» سلامت » پروتئین ها در رژیم غذایی چه نقشی دارند؟
نقش پروتئین ها در رژیم غذایی

پروتئین ها در رژیم غذایی چه نقشی دارند؟

خرداد ۵, ۱۴۰۳ 12۰98

پروتئین ها در رژیم غذایی چه نقشی دارند؟

تعداد کمی از مواد مغذی به اندازه پروتئین ها در رژیم غذایی مهم هستند. پروتئین، بلوک سازنده عضلات، پوست، آنزیم ها و هورمون های شماست و نقش اساسی در تمام بافت های بدن ایفا می کند. بیشتر غذاها حاوی مقداری پروتئین هستند. در نتیجه، کمبود پروتئین واقعی در کشورهای توسعه یافته نادر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است هنوز در معرض خطر باشند و یا برخی به واسطه شرایط خاص خود مانند بیماران پس از جراحی ورزشکاران به مقدار پروتئین بیشتری نیاز داشته باشند.

پروتئین ها در رژیم غذایی عملکردهای بی شماری در بدن انسان دارد و به ویژه برای حفظ و بازیابی عضلات اهمیت دارد. سلامت عضله یک عامل تعیین کننده حیاتی در عملکرد ورزشی است، بنابراین، برای ورزشکاران، دستیابی بهینه و مصرف پروتئین کافی، نقش کلیدی دارد. ورزش شدید باعث می شود پروتئین های سازنده ماهیچه ها تجزیه شوند. خوردن یک وعده غذایی با پروتئین بالا تجزیه عضلات را کاهش می دهد و باعث افزایش ترمیم و سنتز عضلات می شود.

با مطالعه این مقاله پاسخ چه پرسش هایی را دریافت خواهید کرد:

  • ارائه ساختار توسط پروتئین ها
  • نقش پروتئین ها در رژیم غذایی جهت افزایش رشد
  • پروتئین و واکنش های بیوشیمیایی
  • تامین انرژی
  • تقویت ایمنی بدن
  • پروتئین برای تامین نیازهای ورزشکاران
نقش پروتئین ها در رژیم غذایی
نقش پروتئین ها در رژیم غذایی

ارائه ساختار توسط پروتئین ها

دسته ای از پروتئین ها که به عنوان پروتئین های فیبری شناخته می شوند، ساختار، قدرت و قابلیت ارتجاعی بخش های مختلف بدن شما را تامین می کنند.

این پروتئین ها شامل کراتین، کلاژن و الاستین هستند که به شکل گیری چارچوب پیوندی ساختارهای خاصی در بدن شما کمک می کنند.

کراتین یک پروتئین ساختاری است که در پوست، مو و ناخن شما وجود دارد.

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شماست و پروتئین ساختاری استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و پوست شما است.

الاستین چندین صد برابر انعطاف پذیرتر از کلاژن است. خاصیت ارتجاعی بالای آن به بسیاری از بافت های بدن مانند رحم، ریه وشریان های شما اجازه می دهد تا پس از کشش یا انقباض به شکل اولیه خود بازگردند.

یک ورزشکار حرفه ای باید انواع مکمل های پروتئینی قبل و بعد تمرین رو بشناسه

اگه ورزشکاری اینجا کلیک کن 👈 بهترین مکمل های قبل و بعد تمرین و باشگاه بدنسازی

نقش پروتئین ها در رژیم غذایی جهت افزایش رشد

بدن شما برای رشد و نگهداری بافت ها به پروتئین ها در رژیم غذایی نیاز دارد. با این حال، پروتئین های بدن شما در یک حالت چرخش ثابت هستند. در شرایط عادی، بدن شما همان مقدار پروتئینی را که برای ساخت و ترمیم بافت ها استفاده می کند، تجزیه می کند. در موارد دیگر، پروتئین بیش از آنچه که می تواند ایجاد کند تجزیه می کند و در نتیجه نیاز بدن شما را افزایش می دهد. این معمولا در دوره های بیماری مانند دیابت، در دوران بارداری و در دوران شیردهی اتفاق می افتد.

پودر انترامیل دیابتی یک گزینه مناسب برای افراد دیابتی، بیماران ریوی، اشخاصی که به گلوکز حساسیت دارند و بیماران مبتلا به هیپرگلاسیمی است.

اینجا کلیک کنید 👈 پودر انترامیل

پروتئین و واکنش های بیوشیمیایی

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به هزاران واکنش بیوشیمیایی که در داخل و خارج سلول های شما رخ می دهد کمک می کنند.

آنزیم ها همچنین ممکن است خارج از سلول عمل کنند، مانند آنزیم های گوارشی مانند لاکتاز و ساکاراز که به هضم قند کمک می کنند. برخی از آنزیم ها برای انجام واکنش به مولکول های دیگری مانند ویتامین ها یا مواد معدنی نیاز دارند.

هضم، تولید انرژی، لخته شدن خون و انقباض عضلانی چهار فرآیند مهم است که به طور مستقیم به حضور آنزیم ها نیاز دارد.

تامین انرژی

آخرین چیزی که بدن شما می خواهد برای انرژی استفاده کند پروتئین است زیرا این ماده مغذی ارزشمند به طور گسترده در سراسر بدن شما استفاده می شود.

در حالت ناشتا (۱۸ تا ۴۸ ساعت بدون مصرف غذا)، بدن شما ماهیچه های اسکلتی را تجزیه می کند تا آمینو اسیدها بتوانند انرژی شما را تامین کنند.

اگر ذخیره کربوهیدرات کم باشد، بدن شما همچنین از اسیدهای آمینه حاصل از عضله اسکلتی تجزیه شده استفاده می کند. این می تواند پس از ورزش خسته کننده رخ دهد یا اگر به طور کلی کالری کافی مصرف نکنید.

به همین دلیل است که اکثر افراد به ویژه ورزشکاران نیاز به مصرف پروتئین بیشتری دارند. پروتئین بار کارن علاوه بر اسیدآمینه های مورد نیاز، حاوی انواع ویتامین نیز است.

اینجا کلیک کنید 👈 پروتئین بار کارن

تقویت ایمنی بدن

پروتئین ها در رژیم غذایی به تشکیل ایمونوگلوبولین ها یا آنتی بادی ها برای مبارزه با عفونت کمک می کنند. آنتی بادی ها پروتئین هایی در خون شما هستند که به محافظت از بدن در برابر مهاجمان مضر مانند باکتری ها و ویروس ها کمک می کنند. بدون این آنتی‌بادی ‌ها، باکتری ‌ها و ویروس ‌ها می ‌توانند آزادانه تکثیر شوند و بدن شما را با بیماری ‌هایی که ایجاد می‌ کنند تحت تأثیر قرار دهند.

نقش پروتئین ها در رژیم غذایی
نقش پروتئین ها در رژیم غذایی

پروتئین برای تامین نیازهای ورزشکاران

چه تمرین برای مسابقه دو ۱۰ کیلومتری محلی و چه در بازی های المپیک باشد، ورزشکاران با هر شکل، اندازه و سطح، یک هدف مشترک دارند و آن انجام بهترین عملکرد است. تخصص فنی و تمرین سنگ بنای بهبود عملکرد ورزشی هستند، اما تغذیه خوب به همان اندازه برای موفقیت بسیار مهم است. در طول دو دهه گذشته، درک ما از رابطه بین پروتئین و ورزش بسیار افزایش یافته است. اکنون می دانیم که فقط کمیت پروتئین مصرفی نیست، بلکه کیفیت آن پروتئین و زمان مصرف آن است که سلامت و عملکرد عضلات را پوشش می دهد.

پودر سوپر وی کارن یک انتخاب ایده آل برای ورزشکاران مقاومتی است که با هدف بهبود سنتز پروتئین، عضله سازی و بافت همبند عمل می کند.

اینجا کلیک کنید 👈 پودر سوپر وی کارن

سخن پایانی

پروتئین نقش های زیادی در بدن شما دارد؛ علاوه بر اینکه یک چارچوب ساختاری برای بدن شما فراهم می کند، pH  و تعادل مایعات را نیز حفظ می کند. در نهایت، آن ها سیستم ایمنی شما را قوی نگه می دارند، مواد مغذی را حمل و ذخیره می کنند و در صورت نیاز می توانند به عنوان یک منبع انرژی عمل کنند. در مجموع، این عملکردها پروتئین را به یکی از مهم ترین مواد مغذی برای سلامتی شما تبدیل می کند. برای حفظ سلامتی مطلوب، مطمئن شوید که پروتئین ها در رژیم غذایی خود و یا از طریق مکمل را به قدرت کفایت دریافت می کنید.

افروز آل عباسیان

افروز آل عباسیان

من افروز آل عباسیان فارغ التحصیل علوم آزمایشگاهی پزشکی هستم و در حوزه بیماریها، درمان، پزشکی، بهداشت، سلامت و دارو اطلاعات و مطالعات خودم رو با شما به اشتراک میذارم. خوشحال میشم اگر درباره هرکدام از نوشته های من نظری دارید، در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×