» اطلاعات دارویی » شربت ضد سرفه قوی برای بزرگسالان
شربت ضد سرفه قوی بزرگسالان

شربت ضد سرفه قوی برای بزرگسالان

۲۵ شهریور ۱۴۰۳ 3۰13

سرفه هایی که در تمام طول روز شما را آزار می دهند به اندازه کافی بد هستند. اما وقتی تمام شب شما را بیدار نگه می دارند، می توانید شرایط را از بد هم فراتر تصور کنید و احساس وحشتناکی داشته باشید. در نیمه های شب به این فکر می کنید که چگونه می توانید سرفه خود را آرام کنید تا بتوانید خواب مورد نیاز خود را داشته باشید؟ اینجاست که به فکر استفاده از یک شربت ضد سرفه قوی می افتید.

درمان های زیادی برای سرفه های شبانه وجود دارد. برخی از این درمان ها خانگی و برخی نیز به کمک داروهای بدون نسخه انجام می شود. اما اگر اینها کمکی نکرد، پزشک می‌تواند یک ضد سرفه قوی برای شما تجویز کند. در این مطلب از درمانگیاه راه کارهایی را برای رفع سرفه در خانه به شما پیشنهاد می دهیم و سپس انواع شربت ضد سرفه قوی که بدون نسخه قابل خریداری هستند را معرفی می کنیم. در ادامه کمی فراتر می رویم و برخی از داروهای ضد سرفه قوی که نیاز به نسخه پزشک دارند را نیز معرفی می کنیم. همراه ما باشید.

علت سرفه های خشک طولانی

سرفه خشک یعنی نوعی از سرفه که در آن مخاط تولید نمی‌شود. بنابراین از آنجایی که مخاطی وجود ندارد که ریه‌ها یا مجرای تنفسی را مسدود کند، هنگام سرفه چیزی از دهان خارج نمی‌شود. سرماخوردگی و آنفولانزا معمولا با عفونت ریه و سینوس  همراه هستند و باعث سرفه‌های مرطوب که حاوی خلط، می‌شوند. در این زمان اغلب افراد برای خرید شربت ضد سرفه قوی اقدام می‌کنند. پس از مدتی سرماخوردگی التیام می یابد اما سرفه های مرطوب تبدیل به سرفه های خشک می شوند و تا مدتی باعث دردسر می شوند.

این بدان علت است که مدت زمانی طول می کشد تا التهابات ناشی از عفونت که در ریه ایجاد شده است، خوب شود. بنابراین دستگاه تنفسی حساس است و به کوچکترین تحریکات پاسخی مثل سرفه می دهد. مثلا به محض قرار گیری در معرض دود سیگار یا گرد و خاک سرفه های شدید خشک آغاز می شود.

اگر تعداد دفعات سرفه خشک زیاد باشد، باعث کلافگی می‌شود. عوامل مختلفی در بروز سرفه خشک موثر هستند که شناخت آن‌ها می‌تواند به درمان سریع‌تر این عارضه کمک کند. معمولا پزشک این علائم را تشخیص می دهد و طبق آن شربت ضد سرفه قوی تجویز می کند تا عوارضی مثل گلودرد، خارش و سوزش مجاری تنفسی را رفع کند.

چگونه سرفه های خشک را آرام کنیم؟

برای رفع سرفه های خشک نیازی نیست در همان ابتدای امر به سراغ شربت ضد سرفه قوی بروید. می توانید در ابتدا با راهکارهای ساده شروع کنید. در ابتدای شروع سرفه موارد زیر را امتحان کنید:

 

  • از یک مرطوب کننده برای مرطوب کردن هوا استفاده کنید، یا بخار حاصل از دوش آب گرم یا کتری را قبل از خواب تنفس کنید.
  • با یک بالش اضافی سر خود را کمی بالا بیاورید.
  • اسپری بینی نمکی یا آب نمک را امتحان کنید. (قرقره کنید)
  • یک قاشق چایخوری عسل قورت دهید. (توجه: این برای نوزادان کمتر از ۱ سال مناسب نیست.)
  • چای یا سوپ گرم بنوشید.
  • از قطره منتول در اطراف بینی خود استفاده کنید و آن را ببوئید.
شربت ضد سرفه قوی بزرگسالان
شربت ضد سرفه قوی بزرگسالان

 

اگر این روش ها افاقه نکرد و به تسکین قوی‌تری نیاز داشتید، اکنون وقت استفاده از ضد سرفه قوی برای بزرگسالان است. این ضد سرفه قوی می تواند گیاهی و یا شیمیایی باشد.

چرا شب ها سرفه ها شدیدتر است؟

وقتی سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا آنفولانزا دارید، زمانی که برای خواب دراز می‌کشید، مخاط می‌تواند از گرفتگی بینی یا سینوس‌ها به حلق شما چکه کند. به همین دلیل است که ممکن است در شب بیشتر سرفه کنید. ممکن است احساس کنید که قطرات پشت گلویتان را قلقلک می دهد و بخواهید برای رفع گرفتگی سرفه کنید.

اما شرایط دیگر نیز می تواند باعث سرفه شود و شما را بیدار نگه دارد:

آسم:

لوله های هوا در ریه های شما باریک و بسته می شوند و مخاط بیش از حد ایجاد می شود. افراد مبتلا به آسم سرفه های خشک دارند زیرا هنگام تنفس هوای کافی دریافت نمی کنند. گرد و غبار می تواند مشکل افراد درگیر با آسم را بدتر کند.

آلرژی:

آلرژی نیز موجب فعال شدن سیستم ایمنی در دستگاه تنفسی شده و تحریکاتی مثل سرفه خشک ایجاد می کند.

سوزش سر دل یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD):

اسید معده می تواند تراوش کند و اعصاب را در قسمت تحتانی مری، لوله ای که دهان و معده شما را به هم متصل می کند، آزار دهد. این موضوع می تواند باعث سرفه شود، حتی اگر سوزش یا درد احساس نکنید.

سیگار کشیدن:

مخاط در ریه ها می تواند باعث سرفه شود. همچنین ممکن است برای خارج کردن سموم از مجاری تنفسی خود تمایل به سرفه کردن داشته باشید.

درمان های خانگی برای رفع سرفه خشک

همانطور که ذکر شد، بهتر است پیش از مصرف شربت ضد سرفه قوی، راهکارهای ساده و خانگی را امتحان کنید. در ادامه برخی از مواد موجود در منزل که می تواند به رفع سرفه کمک کند، معرفی می شود.

  • مصرف عسل

یک یا دو قاشق چایخوری عسل ممکن است تولید مخاط را کاهش دهد. عسل همچنین خاصیت آنتی باکتریال و ضد میکروب دارد و میکروب ها را از بین می برد. اما به یاد داشته باشید، می تواند باعث بوتولیسم، شکل نادری از مسمومیت غذایی، در نوزادان شود. هرگز از عسل برای درمان سرفه کودکان زیر یک سال استفاده نکنید.

  • مصرف نوشیدنی های گرم

نوشیدنی های گرم با نرم و صاف کردن گلو می تواند سرفه ها را بهبود دهد.. اگر به دنبال تسکین هستید، چای یا آب داغ بنوشید.

  • زنجبیل

تحقیقات نشان می دهد که برخی از ترکیبات تصفیه شده درون ریشه زنجبیل می تواند ماهیچه هایی را که راه های هوایی شما را سفت می کند، شل کند. برای رفع سرفه خشک می توانید زنجبیل را خام بخورید یا می توانید ریشه زنجبیل آسیاب شده را با عسل مخلوط کرده و در چای داغ هم بزنید.

شربت ضد سرفه قوی بزرگسالان
شربت ضد سرفه قوی بزرگسالان
  • آب

نوشیدن آب زیاد نه تنها خراش سرفه را تسکین می دهد و شما را هیدراته نگه می دارد، بلکه مخاط گلو را نیز رقیق می کند.

  • سنجد

می توانید عصاره سنجد را به عنوان مکمل همراه با شربت ضد سرفه قوی مصرف کنید. ممکن است سنجد بلافاصله سرفه شما را کاهش ندهد، اما مطالعات نشان می دهد که در بهبود سرفه خشک بسیار اثربخش است.

  • ریشه ختمی

ریشه گل ختمی برای درمان سرفه و گلودرد کاربرد دارد و به تسکین التهاب و تحریک گلو کمک می‌کند. این گیاه که خاصیت آرامش‌بخش دارد، به ویژه برای بهبود سرفه‌های خشک ایده‌آل است.

  • آویشن

اکثر داروهای ضد سرفه حاوی آویشن هستند زیرا آویشن باعث کاهش التهاب عضلات گلو می شود و به تسکین سرفه کمک می‌کند. اگر در کنار آویشن  و عسل و آبلیمو را باهم ترکیب کنید و کمی آب ولرم به آن اضافه کنید می تواند بسیار اثربخش باشد.

  • نعنا فلفلی

نعنا درد گلو را تسکین می دهد و سرفه را بهبود می بخشد. اغلب در داروهای ضد سرفه عصاره نعنا نیز وجود دارد.

  • زردچوبه

زردچوبه یک ضد التهاب قوی است و برای تسکین سرفه مفید می باشد. دمنوش زردچوبه و عسل می تواند به خوبی سرفه های خشک شبانه را التیام ببخشد.

اگر به درمان های سنتی و بر پایه طب گیاهی علاقه مندید، برای درمان سرفه با داروهای گیاهی مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود:

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه | معرفی ۷ شربت گیاهی ضد سرفه

شربت ضد سرفه قوی با تجویز پزشک

در این قسمت به معرفی شربت ضد سرفه قوی می پردازیم. این شربت ها گرچه در داروخانه ها بدون نسخه ارائه می شوند اما مصرف خودسرانه آن ها چندان پیشنهاد نمی شود و بهتر است قبل از استفاده از این داروها به پزشک مراجعه کنید و نسخه داشته باشید.

۱- شربت دکسترومتورفان (Dextromethorphan)

۲- شربت هیدروکودون (Hydrocodone)

۳- شربت سالبوتامول (Salbutamol)

۴- شربت دیفن هیدامین

۵- شربت اکسپکتورانت

۶- شربت گایافنزین

بهترین شربت ضد سرفه قوی برای بزرگسالان

در این بخش با داروهایی آشنا می شوید که به عنوان شربت ضد سرفه قوی کاربرد دارد و از آنجا که بدون نیاز به نسخه پزشک هستند و منشا گیاهی دارند می توانید همکنون آنها را از درمانگیاه تهیه کنید.

شربت بنفشه کیمیاگر

شربت گل بنفشه کیمیاگر محصولی است صد در صد گیاهی که از آن می توانید برای رفع گرفتگی صدا، تسکین سرفه و گلودرد و کاهش تب استفاده کنید. افرادی که درگیر سرفه های کهنه هستند می توانند بهترین نتیجه را از این داروی گیاهی بگیرند.

خرید شربت بنفشه کیمیاگر

شربت گل بنفشه کیمیاگر

برونکو باریج

برونکو باریج یک شربت ضد سرفه گیاهی است. اگر سرفه های حاد و شدید شما را آزار می دهد و در روند زندگی شما اختلال ایجاد کرده است می توانید از شربت برونکوباریج که یک ضد سرفه و خلط آور گیاهی است برای درمان این مشکل بهره ببرید.

خرید شربت برونکو باریج

شربت برونکو باریج

تیموس کامپاند

شربت تیموس کامپاند حکیم یک شربت ضد سرفه قوی است که از ترکیباتی مثل عسل و آویشن تشکیل شده است و یک تسکین دهنده خوب برای گلو است. این ضد سرفه قوی، خلط آور است. از این محصول می توانید برای تسکین سریع سرفه و ناراحتی های سینه که در فصول سرد سال شایع می شود استفاده کنید.

خرید شربت تیموس کامپاند

شربت ضد سرفه قوی

شربت گل ختمی زردبند

این شربت ضد سرفه قوی، گیاهی است و با ترکیبات پلی ساکاریدی که دارد موجب رفع سرفه های خشک و صاف کردن مجاری تنفسی می شود. همچنین از شربت گل ختمی زردبند می توانید به عنوان خلط آور گیاهی نیز استفاده کنید. این دارو موجب درمان گرفتگی صدا و بهبود برونشیت می شود.

خرید شربت گل ختمی زردبند

شربت گل ختمی

شربت زوفا پلاس نیاک

شربت زوفا پلاس یک ضد سرفه قوی برای بزرگسالان  است که می تواند برای رفع علائم سرما خوردگی، سرفه و تنگی نفس گزینه خوبی باشد. این محصول کاملا گیاهی خلط آور و نرم کننده سینه است و در دوران سرماخوردگی و درگیری با سرفه به شما آرامش می بخشد.

 

خرید شربت زوفا پلاس نیاک

شربت زوفا پلاس نیاک

کلام آخر

یک شربت ضد سرفه قوی، می تواند در نیمه های شب که سرفه های ممتد سراغ شما می آید نجات بخش باشد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند از شربت های ضد سرفه گیاهی استفاده کنند که در این متن بهترین نمونه های آن را معرفی کردیم.

اما حواستان باشد، این داروهای سرفه باعث می‌شوند برخی افراد احساس خواب آلودگی کنند، و در صورت داشتن مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، مصرف برخی از آنها بی خطر نیست. بنابراین می بایست دستورالعمل استفاده و هشدارهایی که در رابطه با دارو داده شده است را به دقت مطالعه کنید.

 

 

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×