» داروهای گیاهی و گیاهان داوریی » آیا دانه چیا همان تخم شربتی است
آیا دانه چیا همان تخم شربتی است

آیا دانه چیا همان تخم شربتی است

۳ شهریور ۱۴۰۳ 8۰57

امروزه یکی از بهترین و پرطرفدار ترین راه کارها برای لاغری و کاهش وزن استفاده از مواد گیاهی و طبیعی است که نه تنها هیچ گونه عارضه ای برای بدن نداشته بلکه با داشتن ویتامین ها و ترکیبات مغذی به سلامت بدن کمک می کنند. طبق تحقیقات به عمل آمده در سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف دانه های گیاهی سرشار از فیبر رژیمی می تواند در راستای کاهش وزن و تناسب اندام بسیار موثر باشد. دانه چیا حاوی مواد مغذی یکی از موثرترین دانه های گیاهی برای لاغری و کاهش وزن است که باعث سلامت بدن نیز می شود.

به دلیل شباهت بسیار زیاد دانه چیا با برخی دانه های گیاهی از جمله تخم شریتی خیلی از افراد این دانه را با تخم شربتی یکی دانسته و از خواص بی نظیر آن غافل هستند. از این رو برای رفع این تصور اشتباه در این بخش از درمانگیاه قصد داریم خواص دانه چیا را به طور مفصل توضیح داده و از تفاوت های این دانه ارزشمند با تخم شربتی بگوییم. بنابراین اگر به دنبال راه حلی موثر برای لاغری و تناسب اندام خود هستید توصیه می شود تا انتهای این مطلب را مطالعه نمایید.

آیا دانه چیا همان تخم شربتی است؟

شاید در نگاه اول دانه چیا و تخم شربتی بسیار شبیه یکدیگر باشند اما با کمی دقت می توان پی به تفاوت ظاهری این دو گیاه برد. دانه چیا با نام علمی Salvia hispanica یک شبه غلات از خانواده نعناعیان است اما تخم شربتی با نام علمی Ocimum album L یا  Ocimum basilicum L از گیاه ریحان کوهی به دست می آید. ارزش غذای و شکل ظاهری و روش مصرفی این دو گیاه کاملا با یکدیگر متفاوت است که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آیا دانه چیا همان تخم شربتی است
آیا دانه چیا همان تخم شربتی است

تفاوت ظاهری دانه چیا و تخم شربتی

از نظر ظاهری دانه چیا به اندازه کنجد، بیضی شکل و به رنگ خاکستری تیره و گاها سفید است. در دانه چیا معمولا رگه هایی خاکستری، قهوه ای و مشکی وجود دارد. این گیاه که بومی آمریکای جنوبی می باشد یکی از اصلی ترین غذاهای مایا هادر دوران باستان بوده است. اما تخم شربتی به صورت دانه های کشیده، سیاه رنگ و بزرگ تر از دانه چیا می باشد که بومی هند و مناطق مدیترانه است.

از لحاظ بافت دانه چیا قابل جویدن بوده و بدون نیاز به خیساندن می توان از آن در تهیه سالاد، نان، کیک و شیرینی استفاده کرد. در حای که تخم شربتی را باید خیساند و در تهیه شربت در فصول گرم سال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت ارزش غذایی دانه چیا و تخم شربتی

حال که به این پرسش که آیا دانه چیا همان تخم شربتی است پاسخ داده شد نوبت به تفاوت ارزش غذایی این دو دانه گیاهی می رسد. دانه چیا منبع غنی از امگا ۳، فیبر، پروتئین و ریز مغذی هایی مانند پتاسیم و منیزیم است که از آن می توان به عنوان یک غذای کامل در رژیم غذایی استفاده کرد.

در واقع دانه چیا بیشترین مقدار امگا ۳ را در بین دانه های گیاهی دارد و از لحاظ مقدار فیبر با تخم شربتی تقریبا برابری می کند اما آهن موجود در تخم شربتی بیشتر از دانه چیا است. دانه چیا ۵ برابر شیر کلسیم دارد و یک منبع بی نظیر برای رشد و تقویت استخوان ها و مفاصل بوده و از پوکی استخوان پیشگیری خواهد کرد.

ارزش غذایی دانه چیا

هر وعده دانه چیا معادل ۲۸ گرم از آن حاوی ارزش غذایی به شکل زیر است:

  • فیبر ۱۱ گرم
  • پروتئین ۴ گرم
  • چربی ۹ گرم
  • کلسیم ۱۸ درصد
  • منگنز ۳۰ درصد
  • منیزیم ۳۰ درصد
  • فسفر ۲۷ درصد
  • کالری ۱۴ درصد

دانه چیا به دلیل داشتن کالری بسیار پایین و فیبر و پروتئین در کنار هم جزو بهترین مکمل های دارویی برای لاغری و تناسب وزن است. همچنین این دانه به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد مغذی و خصوصیات غذایی منحصر به فرد در رژیم غذایی گیاه خواران، ورزشکاران و سالم خواران بسیار محبوب می باشد.

خواص دانه چیا

دانه چیا دارای طبعی سرد و تر با ویژگی های منحصر به فرد است و منبع غنی از اسیدهای چرب امگا۳، اسیدهای چرب ضروری آلفا لینلنیک و اسید لینولئیک است و به دلیل داشتن فیبر بسیاربالا به سلامت قلب، بهبود عملکرد روده ها و کاهش کلوسترول کمک می کند. از مهم ترین خواص دانه چیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود سلامت قلب

دانه چیا با دارا بودن اسیدهای چرب ضروری برای بدن مانند امگا ۳ موجب کاهش فشار خون شده و نقش موثری در بهبود سلامت قلب دارد و ریسک بیماری های قلبی مانند سکته را بسیار کاهش خواهد داد از این رو یکی از مهم ترین خواص دانه چیا کمک به سلامت قلب است.

سرشار از آنتی اکسیدان

از دیگر خواص دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان بودن این ماده ارزشمند است. آنتی اکسیدان موجود در دانه چیا احتمال آسیب های سلولی و اثرات مخرب رادیکال های آزاد را کاهش داده و از بروز برخی سرطان ها و مشکلات روانی پیشگیری می کند.

کنترل میزان قند خون

دانه چیا به دلیل داشتن فیبر بالا نقش موثری در کنترل و متعادل نمودن قند خون داشته و ریسک احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

سلامت استخوان ها

دانه چیا سرشار از کلسیم است و درواقع ۵ برابر مواد لبنی حاوی کلسیم می باشد که تاثیر شگفت انگیزی در سلامت و تقویت بافت استخوان ها و مفاصل گذاشته و از پوکی استخوان  و بیماری های مربوط به استخوان ها و مفاصل جلوگیری خواهد کرد.

آیا دانه چیا همان تخم شربتی است
آیا دانه چیا همان تخم شربتی است

مدیریت وزن

از دیگر خواص دانه چیا که این دانه گیاهی را متمایز نموده کمک به مدیریت و کاهش وزن است. دانه چیا باداشتن فیبر و پروتئین بسیار بالا بعد از مصرف موجب ایجاد سیری طولانی مدت شده و در نتیجه میل به خوردن غذا را کاهش داده و باعث کنترل وزن و تناسب اندام می شود.

مزایای دانه چیا

حال که به خواص این گیاه ارزشمند و مغذی پی بردید، نوبت به مزایا و فوائد بی نظیر دانه چیا رسیده است. مهم ترین مزایا  استفاده از دانه چیا شامل موارد زیر است:

  • دانه چیا برای لاغری

از مهم ترین و موثر ترین مزایای دانه چیا می توان به کاهش وزن و لاغری اشاره کرد. دانه چیا به دلیل داشتن فیبر بسیار بالا و کالری پایین برای افرادی که قصد لاغری و چربی سوزی را دارند بسیار توصیه می شود. از طرفی این دانه روی عملکرد روده ها تاثیر مثبت گذاشته و در حین کاهش وزن موجب ایجاد مشکلات گوارشی و یبوست نخواهد شد. یکی دیگر از تاثیرات دانه چیا برای لاغری کمک به چربی سوزی شکم و پهلو ها است و روند کاهش وزن را بسیار آسان و راحت تر خواهد نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید این بخش از درمانگیاه را مطالعه نمایید. بهترین قرص چربی سوز برای خانم ها | معرفی ۷ چربی سوز گیاهی

  • دانه چیا برای تیروئید

غده تیروئید نقش مهمی در عملکرد های مختلف بدن از جمله متعادل نمودن هورمون ها، تولید انرژی دارد. از مهم ترین خواص دانه چیا برای غده تیروئید می توان به موارد زیر اشاره نمود.

دانه چیا حاوی موادی مانند منیزیم، ید، سلنیوم و روی است که این مواد نقش موثری در سلامت و عملکرد غده تیروئید دارند.

دانه چیا دارای خواص و ویژگی های ضد التهابی است و می تواند به طور موثر التهابات بدن مانند التهاب غده تیروئید را کاهش داده و به درمان انواع مختلف بیماری های تیروئید کمک نماید.

دانه چیا با داشتن فیبر بسیار بالا از ایجاد یبوست در بیماران تیروئیدی نیز جلوگیری خواهد کرد.

  • دانه چیا برای پوست

دانه چیا با داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی همچون آهن و پتاسیم موجب تقویت پوست و ناخن ها شده  و از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پیشگیری نموده و نقش شایانی در جوانی و شادابی پوست دارد. همچنین دانه چیا خاصیت کشسانی پوست بدن و صورت را افزایش داده و از شل شدگی و افتادگی پوست جلوگیری خواهد کرد.

خواص دانه چیا برای مردان

دانه چیا دارای خواص شگفت انگیزی برای مردان است. یکی از خواص دانه چیا برای مردان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با انواع بیماری ها و برخی عفونت ها در آقایان است. دانه چیا به کاهش کلسترول بد در مردان کمک کرده و باعث کنترل قند خون و بهبود علکرد قلب، عروق و دستگاه گوارشی در مردان می شود. مصرف منظم دانه چیا در آقایان احتمال سکته های قلبی و مغزی را تا حد زیادی کاهش داده و سلامت بدن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

خواص دانه چیا برای زنان

اگر چه دانه چیا برای مردان بسیار مفید است اما این دانه گیاهی برای خانم ها دارای خواص ویژه تری بوده و به سلامت عمومی بدن بانوان کمک شایانی خواهد کرد. یکی از مهم ترین خواص دانه چیا منبع غنی از فیتو آندروژن ها است که باعث تنظیم هورمون های زنانه شده و به تنظیم چرخه هپریودی و کاهش درد های قاعدگی و کاهش نوسانات خلقی کمک بی نظیری می کند.

مصرف این گیاه شگفت انگیز زنانی که در معرض تنبلی تخمدان یا همان سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند را کاهش داده و نقش موثری درکاهش بیماری های رحمی و افزایش احتمال باروری دارند.

دانه چیا با داشتن منیزیم، کلسیم و فسفر برای خانم های باردار و شیر ده یک مکمل بسیار عالی بوده و و موجب سلامت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان در بانوان را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد. همچنین دانه چیا به دلیل جذب آب بسیار بالا یک عنصر عالی برای کاهش وزن در خانم ها بوده و به تناسب اندام در بانوان کمک خواهد کرد.

طریقه مصرف دانه چیا

طریقه مصرف دانه چیا چگونه است این موضوع یکی از رایج ترین سوالات مصرف کنندگان این دانه گیاهی است که در ادامه چند طریقه مصرف آن را بیان می کنیم:

دانه چیا برای مصرف نیاز به شستشو ندارد اما در صورت تمایل می توانید آن را شستشو دهید. برای این منظور دانه چیا را در مقداری آب ریخته و بعد از ته نشین کردن دانه ها، آن ها را در صافی ریخته تا آب آن خارج شود.

پودینگ دانه چیا: یک صبحانه یا میان وعده مغذی و بسیار خوشمزه می باشد. ابتدا دانه های چیا را با شیر کم چرب و یا شیر گیاهی ترکیب نموده و بگذارید به مدت ۱۲ ساعت خیس بخورد. و برای طعم بهتر آن می توانید از تکه های میوه و یا آجیل استفاده کنید.

اسموتی چیا: مقداری دانه چیا را با آب میوه دلخواه و یا سبزیجات مورد علاقه مخلوط نموده و یه عنوان یک ترکیب گیاهی عالی میل نمایید.

مربای چیا: می توانید دانه های چیا را با انواع توت ها و میوه های له شده ترکیب نموده و با مقدار شکر کم یک مربای بسیار خوشمزه و مغذی درست نمایید.

دانه چیا با آب جوش: مصرف دانه چیا همراه با آب جوش یک ترکیب عالی و بسیار مفید در رژیم غذایی است و به عنوان یک نوشیدنی سالم و مغذی می توان از آن استفاده کرد.

در نظر داشته باشید که دانه چیا را می تواند به صورت خشک با ماست میل نمود و یا از آن در تهیه کیک، نان و شیرینی استفاده کرده و یا می توان پودر شده دانه چیا را روی سالاد ریخته و مصرف نمود.

بهترین داروهای موجود در داروخانه درمانگیاه برای کاهش وزن و لاغری

دانه چیا

دانه چیا یک ماده گیاهی شگفت انگیز با ویژگی های منحصر به فرد است که برای لاغری، کاهش وزن و بهبود عملکرد بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه منبع غنی از آنتی اکسیدان، فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب ضروری است و به عنوان یک ترکیب عالی در رژیم غذایی می توان از آن استفاده نمود.

 خرید تخم چیا

چیا

محصولات لاغری درمانگیاه

در داروخانه درمانگیاه طیف وسیعی از مکمل ها و محصولات لاغری وجود دارد که ترکیبات همگی آن ها طبیعی و گیاهی بوده و تاثیر فوق العاده بالایی در کاهش وزن و لاغری دارند. تمامی محصولات لاغری در داروخانه درمانگیاه نشان  سلامت از سازمان غذا و دارو را داشته و بدون هیچ گونه عارضه ای به مدیریت وزن و تناسب اندام کمک خواهند کرد.

محصولات لاغری درمانگیاه

 سخن پایانی

در این بخش از درمانگیاه به این پرسش که آیا دانه چیا همان تخم شرربتی است، پاسخ داده شد و خواص دانه چیا به طور کامل توضیح دادیم. دانه چیا در کنار داشتن مواد مغذی و انواع ویتامین ها به کاهش وزن و لاغری نیز کمک می کند و یک گیاه ارزشمند در رژیم غذایی محسوب می شود.

بنابراین اگر به دنبال لاغری و تناسب وزن هستید یکی از بهترین داروهای گیاهی دانه چیا برای لاغری است. علاوه بر موارد ذکر شده دانه چیا به تعادل هورمون ها، درمان مشکلات قلبی و عروقی، جوان سازی پوست و … کمک می کند و می توان آن را با نان، کیک و سالاد مخلوط کرد و یا به عنوان یک وعده کامل یا میان وعده به تنهایی در منو غذایی استفاده کرد.

منبع: healthline

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×