» داروهای گیاهی و گیاهان داوریی » سوءهاضمه یعنی چه و بهترین داروی گیاهی آن
سوءهاضمه یعنی چه و بهترین داروی گیاهی آن

سوءهاضمه یعنی چه و بهترین داروی گیاهی آن

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ 9۰89

سوءهاضمه یعنی چه ؟ سوء هاضمه نوعی ناراحتی معده است وشامل احساس درد در ناحیه بالای شکم می شود. افراد درگیر سوء هاضمه معمولا می گویند بلافاصله پس از خوردن اولین لقمه غذا احساس سیری دارند و نمی توانند غذای خود را کامل بخورند و اگر برای خوردن بیشتر تلاش کنند درد شکم را تجربه خواهند کرد.

سوء هاضمه بسیار شایع است، اما هر فردی ممکن است به روشی متفاوت آن را تجربه کند. علائم سوء هاضمه برای برخی از افراد ممکن است گاهی رخ بدهند و برای برخی دیگر ممکن است هر روز احساس شوند. معمولا تغییر شیوه زندگی می تواند به رفع سوء هاضمه کمک کند. در این مطلب از درمانگیاهبه طور کلی بررسی می کنیم تا ببینیم سوءهاضمه یعنی چه و به معرفی چند داروهای گیاهی سوء هاضمه می پردازیم.

سوءهاضمه یعنی چه

سوءهاضمه یعنی چه ؟ سوءهاضمه یعنی سیری زود هنگام در طول خوردن وعده غذایی! در حالی که شما هنوز مقدار زیادی از وعده غذایی خود را نخورده اید، اما احساس سیری می کنید و ممکن است نتوانید غذا را تمام کنید.

سوءهاضمه یعنی چه ؟ یعنی پری ناراحت کننده بعد از غذا. در حالت داشتن سوء هاضمه احساس سیری بیشتر از آنچه که باید طول می کشد.

سوءهاضمه یعنی چه ؟ یعنی ناراحتی در قسمت فوقانی شکم. اگر سوء هاضمه داشته باشید. درد خفیف تا شدیدی را در ناحیه بین پایین سینه و ناف احساس می‌کنید.

سوءهاضمه یعنی چه ؟ یعنی سوزش در قسمت بالای شکم. در این حالت احساس گرما یا سوزش ناخوشایندی بین قسمت پایین سینه و ناف خود دارید.

سوءهاضمه یعنی چه ؟ یعنی نفخ در قسمت بالای شکم. وقتی سوء هاضمه دارید، احساس ناراحتی و سفتی در قسمت بالای شکم خود می کنید.

علائم سوء هاضمه

اگر سوء هاضمه داشته باشید در وهله اول تمام نشانه هایی که در بالاتر ذکر شد را دارید. اما سوء هاضمه علائم دیگری نیز دارد. در شرایطی که سوء هاضمه دارید، حالت تهوع احساس می کنید و حس می کنید، می خواهید استفراغ کنید.

گاهی اوقات افراد مبتلا به سوء هاضمه دچار سوزش سر دل نیز می شوند. سوزش سر دل یک احساس درد یا سوزش در مرکز قفسه سینه است که ممکن است در طول یا بعد از غذا خوردن به گردن یا پشت شما تابیده شود. گاهی افراد این علائم را با علائم ناراحتی قلبی اشتباه می گیرند.

سوء هاضمه خفیف معمولا جای نگرانی ندارد و با کمک داروی گیاهی سوءهاضمه رفع می شود. اگر ناراحتی بیش از دو هفته طول کشید و با داروی گیاهی سوءهاضمه  رفع نشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

سوءهاضمه یعنی چه و بهترین داروی گیاهی آن
سوءهاضمه یعنی چه و بهترین داروی گیاهی آن

علل بروز سوء هاضمه

سوء هاضمه دلایل زیادی دارد. اغلب، سوء هاضمه با سبک زندگی مرتبط است و ممکن است توسط غذا، نوشیدنی یا دارو ایجاد شود. علل شایع سوء هاضمه عبارتند از:

  • پرخوری یا خیلی سریع غذا خوردن.
  • غذاهای چرب، چرب یا تند.
  • بیش از حد کافئین، الکل، شکلات یا نوشیدنی های گازدار.
  • سیگار کشیدن
  • اضطراب
  • برخی از آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و مکمل های آهن.
  • گاهی بروز سوء هاضمه با سندرم روده تحریک پذیر مرتبط است، و این می تواند یکی از دلایل بسیار شایع سوء هاضمه باشد.

گاهی اوقات سوء هاضمه ناشی از شرایط دیگری است، از جمله:

  • التهاب معده به نام گاستریت.
  • زخم معده
  • بیماری سلیاک.
  • سنگ کیسه صفرا
  • یبوست.
  • التهاب پانکراس که پانکراتیت نامیده می شود.
  • سرطان معده.
  • انسداد روده.
  • کم خونی.
  • دیابت.
  • بیماری تیروئید.
  • بارداری

عوارض ابتلا به سوء هاضمه

اگرچه سوء هاضمه معمولا عوارض جدی ندارد، اما می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تثیر قرار دهد و باعث بروز مشکلاتی شود. غذا خوردن مناسب علاوه بر این که نوعی تفریح  و لذت بردن از زندگی محسوب می شود، موجب فراهم شدن مواد مغذی لازم برای بدن می شود و بدن را از ابتلا به سایر بیماری ها حفظ می کند. پس اگر به علت سوء هاضمه نتوانید خوب غذا بخورید، به زودی شاهد بروز بیماری های ناشی از کمبود مواد مغذی خواهید بود. وقتی متوجه این مسئله می شود، می توانید با مصرف داروی گیاهی سوءهاضمه سریعا این وضعیت را بهبود ببخشید.

خودتان سوء هاضمه را درمان کنید.

معمولا در مورد سوء هاضمه نیازی به مراجعه به پزشک عمومی نیست. کارهایی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید و سوء هاضمه را رفع کنید. در کنار تمام فعالیت هایی که انجام می دهید، داروی گیاهی سوءهاضمه می تواند بسیار اثر بخش باشد.

زمانی که احساس سوء هاضمه می کنید، مصرف چای، قهوه، نوشابه یا الکل را کاهش دهید و حتی قطع کنید.

وقتی در رختخواب هستید سر و شانه های خود را به کمک بالشت بالاتر بیاورید. این کار می تواند مانع از بالا آمدن اسید معده در هنگام خواب شود. اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید. سعی کنید ۳ ساعت قبل از خواب دیگر چیزی نخورید.

غذاهای تند و چرب مصرف نکنید. همچنین مصرف ایبوپروفن یا آسپرین را قطع کنید. ( مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد)

اگر به دنبال درمان سوزش معده هستید، پیشنهاد می شود این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین قرص برای سوزش معده

سوء هاضمه در زنان باردار

زنان باردار نیز اغلب دچار سوء هاضمه می شوند.  سوء هاضمه در بارداری از هفته ۲۷ به بعد بسیار شایع است.

که می تواند ناشی از تغییرات هورمونی و فشار دادن کودک در حال رشد به معده باشد. در دوران بارداری نمی توانید داروهای شیمیایی مصرف کنید. حتی برخی از داروهای گیاهی ممنوعیت دارند. پس اگر قصد دارید داروی گیاهی سوءهاضمه مصرف کنید، حتما بروشور دارو و قسمت توصیه ها و هشدارها را مطالعه کنید.

داروی گیاهی سوءهاضمه

حالا که دانستیم سوءهاضمه یعنی چه بهتر است داروهایی که به رفع آن کمک می کند را نیز بشناسیم. در رفع سوء هاضمه داروهای گیاهی می توانند عملکرد خوبی داشته باشند و نتیجه اثر بخشی ایجاد کنند. برخی از داروی گیاهی سوءهاضمه موجود در درمانگیاه را در ادامه مشاهده می کنید.

دایج هرب

کپسول سوء هاضمه دایج هرب یک مکمل گیاهی است که جهت تسکین علائم سوء هاضمه مصرف می شود. ترکیبات گیاهی موجود در این کپسول مثل کرفس و زنیان تاثیر سریعی بر کاهش و تسکین مشکلات سوء هاضمه دارند.

کپسول سوء هاضمه دایج هرب

کپسول سوء هاضمه دایج هرب

گرین کارمین

این کپسول مناسب افرادی است که با مشکلات نفخ معده و سوء هاضمه درگیر هستند. این داروی گیاهی و به عنوان یک ضد درد و ضد نفخ سبب بهبود و درمان سو هاضمه می‌شود.

خرید گرین کارمین : داروی گیاهی بهبود سوء هاضمه

گرین کارمین باریج اسانس

 قرص زیره باریج

قرص زیره باریج یک داروی گیاهی  وطبیعی است که هم خاصیت چربی سوزی دارد و هم در درمان سوء هاضمه بسیار موثر است. این دارو موجب افزایش متابولیسم و بیشتر شدن سوخت و ساز چربی ها می شود. از این دارو می توان برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سندروم روده تحریک پذیر نیز استفاده کرد.

خرید قرص زیره باریج

قرص زیره باریج

جمع بندی | سوءهاضمه یعنی چه | داروی گیاهی سوءهاضمه

اکثر افراد در یک دوران خاص از زندگی خود، حداقل یکبار سوء هاضمه را تجربه می کنند. سو هاضمه خیلی جدی نیست و در خانه با مصرف داروهای گیاهی درمان می شود. اما اگر طولانی شود می تواند مشلات بزرگتری به وجود آورد. بنابراین اگر درگیر سوء هاضمه شدید، سریعا با مصرف داروی گیاهی سوءهاضمه و اصلاح سبک زندگی به رفع این مشکل در بدن خود کمک کنید.

منبع: mayo

 

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×