» بیماری ها و پیشگیری » خواص زردچوبه برای کبد چرب
خواص زردچوبه برای کبد چرب

خواص زردچوبه برای کبد چرب

۲۰ تیر ۱۴۰۳ 12۰223

خواص زردچوبه برای کبد چرب

همه ما در رابطه با خواص زردچوبه برای کبد چرب چیزهایی شنیده ایم. اما هنگامی که پای عمل به میان آید ممکن است در اثربخشی گیاهان دارویی تردید کنیم. سوال اینجاست که چگونه می توانیم از زردچوبه به روش صحیح استفاده کنیم و آیا زردچوبه واقعا در درمان این بیماری آزاردهنده موثر است؟

برخی از بیماری ها مانند دیابت نوع دو خطر ابتلا به بیماری های کبدی را افزایش می دهند. ۷۵ درصد افراد چاق در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. متاسفانه برخی از افراد بدون هیچ عامل خطری نیز به این عارضه مبتلا می‌شوند. اکثر تخمین‌ ها نشان می‌ دهند که حداقل ۲۰ درصد افراد سالم ممکن است به کبد چرب مبتلا شوند. اگر می خواهید از خواص زردچوبه برای کبد چرب و بهترین نحوه مصرف آن مطلع شوید به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

با مطالعه این مقاله پاسخ سوالات زیر را به دست خواهید آورد:

  • چرا بیماری کبد چرب خطرناک است؟
  • خواص زردچوبه برای کبد چرب چیست؟
  • به چه میزان زردچوبه برای درمان کبد چرب نیاز دارم؟
  • زردچوبه در کنار چه گیاه دیگری روند درمان کبد چرب را تسریع می کند؟
  • اینفلاکر و لیواتوفیکس چه خواص دیگری دارند؟
  • مکمل های حاوی زردچوبه برای چه افرادی منع مصرف دارند؟
خواص زردچوبه برای کبد چرب
خواص زردچوبه برای کبد چرب

چرا بیماری کبد چرب خطرناک است؟

هنگامی که چربی بیش از حد در کبد انباشته می شود، به این معنی است که عملکرد کبد مختل شده و بر کیفیت زندگی بیمار تأثیر منفی می گذارد. اگر این وضعیت ادامه یابد، ممکن است حتی به سیروز یا سرطان کبد منجر شود.

پس آیا کبد چرب خطرناک است؟ پاسخ مطمئنا بله است، اما با درمان مناسب می توان آن را بهبود بخشید. 

نحوه درمان کبد چرب عمدتا به علت بیماری بستگی دارد. شما می توانید با تغییر عادات زندگی و اتخاذ یک رژیم غذایی علمی سالم، وضعیت خود را بهبود بخشید. فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید بفهمد که چه چیزی باعث این بیماری شده است و باید از غذاهای بالقوه مضر دوری کند و در عوض رژیم غذایی خود را با مواد مفید برای کبد تکمیل کند.

غذاهایی که به راحتی در رژیم غذایی منظم گنجانده می شوند و می توانند به بهبود عملکرد کبد کمک کنند شامل سبزیجات سبز، ماهی های غنی از امگا ۳ و لوبیا هستند. مردم اغلب به داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب تمایل دارند، خواص زردچوبه و اثربخشی آن مورد تایید محققان طب سنتی بوده و می تواند مسیر درمان را برای شما هموارتر کند.

بهترین و موثرترین داروی گیاهی برای درمان کبد چرب کدام است؟

اینجا کلیک کنید 👈 بهترین داروی گیاهی کبد چرب 

خواص زردچوبه برای کبد چرب چیست؟

زردچوبه عطری قوی و طعمی گرم و تلخ دارد. این ادویه پرطرفدار یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان موثر بوده، همچنین قادر به التیام زخم ها و کاهش جای زخم است. امروزه علم مدرن فواید شگفت انگیز زردچوبه برای سلامت انسان را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. کورکومین ماده اصلی زردچوبه است، یک ماده فعال که می تواند اثرات لپتین را که عامل اصلی سیروز است از بین ببرد. زردچوبه به کاهش التهاب، یکی از علائم کلیدی این بیماری، کمک بسیاری می کند.

در مطالعه‌ ای در سال ۲۰۲۱، برای ۶۴ نفر مبتلا به بیماری کبد چرب به مدت هشت هفته هر روز دو گرم زردچوبه یا دارونما تجویز شد. پس طی زمان مورد نظر، آنزیم های کبدی در گروه زردچوبه به میزان قابل توجهی کاهش یافت. سطح سرمی تری گلیسیرید و کلسترول نیز در گروه زردچوبه در روند کاهشی قرار داشت. با این حال، گروه دارونما تغییرات مشابهی را نشان نداد.

در کنار تمامی خواص زردچوبه برای کبد، این گیاه به تولید صفرا نیز کمک کرده تا از فرآیند سم زدایی کبد پشتیبانی، از تجمع چربی در بدن جلوگیری و در عین حال عملکرد کبد را بازیابی کند. بنابراین، خواص زردچوبه به عنوان یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب بر هیچ فرد متخصصی قابل انکار نیست.

به چه میزان زردچوبه برای درمان کبد چرب نیاز دارم؟

تولید کنندگان مکمل های گیاهی طیف وسیعی از دوزها را توصیه می ‌کنند. معمولا بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز را برای کنترل علائم کبد چرب مفید و موثر می دانند. اکثر محققان نیز دوزها را در این محدوده بررسی می کنند. شما می توانید برای بررسی اثربخشی زردچوبه، با دوز پایین تر از چند صد میلی گرم شروع کنید، سپس به تدریج دوز را به صورت هفتگی افزایش دهید. برای راحتی بیشتر می توانید از قرص اینفلاکر استفاده کنید. هر قرص اینفلاکر حاوی ۶۵۰ میلی گرم عصاره زردچوبه است تا به سلامتی کبد شما به صورت ایمن کمک کند.

اینجا کلیک کنید 👈 قرص اینفلاکر

زردچوبه در کنار چه گیاه دیگری روند درمان کبد چرب را تسریع می کند؟

تمام افرادی که در حیطه گیاه پزشکی فعالیت می کنند با یکدیگر هم رای هستند که در کنار خواص زردچوبه برای کبد، گیاه خارمریم نیز تاثیر شگفت انگیزی در بهبودی کبد چرب دارد. مصرف این دو گیاه با هم، شاید در رژیم غذایی کاری سخت به نظر برسد اما به کمک قرص های گیاهی می توانید دوز کافی از این دو گیاه پرخاصیت را به راحتی طی یک دوره درمان مصرف کنید.

اینجا کلیک کنید 👈 لیواتوفیکس هرباویوا

اینفلاکر و لیواتوفیکس چه خواص دیگری دارند؟

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ اثبات شده است که کورکومین موجود در زردچوبه به پیشگیری یا معکوس کردن التهاب می کند، که یک مشکل رایج در شیوع بسیاری از بیماری ها است. مزایای ضد التهابی زردچوبه در پیشگیری یا درمان طیف وسیعی از اختلالات التهابی مفید است، از جمله:

  • زوال عقل
  • کاهش التهاب و درد مفاصل
  • بیماری مزمن انسدادی ریه
  • چاقی
  • آترواسکلروز
  • نارسایی قلبی
  • میوکاردیت 
اینفلاکر برای کبد چرب
اینفلاکر برای کبد چرب

مکمل های حاوی زردچوبه برای چه افرادی منع مصرف دارند؟

مکمل‌ ها و فرآورده های زردچوبه بی ‌خطر هستند و عوارض جانبی یا خطرات ثابت‌ شده ‌ای ندارند. با این حال، محققان در حال کار بر روی ایجاد فرم های غلیظ تر زردچوبه هستند. خطر استفاده از زردچوبه نیز به عنوان مکمل در دوزهای بیشتر از مقادیر موجود در غذا در دوران بارداری یا شیردهی ناشناخته است. بنابراین پیش از مصرف در شرایط بارداری یا شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعات بسیار کمی به طور مستقیم ایمنی زردچوبه را با سایر داروها مورد بررسی قرار داده اند. در حالی که شواهد واضحی از تداخلات دارویی وجود ندارد، هیچ مدرکی نیز مبنی بر بی خطر بودن آن وجود ندارد. افرادی که از آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها، داروهای شیمی درمانی، رقیق کننده های خون و هر داروی دیگری استفاده می کنند، باید قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند.

سخن پایانی

مطابق با اظهارات محققان اکنون می دانیم که مصرف مکمل زردچوبه یا کورکومین برای مبتلایان به کبد چرب مفید است. با این حال، این بیماری نسبتا پیچیده بوده و سبک زندگی ناسالم اغلب نقش مهمی در گسترش و پیشرفت آن دارد. درمان های طبیعی نظیر انواع مکمل های گیاهی حاوی زردچوبه در کنار اصلاح سبک زندگی، راهی ایده آل برای کمک به سلامتی کبد شماست.

چنانچه در کنار زردچوبه علاقه مند به آشنایی با دیگر گیاهان دارویی موثر در درمان کبد چرب هستید می توانید به بخش داروهای کبد چرب نیز مراجعه کنید.

آزاده حیدرآبادی

آزاده حیدرآبادی

من کارشناس گیاهان دارویی هستم که عشق زیادی به کار در حوزه گیاهان دارویی و سلامت دارم. تمام تلاش خودم رو میکنم که بتونم با تولید محتوا در این زمینه برای شما مفید واقع بشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×