» داروهای گیاهی » برای درد معده چه قرصی بخوریم | معرفی قرص معده درد
برای درد معده چه قرصی بخوریم و درمان اسید معده

برای درد معده چه قرصی بخوریم | معرفی قرص معده درد

خرداد ۲۴, ۱۴۰۳ 6۰45

معضل درد معده یکی از مشکلات رایج سلامتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. وقتی درد معده شروع می شود افرادی که به صورت اوراژانسی به دکتر دسترسی ندارند، بلافاصله در گوگل سرچ می کنند ” برای درد معده چه قرصی بخوریم” و در جستجوی راه حلی هستند.

گوگل یک موتور جستجوی خوب است اما به هیچ عنوان پزشک خوبی نیست! بنابراین ما تصمیم گرفتیم یک مطلب کاملا معتبر که طبق نظر خانم دکتر نظامی تدوین شده است را منتشر کنیم و برای چنین افرادی چند راهکار موثر برای کاهش معده درد و قرص های معتبر و بی خطر معده درد را معرفی کنیم.

برای رفع این ناراحتی، استفاده از قرص‌های مناسب می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای موثر مورد توجه قرار گیرد. با افزایش اطلاعات علمی و پزشکی، انواع مختلفی از قرص‌ها و داروهایی که به منظور کاهش درد معده استفاده می‌شوند، مورد بررسی و توصیه قرار می‌گیرند.

از طرفی، روش‌های غیردارویی نیز همچون تغییرات در رژیم غذایی، کنترل استرس و اجرای تمرینات ورزشی می‌توانند بهبود و کاهش درد معده را تسریع کنند. در این مقاله، به بررسی نکاتی که باید در استفاده از قرص‌ها برای کاهش درد معده توجه شود و روش‌های موثر کاهش درد معده به شیوه‌های طبیعی و دارویی خواهیم پرداخت.

از آن جایی که درد معده خیلی ناگهانی ایجاد می شود بهتر است داروی مناسب جهت التیام آن را در منزل داشته باشید. داروهایی که در این مطلب معرفی می شوند همگی در داروخانه اینترنتی درمانگیاه موجود هستند و از نظر سازمان بهداشت و غذا و دارو دارای اعتبار هستند. پس اگر تصمیم به خرید دارید، در انتهای این مقاله می توانید جدیدترین و موثرترین داروهای کاهش درد معده را مشاهده کنید و خیلی سریع به داروی خود دسترسی داشته باشید.

 انواع علل درد معده

بهتر است پیش از این که به ببرسی پاسخ سوال برای درد معده چه قرصی بخوریم بپردازیم علل درد معده را شناسایی کنیم تا شاید با روش های طبیعی بتوانیم برای کاهش درد معده گامی برداریم.

علت درد معده می تواند بسیار متفاوت باشد. این عوامل می‌توانند به صورت مستقیم باعث تحریک و التهاب در دیواره معده شوند یا فرآیندهای فیزیولوژیکی معده را تحت تاثیر قرار دهند و در نتیجه درد و ناراحتی در ناحیه معده ایجاد کنند. به منظور مدیریت درد معده بهتر است عواملی که موجب ایجاد درد می شوند را شناسایی کرده و در صورت امکان آن را حذف و یا کنترل نمایید. اما در ادامه رایج ترین علل درد معده را معرفی می کنیم و راه کاری برای رفع آن نیز توضیح می دهیم:

التهاب معده:

التهاب معده می‌تواند ناشی از عفونت‌های باکتریایی مانند هلیکوباکتر پیلوری یا مصرف برخی داروها و مواد شیمیایی باشد.  از نشانه های ورم معده می توان به مهده درد و شکم درد، نفخ، سو هاضمه، سکسکه، سوزش معده، اسپاسم معده، حالت تهوع، مدفوع سیاه و احساس پری و بی اشتهایی اشاره کرد.

در واقع در این حالت مخاط معده که از دیواره معده در مقابل اسید معده حفاظت می کنند، ضعیف می شوند و به اسید اجازه می دهند به دیواره معده آسیب بزند.  برای تشخیص دقیق تر این بیماری طبق نظر پزشک، معمولا آندوسکپی انجام می شود.

زخم معده:

زخم معده ممکن است ناشی از استفاده از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، یا استرس و اضطراب باشد. در سال های اخیر ابتلا به زخم معده در میان افراد جوان تر رایج شده است.  زخم معده درد شدیدی دارد اما این درد ها موقتی هستند و درست در زمانی ایجاد می شوند که معده خالی است و اسید معده بر دیواره معده اثر می گذارد.

برخی از افراد درگیر زخم معده، استفراغ خونی دارند و معمولا دچار بی حالی و رنگ پریدگی می شوند.

مصرف مواد غذایی تحریک کننده

یکی از علل رایج درد معده موقتی مصرف برخی مواد غذایی تحریک کننده معده است. بهتر است حساسیت های غذایی شناخته شوند و از مصرف آن ها امتناع شود.

ریفلاکس اسید معده ( ترش کردن):

جریان برگشتی اسید معده به مری ( ترش کردن معده) می تواند باعث ایجاد درد و التهاب شود. معمولا عادت های نامناسب و لایف استایل اشتباه می تواند باعث ریفلاکس معده شود. مصرف مواد غذایی حجیم و بلافاصله دراز کشیدن بعد از آن، مصرف ترکیبات غذایی اشتباه مثل کیک و چای، سیگار کشیدن، مصرف الکل و نوشابه و… باعث ریفلاکس معده می شود.

اگر ریفلاکس معده به صورت مداوم نباشد،  معمولا با مصرف آنتی ریفلاکس ها و یا عرق نعنا و… درمان می شود اما اگر شخصی به صورت مداوم ریفلاکس داشته باشد باید برای درمان به پزشک مراجعه کند.

برای درد معده چه قرصی بخوریم و اسید معده
برای درد معده چه قرصی بخوریم و اسید معده

۱۰ راهکار موثر برای کاهش معده درد در منزل

برای کاهش درد معده، روش‌های خانگی زیر ممکن است موثر باشند:

۱-رژیم غذایی سالم:

مصرف غذاهای سبک، غذاهای پرفیبر و کم چرب، اجتناب از مصرف غذاهای تند و چرب می‌تواند به کاهش درد معده کمک کند.

۲-کاهش استرس:

تمرینات آرامش بخش مانند مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تنفسی می‌توانند به کاهش استرس و در نتیجه کاهش درد معده کمک کنند.

۳-مصرف عسل:

عسل خواص ضد التهابی دارد و می تواند برای کاهش درد معده موثر باشد. به علاوه یک آنتی اکسیدان است و موجب تقویت معده می شود.

۴- مصرف نعنا:

نعنا به طور کلی برای کلیه علل معده درد مناسب است. نعنا به صورت دم کرده و یا به صورت جوشانده به همراه نبات مصرف می شود. برخی نیز تمایل دارند عرق نعنا مصرف کنند.

۵-مصرف آلوئه ورا:

آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی دارد و برای کاهش درد معده موثر است. افرادی که سندروم روده تحیریک پذیر نیز دارند با مصرف آلوئه ورا می توانند وضعیت روده و معده خود را تقویت کنند.

۶-مصرف جوش شیرین:

وقتی دچار رفلاکس معده می شود و یا به اصطلاح عامیانه ترش می کنید، در واقع حجم اسید در معده شما افزایش پیدا کرده است. بنابراین با مصرف جوش شیرین که یک ماده قلیایی است می توانید به کاهش سطح اسیدیته معده کمک کنید. بنابراین می توانید انتظار کاهش درد معده را داشته باشید.

۷-زنجبیل

زنجبیل ممکن است به کاهش حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار یا افرادی که حساسیت های غذایی دارند کمک کند. افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند با اضافه کردن زنجبیل به غذای خود یا مصرف دم نوش و چای زنجبیل یا خوردن کمی زنجبیل و یا ریختن پودر آن داخل غذاها سوء هاضمه و حرکات انقباضی معده را کنترل کنند.

۸-استفاده از کمپرس گرم

برای درمان معده درد شدید، می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که در اثر گرما، جریان خون در معده بیشتر شود و رگ‌های خونی منبسط شوند، به این ترتیب درد کاهش می‌یابد. پس زمانی که معده درد دارید برای کاهش درد معده می‌توانید دوش آب گرم بگیرید یا از کیسه‌ی آب گرم یا حوله‌ی داغ برای مدت ۲۰ دقیقه روی معده خود استفاده کنید.

۹-عدم مصرف سیگار و الکل

اگر اخیرا درگیر درد معده هستید، اولین کاری که باید انجام بدهید این است که مصرف سیگار و الکل را قطع کنید. در صورتی مشکل شما افزایش اسیدیته معده و یا زخم معده باشد، با مصرف سیگار و الکل تشدید می شود. پس برای کاهش درد معده باید ابتدا از مصرف این دو مورد خودداری کنید.

۱۰-تغییر الگوی زندگی

اجتناب از مصرف دخانیات و الکل، مداومت در خواب و ترتیب در انجام وعده‌های غذایی می‌تواند به بهبود سلامت معده و کاهش درد معده کمک کند.

برای درد معده چه قرصی بخوریم و اسید معده
برای درد معده چه قرصی بخوریم و درمان اسید معده

 

برای درد معده چه قرصی بخوریم؟

اگر با رعایت نکات طبیعی و خانگی کاهش درد معده بهبودی حاصل نشد، یعنی زمان آن رسیده است که داروهای مناسب کاهش درد معده مصرف کنید. توجه داشته باشید که در ادامه به معرفی رایج ترین داروها معده درد می پردازیم.

اما بخشی از این داروها نیاز به نسخه پزشک دارند. بنابراین جهت فروش بدون نسخه در داروخانه اینترنتی درمانگیاه موجود نیستند. اما ان بخش از داروها که مجاز به فروش بدون نسخه هستند را می توانید به آسانی از طریق لینک قرار داده شده خریداری کنید. بنابراین اگر سوال شما هم این است که برای درد معده چه قرصی بخوریم در این بخش از این مطلب به معرفی رایج ترین داروهای معده درد می پردازیم.

قرص رانیتیدین

رانیتیدین یک داروی ضد اسید معده است. این دارو با کاهش ترشح اسید معده از طریق مهار عملکرد گیرنده‌های موجود در دیواره معده، به درمان برخی مشکلات معده مانند زخم معده، التهاب معده و ریفلاکس اسید معده کمک می‌کند. رانیتیدین معمولاا برای درمان عوارض مرتبط با زخم معده، جریان برگشتی اسید معده (GERD)، و تخلیه اسید اضافی معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به صورت قرص و معمولا بر حسب دستور پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص فاموتیدین

فاموتیدین، یک داروی موثر برای درمان زخم معده، بیماری رفلاکس معده  و تولید اسید بیش از حد توسط معده (مانند سندروم زولینگر-الیسون) می‌باشد. این دارو عضوی از دسته داروهای کاهنده اسید معده است. فاموتیدین علاوه بر قرص، به شکل شربت نیز برای درمان درد معده تجویز می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مطلبی تحت عنوان قرص فاموتیدین برای چیست را بخوانید.

 امپرازول

امپرازول یک داروی موثر برای درمان مشکلاتی همچون رفلاکس اسید معده و زخم معده می‌باشد که با کاهش تولید اسید در معده عمل می‌کند. این دارو به تسکین علائمی همچون سوزش سر دل، مشکلات در بلع و سرفه مداوم کمک می‌کند و احتمالا در پیشگیری از بروز سرطان مری نیز موثر است.

عوارض جانبی معمول این دارو شامل سردرد و درد شکمی می‌باشد، اما در صورت ادامه یا شدت این عوارض، بایستی به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع داده شود.

قرص‌های کلیدینیوم سی

قرص‌های کلیدینیوم سی و کلردیازپوکساید همراه با یکدیگر برای دردهای معده تجویز می‌شوند. این ترکیب برای درمان مشکلاتی همچون زخم معده، سندرم روده تحریک‌پذیر و التهاب کولون و روده کوچک استفاده می‌شود. قرص معده کلردیازپوکساید، با ضعیف کردن سیستم عصبی ناحیه معده و قرص کلدینیوم سی با کاهش دادن اسید معده باعث کاهش اسپاسم و کاهش درد معده می شوند. این دارو تنها با تجویز پزشک در دسترس بوده و شکل دارویی آن کپسول است.

قرص سایتوتک

این قرص کاربردهای گوناگونی دارد. علاوه بر استفاده در درمان معده درد شدید، برای سقط جنین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایتوتک از طریق کاهش اسید معده به بهبود مشکلات مربوط به این عضو از بدن کمک می‌کند. کاربردهای سایتوتک شامل درمان زخم معده، پیشگیری از زخم معده و سقط جنین می‌شود.

از جمله عوارض جانبی مصرف این دارو می‌توان به اسهال، سرگیجه، تشنگی و کاهش حجم ادرار اشاره کرد. از آنجا که کاربرد این دارو برای سقط جنین هم هست، به هیچ عنوان نمی توانید به راحتی آن را از داروخانه تهیه و مصرف کنید. این دارو فقط با نسخه پزشک ارائه می شود.

قرص سیزاپراید
اگر نیمه شب معده درد شدید برای کاهش درد معده به عنوان یک درمان خانگی قرص سیزاپراید بخورید.  این دارو برای رفع ریفلاکس معده و درمان سوزش سر دل مورد استفاده قرار می‌گیرد و عوارض مصرف آن شامل اسهال، درد معده، سردرد، گرفتگی بینی، یبوست و سرفه می‌شود.

قرص پنتوپرازول

قرص معده درد پنتوپرازول در سه شکل مختلف وجود دارد؛ قرص خوراکی، سوسپانسیون خوراکی مایع و شکل داخل وریدی (IV) که به داخل رگ تزریق می‌شود. این قرص برای کاهش میزان اسید معده استفاده می‌شود و به درمان علائم ناشی از شرایطی مانند ریفلاکس معده کمک می‌کند.

عملکرد این دارو بدین شکل است که سلول‌های پمپاژ اسید را در معده مسدود می‌کند و میزان اسید معده را کاهش می‌دهد که به کاهش علائم مربوط به شرایطی مانند ترش‌کردن معده کمک می‌کند. مصرف طولانی‌مدت پنتوپرازول می تواند باعث کاهش سطح ویتامین B12 شود.

برای درد معده چه قرصی بخوریم و درمان اسید معده
برای درد معده چه قرصی بخوریم و درمان اسید معده

مترونیدازول

مترونیدازول یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی در مناطق مختلف بدن مانند واژن، معده، کبد، پوست، مفاصل، مغز و نخاع، ریه‌ها، قلب یا جریان خون استفاده می‌شود. اگر معده درد شما ریشه عفونی داشته باشد، معمولا مترونیدازول تجویز می شود.

 دایمتیکون

دایمتیکون ضد نفخ است. نفخ عبارت است از تجمع گاز در معده و روده که به دلیل بلعیدن هوا هنگام خوردن یا آشامیدن خیلی سریع، مصرف غذاهای چرب یا تند، یا مصرف وعده‌های غذایی زیاد رخ می‌دهد.

این دارو با کاهش کشش سطحی معده تسهیل در آزادسازی گاز عمل می شود و به کاهش درد معده که ناشی از تشکیل گاز است، کمک می‌کند.

عوارض جانبی رایج دایمتیکون شامل ناراحتی معده و اسهال است که معمولا خفیف و موقتی هستند. نکته جالب توجه این است که دایمتیکون یک قرص جویدنی است.

کاهش معده درد در بارداری

در دوران بارداری و یا شیردهی بانوان مجاز به مصرف دارو نیستند. اما متاسفانه معده درد در این دوران بسیار رایج است. سوزش سر دل، یبوست، گاز معده و.. از مواردی است که در دوران بارداری اتفاق می افتد.

بهتر است در صورت بروز هر یک از این موارد شرایط خود را به طور دقیق با پزشک خود مطرح کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید. در دوران بارداری حتی برخی از درمان های گیاهی و خانگی ممنوع هستند. پس بهتر است با رعایت تغذیه صحیح و انجام حرکات کششی صحیح درد خود را کاهش دهید و برای مصرف دارو طبق نظر پزشک عمل کنید.

کاهش معده درد عصبی

ابتدا باید بدانیم معده درد عصبی چیست و سپس برای کاهش درد معده که ناشی از تحریکات عصبی است راهکار ارائه دهیم.

اگر فردی علائمی مانند حالت تهوع یا نفخ داشته باشد که با هیچ بیماری گوارشی ارتباطی ندارد، پزشکان ممکن است احتمال معده درد عصبی را بدهند. معده عصبی علائمی مشابه دیگر بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، تهوع، استفراغ و غیره را بروز دهد. برخی از عوامل تحریک‌کننده معده عصبی مرتبط با استرس عبارت‌اند از: مشکلات مالی، مشکلات رابطه یا خانوادگی، طلاق، سوگ و دیگر مواردی که بر اعصاب و روان فرد تاثیر دارند.
پدر این شرایط فرد با کاهش موقعیت های استرس‌زا می تواند بهبود یابد. روش‌های درمانی شامل روان‌درمانی، استفاده از داروها، تغییرات رژیم غذایی و داروهای گیاهی و طبیعی  نیز موثر هستند.

کلام آخر

این مطلب یک موضوع بسیار اضطراری را تحت پوشش قرار داد. شما با مطالعه این مطلب راهکارهای خانگی و سنتی کاهش درد معده را شناختید و با داروهای مناسب برای درمان مشکلات معده آشنا شدید و در واقع پاسخ سوال برای درد معده چه قرصی بخوریم را یافتید. اکنون می توانید با مشاهده محصولاتی که در انتهای این مطلب معرفی می شوند، معده درد خود را برای همیشه درمان کنید.

 

داروهای کاهش درد معده موجود در درمانگیاه

همانطور که پیشتر ذکر کردیم، داروهای درمان و کاهش درد معده معمولا نیاز به تجویز توسط پزشک دارند. اما در داروخانه اینترنتی درمانگیاه برخی از داروها موجود هستند که می توانید بدون نیاز به تجویز پزشک خریداری کنید و در منزل برای دردهای گاه و بی گاه معده خود مصرف کنید. در ادامه برای پاسخ به سوال برای درد معده چه قرصی بخوریم به معرفی هر یک از این داروهای می پردازیم.

کپسول گل

کپسول گل یک داروی گیاهی ااست که برای درد معده، التهاب و زخم معده کاربرد دارد. این دارو  همچنین به عنوان ضد نفخ نیز پیشنهاد می شود. اترکیبات این دارو شامل گل محمدی، سنبل الطیب و شیرین بیان هستند که اثر سریعی بر کاهش درد معده دارند.

 

برای مشاهده کلیک کنید: خرید کپسول گل برای درد معده

شربت انبر باریس

شربت انبرباریس، یک داروی دو منظوره است که توسط شرکت دارویی نیاک تولید می‌شود و برای مشکلات کبدی، صفراوی، و گوارشی، همچنین رفع تهوع بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول علاوه بر اینکه معده را تقویت می‌کند، برای درمان رفلاکس معده، سوزش معده، و سوء هضم نیز موثر است.

برای مشاهده کلیک کنید: خرید شربت انبرباریس

منتازین

قرص منتازین یک قرص مکیدنی است که ترکیبات کاملا گیاهی دارد.  این قرص برای سوزش سر دل، نفخ و باد شکم و همچنین تسکین و التیام زخم معده و زخم های مزمن دوازدهه مناسب است.

برای مشاهده کلیک کنید: خرید قرص منتازین

گاسترین

قرص گاسترین برای درمان ورم معده توصیه می شود. این قرص یک آنتی اکسیدان، ضد التهاب و همچنین یک داروی گیاهی ضدمیکروبی است. بنابراین می تواند از زخم معده جلوگیری کند.

برای مشاهده کلیک کنید: قرص گاسترین

گاسترینا

کپسول گاسترینا با بهبود وضعیت هضم و جذب غذا  به کاهش درد معده کمک می کند. همچنین سردی معده را از بین می برد.

برای مشاهده کلیک کنید: خرید کپسول گاسترینا

 

لیلی هاشمی

لیلی هاشمی

من لیلی هاشمی علاقه مند به تولید محتوای تخصصی در حوزه سلامت، پزشکی و داروهای گیاهی هستم و امیدوارم از مطالب من لذت ببرید. خوشحال میشم اگر نظراتتون رو درباره مطالب من بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×