمدان با بومادران

انواع کیست تخمدان

کیست های عملکردی

این کیست ها شایع ترین نوع کیست های تخمدان هستند و معمولا بی ضرر هستند. آنها در نتیجه چرخه قاعدگی طبیعی تشکیل می شوند و به طور معمول اندازه کوچکی دارند. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد: کیست فولیکولی که زمانی ایجاد می‌شود که فولیکول نتواند پاره شود و تخمک آزاد شود، و کیست جسم زرد که زمانی رخ می‌دهد که فولیکول تخمک را آزاد می‌کند اما حل نمی‌شود.

کیست های درموئید

یکی دیگر از انواع کیست تخمدان، کیست درموئید است که به تراتوم های کیستیک بالغ نیز معروف هستند. این کیست ها از انواع مختلف بافت از جمله مو، پوست و دندان تشکیل شده اند که معمولاً خوش خیم هستند و می توانند بسیار بزرگ شوند.

اندومتریوما

این کیست ها در نتیجه اندومتریوز ایجاد می شوند، وضعیتی که در آن بافتی که داخل رحم را پوشانده است در خارج از آن رشد می کند. اندومتریوما می تواند باعث قاعدگی دردناک شود و بر باروری تأثیر بگذارد.

سیستادنوما

کیست سیستادنوما، از انواع کیست تخمدان است که از سلول های سطح تخمدان ایجاد می شوند و می توانند بسیار بزرگ شوند. این کیست ها معمولاً خوش خیم هستند اما می توانند باعث درد و ناراحتی شکم شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار کیست های کوچک متعدد در تخمدان های خود می شوند. این وضعیت می تواند باعث پریود های نامنظم، ناباروری و عدم تعادل هورمونی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به مشکلات زنانه می توانید مطلب زیر را مطالعه کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 درمان درد قاعدگی

علل ایجاد کیست تخمدان

علت دقیق کیست تخمدان همیشه به راحتی مشخص نمی شود، اما عوامل متعددی می ‌توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند که شامل موارد زیر می شود:

عدم تعادل هورمونی

نوسانات در سطح هورمون ها، به ویژه استروژن و پروژسترون، می تواند منجر به ایجاد انواع کیست تخمدان شود. در برخی موارد، عدم تعادل در این هورمون ها می تواند چرخه طبیعی قاعدگی را مختل کند و منجر به تشکیل کیست شود.

اندومتریوز

این وضعیت می تواند منجر به تشکیل کیست هایی به نام اندومتریوما یا «کیست های شکلاتی» شود. کیست های تخمدان مرتبط با اندومتریوز می توانند باعث درد لگن، به ویژه در دوران قاعدگی شوند.

بارداری

کیست می تواند در نتیجه تغییرات هورمونی که در دوران بارداری رخ می دهد، ایجاد شود. همچنین کیست های تخمدان می توانند در نتیجه مسائل مربوط به فولیکول در طول چرخه قاعدگی ایجاد شوند. کیست فولیکی و کیست جسم زرد جز این علل هستند.

عفونت های لگنی

عفونت ها می توانند باعث ایجاد کیست در تخمدان ها شوند. عفونت در ناحیه لگن، مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا عفونت های مقاربتی، می تواند باعث ایجاد کیست در تخمدان ها شود. این کیست ها که به نام آبسه شناخته می شوند، می توانند از پاسخ التهابی به عفونت ایجاد شوند.

استعداد ژنتیکی

برخی از زنان به دلیل ساختار ژنتیکی ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به کیست تخمدان باشند.

درمان گیاهی کیست تخمدان با بومادران
درمان گیاهی کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان

در بسیاری از موارد، کیست تخمدان هیچ علامتی ایجاد نمی کند و در معاینه معمول لگن یا سونوگرافی تشخیص داده می شود. با این حال، هنگامی که علائم ظاهر می شوند، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد لگن: یکی از شایع ترین علائم کیست تخمدان
  • نفخ: احساس پری در شکم
  • فشار روی مثانه یا روده: درنتیجه افزایش فوریت ادرار، تکرر ادرار و مشکل در حرکات روده
  • مشکل در تخلیه مثانه: در نتیجه احساس نیاز مداوم به ادرار کردن
  • درد هنگام مقاربت جنسی: به خصوص اگر کیست ها بزرگ باشند
  • اختلالات قاعدکی: سیکل های قاعدگی نامنظم، خونریزی شدید یا خفیف و لکه بینی بین قاعدگی
  • ناراحتی شکم یا لگن: به خصوص اگر کیست ها بزرگ باشند یا باعث فشار بر بافت های اطراف شوند.
  • حساس شدن سینه ها: به علت تغییرات هورمونی مرتبط با انواع کیست تخمدان
  • تهوع و استفراغ: به خصوص اگر کیست ها بزرگ باشند یا باعث فشار بر بافت های اطراف شوند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص منوروز 

درمان کیست تخمدان
بهبود علائم یائسگی و روند درمان کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان | گیاهی

درمان گیاهی بیماری ها از دیرباز به عنوان یک گزینه محبوب و کم عوارض شناخته می شود. در بحث درمان کیست تخمدان نیز گیاهان و فراورده های گیاهی مختلفی برای بهبودی وجود دارد که می توان از مزایای آنها استفاده کرد.

گیاهان موثر

یکی از دارو های گیاهی محبوب برای کیست تخمدان، استفاده از چغندر است. این گیاه به تعادل سطوح هورمونی در بدن کمک می کند، که به نوبه خود می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی و کاهش تشکیل کیست در تخمدان ها کمک کند.

همچنین خار مریم گیاهی گلدار است که معمولا برای حمایت از سلامت کبد استفاده می شود و همچنین می تواند برای زنان مبتلا به کیست تخمدان مفید باشد. کبد نقش مهمی در متابولیسم و ​​سم‌زدایی هورمون ایفا می‌کند، بنابراین حمایت از عملکرد آن می‌تواند به مدیریت عدم تعادل هورمونی که به تشکیل کیست‌های تخمدان کمک می‌کند، کمک کند.

دارو های گیاهی

پونیکا یک داروی گیاهی است که بصورت کپسول از عصاره خشک هسته انار تولید شده و برای درمان کیست تخمدان (تنبلی تخمدان)، بهبود مشکلات قاعدگی و همچنین درمان عفونت های رحم کاربرد داشته و در دوران شیردهی نیز قابل استفاده می باشد. این کپسول با تقویت هورمون های زنانه شما را در مسیر بهبود از انواع کیست تخمدان، مخصوصا سندرم تخمدان پلی کیستیک یاری می کند.

قرص و قطره ویتاگنوس نیز یک دارو گیاهی دیگر است که از گیاه ویتکس یا پنج انگشت به دست می آید و برای اغلب مشکلات زنان می توان از آن استفاده کرد؛ به همین دلیل به آن گیاه زنان می گویند. از خواص این محصول گیاهی میتوان به رفع اختلالات هورمونی، مشکلات قاعدگی، درمان کیست تخمدان و تنبلی تخمدان اشاره کرد. علاوه بر دارو های گیاهی، تغییرات سبک زندگی مانند حفظ رژیم غذایی سالم، مدیریت استرس و ورزش منظم نیز می تواند برای مدیریت کیست تخمدان مفید باشد.

درمان کیست تخمدان | پزشکی

درمان کیست تخمدان به اندازه، نوع و وجود علائم بستگی دارد. در بسیاری از موارد، کیست های کوچک و خوش خیم نیازی به درمان ندارند و خود به خود برطرف می شوند. با این حال، اگر کیست بزرگ، دردناک یا منجر به عوارض شود، ممکن است گزینه ‌های درمانی زیر در نظر گرفته شود:

انتظار و مراقبت

اگر کیست کوچک باشد و علائم پیش رونده ای ندشته باشد، معمولا پزشک توصیه به صبر همراه با نظارت و مراقبت می کند. در این مورد امید بر این است که کیست خود به خود و با همکاری سیستم ایمنی رفع شود و نیازی به روش های تهاجمی نباشد.

مصرف دارو

برای کمک به جلوگیری از تشکیل کیست های جدید و کاهش اندازه کیست های موجود، می توان با نظارت پزشک دارو های ضد بارداری هورمونی استفاده کرد. علاوه بر این شما می توانید برای درمان کیست تخمدان از دارو های گیاهی معرفی شده در بخش قبل استفاده کنید.

علائم و درمان کیست تخمدان
علائم و درمان کیست تخمدان

جراحی

اگر کیست بزرگ باشد، علائم شدید ایجاد کند یا مشکوک به سرطان باشد، ممکن است پزشک برداشتن آن را با جراحی توصیه کند. این عمل را می توان از طریق لاپاراسکوپی یا لاپاراتومی انجام داد:

لاپاراسکوپی: یک روش کم تهاجمی است که در آن جراح برش ‌های کوچکی در شکم ایجاد می‌کند تا کیست را خارج کند. جراحی لاپاراسکوپی اغلب برای کیست‌ های کوچک‌ تر ترجیح داده می ‌شود و عموماً باعث ایجاد اسکار (جای زخم) کمتر و زمان بهبودی کوتاه‌ تر می‌ شود.

لاپاراتومی: یک جراحی تهاجمی تر است که در آن یک برش بزرگتر در شکم برای دسترسی و برداشتن کیست ایجاد می شود. لاپاراتومی ممکن است برای کیست‌ های بزرگتر یا پیچیده ‌تر که از طریق لاپاراسکوپی قابل برداشتن نیستند، ضروری باشد.

درناژ یا آسپیراسیون

در برخی موارد، یک مخصص ممکن است تخلیه مایع کیست را از طریق سوزن وارد شده به کیست توصیه کند، روشی که به عنوان آسپیراسیون کیست شناخته می‌شود. این روش معمولاً برای کیست های بزرگتر که باعث ناراحتی یا فشار قابل توجهی می شوند و نیاز به تسکین فوری دارند، استفاده می شود.

نظارت و پیگیری

پس از درمان کیست تخمدان، نظارت منظم و قرار ملاقات های پیگیری برای اطمینان از عدم بازگشت کیست یا ایجاد عوارض بیشتر توصیه می شود. ممکن است از مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا آزمایش خون برای ارزیابی اثربخشی درمان و نظارت بر هرگونه تغییر در کیست استفاده شود.

جمع بندی | درمان کیست تخمدان

در نتیجه، کیست تخمدان یک اتفاق آزار دهنده در مورد زنان است که می تواند انواع و حالات مختلفی داشته باشد. در حالی که معمولا کیست های کوچک بی ضرر هستند و خود به خود درمان می شوند، غافل شدن از آن می تواند منجر به عوارضی شود که نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.

برای زنان مهم است که از علائم کیست تخمدان آگاه باشند و در صورت مشاهده علائم نگران کننده به پزشک مراجعه کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع، علائم و درمان کیست تخمدان آشنا کنیم. در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام، می توانید پیام خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

آزاده حیدرآبادی

آزاده حیدرآبادی

من کارشناس گیاهان دارویی هستم که عشق زیادی به کار در حوزه گیاهان دارویی و سلامت دارم. تمام تلاش خودم رو میکنم که بتونم با تولید محتوا در این زمینه برای شما مفید واقع بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×